WEC – Τι είναι το «Balance of Performance»
Το «Balance of Performance» (BoP) είναι μια σειρά τεχνικών προσαρμογών, που ως βασικό στοιχείο των κανονισμών Hypercar και LMGT3 επηρεάζουν κυρίως το βάρος και την ισχύ.
Τo «Balance of Performance» (BoP-«ισορροπία επιδόσεων») είναι ένα βασικό στοιχείο των κανονισμών Hypercar και LMGT3. Πρόκειται για μια σειρά τεχνικών προσαρμογών, που επηρεάζουν κυρίως το βάρος και την ισχύ, οι οποίες έχουν σχεδιαστεί για να δημιουργήσουν ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ αυτοκινήτων διαφορετικής σχεδίασης και αρχιτεκτονικής. Το BoP διατηρεί επομένως ένα παρόμοιο επίπεδο επιδόσεων μεταξύ όλων των αυτοκινήτων, γεγονός που μειώνει σημαντικά το κόστος ανάπτυξης.
Όλοι οι κατασκευαστές που είναι παρόντες στο grid αποδέχθηκαν τις βασικές αρχές πριν από την είσοδο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αντοχής της FIA και στις 24 Ώρες του Le Mans. Συνεπώς, το BoP έχει παίξει ενεργό ρόλο, με 14 κατασκευαστές να εκπροσωπούνται το 2024. Ο σκοπός του BoP είναι να εξισορροπήσει τις δυνατότητες απόδοσης των αυτοκινήτων. Με άλλα λόγια, προϋποθέτει ότι κάθε αυτοκίνητο αξιοποιείται στο έπακρο. Δεν έχει σχεδιαστεί για να εξαλείψει τις διαφορές επιδόσεων μεταξύ δύο αυτοκινήτων που έχουν κατασκευαστεί από τον ίδιο κατασκευαστή ή για να βοηθήσει έναν ασυνήθιστα αργό ανταγωνιστή να καλύψει ολόκληρη τη διαφορά από τους αντιπάλους του. Ούτε αντικαθιστά την επιχειρησιακή απόδοση, είτε πρόκειται για τη διαχείριση των ελαστικών, την ικανότητα του οδηγού, τον χρόνο στα πιτ ή την αγωνιστική απόδοση – που είναι όλοι καθοριστικοί παράγοντες και το σημαντικότερο συστατικό της συνολικής απόδοσης.
Πώς λειτουργεί το Balance of Performance;
Το BoP θεσπίζεται από κοινού από τη FIA και τον ACO, οι οποίοι συνεργάζονται στενά με τους διάφορους κατασκευαστές. Βασίζεται στα δεδομένα που μετρήθηκαν κατά τη διαδικασία της πιστοποίησης των αυτοκινήτων και, όσον αφορά το FIA WEC, στις ατομικές επιδόσεις κάθε κατασκευαστή που καταγράφονται στην πίστα μέσω διαφόρων αισθητήρων και δεικτών. Για το Hypercar, ορίζεται σε τρία διαδοχικά στάδια. Πρώτον, η FIA και ο ACO εξισορροπούν τις «παραμέτρους πιστοποίησης» τα τεχνικά χαρακτηριστικά που παρατηρούνται κατά τη διάρκεια αυτής όταν τα αυτοκίνητα επιθεωρούνται, μετρώνται και εξετάζονται σε αεροδυναμική σήραγγα. Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι το «παράθυρο» αεροδυναμικών επιδόσεων που ισχύει για την πιστοποίηση των Hypercar είναι πολύ στενό, οπότε υπάρχει πολύ μικρή διαφορά μεταξύ των αυτοκινήτων πριν φτάσουμε σε αυτό το πρώτο βήμα.
Το δεύτερο βήμα είναι η «ισοδυναμία πλατφόρμας». Δύο διαφορετικά τεχνικά εγχειρίδια διέπουν την κατηγορία Hypercar: Οι κανονισμοί Le Mans Daytona h (LMDh) που βασίζονται στη χρήση κοινών εξαρτημάτων και οι κανονισμοί Le Mans Hypercar (LMH) που προσφέρουν στους κατασκευαστές μεγαλύτερη ελευθερία. Τα δύο σύνολα κανονισμών μοιάζουν πολύ, αλλά η διαφορετική τους αντίληψη μπορεί να απαιτήσει προσαρμογές στις επιδόσεις. Για να επιτευχθεί αυτό, εφαρμόζεται η «ισοδυναμία πλατφόρμας» σε όλα τα αυτοκίνητα του ίδιου τύπου, λαμβάνοντας υπόψη τα επίπεδα επιδόσεων του καλύτερου αυτοκινήτου τύπου LMDh και του καλύτερου αυτοκινήτου τύπου LMH. Το τελικό βήμα -«αντιστάθμιση κατασκευαστή»- εξετάζει τις ατομικές επιδόσεις κάθε κατασκευαστή, με βάση τα δεδομένα που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια των αγώνων. Πρέπει να τονίσουμε ότι οι «αντισταθμίσεις κατασκευαστών» – ανεξάρτητα από τη φύση τους – χρησιμοποιούνται με φειδώ και μόνο όταν τα δεδομένα θεωρούνται επαρκώς αξιόπιστα, πράγμα που απαιτεί αρκετούς αγώνες.
Μια πανομοιότυπη διαδικασία χρησιμοποιείται για την LMGT3, με τη διαφορά ότι δεν υπάρχει «ισοδυναμία πλατφόρμας», καθώς όλα τα αυτοκίνητα κατασκευάζονται σύμφωνα με τους ίδιους τεχνικούς κανονισμούς. Σε κάθε αγώνα, εκτός από τις 24 Ώρες του Le Mans, προστίθεται ένα μειονέκτημα βάρους, με βάση τη βαθμολογία του πρωταθλήματος. Η BoP Hypercar 24 Ωρών του Le Mans διαφέρει στο ότι λαμβάνει υπόψη δεδομένα από τον αγώνα του προηγούμενου έτους, οπότε δεν υπάρχει απαραίτητα άμεση σύνδεση με την BoP που δημοσιεύεται για τις 6 Ώρες του Spa-Francorchamps, για παράδειγμα.
Για το 2024, οι αναλύσεις που διεξήχθησαν από τη FIA και τον ACO και ο περιοριστικός χαρακτήρας των εφαρμοστέων τεχνικών κανονισμών σήμαιναν ότι η BoP περιορίστηκε στο ελάχιστο. Οι προσαρμογές βάρους και ισχύος έχουν προσαρμοστεί σε αυτή τη βάση στην πίστα του Le Mans, αλλά δεν εφαρμόστηκε ισοδυναμία πλατφόρμας ή αντιστάθμιση κατασκευαστή. Έχει επίσης εισαχθεί ένα μέτρο καθαρά τεχνικής φύσης: Η διαφοροποίηση της ισχύος σε χαμηλή και υψηλή ταχύτητα. Αυτό δεν μεταβάλλει την πραγματική BoP, αλλά διαφοροποιεί την ισχύ που παρέχεται πάνω από τα 250 km/h για να εξισορροπήσει τις μέγιστες ταχύτητες χωρίς την ανάγκη υπερβολικών προσαρμογών στο βάρος ή την ισχύ.