Με το Tesla Model 3 Long Range στην Πτολεμαΐδα

Με το Tesla Model 3, τον απόλυτο εκφραστή της νέας εποχής της αυτοκίνησης, ταξιδεύουμε στη Δυτική Μακεδονία, εκεί όπου συντελείται μια κοσμογονική αλλαγή στο ενεργειακό μοντέλο της Ελλάδας.

Όχι άλλο κάρβουνο

Αναμφίβολα η ηλεκτροκίνηση δεν έχει νόημα εάν το μεγαλύτερο κομμάτι της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας δεν προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Καθώς όμως αυτές εξαρτώνται από τα ευμετάβλητα στοιχεία της φύσης, την ευστάθεια του δικτύου θα διατηρούν για καιρό ακόμα τα παραδοσιακά ατμοηλεκτρικά εργοστάσια, που βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα.

Οδεύουμε προς τα βόρεια, λοιπόν, πίσω από το τιμόνι της «μεσαίας» έκδοσης του Tesla Model 3, Long Range, η οποία τοποθετείται τιμολογιακά, αλλά και σε επιδόσεις, μεταξύ της βασικής Standard Range Plus και της Performance, έχοντας μάλιστα ένα ακριβές πλάνο για τα σημεία όπου θα φορτίσουμε στη διαδρομή μας. Κι αυτό γιατί το ταξίδι με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όπως περιγράφεται σε ξεχωριστή αναφορά στο τέλος του άρθρου, απαιτεί προς το παρόν έναν προσεκτικό σχεδιασμό. Μπορεί η μπαταρία, με χωρητικότητα 75 kWh, να προσφέρει μια θεωρητική αυτονομία 580 χλμ., εντούτοις είμαστε προσανατολισμένοι στη λογική των δύο ενδιάμεσων «pit stop» για ανεφοδιασμό, στους ΣΕΑ Αταλάντης και Σοφάδων, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι φτάνοντας στην Πτολεμαΐδα θα έχουμε την απαραίτητη αυτονομία ώστε να κινηθούμε σε αυτό που θεωρείται το μεγαλύτερο ορυχείο των Βαλκανίων.

TESLA MODEL 3

Tesla Model 3: Συστάσεις

Τυπικά το αυτοκίνητο θα χρειαζόταν συστάσεις, εντούτοις ο τρόπος που ακόμα και τα μικρά παιδιά μάς έδειχναν με το δάχτυλό τους στο πέρασμά μας, φωνάζοντας «Tesla, Tesla!», καθώς και το γεγονός ότι οι μεγαλύτεροι που συναντούσαμε μας έκαναν στοχευμένες ερωτήσεις, αποδεικνύει πως το ελληνικό κοινό είναι πιο ενημερωμένο για την γκάμα της εταιρείας απ’ ό,τι για την πιθανότητα παρενεργειών του εμβολίου της AstraZeneca!

Σε κάθε περίπτωση, το αυτοκίνητο δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο. Η κομψή σιλουέτα του ακολουθεί τις αναλογίες του μεγαλύτερου Model S, η μάσκα του ξενίζει με την πλήρη απουσία αεραγωγών, ενώ η μεγάλη ανατροπή έρχεται από τον μίνιμαλ σχεδιασμό του εσωτερικού. Όλες οι πληροφορίες και οι λειτουργίες πραγματοποιούνται μέσω της κεντρικής οθόνης, το μενού της οποίας δεν έχει όμοιό του σε λειτουργικότητα.

Όμως αυτό δεν μπορεί να αντισταθμίσει τη σχεδόν παντελή έλλειψη φυσικών διακοπτών. Δύο ροδέλες στο τιμόνι αποτελούν τα μοναδικά χειριστήρια, ενώ ακόμα και η ρύθμιση των αεραγωγών του συστήματος κλιματισμού πραγματοποιείται μέσω του συστήματος πολυμέσων, το οποίο διαθέτει ένα εξωφρενικό πλήθος εφαρμογών ψυχαγωγίας, που αν μη τι άλλο μπορείτε να εκμεταλλευτείτε περιμένοντας το αυτοκίνητο να φορτίσει.

Οι προσφερόμενοι χώροι επιβατών, όπως και των αποσκευών (εμπρός και πίσω), ικανοποιούν απόλυτα. Στις πίσω θέσεις είναι ευπρόσδεκτο το εντελώς επίπεδο δάπεδο, όμως το κάθισμα είναι χαμηλό, έτσι που δε στηρίζονται ικανοποιητικά τα πόδια των επιβατών.

Τη συνολική αίσθηση συμπληρώνει η επένδυση των καθισμάτων με συνθετικό δέρμα και η αρκετά καλή ποιότητα κατασκευής, που όμως δεν μπορεί να συγκριθεί με εκείνη των γερμανικών premium αυτοκινήτων.

Ένα παρατηρητικό μάτι θα προσέξει και κάποιες μικρές ασυνέχειες στους αρμούς των θυρών και του καπό, τομέας πάντως όπου η εταιρεία έχει επιδείξει σημαντικές βελτιώσεις τα τελευταία χρόνια.

TESLA MODEL 3

Ταξιδεύοντας με το Tesla Model 3: Σιωπηλός δρόμος

Αν η εμφάνιση και τα ψηφιακά μπιχλιμπίδια καταφέρνουν μεμιάς να κερδίσουν τις αρχικές εντυπώσεις, η μεγάλη έκπληξη έρχεται όταν πατήσεις βαθιά το δεξί πεντάλ. Η ακαριαία επιτάχυνση έρχεται από τη στάση με έναν τρόπο εκρηκτικό, και συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό στις υψηλές ταχύτητες.

Κι όλο αυτό χωρίς οι τροχοί να χάνουν την πρόσφυσή τους ή να περνούν στο τιμόνι κάποιες ανεπιθύμητες αντιδράσεις.

Σύμφωνα με την άδεια του αυτοκινήτου, οι δύο κινητήρες (που παρεμπιπτόντως έχουν εξελιχθεί στο ελληνικό κέντρο έρευνας της Tesla στον Δημόκριτο) ανέρχεται στα 366 kW (498 ίπποι), ισχύς όμως που ο ιδιοκτήτης αποκτά έπειτα από σχετική αναβάθμιση (διάρκειας περίπου 20 δλ.), με κόστος περί τα 1.800 ευρώ.

Εν προκειμένω η επίτευξη του «0-100» θα περιοριστεί από τα 4,4 στα 3,8 δλ. Εντούτοις, οι 450 ίπποι της «κλειδωμένης» εκδοχής και τα 493 Nm της συνδυαστικής ροπής όχι μόνο δεν απογοητεύουν, αλλά επ’ ουδενί δεν απαντώνται στον ανταγωνισμό στη συγκεκριμένη κατηγορία τιμής.

TESLA MODEL 3

Σε κάθε περίπτωση, διατηρούμε στην οδήγησή μας έναν πιο προσεκτικό ρυθμό, κι αυτό γιατί το οποιοδήποτε όφελος από μια υψηλότερη μέση ταχύτητα «καίγεται» εν συνεχεία στον αυξημένο χρόνο ανεφοδιασμού. Αυτό εν πολλοίς συμβαίνει γιατί οι υφιστάμενοι ταχυφορτιστές του εθνικού μας δικτύου διαθέτουν ισχύ 50 kW, όταν το Tesla Model 3 μπορεί να φορτίσει έως τα 250 kW, οπότε και η σχετική διαδικασία θα επιταχυνόταν μέχρι και πέντε φορές. Στην πράξη, η αυτονομία στην εθνική οδό κυμαίνεται από 280 έως 360 χλμ., ανάλογα με τη μορφολογία του εδάφους και τη μέση ταχύτητα κίνησης – πάντα στο πλαίσιο της νομιμότητας.

Το τιμόνι διαθέτει σωστή υποβοήθηση, είναι ακριβές, αλλά χαρακτηρίζεται από μια κάπως τεχνητή αίσθηση. Η ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω) προσφέρει καλή άνεση, που δεν αντιδρά άτσαλα στις ανωμαλίες του δρόμου (αν και τα ελαστικά διάστασης 235/40 R19 ως ένα βαθμό διαβάζουν το ανάγλυφο της ασφάλτου), ενώ τα καθίσματα, παρ’ ότι δε διαθέτουν ιδιαίτερη πλευρική στήριξη, αποδείχθηκαν ξεκούραστα στο ταξίδι.

Το αμάξωμα του Tesla  Model 3 δείχνει συμπαγές, στις στροφές οι κλίσεις είναι ελάχιστες, η πρόσφυση εξαιρετική, ενώ χάρη στην απουσία κλασικού ταμπλό και στο μεγάλο παρμπρίζ που φτάνει χαμηλά, ο οδηγός έχει εξαιρετική εποπτεία του δρόμου. Τέλος, τα φρένα είναι εντυπωσιακά, με την αίσθηση του πεντάλ να μη διαθέτει την ενοχλητική έλλειψη γραμμικότητας που συναντάμε σε άλλα ηλεκτρικά μοντέλα.

Αξίζει να επισημάνουμε πως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας διέθετε την αναβαθμισμένη εκδοχή του Autopilot, η οποία όχι μόνο αναγνωρίζει οχήματα, πεζούς και ζώα, αλλά επιπλέον αποτυπώνει με αρκετή ακρίβεια το περιβάλλον στην κεντρική οθόνη. Στο μέλλον η λειτουργία της ημιαυτόνομης οδήγησης θα υποστηρίζεται και στην πόλη, εντούτοις εμείς δεν τη βολευτήκαμε ούτε στις ιδανικές συνθήκες των άδειων αυτοκινητοδρόμων.

Carbon free

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή ραγδαίων εξελίξεων, όπου παραδοσιακά οικονομικά μοντέλα δίνουν τη θέση τους σε καινούργια. Το αυτοκίνητο που οδηγούμε αποτελεί τρανή απόδειξη αυτής της αλλαγής. Δεν είναι μόνο ότι κινείται ηλεκτρικά, μιας που η αγορά έχει πλημμυρίσει πλέον από ηλεκτρικά μοντέλα. Είναι περισσότερο η συγκεκριμένη υλοποίηση, που σε απόδοση και λογισμικό δεν έχει όμοιό της. Νέοι καιροί, νέα ήθη…_ Μ. Σ.

TESLA MODEL 3

TESLA MODEL 3

TESLA MODEL 3

TESLA MODEL 3 LONG RANGE

> ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 450 (498) ίπποι

> ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 493 Nm

> ΚΙΝΗΣΗ: Σε όλους τους τροχούς

> ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ: 75 kWh

> ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 (16,5) kW

> ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 250 kW

> ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.694x1.850x1.443 χλστ.

> ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.875 χλστ.

> ΒΑΡΟΣ: 2.240 κιλά

> 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ*: 4,3 (3,8) δλ.

> ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ*: 233 χλμ./ώρα

> ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (WLTP)*: 580 χλμ.

> ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 0 γρ./χλμ.

*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

Σε παρένθεση οι τιμές ισχύος/επιτάχυνση και φόρτισης AC, που επιτυγχάνονται με επί πληρωμή αναβάθμιση του λογισμικού.

TESLA MODEL 3

 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΑΛΟΥΡΟΣ

TESLA MODEL 3