e-Skyactiv X: Ο προηγμένος κινητήρας των Mazda3 και CX-30
Ο περίφημος και πάντοτε πρωτοποριακός κινητήρας Skyactiv X κινητήρας της Mazda αναβαθμίζεται και με τη νέα ονομασία e-Skyactiv X προσφέρει στα Mazda3 και CX-30 μεγαλύτερη ισχύ και ροπή και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, σε συνδυασμό με υψηλότερη οδηγική απόλαυση πίσω από το τιμόνι των καταξιωμένων μοντέλων της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ο γνωστός και καταξιωμένος ατμοσφαιρικός και 2λιτρος κινητήρας Skyactiv X της Mazda αναβαθμίστηκε από το ιαπωνικό εργοστάσιο και με σημείο αναφοράς την καινοτόμα τεχνολογία Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) και την ονομασία e-Skyactiv X, συνδυάζει τώρα περισσότερες αρετές και πλεονεκτήματα όπως οι υψηλότερες επιδόσεις, η μεγαλύτερη απόδοση και οι χαμηλότερες εκπομπές ρύπων σε σχέση με το παρελθόν.
Mε τη νέα ονομασία e-Skyactiv Χ, αντί για Skyactiv X, να «φωτογραφίζει» τις αναβαθμίσεις που φέρει, ο πρωτοποριακός κινητήρας της Mazda παρέχει απρόσκοπτα τις υπηρεσίες του κάτω από το καπό Mazda3 Hatcback, Mazda3 Sedan και CX-30 2021 εστιάζοντας μεταξύ άλλων στη μακροπρόθεσμη στρατηγική ανάπτυξης τεχνολογίας της Mazda (Sustainable Zoom-Zoom 2030) αλλά και στην επιτακτική ανάγκη δραστικής μείωσης των εκπομπών του CO2.
Ας μην ξεχνάμε ότι η Mazda, μια εταιρεία που διακρίνεται για τις περιβαλλοντικές της ευαισθησίες και το καινοτόμο πνεύμα και χαρακτήρα της, έχει δεσμευτεί να μειώσει τις παγκόσμιες μέσες εκπομπές CO2 στο 50% έως το 2030, και στο 90% έως το 2050, σε σχέση με τα επίπεδα του 2010.
Πως λειτουργεί ο κινητήρας e-Skyactiv X
Ο προηγμένος κινητήρας της Mazda λειτουργεί με μια μείξη αυτανάφλεξης, όπως συμβαίνει στους ντίζελ κινητήρες, και ανάφλεξης με σπινθήρα, όπως σε έναν συμβατικό τετράχρονο βενζινοκινητήρα.
Το κλειδί για τη λειτουργία του προηγμένου αυτού κινητήρα είναι η χρήση ενός φτωχού μείγματος αέρα με υψηλή αποδοτικότητα καύσης και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Αυτό το μείγμα περιέχει τόσο λίγο καύσιμο που ένας κανονικός κινητήρας με μπουζί δεν μπορεί να το αναφλέξει. Όμως, η προηγμένη λύση της Mazda σε αυτήν την πρόκληση είναι η τεχνολογία Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI), που επιτρέπει στον κινητήρα να αλλάζει απρόσκοπτα μεταξύ συμβατικής ανάφλεξης και ανάφλεξης με συμπίεση, χρησιμοποιώντας ένα μπουζί για να προκαλέσει και τους δύο τύπους καύσης με διαφορετικούς τρόπους.
Στην ουσία, αρχικά ψεκάζεται στον κύλινδρο ένα πολύ φτωχό μείγμα, το οποίο θα ήταν αδύνατον να αναφλεγεί μέσω σπινθήρα. Στη συνέχεια ένας ειδικά σχεδιασμένος αυλός εισαγωγής το στροβιλίζει έντονα, ωθώντας το προς τα τοιχώματα του κυλίνδρου, την ώρα που ένας δεύτερος ψεκασμός πλουσιότερου μείγματος λαμβάνει χώρα στην περιοχή του μπουζί. Η ανάφλεξη της δεύτερης δόσης δημιουργεί ένα κύμα πίεσης κόντρα στη φορά του εμβόλου, το οποίο αναφλέγει το αρχικό φτωχό μείγμα όχι πρωτογενώς, αλλά μέσω της αύξησης της πίεσης.
Συνολικά, τόσο ο Skyactiv X κινητήρας, όσο και ο αναβαθμισμένος e-Skyactiv Χ των νέων Mazda3 και CX-30 προσφέρει κορυφαία απόδοση, ισχύ, επιτάχυνση και περιβαλλοντική απόδοση, καθιστώντας τον μια εξαιρετική και βιώσιμη προπάντων λύση για όσους επιθυμούν να απολαμβάνουν τα οφέλη που απαντώνται σήμερα στους βενζινοκινητήρες, αλλά και τα πλεονεκτήματα ενός ντίζελ συνόλου.
Οι αναβαθμίσεις του νέου κινητήρα e-Skyactiv X
Στη νεότερη εκδοχή του αναβαθμισμένου e-Skyactiv X κινητήρα, η μέγιστη ισχύς έχει αυξηθεί από τους 180 στους 186 ίππους, που αποδίδονται στις 6.000 σ.α.λ., με την ροπή να βελτιώνεται αντίστοιχα κατά 16 Nm, αγγίζοντας πλέον τα 240 Nm στις 4.000 σ.α.λ. Την ίδια στιγμή, η καμπύλη ροπής έχει βελτιωθεί σχεδόν σε όλο το φάσμα στροφών του κινητήρα, και ιδιαίτερα κατά την επιτάχυνση από καταστάσεις οδήγησης μερικού φορτίου που απαντώνται συχνότερα κατά την καθημερινή χρήση. Βελτιωμένη εμφανίζεται όχι μόνο η κατανάλωση καυσίμου κατά 0,4 λιτ./100 χλμ., αλλά και η περιβαλλοντική του συμπεριφορά, με τις εκπομπές CO2 να μειώνονται κατά 8 γρ/χλμ., ανάλογα με το μοντέλο, το κιβώτιο ταχυτήτων και το επίπεδο εξοπλισμού.
To αναβαθμισμένο λογισμικό του ήπια υβριδικού συστήματος Mazda M Hybrid, το οποίο χρησιμοποιεί ένα σύστημα μίζας/γεννήτριας μέσω ιμάντα και μια συμπαγή μπαταρία ιόντων λιθίου 24V συμβάλει για ακόμα χαμηλότερη κατανάλωση και εκπομπές ρύπων.
Ως επιστέγασμα του κορυφαίου τεχνολογικού υπόβαθρου του επαναστατικού κινητήριου συνόλου της Mazda, τα μέλη του καταξιωμένου θεσμού Auto Best, στον οποίο ψηφίζουν δημοσιογράφοι από 31 διαφορετικές χώρες, απένειμαν στον Skyactiv X κινητήρα της ιαπωνικής εταιρείας το βραβείο ‘Technobest 2019’. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο βραβείο απονέμεται από το 2005 στον κατασκευαστή με την πλέον καινοτόμο τεχνολογική εξέλιξη της χρονιάς.
Τα οφέλη του νέου κινητήρα e-Skyactiv X στην πράξη
Στην πράξη, όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα τόσο τη διεύρυνση του πεδίου λειτουργίας και της αποδοτικότητας της καύσης, αλλά την εξασφάλιση μεγαλύτερης σταθερότητας της ανάφλεξης που περιορίζει ακόμα περισσότερο το ήδη χαμηλό ποσοστό εμφάνισης του ανεπιθύμητου φαινομένου της αυτανάφλεξης (πειράκια), ή της προ-ανάφλεξης, που οφείλεται συνήθως στις διαφορετικές ποιότητες καυσίμου.
Από οδηγική σκοπιά, ο οδηγός των Mazda3 και CX-30 απολαμβάνει μεγαλύτερα αποθέματα ισχύος και ροπής, επομένως και καλύτερες επιδόσεις, σε συνδυασμό με μία εκλεπτυσμένη αίσθηση οδήγησης, χάρη στο υβριδικό σύστημα κίνησης, που με τη σειρά του εξασφαλίζει τον απαραίτητο βαθμό υποβοήθησης στον κινητήρα εσωτερικής καύσεως και βοηθά στην ταχύτερη και πιο ήρεμη εκκίνησή του μετά το σβήσιμο και την κατάσταση αναμονής σε κάθε σταμάτημα του αυτοκινήτου.
Επιπρόσθετα, η χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με το παρελθόν, και βέβαια οι μειωμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, έχουν ως αποτέλεσμα οι εκδόσεις του Mazda3 με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων και τον αναβαθμισμένο e-Skyactiv X κινητήρα (Hatchback και Sedan) να απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας, καθώς οι εκπομπές CO2 είναι μικρότερες των 122 γρ./χλμ.
Δείτε στη συνέχια το σχετικό βίντεο: