Όταν ο Κροάτης κατασκευαστής hypercar, Mate Rimac, ρωτήθηκε ποιος χρειάζεται αυτοκίνητα που να αποδίδουν πάνω από 1.900 ίππους, απάντησε: «Κανείς!», για να συμπληρώσει: «Αν η επιλογή αυτοκινήτου είχε να κάνει καθαρά με τις ανάγκες του κόσμου, όλοι θα οδηγούσαν ένα Skoda Octavia. Τι παραπάνω θα μπορούσες να χρειαστείς;».
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως από το 1996, που η τσεχική εταιρεία αναβίωσε το ιστορικό της μοντέλο, η Octavia ήταν η απόλυτα λογική επιλογή στην κατηγορία. Έδινε έμφαση στην πρακτικότητα και στους χώρους, καθώς εξαρχής ήταν «μισό νούμερο» μεγαλύτερη από τον μικρομεσαίο ανταγωνισμό στον οποίο στοχεύει, οι διαστάσεις όμως του αμαξώματος, ακόμα και σήμερα, στην τέταρτη γενιά του μοντέλου, φλερτάρουν με την αμέσως μεγαλύτερη κλάση.
Λανσαρίστηκε με αμάξωμα τριών όγκων, την εποχή που ακόμη τα σεντάν ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή, διέθετε όμως πέμπτη πόρτα, που της χάριζε απαράμιλλη πρακτικότητα. Εννοείται πως στην υπόλοιπη Ευρώπη η πιο καλοπουλημένη εκδοχή της Octavia ήταν η ακόμα πιο πρακτική έκδοση Combi (στέισον), εντούτοις το ερώτημα που τίθεται σήμερα έχει να κάνει με τη θέση του αυτοκινήτου σε μια αγορά όπου τον τομέα «πρακτικότητα» τον σφετερίζεται η κυρίαρχη κατηγορία των SUV.
Εντούτοις, η Octavia, που στο ενεργητικό της μετρά ήδη 7 εκατομμύρια πωλήσεις, παραμένει το best-seller της εταιρείας, ποντάροντας και σήμερα στα ίδια συστατικά. Πρακτικότητα, λοιπόν, αυξημένοι χώροι, value for money σε συνδυασμό με σχεδιαστική φιλοσοφία και ποιοτικά χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στα προϊόντα της μητρικής εταιρείας.
Με χαρακτήρα
Αν ο σχεδιασμός των προηγούμενων Octavia ήταν τόσο συναρπαστικός όσο μια τσεχική σινεφίλ ταινία, το νέο μοντέλο, παρ’ ότι ακολουθεί τις αναλογίες του προκατόχου του, καταφέρνει τελικά και συμπυκνώνει ένα μείγμα δυναμισμού και κομψότητας, δημιουργώντας μια εικόνα τελείως διαφορετική από το άχρωμο παρελθόν. Σε αυτό συμβάλλουν οι μικρότερες γυάλινες επιφάνειες, το έντονο νεύρο που διατρέχει τις πλευρικές επιφάνειες απ’ άκρη σ’ άκρη και η οροφή που διαθέτει μια εντονότερη κλίση, έτσι ώστε να δικαιολογείται και η προσωνυμία «Grand Coupe» με την οποία η ελληνική αντιπροσωπεία επιθυμεί να τονίσει τον κομψότερο χαρακτήρα της. Στην κατεύθυνση αυτή συνεισφέρουν η ανασχεδιασμένη μάσκα και η κατάργηση των διαιρούμενων εμπρός προβολέων. Τα νέα, λεπτότερα φωτιστικά σώματα είναι στάνταρντ LED, ενώ τεχνολογία LED χρησιμοποιείται και στα πίσω φώτα.
Στο εσωτερικό συνεχίζεται η ποιοτική και σχεδιαστική αναβάθμιση. Η αίσθηση πολυτέλειας, η ποιότητα των υλικών και ο σχεδιασμός δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα ομόλογα premium μοντέλα του ομίλου. Φυσικά, οι χώροι για τους πίσω επιβάτες παραμένουν αχανείς, καθώς το μήκος της κατασκευής (4.689 χλστ.), 19 χλστ. μεγαλύτερο έναντι του προηγούμενου μοντέλου, ξεφεύγει από τα μέτρα της μικρομεσαίας κατηγορίας. Κατά 22 χλστ. έχει αντίστοιχα μακρύνει το μήκος της έκδοσης Combi, ενώ το πλάτος της κατασκευής έχει αυξηθεί κατά 15 χλστ.
Έτσι, ο χώρος της καμπίνας παραμένει πληθωρικός, με την εντονότερη κλίση της οροφής τελικά να μη στερεί πολύτιμο αέρα από το κεφάλι των πίσω επιβατών. Μόνο το ογκώδες κεντρικό τούνελ θα εμποδίσει την άνετη φιλοξενία ενός τρίτου ενήλικα στο πίσω κάθισμα. Όσο για το πορτ μπαγκάζ, η χωρητικότητά του αυξήθηκε οριακά από την ήδη… εξωφρενική τιμή των 600 λίτρων στα 610, ενώ στην έκδοση Combi η μεταφορική ικανότητα φτάνει τα 640 λίτρα. Από εκεί και πέρα συναντάμε τις χρηστικές λύσεις στις οποίες μας έχει καλομάθει η εταιρεία, όπως είναι οι υποδοχές για ομπρέλες στο εσωτερικό των εμπρός θυρών, με τους μικροχώρους από την άλλη να κρίνονται περιορισμένοι. Έτσι, οι θήκες στις πόρτες και στην κεντρική κονσόλα, ίσα που θα υποδεχθούν τα παρελκόμενα της καθημερινότητας.
Αυτό που περισσότερο διαφοροποιεί το εσωτερικό του νέου μοντέλου είναι ότι ενσωματώνει τις ψηφιακές τεχνολογίες του νέου Golf. Το σύστημα πολυμέσων (υπάρχουν τέσσερις διαφορετικές επιλογές με μέγεθος από 8,25 έως 10,25 ίντσες) συγκεντρώνει πλέον και τις λειτουργίες του συστήματος κλιματισμού, ευτυχώς σε ένα ξεχωριστό μενού στο κάτω μέρος της οθόνης. Παρ’ ότι η χρηστικότητα του συγκεκριμένου συστήματος είναι πολύ καλύτερη σε σύγκριση με άλλες υλοποιήσεις, εξακολουθούμε να αναπολούμε τους πιο πρακτικούς φυσικούς διακόπτες.
Το δικό μας αυτοκίνητο διέθετε τη μεγάλη οθόνη αφής, όπου πάντως οι επιλογές γίνονται απροβλημάτιστα, χάρη στην πολύ καλή απόκριση του συστήματος. Όπως και στο Golf, και εδώ ο κλασικός περιστροφικός διακόπτης της έντασης του ηχοσυστήματος έχει υποκατασταθεί από ένα «touch slider» κάτω από το infotainment, το οποίο ευτυχώς αποδεικνύεται λειτουργικό, έτσι που δε θα προβληματίσει τον πιο παραδοσιακό. Άλλωστε, η συγκεκριμένη επιλογή μπορεί να γίνει και από το καλοσχεδιασμένο διάκτινο πολυλειτουργικό τιμόνι. Επιπλέον, το αυτοκίνητό μας διέθετε ψηφιακό πίνακα οργάνων, ο οποίος είναι στάνταρντ στην έκδοση Style.
Πληθώρα επιλογών
Με τη Skoda να επικεντρώνεται στα ηλεκτρονικά καλούδια της νέας Octavia, δεν πρέπει να παραγνωριστεί η πληθώρα επιλογών που παρέχεται στα, έστω και γνώριμα, μηχανικά σύνολα. Αρχικά πάντως θα είναι διαθέσιμες σε μόνο τρεις εκδόσεις, τη βενζινοκίνητη με τον 1.5 TSI (150 PS) και χειροκίνητο κιβώτιο, τη 2λιτρη ντίζελ των 116 ίππων που προορίζεται για ταξί και εταιρικούς πελάτες (κι αυτή αρχικά με χειροκίνητο κιβώτιο), ενώ την γκάμα συμπληρώνει η 2λιτρη ντίζελ των 150 ίππων, σαν του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, που συνδυάζεται με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Η βενζινοκίνητη έκδοση με τον 1.0 TSI έρχεται το Σεπτέμβριο με χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ στο τέλος του έτους θα είναι διαθέσιμες οι 48βολτες αυτόματες εκδοχές βενζίνης e-TEC 1.0 και 1.5.
Τέλος, η έκδοση G-TEC φυσικού αερίου θα είναι διαθέσιμη τον Οκτώβριο, αρχικά μόνο με DSG (το 2021 θα ακολουθήσει η χειροκίνητη έκδοση). Το ερχόμενο φθινόπωρο αναμένονται και οι plug-in υβριδικές εκδόσεις των 204 και των 245 ίππων, ενώ την γκάμα θα συμπληρώσουν και οι απαραίτητες ισχυρότερες εκδόσεις RS και πετρελαίου.
Σε κάθε περίπτωση, η δική μας εκδοχή με το πετρελαιοκίνητο σύνολο των 150 ίππων και τα 360 Nm ροπής, που αποδίδονται μόλις από τις 1.700 σ.α.λ., διαθέτει την απαραίτητη ζωντάνια για να κινηθεί με άνεση η φορτωμένη Octavia με την πραμάτεια της οικογένειας. Εξίσου απροβλημάτιστη είναι και η κίνηση στην πόλη, χάρη στο βελτιωμένο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη των 7 σχέσεων. Στη νέα Octavia εντυπωσιάζει ο μικροσκοπικός -αλά Golf- επιλογέας, όπου οι επιλογές μεταφέρονται ηλεκτρονικά πλέον, με τεχνολογία shift-by-wire. Σε κάθε περίπτωση, η λειτουργία του κιβωτίου είναι εξαιρετικά ομαλή, τόσο στην εκκίνηση από στάση όσο και στην επιτάχυνση, χωρίς σκορτσαρίσματα και απότομες επιταχύνσεις. Η πλήρως αυτόματη λειτουργία θα καλύψει το σύνολο των οδηγικών συνθηκών, εντούτοις ο οδηγός μπορεί να καταφύγει στα paddles πίσω από το τιμόνι για χειροκίνητη επιλογή των σχέσεων, αν και δεν έχει νόημα να «ανέβει» πάνω από τις 4.500 σ.α.λ. Ο κινητήρας των 1.968 κ.εκ. επιτρέπει στο αμάξωμα των 1.565-1.623 κιλών (ανάλογα με την έκδοση) να κινηθεί σβέλτα, με τα 100 χλμ./ώρα να επιτυγχάνονται από την ακινησία μέσα σε 8,7 δλ. Οι σχετικά μακριές σχέσεις δεν προβληματίζουν, χάρη στην πληθωρική ροπή, εξασφαλίζουν όμως ένα ήσυχο ταξίδι και μια αρκετά χαμηλή κατανάλωση, που στη διάρκεια της δοκιμής μας κινήθηκε μεταξύ 5,9 και 7,4 λίτρων/100 χλμ. Η λειτουργία του είναι ομαλή, με τη χαρακτηριστική χροιά του ντίζελ να φιλτράρεται σε μεγάλο βαθμό, και μόνο στις χαμηλές ταχύτητες (αναμενόμενα) να εισχωρεί στην καμπίνα. Τέλος, αξίζει να επισημάνουμε πως το πετρελαιοκίνητο σύνολο εφοδιάζεται πλέον με το σύστημα «twin dosing», που με επιπλέον ψεκασμό AdBlue, σε σχέση με την προηγούμενη γενιά του κινητήρα, ελέγχει αποτελεσματικότερα τις εκπομπές NΟx.
Στο δρόμο το πρώτο πράγμα που σε εντυπωσιάζει είναι η άνεση της ανάρτησης, η οποία, παρά τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα, απορροφά αποτελεσματικά τις ανωμαλίες που μπορεί να κρύβει η ελληνική άσφαλτος. Σε αυτό βοηθάει και η «προσγειωμένη» διάσταση των τροχών του αυτοκινήτου μας, με ελαστικά 205/55 17. Στα εγκάρσια μπορεί να μην περάσει με τη στιβαρότητα μιας ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων, εντούτοις το όποιο ακουστικό αποτέλεσμα δε συνοδεύεται από κάποια ενοχλητική αναπήδηση του πίσω μέρους. Σύμμαχος στην άνεση των επιβατών τα καθίσματα, που μπορεί να μη δείχνουν ιδιαίτερα μαλακά, εντούτοις στις μεγάλες αποστάσεις αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά τους να συγκρατούν σωστά το σώμα των επιβατών.
Παρά τη μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης, τα περιθώρια πρόσφυσης είναι ικανοποιητικά και οι κλίσεις του αμαξώματος λογικές, εντούτοις η Octavia δεν είναι το αυτοκίνητο που θα παρακινήσει τον οδηγό να ανεβάσει ρυθμό. Από εκεί και πέρα, το σχετικά ελαφρύ τιμόνι, που αποδεικνύεται ξεκούραστο στις καθημερινές μετακινήσεις, είναι ακριβές, βοηθώντας τον οδηγό να τοποθετήσει σωστά το αυτοκίνητο στις στροφές. Τέλος, τα φρένα διαθέτουν καλή αίσθηση και επιβραδύνουν αποτελεσματικά το μεγάλο αμάξωμα.
Πού απευθύνεται;
Προκειμένου να αξιολογήσεις ένα προϊόν, χρειάζεται αρχικά να το τοποθετήσεις στην αγορά και να δεις τι έχει να προσφέρει σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Η ιδιαιτερότητα της Octavia είναι πως αυτός ο ανταγωνισμός δεν είναι πλέον μονοσήμαντος. Έτσι, οι φθηνότερες εκδόσεις του τσέχικου μοντέλου κοιτούν τα μικρομεσαία με ατού το πλεονέκτημα των χώρων. Όμως, ακόμα και οι ακριβότερες εκδοχές της Octavia, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, με όπλο την πρακτικότητα θα μπορούσαν να κερδίσουν τον οικογενειάρχη που αναζητά χώρους, κλέβοντας πωλήσεις, αν μη τι άλλο, και μέσα στην γκάμα της Skoda από το Superb και -γιατί όχι;- από τα SUV της εταιρείας. Αυτά με βάση τη λογική. Μένει το αυτοκίνητο να μιλάει και στο συναίσθημα._
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.968 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 150 ίπποι/3.000-4.200 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 360 Nm/1.700-2.750 σ.α.λ.
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ: Διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον
ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.689×1.829×1.470 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.686 χλστ.
ΒΑΡΟΣ: 1.465-1.623 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,7 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 227 χλμ./ώρα
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 7,1 λτ./100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 96-97 γρ./χλμ.
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Αλλαγή εκ των έσω
H τέταρτη γενιά της Octavia σε μεγάλο βαθμό προσδιορίζεται από τη νέα φιλοσοφία του εσωτερικού της. Η οθόνη του συστήματος πολυμέσων δεν είναι πλέον ενσωματωμένη στην κεντρική κονσόλα, και για πρώτη φορά σε μοντέλο της Skoda “αιωρείται” στο άνω μέρος του ταμπλό. Ο νέος επιλογέας του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, το σύστημα απεικόνισης στο παρμπρίζ και το διάκτινο πολυλειτουργικό τιμόνι αποτελούν χαρακτηριστικά της νέας γενιάς του μοντέλου. Τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού ολοκληρώνουν το σύγχρονο χαρακτήρα της νέας Octavia.
Το virtual cockpit είναι τώρα ακόμα πιο λειτουργικό, καθώς στην τελευταία γενιά της Octavia η οθόνη των 10,25 ιντσών μπορεί να προβάλει τέσσερις διαφορετικές απεικονίσεις, Basic, Classic, Navigation και Driver Assistance Systems, όπου εμφανίζονται με τρισδιάστατα γραφικά τα ενεργοποιημένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού.
Στη νέα Octavia εντυπωσιάζει ο μικροσκοπικός -αλά Golf- μοχλός του DSG, όπου οι σχετικές επιλογές μεταφέρονται ηλεκτρονικά πλέον, με τεχνολογία shift-by-wire. .
Στην καινούργια Octavia έχουν υιοθετηθεί αρκετά νέα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού και έχουν αναβαθμιστεί κάποια από τα προϋπάρχοντα στο προηγούμενο μοντέλο. Μεταξύ των νέων συστημάτων περιλαμβάνεται το Area View System, όπου χάρη σε τέσσερις κάμερες ο οδηγός αποκτά μια περιφερειακή εικόνα γύρω από το αυτοκίνητό του, που απεικονίζεται στην κεντρική οθόνη. Επίσης, το Side Assist προειδοποιεί τον οδηγό για τυχόν αυτοκίνητα που κρύβονται στις τυφλές γωνίες του καθρέφτη, ενώ το Front Assist προειδοποιεί για επικείμενα εμπόδια, ανιχνεύοντας ακόμα και πεζούς ή ποδηλάτες. Στη φωτογραφία απεικονίζονται ακόμα τα συστήματα αναγνώρισης των οδικών σημάτων, η υποβοήθηση διατήρησης της λωρίδας και το Predictive Cruise Control.