«Έξυπνοι» δρόμοι αυτόνομης οδήγησης και επικοινωνίας οχημάτων
Το ερευνητικό κέντρο του ομίλου Stellantis συμμετέχει στο πρόγραμμα «C-Roads Italy project», που σχετίζεται με την αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 3 και την ευρύτερη επικοινωνία μεταξύ των οχημάτων, του οποίου τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν στο συνέδριο που διοργανώθηκε στο Τρέντο από την Autostrada del Brennero.
Το πρόγραμμα αυτό, το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με το ιταλικό υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και άλλους εταίρους, αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στο συνέδριο παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν από το έργο C-Roads Italy, μαζί με την ευρωπαϊκή πλατφόρμα C-Roads, στο ιταλικό και ευρωπαϊκό πλαίσιο. Παρουσιάστηκαν στοιχεία για τη μέχρι σήμερα εξέλιξη στην ανάπτυξη και εφαρμογή εναρμονισμένων και διαλειτουργικών συνεργατικών συστημάτων μεταφορών (C-ITS), με στόχο την επικοινωνία μεταξύ των οχημάτων και με την υποδομή των έξυπνων δρόμων σε όλη την Ευρώπη, ένα σύστημα που είναι γνωστό και ως Vehicle-to-Everything (V2X).
Η πρωτοβουλία C-Roads Italy εγγυάται τη συνέχεια των συνεργατικών υπηρεσιών μεταξύ των κρατών μελών και των φορέων εκμετάλλευσης των οδών, συμβάλλοντας σε ένα βιώσιμο σύστημα μεταφορών από οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική άποψη. Ταυτόχρονα, βελτιώνεται και η οδική ασφάλεια, αυξάνεται η αποτελεσματικότητα της χρήσης των οδικών υποδομών και της διαχείρισης της κυκλοφορίας και βελτιώνεται η διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών μεταφορών τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα εμπορεύματα.
Το CRF (συντομογραφία του ερευνητικού κέντρου του ομίλου Stellantis) εκπροσωπήθηκε από τον Filippo Visintainer, τον υπεύθυνο του έργου, ο οποίος πραγματοποίησε ομιλία για το πώς τα C-ITS συμβάλλουν στο μέλλον των συστημάτων υποβοήθησης οδηγού και της αυτόνομης οδήγησης. Η παρουσίαση επικεντρώθηκε στα αποτελέσματα από τις δοκιμές συγκεκριμένων καινοτόμων χαρακτηριστικών για τη διαχείριση συνδεδεμένων αυτόνομων οχημάτων (Highway Chauffeur), επάνω στα οποία εργάστηκε το CRF χρησιμοποιώντας ως οχήματα τη Maserati Ghibli και το Fiat 500X.
Οι δοκιμές βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη σε τμήματα του αυτοκινητόδρομου A22 κοντά στο Trento, στην περιφερειακή οδό της Βενετίας, σε τμήματα του A4 και του A28 και κοντά στο πέρασμα Brenner σε σενάρια διέλευσης των ιταλοαυστριακών συνόρων. Το Highway Chauffeur (Επίπεδο 3) είναι η λειτουργία αυτοματισμού του οχήματος που μπορεί να ρυθμίζει την ταχύτητα, να διατηρεί την τροχιά και να αλλάζει αυτόματα λωρίδες κυκλοφορίας. Ο κύριος στόχος των εργασιών στο CRF είναι η δοκιμή, η επαλήθευση και η επίδειξη (σύμφωνα με τους στόχους εναρμόνισης της πλατφόρμας C-Roads) του τρόπου με τον οποίο τα συνεργατικά συστήματα οχήματος προς όχημα (V2V) και οχήματος προς υποδομή (V2I) μπορούν να έχουν θετικό αντίκτυπο στην ασφάλεια, τη ροή της κυκλοφορίας και το περιβάλλον.
Η έμφαση δίνεται στην επικοινωνία V2I, δηλαδή μεταξύ των οχημάτων και του δικτύου Smart Roads, του ευφυούς οδικού δικτύου, έτσι ώστε ο αυτοκινούμενος οδηγός να μπορεί να αξιοποιήσει τις εξωγενείς πληροφορίες για να βελτιώσει τη γνώση των συνθηκών στις οποίες κινείται, ώστε να διασφαλίσει την ασφαλή και άνετη αυτόνομη οδήγηση. Οι πληροφορίες αυτές παρέχονται επίσης κατά την οδήγηση με το χέρι, όπως στις συστάσεις αλλαγής λωρίδας ή στα συστήματα προειδοποίησης. Τα μηνύματα V2X έχουν γεωγραφική αναφορά, ώστε το όχημα να μπορεί να φιλτράρει το περιεχόμενό τους με βάση τη θέση και την πορεία του. Στην προκαταρκτική ρύθμιση, ένα εργαστηριακό σύστημα στο CRF αναπαρήγαγε τα δεδομένα που συλλέχθηκαν στον αυτοκινητόδρομο και ανέβασε τα ίδια δεδομένα στις μονάδες ελέγχου του οχήματος. Τα δεδομένα ελιγμών και επικοινωνίας που συλλέχθηκαν από το συνδεδεμένο αυτοκίνητο στις περιοχές δοκιμών επαναχρησιμοποιήθηκαν στο εργαστήριο για την τελειοποίηση των αλγορίθμων των μονάδων ελέγχου και για την προετοιμασία του εξοπλισμού του αυτοκινήτου, ώστε να υποστηρίξει μια ολοένα και πιο ασφαλή και άνετη κινητικότητα.
Στη συνέχεια, η τεχνολογία V2X ενσωματώθηκε και δοκιμάστηκε σε πρωτότυπα οχήματα που χρησιμοποιούν το Highway Chauffeur. Η υποδομή του έργου παρέχει στα οχήματα ειδοποιήσεις για γεγονότα όπως συνεχιζόμενες οδικές εργασίες, ένα ακινητοποιημένο όχημα, πυκνή κυκλοφορία, δυσμενείς καιρικές συνθήκες, δυναμική σήμανση ταχύτητας ή την παρουσία σταθμών διοδίων.
Άλλα συνεργαζόμενα οχήματα μπορούν επίσης να ειδοποιούν το αυτοκίνητο για την παρουσία και τα δεδομένα ελιγμών (ταχύτητα, επιτάχυνση, κλίση, φλας, κ.λπ.) όλων των κοντινών οχημάτων που είναι εξοπλισμένα με V2X, συμπεριλαμβανομένων κρίσιμων συμβάντων όπως ένα στάσιμο όχημα με βλάβη.
Τα πρωτότυπα συστήματα σε συνεργατικά αυτοκίνητα έχουν δοκιμαστεί σε μια σειρά περιπτώσεων χρήσης, που κυμαίνονται από την αναφορά απρόβλεπτων οδικών συμβάντων και σενάρια συνεργασίας μεταξύ επιβατικών αυτοκινήτων, έως πιο σύνθετα σενάρια συνεργατικών ελιγμών μεταξύ επιβατικών αυτοκινήτων και βαρέων φορτηγών σε εξαιρετικές συνθήκες, όπως συμφόρηση για συνεχιζόμενα οδικά έργα.