Οδηγούμε το Citroen Ami

Το λιλιπούτειο ηλεκτρικό Citroen Ami φιλοδοξεί να αποτελέσει μια εναλλακτική λύση στις σύγχρονες αστικές μετακινήσεις, που δένει γάντι με την out-of-the-box φιλοσοφία του Γάλλου κατασκευαστή.

Citroen Ami, η νέα πρόταση της γαλλικής εταιρείας για τις αστικές μετακινήσεις. Για να την κατανοήσουμε, θα πρέπει πρώτα να κάνουμε ένα ταξίδι στο χρόνο…

«Να είναι σε θέση να φιλοξενήσει τέσσερις επιβάτες με τα καπέλα τους και να διασχίσει ένα οργωμένο χωράφι μεταφέροντας ένα καλάθι αυγά χωρίς αυτά να γίνουν ομελέτα»… Πρόκειται αναμφίβολα για ένα εξαιρετικά πρωτότυπο brief που δόθηκε στους σχεδιαστές και τους μηχανικούς ενός αυτοκινήτου το οποίο διατηρήθηκε στην παραγωγή, με ελάχιστες τροποποιήσεις, για 42 ολόκληρα χρόνια. Το 2CV, που βγήκε στην αγορά το 1948, διέθετε έναν δικύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα 375 κ.εκ., ο οποίος απέδιδε μόλις 9 ίππους, όμως το ευρηματικό γαλλικό μοντέλο έγινε ανάρπαστο, καθώς ήρθε την κατάλληλη στιγμή προκειμένου να καλύψει τις μεταφορικές ανάγκες του κόσμου που άρχισε να ξαναχτίζει τη ζωή του μετά τον πόλεμο. Αυτή η εκτός πλαισίου προσέγγιση του μικρού Citroen συνέβαλε, μαζί με άλλες δημιουργίες της γαλλικής φίρμας, στη διαμόρφωση της εικόνας ενός καινοτόμου κατασκευαστή.

Citroen Ami

Στη δύσκολη και άκρως ανταγωνιστική εποχή μετά την ενεργειακή κρίση, η αυτοκινητοβιομηχανία έγινε συντηρητική στις αποφάσεις της και, κατά συνέπεια, προβλέψιμη. Μαζί και η Citroen, που όμως κατάφερε στο πέρασμα των ετών να διατηρήσει τη φήμη του τολμηρού.

Σήμερα φαίνεται πως έφτασε η στιγμή να πατήσει πάνω σε αυτήν τη φήμη και να κατασκευάσει ένα τετράτροχο που δε θα μπορούσαμε να περιμένουμε από κάποιον άλλον κατασκευαστή, αν μη τι άλλο εκτός της Γαλλίας. Το κομβικό σημείο δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι στις μέρες μας αλλάζει άρδην το μοντέλο ιδιοκτησίας και μετακινήσεων. Και αν το ζητούμενο είναι ο περιορισμός του ανθρακικού αποτυπώματος, τα ηλεκτρικά δυσκολεύονται να κερδίσουν έδαφος, καθώς παραμένουν απρόσιτα για τον πολύ κόσμο.

Citroen Ami

Το 100% ηλεκτρικό Citroen Ami, που παρουσιάστηκε την άνοιξη του 2020 και βασίζεται στο πρωτότυπο Ami One (σχεδιάστηκε για τον εορτασμό των εκατό ετών της γαλλικής φίρμας), φιλοδοξεί, όπως το θρυλικό 2CV, να προσφέρει όσο γίνεται περισσότερα, κοστίζοντας όσο το δυνατόν λιγότερο.

Το Citroen Ami (φίλος) αξιοποιεί την ονομασία ενός προγενέστερου μοντέλου, που παρουσιάστηκε πριν από εξήντα χρόνια, βασιζόταν στα μηχανικά μέρη του 2CV, αλλά διέθετε ένα πιο συμβατικό αμάξωμα. Η μετεμψύχωση του εν λόγω μοντέλου, πάντως, κάθε άλλο παρά σύμβαση αποτελεί. Το σύγχρονο Ami για τους ανθρώπους της Citroen δεν είναι ένα αυτοκίνητο, αλλά ένα γκάτζετ, εξού και στη Γαλλία ο υποψήφιος αγοραστής θα μπορεί να το βρει ακόμα και στα Fnac. Το Ami δεν μπορεί να συγκριθεί με ένα τυπικό αυτοκίνητο, γιατί ο ανταγωνιστής του είναι το σκούτερ, το πατίνι, το Uber ή τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, και ουσιαστικά αποτελεί μια αναβίωση των bubble cars, που εξασφάλισαν ελευθερία κίνησης στους νέους της δεκαετίας του ’50.

Citroen Ami

Έτσι, το Citroen Ami στη Γαλλία μπορεί να οδηγηθεί από ηλικίες δεκατεσσάρων ετών και αλλού από δεκαέξι, με άδεια μοτοποδηλάτου. Η ιδέα είναι ότι το εν λόγω όχημα μπορείς να το αγοράσεις ή να το ενοικιάσεις. Στη γενέτειρά του, το κόστος απόκτησης του Citroen Ami πλησιάζει τα 7.000 ευρώ, ενώ ένα μεγάλο μέρος των αυτοκινήτων αναμένεται να διατεθεί με τη διαδικασία της χρονομίσθωσης ή σε στόλους car sharing.

Citroen Ami

Η οδήγηση του Citroen Ami απαιτεί μια αρχική εξοικείωση, προκειμένου να προσαρμοστείς στην πιο μινιμαλιστική λογική του. Η συνέχεια γίνεται απολαυστική, ενώ μπορεί να αξιοποιηθεί και σε κομμάτια της πόλης από όπου είναι «εξοστρακισμένα» τα συμβατικά αυτοκίνητα.

Κρίναμε πως τα Χανιά συνδυάζουν όλα τα παραπάνω και αποτελούν το ιδανικό σκηνικό για να απεικονιστεί η συμβατότητα ενός τέτοιου μέσου με ένα βιώσιμο αστικό περιβάλλον. Κάπως έτσι βρεθήκαμε στο αχανές γκαράζ του «Blue Galaxy» της Blue Star με το μήκους μόλις 2,4 μ. Citroen Ami, 9 εκατοστά πιο κοντό σε σχέση με την πρώτη γενιά του Smart, αλλά και 11 εκ. πιο στενό. Να ’μαστε λοιπόν μέσα στο καταχείμωνο να απολαμβάνουμε το ξεκούραστο ταξίδι μας σε έναν προορισμό που αξίζει κανείς να επισκεφθεί εκτός της τουριστικής περιόδου. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Citroen Ami

Το λιλιπούτειο Citroen Ami ποζάρει μπροστά στο επιβλητικό «Blue Galaxy» της Blue Star, που μας μετέφερε στα Χανιά.

Back to the future

Η πρώτη επαφή με το αυτοκίνητο σε πλημμυρίζει συναισθήματα. Το παιχνιδιάρικο παρουσιαστικό του συνδυάζεται με έναν ξεχωριστό χαρακτήρα και είναι πραγματικά αξιοσημείωτο το γεγονός ότι ο δρόμος για το μέλλον, όπως τουλάχιστον τον οραματίζεται η Citroen με το Ami, περνά μέσα από επιλογές που παραπέμπουν στις πιο «αθώες» εποχές της αυτοκίνησης.

Citroen Ami

Ο δρόμος για το μέλλον, όπως τουλάχιστον τον οραματίζεται η Citroen με το Ami, περνάει μέσα από επιλογές που παραπέμπουν στις πιο “αθώες” εποχές της αυτοκίνησης.

Παραλαμβάνεις τα κλειδιά του Citroen Ami (ένα για τις πόρτες και ένα για την εκκίνηση του κινητήρα) και προσπαθείς να θυμηθείς πόσα χρόνια έχεις να μπεις σε αυτοκίνητο χωρίς κεντρικό κλείδωμα. Περνάς στο ευρύχωρο εσωτερικό, με το κλείσιμο των θυρών να διαθέτει μια αρκετά στιβαρή αίσθηση, ενώ το άνοιγμά τους πραγματοποιείται με το τράβηγμα ενός ιμάντα. Καθώς οι ενδείξεις στο ταμπλό είναι οι άκρως απαραίτητες, το κινητό σου τηλέφωνο, για το οποίο υπάρχει η κατάλληλη βάση στήριξης στο ταμπλό, αναλαμβάνει χρέη infotainment. Τέλειο, αφού στην πραγματικότητα δε χρειάζεσαι κάτι περισσότερο.

Τα μονοκόμματα πλαστικά καθίσματα, επενδεδυμένα στη βάση και στην πλάτη με αφρώδες υλικό, παραπέμπουν στις θέσεις των ΜΜΜ. Μόνο εκείνο του οδηγού ρυθμίζεται κατά μήκος, εντούτοις εντυπωσιάζει ο αέρας που υπάρχει μπροστά από τα πόδια του συνοδηγού. Εκεί και πίσω από τις πλάτες των καθισμάτων υπάρχει ικανός χώρος για να βολέψουμε τα backpack του ταξιδιού μας και τα φωτογραφικά μας, καθώς δεν προσφέρεται ξεχωριστός χώρος αποσκευών. Επιλέγουμε, λοιπόν, τη θέση «D» στο κιβώτιο, στο αριστερό μέρος της βάσης του καθίσματος του οδηγού, και ξεκινάμε.

Citroen Ami

Ο θόρυβος από το μικρό ηλεκτρικό μοτέρ και οι κραδασμοί, καθώς το αυτοκίνητο κυλάει πάνω από τις ανωμαλίες της ελληνικής ασφάλτου, είναι αναμενόμενοι για τις προδιαγραφές της κατασκευής. Το τιμόνι χωρίς υποβοήθηση, με 3,5 στροφές απ’ άκρη σ’ άκρη, δε χρειάζεται δύναμη ακόμα και στους ελιγμούς, ενώ «κόβει» σε εντυπωσιακό βαθμό, έτσι που είναι εφικτή ακόμα και η αναστροφή σε έναν στενό δρόμο.

Citroen Ami

Το Ami αποτελεί μια αναβίωση των bubble cars, που εξασφάλισαν ελευθερία κίνησης στους νέους της δεκαετίας του ’50.

Με τη μέγιστη ταχύτητα του Citroen Ami να διαμορφώνεται στα 45 χλμ./ώρα, σχεδιάζεις από πριν τη διαδρομή σου αποφεύγοντας τους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, κάτι που έτσι κι αλλιώς απαγορεύεται σε κάποιες χώρες του εξωτερικού για ανάλογα οχήματα. Ο ηλεκτροκινητήρας των 8,2 ίππων ανταποκρίνεται απόλυτα σε συνθήκες ήπιας κυκλοφορίας.

Citroen Ami

Citroen Ami

Δεν είναι οι επιδόσεις του Citroen Ami που πρέπει να συνηθίσεις, όσο το να ελέγχεις την περιφερειακή κίνηση μέσα από τους μικροσκοπικούς στρογγυλούς καθρέφτες, ενώ τα πράγματα δυσκολεύει η απουσία κεντρικού καθρέφτη, κενό που υποψιαζόμαστε θα καλυφθεί από after market αξεσουάρ. Ευτυχώς οι μεγάλες επιφάνειες των παραθύρων προσφέρουν εξαιρετική περιφερειακή ορατότητα και, σε συνδυασμό με το γυάλινο εμπρός μέρος της οροφής, εξασφαλίζουν ένα ηλιόλουστο εσωτερικό, το οποίο μένει να δούμε το καλοκαίρι πόσο φιλόξενο θα είναι με το υποτυπώδες σύστημα εξαερισμού.

Το άνοιγμα των παραθύρων με την αναδίπλωση των τζαμιών προς τα πάνω κλείνει το μάτι στους λάτρεις του 2CV, ενώ στο θρυλικό ασχημόπαπο παραπέμπει και ο ήχος της κόρνας, που ενεργοποιείται κι εδώ με το πάτημα του μοχλοδιακόπτη των φλας, ο οποίος παρεμπιπτόντως δε διαθέτει επαναφορά.

Citroen Ami

Ένα τέτοιο όχημα ταιριάζει απόλυτα σε κάθε μεγάλη ή μικρή πόλη, στα στενά των ιστορικών κέντρων αλλά και στα σοκάκια των ελληνικών νησιών.

Προσαρμογή

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό πόσο γρήγορα προσαρμόζεσαι στον οδηγικό χαρακτήρα του Citroen Ami, εκτιμώντας το μινιμαλισμό του, αφού δε σχεδιάστηκε με τη λογική ενός αυτοκινήτου, αλλά με εκείνη ενός προσιτού μεταφορικού μέσου που θα παρέχει προστασία από τα στοιχεία της φύσης, κάτι το οποίο ένα σκούτερ δεν είναι σε θέση να προσφέρει. Και αυτό το βιώσαμε τις ημέρες της δοκιμής, που ο καιρός δε μας χαρίστηκε.

Μόνο παράπονο, καθώς το παρμπρίζ απέχει σημαντικά από το πρόσωπου του οδηγού, οι μεγάλες πλευρικές γυάλινες επιφάνειες, που θόλωναν και γέμιζαν στάλες, με συνέπεια να περιορίζουν την ορατότητα, ιδίως το βράδυ. Από την άλλη, στα «συν» σημειώστε τα αναπάντεχα δυνατά φώτα του αυτοκινήτου.

Εξίσου γρήγορα, πάντως, με την προσαρμογή σου στο Citroen Ami, αποτυπώνεται και ένα χαμόγελο στο πρόσωπό σου, όσο και σε εκείνους που σε περιβάλλουν, οδηγούς και πεζούς. Αμέτρητες οι ερωτήσεις παντού και, φυσικά, στα Χανιά, από το ενετικό λιμάνι που αξιοποιήσαμε ως σκηνικό για το συγκεκριμένο άρθρο, μέχρι τα σοκάκια που στριμωχτήκαμε, εκεί που δεν έχει διαβεί άλλο τετράτροχο, ή στο πάρκινγκ που «φουλάραμε» στο φορτιστή της Fortisis.

Citroen Ami

Κατά την παραμονή μας στα Χανιά, “φουλάραμε” το Citroen Ami στον φορτιστή του δικτύου Fortisis.

Η εμφάνισή του κερδίζει τις εντυπώσεις από όπου περνά και αυτόματα γίνεται «viral» στα social. H επιλογή της συμμετρικής κατασκευής του εμπρός και του πίσω μέρους του πλαστικού αμαξώματος, για λόγους κόστους, προσθέτει στην προσωπικότητα της κατασκευής, όπως άλλωστε η ενιαία σχεδίαση των θυρών, οι οποίες είναι εναλλάξιμες, εξού και η διαφορετική φορά ανοίγματος στη δεξιά και την αριστερή πλευρά.

Ανήκοντας στην κατηγορία των quattrocycle, το Citroen Ami δεν υπόκειται στους αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας. Έτσι, πέρα από ζώνες ασφαλείας για τους δύο του επιβάτες και το σωληνωτό πλαίσιο (που είναι εκτεθειμένο σε κοινή θέα μέσα στην καμπίνα), δεν υπάρχουν αερόσακοι ή κάποιο άλλο ηλεκτρονικό σύστημα παθητικής ή ενεργητικής ασφάλειας. Τα ελαστικά διάστασης 155/65 σε ζάντες 14 ιντσών προσφέρουν την απαιτούμενη πρόσφυση για τις ταχύτητες που κινείται το Citroen Ami, και μόνο στη βρεγμένη ελληνική άσφαλτο θα καταφέρεις να μπλοκάρεις τους εμπρός τροχούς, λόγω της απουσίας ABS, με το αυτοκίνητο να τραβάει ελαφρά προς τα δεξιά, ενώ πολύ πιο δύσκολα θα καταφέρεις να τους σπινάρεις.

Citroen Ami

Το 100% ηλεκτρικό Citroen Ami φιλοδοξεί, όπως το θρυλικό 2CV, να προσφέρει όσο γίνεται περισσότερα, κοστίζοντας όσο το δυνατόν λιγότερο.

Citroen Ami

Αφήσαμε για το τέλος το θέμα της αυτονομίας, της οποίας η ονομαστική τιμή των 70 χλμ. θεωρούμε πως επιβεβαιώνεται σχετικά εύκολα. Στο ταξίδι μας το θέμα του ανεφοδιασμού δε μας άγχωσε, παρ’ ότι στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής κινηθήκαμε με τη μέγιστη ταχύτητα, και το ολοκληρώσαμε πραγματοποιώντας μία μόνο ενδιάμεση φόρτιση. Η όλη διαδικασία για την πλήρωση της μπαταρίας των 5,5 kWh, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί σε μια απλή πρίζα ή και σε wallbox (με την προσθήκη ενός αντάπτορα πάνω στο φις της σούκο) διαρκεί 3 ώρες. Στο χρόνο αυτόν προσθέστε 5 λεπτά για το δίπλωμα του καλωδίου μέσα στη σχετική υποδοχή στην πόρτα του συνοδηγού…

Citroen Ami: Θα γίνει μόδα!

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το Citroen Ami μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά σε μια πληθώρα αναγκών που αφορούν μετακινήσεις σε μεγάλες ή μικρότερες πόλεις, και μάλιστα πολύ πιο οικονομικά από ένα συμβατικό σκούτερ. Όμως το πιο σημαντικό θεωρούμε πως είναι ότι το όχημα αυτό, με το χαρακτήρα του και τις δυνατότητες εξατομίκευσης που διαθέτει, δε θα ικανοποιεί απλώς τις πρακτικές ανάγκες των ιδιοκτητών του, αλλά θα αποτελέσει και ένα fashion icon, καθιερώνοντας μια νέα κουλτούρα μετακίνησης, όπου οι επιδόσεις δεν είναι βέβαια το ζητούμενο. Οι καιροί αλλάζουν, πέραν πάσης αμφιβολίας!_ Μ. Σ.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΑΛΟΥΡΟΣ

Citroen Ami

CITROEN AMI ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΙΣΧΥΣ: 8,2 ίπποι > ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 5,5 kWh > ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (2 kW): 3 ώρες > ΜΗΚΟΣ: 2,41 μ. > ΠΛΑΤΟΣ: 1,39 μ. > ΥΨΟΣ: 1,52 μ.> ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ ΣΤΡΟΦΗΣ: 7,20 μ. > ΒΑΡΟΣ: 485 κιλά > ΜΕΓΙΣΤΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 45 χλμ./ώρα > ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 70 χλμ./ώρα

Citroen Ami