Ελλείψεις και στα αποθέματα μαγνησίου απειλούν τους κατασκευαστές
Στα σημαντικά προβλήματα που έχουν προκύψει από τις ελλείψεις ημιαγωγών έρχονται να προστεθούν και εκείνα που αφορούν το μαγνήσιο, το οποίο αποτελεί για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων βασικό συστατικό για την παραγωγή αλουμινένιων εξαρτημάτων.
Πολλές είναι πλέον οι αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο που αντιμετωπίζουν σημαντικές ελλείψεις στις προμήθειες αλουμινίου, καθώς η κρίση στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα απειλεί την παραγωγή μαγνησίου που αποτελεί βασικό συστατικό που χρησιμοποιείται για την κατασκευή του ελαφρού μετάλλου.
Το μαγνήσιο είναι μια απαραίτητη πρώτη ύλη για την παραγωγή κραμάτων αλουμινίου, τα οποία χρησιμοποιούνται σήμερα σε πολλά μέρη των σύγχρονων αυτοκινήτων – από κιβώτια ταχυτήτων, μέχρι κολώνες τιμονιού, πλαίσια καθισμάτων κ.α.
Λόγω των περιορισμών στην παραγωγή στην Κίνα, η οποία έχει σχεδόν το μονοπώλιο στην αγορά μαγνησίου, τα αποθέματα του μετάλλου εξαντλούνται σε όλη την Ευρώπη.
«Δεν υπάρχουν υποκατάστατα για το μαγνήσιο στην παραγωγή φύλλων αλουμινίου, Αν σταματήσει η παροχή μαγνησίου, ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία θα αναγκαστεί να βάλει φρένο», αναφέρουν έγκυροι αναλυτές στους Financial Times.
Η καναδική εταιρεία μετάλλων Matalco δήλωσε στους πελάτες της την περασμένη εβδομάδα ότι η διαθεσιμότητα μαγνησίου είχε «στεγνώσει».
Η ως άνω προειδοποίηση από την Matalco καταδεικνλυει ότι η κρίση ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα επηρεάζει τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, αυξάνοντας τις τιμές βασικών βιομηχανικών υλικών και τροφοδοτώντας ανησυχίες για τον πληθωρισμό.
Μπορεί μέχρι σήμερα η έλλειψη ημιαγωγών ήταν το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζει φέτος η αυτοκινητοβιομηχανία φέτος, το ζήτημα «μετατοπίζεται» τώρα στο μαγνήσιο, το οποίο αυξάνει την αντοχή του αλουμινίου.
Περίπου το 85% της παγκόσμιας παραγωγής μαγνησίου προέρχεται από την Κίνα και ένα μεγάλο μέρος αυτού από μια μόλις πόλη στην επαρχία Shaanxi, την Yulin. Πριν από περίπου ένα μήνα, η τοπική κυβέρνηση διέταξε 35 από τα 50 χυτήρια μαγνησίου να κλείσουν μέχρι το τέλος του έτους, ενώ τα υπόλοιπα θα μειώσουν την παραγωγή τους κατά 50% για να επιτύχουν τους στόχους κατανάλωσης ενέργειας.
Για να παραχθεί 1 τόνος μαγνησίου απαιτείται η κατανάλωση ενέργειας ίση με 35-40 ΜWh.
Καθώς το μέταλλο είναι δύσκολο να αποθηκευτεί – αρχίζει να οξειδώνεται μετά από τρεις μήνες – τα υπάρχοντα αποθέματα είναι βέβαιο πως θα μειωθούν δραματικά πριν από το τέλος του έτους, εάν η Κίνα δεν αυξήσει την παραγωγή της.
Αυτό αντανακλάται και στις τιμές, με το κόστος του μαγνησίου που εισάγεται στην Ευρώπη να έχει αυξηθεί κατά 75% τον περασμένο μήνα, σε πάνω 9.000 δολάρια ανά τόνο.
Σε δήλωση που εκδόθηκε νωρίτερα αυτό το μήνα, η WV Metalle, η γερμανική ένωση εμπορίου μη σιδηρούχων μετάλλων, κάλεσε την κυβέρνηση της χώρας να ξεκινήσει επειγόντως διπλωματικές συνομιλίες με την Κίνα.
«Αναμένεται ότι τα τρέχοντα αποθέματα μαγνησίου στη Γερμανία και σε ολόκληρη την Ευρώπη θα εξαντληθούν σε λίγες εβδομάδες, το αργότερο στα τέλη Νοεμβρίου 2021», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Άλλοι βιομηχανικοί όμιλοι έχουν επίσης χτυπήσει το καμπανάκι του κινδύνου. Η European Aluminium, της οποίας τα μέλη περιλαμβάνουν τη Norsk Hydro, τη Rio Tinto και την Alcoa, ζήτησε από την ΕΕ και τις εθνικές κυβερνήσεις να αναλάβουν δράση για άμεσες ενέργειες με τους κινέζους αντισυμβαλλομένους τους φοβούμενοι ότι το Πεκίνο θα κατευθύνει τώρα την υπόλοιπη παραγωγή στην τεράστια εγχώρια βιομηχανία αλουμινίου του.
«Η τρέχουσα έλλειψη προμήθειας μαγνησίου είναι ένα σαφές παράδειγμα του κινδύνου που αναλαμβάνει η ΕΕ καθιστώντας την εγχώρια οικονομία της να εξαρτάται από τις κινεζικές εισαγωγές», ανέφερε η European Aluminium σε δήλωσή της. «Η στρατηγική της ΕΕ για τα βιομηχανικά μέταλλα πρέπει να ενισχυθεί».
Πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Norsk Hydro, παρήγαγαν μαγνήσιο, ωστόσο σταμάτησαν καθώς δεν μπορούσαν να ανταγωνιστούν το χαμηλότερο κόστος των Κινέζων παραγωγών.
Ελλείψεις και σε άλλες πρώτες ύλες
Επί του παρόντος, τα αποθέματα είναι χαμηλά σε αρκετά ακόμα μέταλλα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τον χαλκό, όπου τα διαθέσιμα αποθέματα στο Χρηματιστήριο Μετάλλων του Λονδίνου βυθίστηκαν στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1974 την περασμένη Παρασκευή, μετά από ένα μεγάλο «κύμα» παραγγελιών. Η τιμή του, ως αποτέλεσμα, αυξήθηκε κατά 10%.
Τον περασμένο μήνα, τα αποθέματα χαλκού έπεσαν σε μόλις 15.225 τόνους, έναντι 150.000 τόνων που ήταν νωρίτερα. Αυτή τη στιγμή, σε ετήσια βάση καταναλώνονται παγκοσμίως περισσότεροι από 25 εκατομμύρια τόνοι χαλκού.