![](/assets/img/sp.gif)
Η Ευρώπη «σκοτώνει» τα PHEV;
![](/assets/img/divider.png)
Το σίγουρο είναι ότι, με φόντο τη νόρμα Euro 6e-bis, τα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV) καλούνται από φέτος να αντιμετωπίσουν αυστηρότερα πρότυπα προσδιορισμού των εκπομπών ρύπων που θα έχουν ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό τους. Γεγονός που αναμένεται να τα καταστήσει λιγότερα ελκυστικά.
Η προδιαγραφή Euro 6e-bis που τέθηκε σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2025 αποτελεί ουσιαστικά μια επικαιροποιημένη-τροποποιημένη εκδοχή των κανονισμών εκπομπών ρύπων Euro 6e της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε γενικές γραμμές, η νόρμα Euro 6e-bis εισάγει αυστηρότερες διαδικασίες δοκιμών και πιστοποίησης προκειμένου να διασφαλιστεί ότι τα οχήματα πάσης φύσεως πληρούν τα όρια εκπομπών ρύπων σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης – και όχι μόνο σε ελεγχόμενα εργαστηριακά περιβάλλοντα.
Μία από τις σημαντικές αλλαγές που εισάγει η Euro 6e-bis είναι η διεύρυνση του ανώτερου εύρους θερμοκρασίας περιβάλλοντος κατά τις δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης (RDE). Συγκεκριμένα, το τελευταίο αυξάνεται από 30°C–35°C σε 35°C–38°C, ενώ το εύρος θερμοκρασίας που θεωρείται φυσιολογικό διευρύνεται από 0°C–30°C σε 0°C–35°C. Δεν επιτρέπεται καμία επιδείνωση των εκπομπών μεταξύ 30°C και 35°C, σε αντίθεση με την προηγούμενη «ανοχή» του Euro 6e για αύξηση έως και 60% των εκπομπών σε αυτό το εύρος θερμοκρασιών.
Διαβάστε επίσης: «Εκτός αγοράς» τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα
Τα PHEV στραβοπατούν
Εκτός από τα παραπάνω, η Euro 6e-bis εισάγει επιπλέον αυστηρότερους κανόνες για τα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV). Από την 1η Ιανουαρίου 2025, οι κανόνες έγκρισης για τα PHEV έχουν γίνει πιο αυστηροί, με στόχο την αντιπροσώπευση των εκπομπών CO2 σε πιο ρεαλιστικές συνθήκες. Αυτές οι αλλαγές είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα επηρεάσουν την ελκυστικότητα αυτών των μοντέλων.
Αξίζει να σημειωθεί συμμόρφωση με το Euro 6e-bis είναι υποχρεωτική για νέους τύπους οχημάτων από την 1η Ιανουαρίου 2025 και για όλα τα νέα οχήματα από την 1η Ιανουαρίου 2026.
Πως επηρεάζονται τα PHEV
Τα plug-in υβριδικά οχήματα (PHEV) θα επηρεαστούν σημαντικά από την προδιαγραφή Euro 6e-bis, κυρίως όσον αφορά τις εκπομπές CO2 και την αυτονομία τους σε ηλεκτρική λειτουργία.
Η νέα διαδικασία έγκρισης τύπου βασίζεται σε πιο ρεαλιστικά σενάρια χρήσης. Μέχρι τώρα, οι εκπομπές CO2 των PHEV υπολογίζονταν με την υπόθεση ότι χρησιμοποιούνται κυρίως σε ηλεκτρική λειτουργία, κάτι που δεν ανταποκρίνεται πάντα στην πραγματικότητα. Με την Euro 6e-bis, θα λαμβάνονται υπόψη πραγματικά δεδομένα χρήσης, όπως το πώς φορτίζονται τα οχήματα στην πράξη, το πόσο συχνά κινούνται με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης κ.α. Αυτό σημαίνει ότι οι μετρήσεις εκπομπών CO2 των PHEV θα αυξηθούν, κάτι που μπορεί να έχει επιπτώσεις στους φόρους και τα κίνητρα που λαμβάνουν σε διάφορες χώρες.
Τι είναι το Utility Factor
Το Utility Factor (UF) είναι ένας συντελεστής στάθμισης που χρησιμοποιείται στις δοκιμές πιστοποίησης εκπομπών CO₂ των PHEV, ώστε να αντικατοπτρίζει το ποσοστό χρήσης της ηλεκτρικής ενέργειας έναντι του κινητήρα εσωτερικής καύσης σε πραγματικές συνθήκες.
Πώς λειτουργεί; Οι μετρήσεις που πραγματοποιούνται στα PHEV με βάση το πρότυπο Euro 6e-bis είναι δύο: όταν κινούνται ηλεκτρικά (EV Mode) και όταν κινούνται υβριδικά (Hybrid Mode). Ο Utility Factor (UF) συνδυάζει τις δύο μετρήσεις και δείχνει τι ποσοστό των συνολικών χιλιομέτρων διανύεται με ηλεκτρική ενέργεια και στηρίζεται σε δεδομένα πραγματικής χρήσης από οδηγούς PHEV, τα οποία δείχνουν πόσο συχνά φορτίζουν τα αυτοκίνητά τους και πώς τα χρησιμοποιούν στην καθημερινότητα.
Μέχρι τώρα, ο UF υπερεκτιμούσε τη χρήση του ηλεκτρικού μοτέρ, με αποτέλεσμα τα PHEV να εμφανίζουν πολύ χαμηλές εκπομπές CO₂ στις εργαστηριακές δοκιμές, κάτι που δεν ίσχυε πάντα στην πραγματικότητα. Έτσι, η προδιαγραφή Euro 6e-bis αλλάζει αυτόν τον υπολογισμό με έναν πιο αυστηρό, ρεαλιστικό UF που λαμβάνει υπόψη πραγματικά δεδομένα οδήγησης.
Με απλά λόγια, το Utility Factor καθορίζει πόσο «ηλεκτρικό» θεωρείται ένα PHEV και πλέον θα είναι πιο αυστηρός, ώστε να μην ευνοούνται υπερβολικά τα εν λόγω οχήματα που δεν χρησιμοποιούνται αρκετά σε ηλεκτρική λειτουργία.
Ποιος είναι ο νέος Utility Factor
Σύμφωνα με την προδιαγραφή Euro 6e-bis, ο συντελεστής χρησιμότητας (Utility Factor – UF) υπολογίζεται πλέον με βάση μια αναφορά απόστασης συνολικού μήκους 2.200 χιλιομέτρων. Αυτό σημαίνει ότι οι δοκιμές εκπομπών για τα plug-in υβριδικά οχήματα πραγματοποιούνται σε μια προσομοιωμένη απόσταση 2.200 χλμ., αντί για τα 800 χλμ. που ίσχυαν προηγουμένως.
Αυτή η αλλαγή στοχεύει στην καλύτερη αποτύπωση της πραγματικής χρήσης των PHEV, καθώς οι προηγούμενες δοκιμές δεν αντανακλούσαν με ακρίβεια τις συνθήκες οδήγησης στην καθημερινότητα. Με την αύξηση της αναφοράς απόστασης, λαμβάνεται υπόψη ένα μεγαλύτερο ποσοστό χρήσης του κινητήρα εσωτερικής καύσης, οδηγώντας σε πιο ρεαλιστικές μετρήσεις εκπομπών CO₂.
Επιπλέον, προβλέπεται περαιτέρω αυστηροποίηση με την εισαγωγή της προδιαγραφής Euro 6e-bis-FCM το 2027, όπου η αναφορά απόστασης θα αυξηθεί στα 4.260 χλμ., αντικατοπτρίζοντας ακόμα πιο πιστά τη μέση χρήση των PHEV στην Ευρώπη.
Συνολικά, αυτές οι αλλαγές αναμένεται να οδηγήσουν σε αύξηση των επίσημων τιμών εκπομπών CO₂ για πολλά PHEV, επηρεάζοντας ενδεχομένως τη φορολογική τους μεταχείριση και τα κίνητρα που συνδέονται με τις εκπομπές.
Πόσο μεγάλο αντίκτυπο στα PHEV θα έχει πρακτικά ο νέος Utility Factor;
Για να καταδείξει πώς οι αναθεωρημένες καμπύλες UF επηρεάζουν τις επίσημες τιμές εκπομπών CO2 των PHEV, το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών (ICCT) ανέλυσε την επίδραση της νέας νόρμας στις τυποποιημένες εκπομπές CO2 σε μια BMW X1 xDrive25e.
Χρησιμοποιώντας το UF που ίσχυε έως και τα τέλη του 2024, το συγκεκριμένο μοντέλο εμφάνιζε ως επίσημη τιμή εκπομπής CO2 τα 45 g/km. Κατά την εφαρμογή του UF του Euro 6e-bis, η τιμή εκπομπών CO2 της συγκεκριμένης X1 θα διπλασιαστεί φτάνοντας τα 96 g/km.
Δείτε εδώ τον πλήρη κατάλογο με τις ανακλήσεις
Ωρολογιακές βόμβες Takata στην Κύπρο (δείτε εδώ το podcast)
Δείτε ακόμη: Αυτά που δεν έδειξε η σειρά Senna | SpeedΖone Podcast EP66