Το παράδοξο της κινητικότητας – Περισσότερα αυτοκίνητα, λιγότερα χιλιόμετρα
Ο αριθμός των αυτοκινήτων στους δρόμους αυξάνεται συνεχώς. Και όμως, σε ένα προφανές παράδοξο, τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε αυτοκίνητο μειώνονται συνεχώς. Πρόσφατα στοιχεία επιβεβαιώνουν μια πανευρωπαϊκή τάση.
Το 2023 οι Γερμανοί αυτοκινητιστές διένυσαν συνολικά 591 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα με τα αυτοκίνητά τους. Αν και πρόκειται για μεγάλο αριθμό, ο αριθμός αυτός μειώνεται επί πέντε συναπτά έτη. Σύμφωνα με το Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), την Ομοσπονδιακή Αρχή Μηχανοκίνητων Μεταφορών της Γερμανίας, οι Γερμανοί οδήγησαν συνολικά 630 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα το 2018, 39 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα περισσότερα από πέρυσι.
Πέρυσι, το μέσο γερμανικό αυτοκίνητο διένυσε συνολικά μόλις 12.320 χιλιόμετρα, 150 χιλιόμετρα λιγότερα από ό,τι το 2022 και ολόκληρα 1.791 χιλιόμετρα λιγότερα από ό,τι μια δεκαετία νωρίτερα, το 2014. Η πτώση της μέσης χιλιομετρικής απόστασης έρχεται σε έντονη αντίθεση με τη σταθερή αύξηση του αριθμού των αυτοκινήτων που έχουν ταξινομηθεί στη Γερμανία, ο οποίος ανήλθε σε 49,1 εκατομμύρια στις αρχές του τρέχοντος έτους, αύξηση 0,7% σε ετήσια βάση και σχεδόν ένα εκατομμύριο περισσότερα από ό,τι το 2020. Ωστόσο, υπάρχουν αξιοσημείωτες διαφορές στα χιλιόμετρα μεταξύ ορισμένων κατηγοριών οχημάτων. Πρώτον, ανάλογα με τον μηχανολογικό εξοπλισμό.
Η Ομοσπονδιακή Αρχή Μηχανοκίνητων Μεταφορών της Γερμανίας (KBA) αναφέρει ότι το 2023, τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα διένυσαν κατά μέσο όρο 17.187 χιλιόμετρα, ενώ τα βενζινοκίνητα μόλις 9.580 χιλιόμετρα. Ο μέσος όρος για τις άλλες μηχανοκινήσεις (μια κατηγορία που περιλαμβάνει τα ηλεκτρικά με μπαταρία, τα plug-in υβριδικά και τα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο) ήταν 15.852 χιλιόμετρα.
Δύο ακόμη διαχωριστικοί παράγοντες για την απόσταση σε χιλιόμετρα είναι η ηλικία και η ισχύς του οχήματος.
Τα αυτοκίνητα ηλικίας έως τριών ετών διένυσαν κατά μέσο όρο σχεδόν 2.300 χιλιόμετρα περισσότερα από τα αυτοκίνητα ηλικίας τεσσάρων έως επτά ετών. Ένας σημαντικός παράγοντας είναι φυσικά ότι τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι συνήθως νέα αυτοκίνητα. Η χιλιομετρική απόσταση συνεχίζει να μειώνεται όσο τα αυτοκίνητα μεγαλώνουν. Τα αυτοκίνητα με 60 ίππους ή λιγότερους κατά μέσο όρο διανύουν λιγότερα από 8.000 χλμ. ετησίως, ενώ τα αυτοκίνητα με περισσότερους από 122 ίππους διανύουν περισσότερα από 14.900 χλμ. Επιστρέφοντας ξανά στη μεγάλη εικόνα, η αντίθεση μεταξύ της αύξησης του αριθμού των οχημάτων και της μείωσης των χιλιομέτρων (τόσο συνολικά όσο και ανά όχημα) δεν είναι μόνο ένα γερμανικό φαινόμενο.
Το ερευνητικό πρόγραμμα ODYSSEE-Mure αναφέρει παρόμοια στοιχεία για το σύνολο της ΕΕ: Ο αριθμός των αυτοκινήτων ανά κάτοικο για το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυξήθηκε από 397 (ανά 1.000) το 2000 σε 468 το 2010 και 550 το 2021. Εν τω μεταξύ, η μέση χιλιομετρική απόσταση ανά αυτοκίνητο στην ΕΕ μειώθηκε από 12.975 χλμ. το 2000 πάνω από 12.109 χλμ. το 2010 σε 10.266 χλμ. το 2021 (αν και πρέπει να σημειωθεί ότι ο τελευταίος αριθμός ήταν άτυπα χαμηλός λόγω του Covid).
Άρα, περισσότερα αυτοκίνητα και λιγότερα χιλιόμετρα. Τι μπορεί να εξηγήσει αυτό το παράδοξο; Μια πιθανή εξήγηση είναι ότι οι ανάγκες κινητικότητας καλύπτονται όλο και περισσότερο από άλλα μέσα μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένων των δημόσιων μεταφορών, της κοινής χρήσης αυτοκινήτων και της κοινής χρήσης διαδρομών, καθώς και της μικροκινητικότητας. Αυτή η τάση θα τροφοδοτηθεί σίγουρα, από την αύξηση του κόστους της βενζίνης και του ντίζελ.
Από την άλλη πλευρά, τα αυτοκίνητα παραμένουν ένα σημαντικό σύμβολο κύρους, τόσο στην ιδιωτική αγορά, όσο και ως εταιρική παροχή.
O Hamilton ξορκίζει τους δαίμονες του με νίκη γροθιά | Speedzone Podcast EP56
Πιλότος Formula 1 (πρώην βοηθός χασάπη!) με «τσιγγάνα» καρδιά