Με τη νέα BMW iX, ο Βαυαρός κατασκευαστής πραγματοποιεί το επόμενό του βήμα στην ταχέως αναπτυσσόμενη αρένα της ηλεκτρικής κινητικότητας που εγκαινίασε με αρκετή… τόλμη και περισσή όπως απεδείχθη επιτυχία το μακρινό πλέον 2013 το καινοτόμο για την εποχή του i3.
Σήμερα και με βασικό άρμα τη σύγχρονη iX3, την επερχόμενη i4 και τις επικείμενες επίσης ηλεκτρικές εκδοχές των Σειρών 5 και 7, η iX δεν αποτελεί ένα ακόμα EV για την BMW, αλλά για το μοντέλο-βιτρίνα της γερμανικής εταιρείας από το Μόναχο που με προσήλωση στο στόχο της βιώσιμης κινητικότητας και άρωγό τις άφθονες δόσεις τεχνολογίας «κοιτά» στα ίσια τον ανταγωνισμό στα πλαίσια της premium κατηγορίας των μεγάλων SUV μοντέλων.
Ο σχεδιασμός της νέας BMW iX
Εξωτερικά, η νέα BMW iX διαφέρει σε πολλά σημεία σε σχέση με το πρωτότυπο iNext που πρωτοείδαμε το 2018, διατηρώντας όμως αρκετά από τα σχεδιαστικά του γνωρίσματα. Όπως είναι, για παράδειγμα, η ευμεγέθης μάσκα, η οποία είναι «κλειστή» φιλοξενώντας για την περίσταση μια πληθώρα αισθητήρων και συστημάτων. Ανάμεσα στα εξωτερικά χαρακτηριστικά της iX που ξεχωρίζουν είναι οι λεπτότερες μονάδες προβολέων που είχε ποτέ αυτοκίνητο παραγωγής της γερμανικής εταιρείας, οι χειρολαβές των θυρών που δεν προεξέχουν (λειτουργούν πιέζοντας ένα ηλεκτρικό μπουτόν), τα πλαϊνά παράθυρα χωρίς πλαίσιο που απαντώνται για πρώτη φορά σε SUV μοντέλο της BMW, η πίσω πόρτα – χωρίς διαχωριστικούς αρμούς που εκτείνεται σε όλο το πίσω τμήμα – και τα επίσης πολύ λεπτά πίσω φώτα.
Από πλευράς μεγέθους, η BMW iX είναι ένα… μεγάλο όχημα στην κατηγορία των premium οχημάτων ελευθέρου χρόνου, με αναλογίες αντίστοιχες της X5 – με συνολικό μήκος 4.953 χλστ., είναι κατά 15 χλστ. μεγαλύτερη σε μήκος από αυτή, αλλά πιο «στενή» και «κοντή» κατά 37 και 53 χλστ. Εντυπωσιακοί είναι και οι τροχοί του αυτοκινήτου που αποτελούνται από ειδικά σχεδιασμένες ζάντες με διάμετρο από 20 έως και 22 ίντσες, όπως στο εκείνες τις οποίες «φορούσε» το αυτοκίνητο που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στο Μόναχο στα πλαίσια της πανευρωπαϊκής παρουσίασης του μοντέλου. Σε κάθε περίπτωση, η νέα iX έχει να επιδείξει έναν κορυφαίο για την κατηγορία συντελεστή οπισθέλκουσας που αγγίζει την τιμή 0,25 στην έκδοση με τους «βασικούς» 20άρηδες τροχούς.
Νέα σχεδιαστική κατεύθυνση στο εσωτερικό για τη νέα BMW iX
Στο εσωτερικό η επάρκεια χώρων για πέντε άτομα, χάρη και στο μεταξόνιο των 3.000 χλστ., η κορυφαία ποιότητα κατασκευής, τα καθίσματα νέας σχεδίασης με ενσωματωμένα προσκέφαλα και η ευμεγέθης πανοραμική κρυστάλλινη οροφή διαμορφώνουν ένα πολυτελές περιβάλλον, τύπου lounge, στην καμπίνα της BMW iX. Λόγω της φιλοσοφίας του συστήματος κίνησης δεν υπάρχει κεντρικό τούνελ, με τη μινιμαλιστική σχεδιαστική γλώσσα και την λιτή δομή των επιφανειών να προάγουν το αίσθημα ευρυχωρίας μέσα στο αυτοκίνητο.
Από εκεί και πέρα, οι ενδείξεις και τα χειριστήρια έχουν περιοριστεί στα απολύτως απαραίτητα, ενώ χαρακτηριστικά είναι το εξαγωνικό τιμόνι, ένας διθέσιος διακόπτης για την επιλογή σχέσης στο κιβώτιο και η κυρτή «αιωρούμενη» οθόνη BMW Curved Display που αποτελεί τμήμα της επόμενης γενιάς του Λειτουργικού Συστήματος του Βαυαρού κατασκευαστή και απαρτίζεται για την περίσταση από δύο «ενωμένες» οθόνες 12,3 και 14,9 ιντσών. Ο δε έλεγχος των ουκ ολίγων λειτουργιών και δυνατοτήτων της γίνεται μέσω αφής ή φωνητικών εντολών, ή ακόμα με την αρωγή του παραδοσιακού περιστροφικού επιλογέα που βρίσκεται ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα.
Η περιβαλλοντική υπόσταση της BMW iX
Η νέα BMW iX είναι πρώτο μοντέλο που βασίζεται σε ένα νέο, αρθρωτό δάπεδο από αλουμίνιο του BMW Group, γνωστό με την ονομασία CLAR, που προορίζεται αποκλειστικά για χρήση σε ηλεκτρικά οχήματα. Σύμφωνα με τους δημιουργούς του, η εξέλιξη και παραγωγή της ακολουθούν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση με επίκεντρο τη βιωσιμότητα που περιλαμβάνει τη συμμόρφωση με αυστηρά περιβαλλοντικά πρότυπα στην εξόρυξη των πρώτων υλών, καθώς και τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι το BMW Group προμηθεύεται το κοβάλτιο και το λίθιο που απαιτούνται για τις μπαταρίες υψηλής τάσης της νέας iX από ελεγχόμενες πηγές στην Αυστραλία και το Μαρόκο, προτού διαθέσει τις παραπάνω πόρους στους κατασκευαστές μπαταριών – εν προκειμένω στην LG Chem. Όπως και στην παραγωγή του συνολικού οχήματος στο εργοστάσιο στο Dingolfing, οι μπαταρίες κατασκευάζονται χρησιμοποιώντας αποκλειστικά «πράσινη ισχύ» από πιστοποιημένες πηγές. Και από τον Φεβρουάριο του 2021 η εταιρεία αγόρασε αλουμίνιο κατασκευασμένο με ηλεκτρισμό από ηλιακές εγκαταστάσεις.
Η σημασία που αποδίδεται στη διατήρηση πόρων στην παραγωγή της BMW iX τονίζεται από την υψηλή αναλογία δευτερεύοντος αλουμινίου και ανακυκλωμένου πλαστικού που χρησιμοποιείται στη δομή του τύπου spaceframe πλαισίου της – το οποίο διαθέτει επίσης σε καίρια μέρη του, όπως στην οροφή, στα πλευρικά πάνελ καθώς στο πίσω μέρος πλαστικό ενισχυμένο με ίνες άνθρακα. Το εσωτερικό δε του αυτοκινήτου διαθέτει ξύλο με πιστοποίηση FSC, δέρμα από εκχυλίσματα φύλλων ελιάς και άλλα φυσικά υλικά, ενώ μεταξύ των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για τα καλύμματα δαπέδων και τα χαλιά ανακτώνται από παλιά δίχτυα ψαρέματος.
Δύο εκδόσεις για τη νέα BMW iX
Την κίνηση στη νέα BMW iX παρέχει η πέμπτη κατά σειρά γενιά του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης του BMW Group που φέρει την ονομασία BMW eDrive. Για την περίσταση, το τελευταίο απαρτίζεται από δύο μόνιμα διεγερμένους σύγχρονους ηλεκτροκινητήρες (ένας σε κάθε άξονα) που ενσωματώνουν σε μία μονάδα τόσο το κιβώτιο μονής σχέσης όσο και τα ηλεκτρονικά ισχύος. Στη «μικρή» έκδοση με τον κωδικό «xDrive40» η συνδυαστική ισχύς και ροπή τους φτάνει τους 326 ίππους και τα 600 Nm, στη δε κορυφαία με την ονομασία «xDrive50», τους 523 ίππους και τα 765 Nm. Μάλιστα, από τις αρχές του 2022, τη γκάμα θα πλαισιώσει μία ακόμα έκδοση, με τη διακριτική ονομασία «xDrive60», η οποία θα ανεβάσει τον πήχη απόδοσης πάνω από τους 600 ίππους και τα 1.000 Nm.
Σε ότι αφορά τις επιδόσεις και με δεδομένο ότι το βάρος των δύο αυτοκινήτων «εκκινεί» από τα 2.365 και 2.510 κιλά, η xDrive40 είναι σε θέση να επιταχύνει από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 6,1 δλ., ενώ η xDrive50 σε 4,6 δλ. – σε κάθε περίπτωση και για λόγους προστασίας της μπαταρίας, η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 200 χλμ./ώρα.
Από εκεί και πέρα, η απαιτούμενη ενέργεια για την τροφοδοσία των ηλεκτρικών μονάδων παρέχεται από μια συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου με μεγαλύτερη κατά 40% ενεργειακή πυκνότητα σε σχέση με εκείνη της i3. Στην έκδοση «xDrive50» η χωρητικότητά της είναι 111,5 kWh (net: 105,2 kWh) ενώ στη μικρότερη το ενεργειακό της περιεχόμενο είναι αντίστοιχα 76,6 kWh και 71 kWh. Αμφότερες διαθέτουν ένα ανεξάρτητο σύστημα ψύξης, αντλία θερμότητας καθώς και ένα αρκετά σοφιστικέ σύστημα ανάκτησης της ενέργειας, το οποίο στη θέση D δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να ρυθμίσει εκείνος σε τρεις θέσεις τον βαθμό με τον οποίο το σύστημα…. παίρνει πίσω τη χαμένη ενέργεια κατά το φρενάρισμα και ρολάρισμα. Αξιοσημείωτο εδώ είναι και η λειτουργία Adaptive, η οποία προσαρμόζει ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες την «ένταση» με την οποία ανακτάται η ενέργεια, ενώ το «παρών» δίνει και η λειτουργία B, στην οποία η νέα BMW iX μπορεί να οδηγηθεί χωρίς τη χρήση φρένου στην πλειοψηφία των οδηγικών σεναρίων.
Σε ότι αφορά την αναζωογόνηση των μπαταριών με ηλεκτρική ενέργεια από εξωτερική πηγή, η μεγάλη έκδοση μπορεί να φορτιστεί με μέγιστη ισχύ έως και 200 kW, με την «40αρα» να μην υπερβαίνει τα 150 kW. Σε μονοφασική και τριφασική πηγή AC η μέγιστη ισχύς είναι 7,4 kW και 11 kW, και ως εκ τούτου στην τελευταία περίπτωση το γέμισμα των μπαταριών διαρκεί 8 και 11 ώρες. Σε ταχυφορτιστή των 150 kW και 200 kW οι δύο μπαταρίες μπορούν να ανακτήσουν ενέργεια από το 10% έως και το 80% της μέγιστης δυναμικής τους σε 31 και 35 λεπτά, ενώ όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Γερμανός κατασκευαστής η έκδοση «40» μπορεί σε ταχυφορτιστή DC να ανακτήσει ενέργεια για 95 χλμ. σε μόλις 10 λεπτά – για την ίδια διαδικασία και με προϋπόθεση τα αποθέματα της μπαταρία να είναι πάνω από 10%, δέκα λεπτά αρκούν για την αποθήκευση ενέργειας ικανής να προσφέρει 150 χλμ.
Σύμφωνα με τις επίσημες πιστοποιήσεις βάσει του πρωτοκόλλου WLTP, η έκδοση xDrive50 είναι σε θέση να εξασφαλίσει αυτονομία από 372 έως και 425 χλμ. και η XDrive50 από 549 έως και 630 χλμ.
Οδηγώντας την κορυφαία έκδοση της νέας BMW iX
Κατά τη διάρκεια της επίσημης παρουσίασης της νέας iX που έλαβε χώρα στα περίχωρα του Μονάχο και πλησίον της μονάδας στην οποία κατασκευάζεται, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε την κορυφαία έκδοση του μοντέλου, στην πιο πλούσια μάλιστα εκδοχή της, η οποία διέθετε μεταξύ άλλων, εκτός από τους Air Prformance τροχούς των 22 ιντσών, αερανάρτηση τόσο στον εμπρός όσο και στον πίσω άξονα με τα διπλά ψαλίδια και τους πολλαπλούς συνδέσμους πέντε σημείων. Συνολικά, η ναυαρχίδα της γκάμας iX, αλλά και συνολικά το κορυφαίο σήμερα EV των Βαυαρών, ξεδιπλώνει την αναμενόμενη… αρχοντιά στο δρόμο, με την ανάρτηση να διαθέτει την σπορ αύρα που χρόνια τώρα συναντάμε στα μοντέλα της BMW.
Μπορεί το τιμόνι να μην διαθέτει το βάρος που θα περίμενε κανείς, ωστόσο είναι εξαιρετικά άμεσο συμβάλλοντας στους απρόσκοπτους ελιγμούς στις διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης. Η πρόσφυση είναι πανταχού παρούσα, ενώ πολύ καλή δουλειά έχει γίνει και στα ηλεκτρονικά συστήματα που ελέγχουν τον τρόπο που η ισχύς φτάνει στους κινητήριους τροχούς – κατά βάση, η iX κινείται με την αρωγή του πίσω ηλεκτροκινητήρα, ενώ όταν οι απαιτήσεις αυξηθούν στο παιχνίδι μπαίνει και ο εμπρός με τρόπο που είναι απίθανο να αντιληφθεί ο οδηγός.
Σε γενικές γραμμές, η iX χαρακτηρίζεται, πριν από ο,τιδήποτε άλλο, από την πολύ καλή ποιότητα κύλισης, τουλάχιστον στους κορυφαίους σε ποιότητα δρόμους της νότιας Γερμανίας, σε συνδυασμό με μια χαρακτηριστική ικμάδα στον τρόπο που επιταχύνει, στρίβει και φρενάρει που συνολικά εντέχνως «κρύβει» τον όγκο και το βάρος της. Και αυτό είναι σίγουρα ένα στοιχείo που αφενός θα «θορυβήσει» τον ανταγωνισμό (βλ. Mercedes EQC, Audi e-tron και Jaguar Ι-Pace) αφετέρου θα εκτιμήσει δεόντως το κοινό στο οποίο απευθύνεται η οικογένεια iX.
Φωτογραφίες: Uwe Fischer, BMW, X.A.