Δοκιμάζουμε την BMW M4 Competition
Οδηγούμε την BMW Μ4 Coupe Competition και αναρωτιόμαστε γιατί η κλασική, η διαχρονικά δίθυρη Μ3, είναι πλέον 4θυρη, διατηρώντας τον κωδικό «Μαγεία του Motorsport».
Σήμερα, με 500+ ίππους σε σχεδόν 1.800 κιλά, κάθε επιφάνεια μετατρέπεται σε χωμάτινη αφαιρώντας τα ηλεκτρονικά της προστασίας, και welcome στο… Dancing With the Stars.
Στην περίπτωσή μας, άστρο που λάμπει, και ενίοτε που τυφλώνει η Κυρία της BMW. Ό,τι πρέπει, θα πείτε. Συμπληρώνουμε πως αρκεί να γνωρίζεις την άσκηση. Στο τέλος, ασφαλής οδήγηση είναι και ο έλεγχος, είτε τον προκαλείς και διασκεδάζεις είτε προκύπτει ως ανάγκη, και οφείλεις στον εαυτό σου και ευρύτερα να γνωρίζεις να διαχειριστείς το απρόοπτο.
Μαθαίνεις όμως…
Όπως και εμείς, που αφού απολαύσαμε κάθε τύπου έλεγχο σε Μπαλόκο και Σέρρες, επιλέξαμε την ήρεμη δύναμη, μέσα από τη σταθερή αξία της Μ4. Σε διαστάσεις ακόμα μεγαλύτερες, και πλέον δεν πρόκειται για ένα ακόμα sport-coupe, αλλά για ένα καθαρόαιμο «made in Bavaria». Ένα σύνολο με τον προστιθέμενο κωδικό «Competition», όπως η δική μας, με τους 510 ίππους. Καταθέτοντας ένα μέρος της αλήθειας, τη χαρακτηρίζεις ως κουπέ εκδοχή της σεντάν. Της λευκής Μ3, που αξιοποιήσαμε και στην πίστα.
Περισσότερο «8άρα»
Απέχει σε τυπικές διαστάσεις η Μ4 από τη μεγάλη, την «8άρα», αλλά είναι η μυϊκή της μάζα που προσθέτει όγκο στο μάτι και την οποία οφείλεις να διαχειριστείς, ώστε να ξεπεράσεις την Μ2, αλλά και κατασκευές τύπου Cayman με τον κινητήρα στο κέντρο, που προσφέρονται για οδήγηση. Είναι η λεπτή ισορροπία που κάνει τη διαφορά. Γεγονός πως με τη «μαύρη» θα προσαρμοστείς στην Τέλεια Διαδρομή, και δεν ψάχνεις πώς αφαιρείς από το πρώτο μέτρο τα ηλεκτρονικά της προστασίας.
Έχεις λόγους για το «πιο χαλαρά και σύγχρονα», ώστε νοητά, με εμπιστοσύνη και φαντασία, να προσαρμοστείς και στις ηλεκτρικές που έρχονται φουριόζες. Ό,τι άλλωστε δημιουργεί σφίξιμο στο στομάχι και δάκρυ για την καλά φυλαγμένη Μ3-Ε46, με το χειροκίνητο βέβαια κιβώτιο.
Μέχρι τότε…
Ζήσαμε τη στιγμή υποδειγματικά, χάρη στα χαρακτηριστικά της, και προσοχή στις λεπτομέρειες της κατασκευής. Με την Μ4 έχεις τη δυνατότητα να εμπιστευτείς το πλαίσιο και να κινηθείς πολύ γρήγορα, με ασφάλεια και με άνεση που σπάνια συναντάς. Εννοείται πως δεν είναι Ferrari Roma, αλλά ένα κουπέ φιλοσοφίας «911» στην GT έκφρασή της, με τον κινητήρα εμπρός, χωρίς άνεση για τα παιδιά σου στις πίσω θέσεις.
Η άνεση τη χαρακτηρίζει και, αν στην Μ3 αναζητάς ειδική διαδρομή, εδώ δε θα αποφύγεις τον αυτοκινητόδρομο, ενώ θα κινηθείς επιλέγοντας το σφιχτό τιμόνι και τον κινητήρα στη μέγιστη απόδοσή του και σε συνδυασμό με μεγάλο μέρος από τα συστήματα ελέγχου. Στην περίπτωσή μας, είναι αυτές οι ρυθμίσεις, και ειδικά του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου διαφορικού, που μας έδωσαν τη δυνατότητα της απόλαυσης με το στυλ που της ταιριάζει, μακριά από την υπερβολή.
Για την ιστορία
Θέλεις να χορέψεις με το ταίρι σου, την Ε46, αλλά η πιο καπριτσιόζα ήταν η Ε36, που «πέταξε» τη σκυτάλη του απαιτητικού στην Ε92. Δύστροπες, οριακά ανισόρροπες αυτές, στο όριο ήθελαν τον μάστορά τους. Η σύγχρονη, τελευταίας γενιάς Μ4, όντας πιο προσιτή, έχει ρυθμιστεί ως προσφορά προς κάθε κατεύθυνση. Λειτουργεί και ως καταπραϋντικό με ένα κοκτέιλ από βιταμίνες, που γίνεται αποδεκτό από κάθε οργανισμό.
Ένα βαρύ κουπέ μήκους 4,8 μέτρων με έναν 6κύλινδρο 3,0 λίτρων με δύο τούρμπο που σπάει το φράγμα των 500 ίππων, προσφέροντας μια συγκλονιστική καμπύλη ροπής. Κινητήρας που δε διαθέτει μια 992-4S – ό,τι και αν σημαίνει αυτό. Σε σχέση με τα τεχνικά της, η Μ4 προσφέρεται επίσης με το γνωστό 8άρι και όταν το αξιοποιείς συνειδητοποιείς ότι τα paddles ακολουθούν το πηδάλιο. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό ρυθμίζεται και, όταν χρησιμοποιείς το γκάζι, χάνεις και το μέγεθος και το βάρος. Στοιχεία που προδίδουν τις διαστάσεις τους σε ρυθμό GT, όπου αποκαλύπτεται το ζύγισμά της.
Η συμπεριφορά της, οδηγώντας με άνεση και ιδανικές γραμμές με τη χρήση των ηλεκτρονικών, θα πρέπει να διδάσκεται σε σεμινάριο. Εκεί όπου ο Βαυαρός μηχανικός θα αποκαλύψει και τις διαφορετικές ρυθμίσεις σε σχέση με την Μ3, σε έκδοση Competition. Φαίνονται και ακούγονται ίδιες μεταξύ τους, αλλά αναζητώντας τα όριά τους σε ελληνικό επαρχιακό δρόμο, οι διαφορές είναι ορατές. Περίπου GTA η «3άρα», όταν -όπως ήδη σχολιάσαμε για την «4άρα»- στη βάση του πρόκειται για ένα εξαιρετικό GT. Η xDrive; Πιθανόν με στοιχεία Panamera coupe, και με αυτό το υποθετικό σενάριο διαχειρίζεσαι την άφιξη της ηλεκτρικής. Να μείνουμε όμως με τις καθαρόαιμες «Μ» χωρίς τετρακίνηση. Στο τέλος, αν θέλεις και άλλο βάρος, δε θέλεις Μ3-4, αλλά ένα RS 4 Avant. Γεγονός πως όλο αυτό το παιχνίδι με τους κωδικούς κάθε κατασκευαστή κρύβει αλήθειες, και απαιτούνται ερμηνείες.
Κακά τα ψέματα
Η προσπάθεια ώστε να προκύψει συμπέρασμα συνδέεται με το μέλλον. Τα «e», σε κάθε τους εκδοχή και από κάθε κατασκευαστή, άτυπα θα αντιμετωπίσουν τα καλύτερα των συμβατικών. Οι επιλογές ανάμεσα σε καθαρόαιμα δεν ταυτίζονται πάντα με τη χρονική εξέλιξή τους. Οδηγώντας την Μ4, που οφείλεις να ονειρευτείς, θα τη συγκρίνεις με την Ε46 Μ3 CSL. Σε αυτή την περίπτωση, το σχόλιο «τα θέλω και τα δύο» παίρνει τη σωστή του διάσταση.
Γεγονός ότι δε θα αποτελεί προτεραιότητα η αναλογία κιλών/ίππο, με τον τύπο του αμαξώματος να ακολουθεί. Σε αυτά τα μεγέθη, κάποιοι κωδικοί ήδη θεωρούνται λεπτομέρεια.
Σε κάθε περίπτωση η αποκωδικοποίηση, όταν συνδέεται με την καρδιά και πλημμυρίζουν τα συναισθήματα, έχει την καταγωγή της, και εσύ την ευθύνη διαχείρισης._ Σ. Χ.
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: V6 biturbo > ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.993 κ.εκ. > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 510 ίπποι/6.250 σ.α.λ. > ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 650 Nm/2.750-5.500 σ.α.λ. > ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς > ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα με διπλούς συνδέσμους > ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων > ΦΡΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: Αεριζόμενοι δίσκοι > ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.794×1.887×1.393 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.857 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 440 λτ. > ΒΑΡΟΣ: 1.725-1.800 κιλά > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 3,9 δλ. > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 250 χλμ./ώρα (290**) > ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (WLTP): 227-233 γρ./χλμ.