Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Είναι η λύση η ανταλλάξιμες μπαταρίες;
Η Κίνα αναπτύσσει εντός της περιφέρειάς της το μοντέλο των ανταλλάξιμων μπαταριών που μπορούν να εγκατασταθούν σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μόλις 3 λεπτά ευελπιστώντας έτσι να δώσει απτές και βιώσιμες λύσεις στα ζητήματα που σχετίζονται με τους χρόνους φόρτισης και την αυτονομία.
Πριν από ένα χρόνο η Tesla απέρριψε την εναλλακτική οδό της ανταλλαγής μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως «προβληματική και ακατάλληλη για χρήση σε ευρεία κλίμακα». Φαίνεται όμως ότι το Πεκίνο διαφωνεί.
Στην πραγματικότητα, η Κίνα πιέζει έντονα προς το μοντέλο των ανταλλάξιμων μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα ως συμπλήρωμα στην κανονική φόρτιση οχημάτων, καθώς η κυβέρνηση της μεγαλύτερης από πλευράς όγκου πωλήσεων αγορά του πλανήτη υποστηρίζει ολοένα και περισσότερο τις εταιρείες που προωθούν τη συγκεκριμένη τεχνολογία.
Τέσσερις εταιρείες – οι αυτοκινητοβιομηχανίες Nio και Geely, η εταιρεία ανταλλαγής μπαταριών Aulton και η κρατική εταιρεία παραγωγής πετρελαίου Sinopec – δηλώνουν ότι σχεδιάζουν να δημιουργήσουν συνολικά 24.000 σταθμούς ανταλλαγής σε όλη τη χώρα έως το 2025, από περίπου 1.400 που είναι σήμερα.
Το μοντέλο των ανταλλάξιμων μπαταριών επιτρέπει στους οδηγούς να αντικαθιστούν γρήγορα τους συσσωρευτές ενέργειας υψηλής τάσης των EV τους όταν έχουν εξαντληθεί με πλήρως φορτισμένες μονάδες, αντί να συνδέουν το όχημα σε ένα σημείο φόρτισης. Σύμφωνα με τους υποστηρικτές αυτής της λύσης, με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να αμβλυνθεί η επιβάρυνση των δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας από εκατομμύρια οδηγοί που φορτίζουν ταυτόχρονα τα EV τους.
Πολλοί είναι αυτοί επίσης που αναφέρουν ότι μια τέτοια λύση θα δώσει πραγματικές λύσεις μόνο αν οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων ανά τον κόσμο τυποποιηθούν σε ολόκληρη τη βιομηχανία.
Εντούτοις, στην περίπτωση που η Κίνα καταφέρει να κάνει πραγματικότητα το μοντέλο των ανταλλάξιμων μπαταριών σε μεγάλη κλίμακα εντός της περιφέρειάς της, τα επιχειρηματικά μοντέλα παγκόσμιων εμπορικών σημάτων, όπως η Tesla, η VW και η General Motors, των οποίων τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι σχεδιασμένα να τροφοδοτούνται από τις δικές τους μπαταρίες, κάλλιστα θα μπορούσε να υπονομευθεί. Κι αυτό γιατί οι εν λόγω αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζουν το μέλλον τους στην εμπορική επιτυχία των δικών τους EV στην Κίνα, στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο.
Τα σχέδια της Κίνας στον τομέα των ανταλλάξιμων μπαταριών που ανακοινώθηκαν αποσπασματικά τις τελευταίες εβδομάδες και μήνες, αλλά δεν είναι ευρέως γνωστά εκτός της χώρας, αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου του Πεκίνου να επιτύχει πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων της τάξης του 25% έως το 2025. Ή διαφορετικά, περισσότερα από 6 εκατομμύρια επιβατικά EV με βάση τις τρέχουσες προβλέψεις.
Η CATL που εδρεύει στη Ningde και αποτελεί τον μεγαλύτερο κατασκευαστή μπαταριών στον κόσμο, έχει ήδη δηλώσει στο παρελθόν ότι αναπτύσσει υπηρεσίες ανταλλαγής μπαταριών όχι μόνο για την Κίνα, αλλά και αλλού ώστε «να καλύψει τη ζήτηση των παγκόσμιων αγορών».
«Συσσωρεύουμε εμπειρία στην κινεζική αγορά και ταυτόχρονα είμαστε σε στενή επαφή με ξένους εταίρους. Περισσότερα θα ανακοινωθούν σύντομα», δήλωσε η CATL, η οποία προμηθεύει περίπου το ήμισυ της αγοράς της Κίνας και περισσότερο από το 30% των στοιχείων μπαταρίας που χρησιμοποιούνται στα EV παγκοσμίως.
Η Nio, από τη μεριά της, σχεδιάζει να προσφέρει στους πελάτες των ΗΠΑ υπηρεσίες ανταλλαγής μπαταριών έως το 2025, όπως χαρακτηριστικά έχει δηλώσει ο επικεφαλής της εταιρείας στη Βόρεια Αμερική, Ganesh Iyer. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Nio διαθέτει αυτή τη στιγμή περισσότερους από 800 σταθμούς ανταλλαγής στην Κίνα ενώ πρόσφατα δημιούργησε τον πρώτο της στην Ευρώπη.
Τι θα γίνει με τις ανταλλάξιμες μπαταρίες;
Τα σχέδια της Κίνας στον τομέα έρχονται σε «σύγκρουση» με τις απόψεις που εξέφρασε η Tesla τον Μάρτιο του 2021, όταν απέρριψε τη βιωσιμότητα της συγκεκριμένης λύσης, την οποία δοκίμασε στις ΗΠΑ, αλλά στη συνέχεια την εγκατέλειψε. Σε γενικές γραμμές, τα στελέχη του κλάδου διχάζονται αναφορικά με το αν η… προθυμία της Κίνας στον τομέα των ανταλλάξιμων μπαταριών μπορεί να ξεπεράσει την απροθυμία των ευρωπαϊκών και αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών να εγκαταλείψουν τις δικές τους μπαταρίες και αντ’ αυτών να υιοθετήσουν τυποποιημένες κυψέλες.
«Ποτέ δεν θα καταφέρετε οι αυτοκινητοβιομηχανίες να συμφωνήσουν στις ανταλλάξιμες μπαταρίες», δήλωσε ο Andy Palmer, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Aston Martin και σήμερα επικεφαλής της εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων Switch Mobility.
Η Tesla, η GM και η VW δηλώνουν ότι δεν διερευνούν το μοντέλο των ανταλλάξιμων μπαταριών αυτή τη στιγμή. Μάλιστα, εκπρόσωπος της GM δήλωσε στο διεθνή Τύπο ότι οι ανταλλάξιμες μπαταρίες «δεν αποτελούν μέρος της στρατηγικής μας προς το παρόν». Από τη μεριά τους στελέχη της VW έχουν δηλώσει ότι η εταιρεία εξέτασε αρχικά το μοντέλο των ανταλλάξιμων μπαταριών για να αποφύγει τους χρόνους αναμονής στους σταθμούς φόρτισης. Ωστόσο, ο μειωμένος χρόνος αναμονής σε δίκτυα ταχείας φόρτισης και το χαμηλότερο κόστος των μη ανταλλάξιμων μπαταριών την οδήγησαν να εγκαταλείψει την ιδέα των ανταλλάξιμων μπαταριών.
Η αλήθεια είναι ότι η ευκολία του μοντέλου των ανταλλάξιμων μπαταριών σε οχήματα όπως τα ηλεκτρικά σκούτερ έχει αποδειχθεί αποτελεσματική τόσο στην Ασία όσο και στην Ευρώπη, ωστόσο πρόκληση αποτελεί η προσαρμογή της συγκεκριμένης τεχνολογίας σε μεγαλύτερα και πιο «σύνθετα» οχήματα, όπως επιβατικά και φορτηγά, παραμένει μεγάλη.
Στον αντίποδα, η κινεζική Nio έχει καταρρίψει τα επιχειρήματα που αφορούν τον χρόνο που απαιτείται για την αντικατάσταση της μπαταρίας στα μοντέλα της με μια πλήρως φορτισμένη, με την όλη διαδικασία να ολοκληρώνεται αυτή τη στιγμή στην Κίνα σε μόλις 180 δευτερόλεπτα.
Αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση της Κίνας έχει θέσει ως στόχο να έχει στους δρόμους της χώρας περισσότερα από 100.000 οχήματα με δυνατότητα ανταλλαγής μπαταριών και περισσότερους από 1.000 σταθμούς που θα υποστηρίζουν την εν λόγω υπηρεσία, σε συνολικά 11 πόλεις έως το 2023. Οι σταθμοί στις μεγαλύτερες πόλεις θα φιλοξενούν τόσο επιβατικά όσο και επαγγελματικά οχήματα, ενώ οι απομακρυσμένες περιοχές θα επικεντρωθούν στα ηλεκτρικά βαρέα φορτηγά.
Από τη μεριά της, η CATL, η οποία συνέβαλε ώστε η Nio να αναπτύξει το δικό της μοντέλο ανταλλάξιμων μπαταριών, θέλει οι εγχώριες εταιρείες να αποδεχτούν τον ενιαίο σχεδιασμό των μπαταριών της, ώστε οι σταθμοί που θα δημιουργήσει η ίδια να μπορούν να εξυπηρετούν μοντέλα από πολλές μάρκες.