Ελληνικοί αγώνες – Περιπλανήσεις στο παρελθόν: Η Toyota στο Ράλλυ Ακρόπολις
Ο κορυφαίος Ιάπωνας κατασκευαστής, πολυνίκης στο πανελλήνιο πρωτάθλημα των πωλήσεων, έχει τη δική του αγωνιστική ιστορία στο WRC.
Ειδικότερα όμως στο δικό μας ΕΚΟ Acropolis Rally, που στις 9-12 Σεπτεμβρίου επιστρέφει στο WRC, κάτω από τις ιδανικές συνθήκες. Ευθύνη της πολιτείας, έργο ικανών, με την αυτονόητη εντιμότητά τους ως σημείο αναφοράς.
Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις που μας ενώνει και το τμήμα Μάρκετινγκ του αγώνα, που διδάσκει και επικοινωνία στα social media, έχει καταφέρει διπλό χτύπημα ακριβείας. Σε τομέα όπου διαχρονικά υστερούσαμε, και είναι κινήσεις roi mat η εξασφάλιση της ελληνικής ΕΚΟ -με ιστορία στον αγώνα, ως χορηγός ονομασίας-, όπως βέβαια και της Toyota Ελλάς. Κίνηση με στρατηγική σημασία για το χώρο του αυτοκινήτου, με ευαισθησία και προς την κοινωνία.
Η Toyota Ελλάς, βασικός συμπαίκτης ουσίας της οργάνωσης, σχέση που αναζητάς 68 χρόνια. Σημαντικό ότι στο Χαλάνδρι δε βασίζονται για την προβολή τους στην αγωνιστική εργοστασιακή ομάδα που πορεύεται για το double στο WRC, αλλά επενδύουν ελληνικά, με σταθερή, μη διαπραγματεύσιμη υπεραξία. Ένα πολύτιμο έργο, με την υπογραφή του Άρη Αραβανή.
Ο κ. Α.Α., ο οποίος είναι και διεθνής. Δίπλα του, σε μάρκετινγκ και επικοινωνία, σημαντικοί. Πρωταθλητές, με σερί τίτλων.
Στους αγώνες…
… διαχρονικά στηρίζουν τον Έλληνα ιδιώτη αγωνιζόμενο. Συγκλονιστική η σχέση εμπιστοσύνης από την εποχή της Κασιδόπουλος μέχρι και σήμερα. Από τα θηρία, τις κουπέ 1900 GSS και την κίτρινη Corolla των «Λαίλαψ» Παπατριανταφύλλου. Πρώτοι Έλληνες το 1973 οι δύο κολοσσοί του χώρου, με το περίπου κίτρινο μπιζού, την ΚΕ25 με κινητήρα 1.6. Διαδρομή μέχρι τα νεότερα χρόνια, την εποχή της Toyota Ελλάς.
Ταξιδεύοντας στο παρελθόν, ο αείμνηστος Ανδρέας Παπατριανταφύλλου, ηψυχή αυτής της προσπάθειας με δεσμούς αίματος με την κ. Κασιδοπούλου, ήταν πρώτος Έλληνας με τον Κώστα Στεφανή στην Corolla ΚΕ35 το 1983! Επίδοση για το χρυσό βιβλίο του αγώνα, το 1987 από τους Βαγγέλη Γκάλο-Γιάννη Βασιλειάδη, που κέρδισαν το γκρουπ Ν με την ΑΕ86. Απέναντί τους οι εργοστασιακές Lancia Delta σε περίπου νορμάλ εκδοχή, μήπως και αντέξουν,και ο νοών νοείτω.
Οι Έλληνες πρωταθλητές, ένας συνδυασμός ταχύτητας και αξιοπιστίας, με ποιότητα σε βάθος. Η ευγένεια-γνώση-εμπειρία του συνοδηγού, σε απόλυτη αρμονία με το κοφτερό μυαλό του οδηγού, με γνώση και στην εξέλιξη-προετοιμασία. Ο Βαγγέλης Γκάλο, ένας rallyman πολλών καρατίων, ο άνθρωπος «Αγωνιστικό Toyota Starlet». Ελληνική επινόηση όλο αυτό με σφραγίδα Γκάλο και αγαπημένους τεχνικούς δίπλα του, ειδικούς στην ενίσχυση της καρότσας, όπως τον τρομερό Αλέκο Δερβέτζα κ.ά.
Με τον Βαγγέλη να σφραγίζει τη λεπτομέρεια. Εξέλιξαν εκείνο το 5θυρο Starlet από το μηδέν και, «πού πας, Βαγγέλη, με τον κουβά στο ΡΑ;», ενώ εκείνος χαμογελούσε. Απλώς ήξερε να διαχειρίζεται το ακατόρθωτο ο παλιόφιλος, που έκανε αγώνα για σεμινάριο και με την κίτρινη προσεγμένη Celica 1.6, το 1978.
Επιδόσεις από τεράστιους με Toyota, όπως και ο Μανώλης Παναγιωτόπουλος, που καθιέρωσε το Starlet ως φονιά γιγάντων, ενώ ανταγωνίστηκε και στα Κύπελλα, δίνοντας υπεραξία. Με ίδια αυτοκίνητα κόντρα στα νιάτα. Απλώς ο βασιλιάς, με ατού μια ομάδα πιστών και τον Νίκο Πάνο δίπλα του να κοσμεί. Γκάλο, Παναγιωτόπουλος και, με τον Μανώλη -Ρον- Χαλιβελάκη να προσθέτει και φινέτσα, προκύπτει τριάδα-φωτιά.Toyotαίοι και στην ψυχή, όπως θα έγραφε ο Νούμερο 1 ιστορικός περί Toyota στον κόσμο, ο κ. Νίκος Κάτρης, επιβεβαίωσαν μέσα σε μια 50χρονη διαδρομή με πολλούς τόμους, το γνωστό για την Toyota «δε σπάει, δε χαλάει», σε απόλυτη ταύτιση με το «my Toyota is fantastic».
Σημαντικό ότι η Toyota Ελλάς συνέχισε στην ίδια Τέλεια Διαδρομή, διατηρώντας το DNA στα ελληνικά πράγματα, έργο της Κασιδόπουλος. Η σκυτάλη στη νέα εποχή με σφραγίδα Παναγιώτης-Τάκης Αθανασόπουλος. Ο professor, πρωταγωνιστής στο Casa de Toyota σε παγκόσμιο επίπεδο. Γεγονός πως είναι πολύ δύσκολο να σε εμπιστευθεί Ιάπωνας. Εμπιστεύθηκαν τον Ούβε Άντερσον στα αγωνιστικά, και Έλληνα σε global επίπεδο και εφ’ όλης της ύλης, και βέβαια τους δικαίωσε. Πρέπει να έχεις ζήσει τον Toyotισμό σε όλη του τη διάσταση σε Ιαπωνία και Ευρώπη, ώστε να αντιληφθείς το μέγεθος του Sir Takis. Ένας πραγματικός φίλος του Κ.Κ. και του περιοδικού 4Τ.
Δυνατή σχέση με τιμή και λόγο
Ιερή η σχέση της Toyota με τους ελληνικούς αγώνες και το Ράλλυ Ακρόπολις,χάρη και σε φοβερούς τεχνικούς. Η είδηση δεν είχε να κάνει με τη γενική κατάταξη του ΡΑ, αλλά με το πόσα αγωνιστικά ιδιωτικά Toyota ξεκίνησαν και πόσα ολοκλήρωσαν. Σε έναν αγώνα με 33% ευστοχία γενικώς, οι συμμετοχές με Toyota ξεπερνούσαν το 85% σε εκκινήσεις-τερματισμούς. Μετρημένες οι εγκαταλείψεις. Άλλωστε, από τις 9/10 είχαν να κάνουν με υπερβολές των οδηγών που ξεπερνούσαν τα όρια. Σημαντικές όμως επιδόσεις και χωρίς
αποτέλεσμα.
Ήταν ο «Ιαβέρης» το ’81 με τη Celica και τον αείμνηστο Κώστα Φερτάκη, όπως ο «Ρον», που οδηγούσε με μαγικό τρόπο την «35άρα», διδάσκοντας με την «86» και τον Κώστα Έξαρχου δίπλα του. Σε πτήση από το πρώτο μέτρο ο αείμνηστος Νότης Γιαγνίσης με τον Γιώργο Κερατζάκη στην ΑΕ86 το 1988, και ο Σωτήρης Κοκκίνης, που πετούσε με διάφορα Toyota. Σε πτήση και ο Άγγελος Ζήβας, διεκδικώντας το ακατόρθωτο με τον Μιχάλη Πατρικούση το 2000 και το 2001. Διώκτης των kit car με την ΑΕ 111 ως
αυτοσχέδιο όχημα εξελιγμένο στην Ελλάδα. Ιδανικό και για Ενιαίο. Γενικότερα, οι αγώνες με ίδια Toyota και θεσμούς με κίνητρα ευρωπαϊκού επιπέδου ήταν έργο για Όσκαρ από τον Κώστα Πρεζεράκο.
Με όπλα από την πλήρη γκάμα των προσθιοκίνητων Starlet, που απέκτησαν και χαρακτήρα, μέχρι τα Yaris, που στην Ελλάδα εξελίχθηκαν σε πολεμικές μηχανές. Πρωταγωνιστές μία ντουζίνα οδηγοί, όλοι τους σημαντικοί, με ή χωρίς τον τίτλο του Πρωταθλητή, που δεν απεικονίζει πάντα την αλήθεια. Καταγράφουμε τον αείμνηστο Κώστα Τανούση με τους Νίκο Παυλίδη και Σάκη Βασιλόπουλο δίπλα του, όπως και άλλους, και βέβαια τον Κώστα Αργυρίου, συνήθως με τον κ. Λάσκο παραπλεύρως. Θεσμούς μόνο με Toyota και με επιτυχίες και στην Α5, στην κατηγορία-θρύλο με πρωταγωνιστές Starlet και Yaris, και ήταν η συνολική ποιότητα των Νίκου Τσάδαρη και Παντελή Τοψή, που έκανε τη διαφορά στην αναβάθμιση του επιπέδου των θεσμών.
Παρουσία σημαντική, με το έμβλημα της Toyota χαραγμένο στις δύο όψεις του νομίσματος. Από τη μία ήρθαν και έμειναν πυροβολάρχες από το κάρτινγκ, που έδεσαν υποδειγματικά με τους ειδικούς του Πρωταθλήματος, και από την άλλη το «Γίνε Πρωταθλητής». Η απόλυτη συνεργασία του περιοδικού 4Τροχοί με την Toyota Ελλάς. Κοινός παρονομαστής δύο σημαντικοί του χώρου. Ο Νίκος Μουζάκης, ο Έλληνας συνοδηγός με τις περισσότερες συμμετοχές ως δάσκαλος των επιλεγμένων οδηγών, και ο Νίκος Γενεράλης. Η προσφορά του, που δε δικαιώθηκε προσπαθώντας να συντονίσει με αρχές την αρμάδα της Toyota Ελλάς με Celica και Corolla από το 1989 μέχρι το 1991, άστραψε στο «Γίνε Πρωταθλητής». Άνθρωπος με γνώσεις και προσωπικότητα, που τον εμπιστεύεσαι και σε δικαιώνει.
Αναμνήσεων συνέχεια
Ο Άρης Βωβός με Γιάννη Αλβανό και «ΕΛ-ΕΜ» αλλά και Σπύρο Κολτσίδα, δεν ήταν ο εαυτός του με την Corolla WRC της Grifone, συμμετοχή της ΤΕ. Οδήγησε το 1999 και το 2000, που κέρδισε τον τίτλο. Αν καταγράφεις ταχύτητα και αξιοπιστία, θα βρεις το όνομα του αείμνηστου Κώστα Λαμπροπούλου στη Wikipedia. Εκεί όπου θα βρεις και τις επιδόσεις των παγκόσμιων με Toyota στο ΡΑ. Η μόνο μία νίκη, τότε το 1990 από τους Σάινθ-Μόγια με τη Celica ST 165, δεν αντικατοπτρίζει τη σχέση Toyota-Acropolis Rally. Ταλαιπωρήθηκαν οι εργοστασιακοί, αλλά ιστορικά ήταν οι Έλληνες που έσωσαν την παρτίδα, δίνοντας και αγωνιστική λάμψη στον αγαπημένο κατασκευαστή, ειδικά για τον
Έλληνα, ισόβια γοητευμένο από την αξιοπιστία της. Με εμπιστοσύνη και στους ανθρώπους που έχουν την ευθύνη του after sales, με πανεπιστήμιο την Toyota Ελλάς. Κοσμήτορας ο μετέπειτα πρόεδρος, ο μηχανικός Νίκος Δρόλας, και καθηγητής με μεταπτυχιακό στις ειδικές διαδρομές ο κ. Χρίστος Βόντας. Ένας σπάνιος.
Να θυμηθούμε όμως τη «στάση» των Toyota στο ΡΑ από το 1973 μέχρι σήμερα, που λάμπει η αγωνιστική εκδοχή του Yaris WRC. Καταγράφουμε αγωνιστικές Toyota υπεράνω αποτελεσμάτων και υπενθυμίζουμε ότι στους αγώνες οι άνθρωποι κάνουν τη διαφορά. Ήταν οι Celica με την κίνηση πίσω. Σε συνδυασμό με εκείνες τις Corolla Levin, που ονειρεύεσαι.
Το ’73 ο Ούβε Άντερσον σφράγισε τη δημιουργία του ΤΤΕ. Το ’77 ο Μίκολα έβαλε δύσκολα στον Βάλντεγκαρντ. Ήρθε καθυστερημένα, το 1988, και κέρδισε το 1990 η τετρακίνητη ST165. Το καλύτερο τότε αγωνιστικό αυτοκίνητο ράλλυ. Αμφιλεγόμενη η ST185 με τη χαρακτηριστική εικόνα από το Γαρδίκι, με το αυτοκίνητο του Σβαρτς πάνω σε αυτό του Άλεν. Δε ζήσαμε τη «205», αυτοκίνητο που χρησιμοποίησαν στις δοκιμές τους οι Άγγελος Ζήβας-Στέλιος Φάκαλης, ως πλήρωμα της ΤΕ στην Corolla της Grifone.
Εξαιρετική συμμετοχή, αποτέλεσμα της επιτυχίας τους στους θεσμούς, με μόνο Toyota το 1997. Στην εξελιγμένη της εκδοχή σε WRC την απολαύσαμε στο ΡΑ στα χέρια των Σάινθ, Οριόλ, όπως και Λόιξ, Μάρτιν κ.ά. Την ίδια εποχή, η Α111 σε έκδοση παραγωγής βελτιωμένη ως «1600» από τον Μαλιώρα, έλαμψε και στα χέρια των Τροφώνιου-Χαιρόπουλου, ιπτάμενοι γιατροί και κύριοι.
Σπάνιος συνδυασμός. Σήμερα ένα αντίστοιχο αυτοκίνητο βαμμένο στα εργοστασιακά χρώματα, συμμετέχει στο Πρωτάθλημα στα χέρια του Ηλία Καφαντάρη, σφραγίζοντας με ήθος τον Toyotισμό στις ε.δ. Για τον ερασιτέχνη, λοιπόν, με σεβασμό στον αγοραστή Toyota, που απολαμβάνει τις επιτυχίες του Yaris στο WRC. Καλό αγώνα._ Σ. Χ.
ΥΓ.: Ο υπογράφων, με Toyota Corolla WRC στο Μαύρο Ρόδο το 2001, ακούγοντας Τώνια Παυλή. Εμπειρία, ως έργο Ιερωνύμου-Βόντα με το χαμόγελο του Κώστα Πρεζεράκου και το «ΟΚ» του Α.Α. Επρόκειτο για ένα πανάκριβο project, που ξεπερνούσε το σημερινό τριετές διαφημιστικό μπάτζετ της αγαπητής και εξαιρετικά ικανής κ. Τσενέ.