FIA: Ενέργειες για πιθανή αλλαγή κανονισμών σχετικά με το υβριδικό σύστημα
Η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) θα συζητήσει πιθανή αλλαγή σε σημεία των κανονισμών που αφορούν το υβριδικό σύστημα των αυτοκινήτων Rally1.
Στο πρόσφατο Ράλλυ Σουηδίας, οι εγκαταλείψεις αρχικά των Ott Tanak-Martin Jarveoja και αργότερα των Elfyn Evans-Scott Martin, επειδή η φωτεινή ένδειξη του υβριδικού συστήματος στα Hyundai i20 N Rally1 και Toyota GR Yaris Rally1 αντίστοιχα, έγινε κόκκινη, προκάλεσε την αντίδραση των ομάδων.
Ιδιαίτερα η εγκατάλειψη του Εσθονού, επέφερε πρακτικά αλλαγή και στην εξέλιξη του αγώνα, γεγονός που δεν άρεσε στους ανθρώπους των ομάδων και τον Tanak, ο οποίος να εκφράζει τη δυσαρέσκειά του σε όλους τους τόνους.
Το διαβόητο “κόκκινο φως” στο Ράλλυ Σουηδίας
Υπενθυμίζουμε, πως κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας και ενώ οι Tanak-Jarveoja βρίσκονταν στη δεύτερη θέση της κατάταξης, 1,1” μακριά από την κορυφή, το φως που δείχνει τη λειτουργία των υβριδικών αυτοκινήτων, έγινε κόκκινο αντί για πράσινο που είναι κανονικά, στην απλή διαδρομή.
Αυτό, βάσει κανονισμού, σημαίνει πως κανείς δεν επιτρέπεται να ακουμπήσει το αυτοκίνητο, πέραν των ανθρώπων της Compact Dynamics, γερμανικής εταιρείας που έχει κατασκευάσει το σύστημα.
Έτσι, οι Παγκόσμιοι Πρωταθλητές 2019 αναγκάστηκαν σε άδοξη εγκατάλειψη, παρόλο που το αυτοκίνητό τους παρέμενε λειτουργικό.
Κατά τη διάρκεια της τρίτης ημέρας, τα υβριδικά συστήματα των Toyota GR Yaris Rally1 που μοιράζονταν οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen και Elfyn Evans-Scott Martin, οι οποίοι βρίσκονταν στις δύο πρώτες θέσεις της κατάταξης, παρουσίασαν πρόβλημα.
Η φωτεινή ένδειξη στο αυτοκίνητο του Rovanpera δεν έγινε ποτέ κόκκινη, με τον Φινλανδό να διαχειρίζεται ιδανικά το πρόβλημα και να κατακτά τη νίκη.
Όμως, δε συνέβη το ίδιο στο αυτοκίνητο του Evans. Έστω και αν νωρίτερα είχε έξοδο που ουσιαστικά τον είχε θέσει εκτός αγώνα, του Toyota GR Yaris Rally1 ήταν, θεωρητικά, λειτουργικό.
Αυτό δεν αποδείχθηκε αρκετό, αφού το περίφημο πια λαμπάκι έγινε κόκκινο και οι Βρετανοί της Toyota απέκτησαν, θέλοντας και μη, ρόλο θεατή.
Οι ενέργειες της FIA για βελτίωση των κανονισμών σχετικά με το υβριδικό σύστημα
Τα προαναφερθέντα περιστατικά δημιούργησαν την αντίδραση τόσο των οδηγών, όσο και των ομάδων τους, αφού πρακτικά υπήρξαν δύο εγκαταλείψεις λόγω κανονισμών και ενώ τα αυτοκίνητα μπορούσαν να κινηθούν.
Το αίτημα για αλλαγή των κανονισμών σε αυτό το κομμάτι έγινε καταρχήν αποδεκτό, με τον νέο Διευθυντή Ράλλυ της FIA, Andrew Wheatley, να επιβεβαιώνει πως το θέμα θα συζητηθεί στο επόμενο Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, που έχει προγραμματιστεί για το Σάββατο 19 Μαρτίου.
“Το Ράλλυ Μόντε Κάρλο ήταν ένα πραγματικά σπουδαίο ράλλυ, υπήρχαν προκλήσεις με το υβριδικό σύστημα, όμως η Σουηδία ήταν πιο περίπλοκη”, δήλωσε στο motorsport.com ο Wheatley.
“Δεν υπάρχει αμφιβολία πως μετά από τη Σουηδία, αυτό που συνέβη στον Ott βρισκόταν στο επίκεντρο της προσοχής μας, επειδή δεν υπήρχε μια ξεκάθαρη λύση”.
Ποιο είναι το σημαντικότερο σκέλος του προβλήματος και τι προτίθεται να κάνει η FIA; “Συνήθως όταν βλέπεις ένα πρόβλημα, οι μηχανικοί μπορούν να σου πουν πολύ γρήγορα ότι είναι το Α, το Β ή το Γ”, πρόσθεσε ο Βρετανός.
“Αυτό δεν ήταν ξεκάθαρο στην περίπτωση του Ott και παραμένει αντικείμενο που αναλύουμε για βαθύτερη κατανόηση, ώστε να ξέρουμε πώς να βρούμε το πρόβλημα και να προχωρήσουμε μπροστά.
“Καταλαβαίνουμε ποιες ήταν οι συνέπειες και στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού θα κάνουμε κάποιες προτάσεις προκειμένου να εργαστούμε παράλληλα στην αθλητική και τεχνική πλευρά”.
“Αυτό θα μειώσει τις όποιες επιπτώσεις αν ξανασυμβεί στο μέλλον και ελπίζουμε ότι μέχρι το Σάββατο θα είμαστε σε θέση να μοιραστούμε κάποια από τα αποτελέσματα των αποφάσεων του Παγκόσμιου Συμβουλίου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού.
“Θα έλεγα ότι το 75% των σεναρίων με τα υβριδικά είναι υποθετικό και ελπίζεις ότι δεν θα συμβεί ποτέ. Προσπαθείς να καλύψεις όσο το δυνατόν περισσότερες περιπτώσεις, αλλά ποτέ δεν θα τις καλύψεις όλες.
“Την Κυριακή του Ράλλυ Σουηδίας καθίσαμε με τις ομάδες για να καταλάβουμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την ασφάλεια και αντίστοιχες διαδικασίες, γιατί πρέπει να καταλάβουμε πώς λειτουργεί το σύστημα.
“Δεύτερον, από τεχνικής πλευράς πρέπει να γνωρίζουμε ποιο ήταν το πρόβλημα και πώς να το διορθώσουμε, και τρίτον, από αθλητικής πλευράς, μπορούμε να κάνουμε βελτιώσεις στους αθλητικούς κανονισμούς, ώστε να μην δημιουργήσουμε τόσο μεγάλο πρόβλημα όσο αυτό που είχε ο Ott.
“Το κλειδί είναι να βεβαιωθούμε ότι όλοι οι ενδιαφερόμενοι επικοινωνούν όσο το δυνατόν περισσότερο και το κρατάμε ανοιχτό. Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι κάνουμε τα κατάλληλα βήματα για να συνεχίσουμε να μαθαίνουμε και να εξελισσόμαστε”.
Photos: Toyota Gazoo Racing, Hyundai Motorsport, EKO Acropolis Rally Forum