Οδηγούμε το plug-in Range Rover Evoque P300e
Πόσο αποδοτική είναι η 4κίνηση του επαναφορτιζόμενου Range Rover Evoque P300e;
Τι ακριβώς αντιπροσωπεύει το Range Rover Evoque P300e στη γκάμα της βρετανικής φίρμας; Αναμφίβολα η μόδα των σκληροτράχηλων 4×4 πέρασε για τα καλά. Μπορεί τα υπερυψωμένα crossover της εποχής μας να καλύπτουν απόλυτα την πλειονότητα των αναγκών των σύγχρονων οδηγών στις εν γένει ήπιες εκτός δρόμου αναζητήσεις τους, εντούτοις δεν παύουν να υπάρχουν και αντικειμενικές ανάγκες για μετακίνηση σε συνθήκες περιορισμένης πρόσφυσης. Με την κλιματική αλλαγή, μάλιστα, να προκαλεί ακραία καιρικά φαινόμενα ολοένα και πιο συχνά, ίσως δεν είναι μακριά η εποχή όταν η λίστα με βάση την οποία θα επιλέγουμε το αυτοκίνητό μας θα περιλαμβάνει και πάλι την παράμετρο της 4κίνησης.
Τα παραδοσιακά 4×4 δεν μπήκαν στο περιθώριο μόνο εξαιτίας της έλλειψης ενδιαφέροντος από την πλευρά του αγοραστικού κοινού, αλλά και γιατί η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική δεν συμβαδίζει με το ζητούμενο του περιορισμού των εκπομπών CO2. Δεν είναι τυχαίο που εταιρείες, όπως η Land Rover και η Jeep, που ειδικεύονταν σε καθαρόαιμες εκτός δρόμου κατασκευές, έβαλαν νερό στο κρασί τους, εμπλουτίζοντας τη γκάμα τους με 2κίνητα μοντέλα, ενώ η νέα πραγματικότητα επιβάλει και τον σταδιακό εξηλεκτρισμό των μοντέλων τους.
Μια τέτοια περίπτωση είναι και αυτή της πολυαναμενόμενης επαναφορτιζόμενης έκδοσης, Range Rover Evoque P300e, τιμή της οποίας η ελληνική αντιπροσωπεία είχε ήδη ανακοινώσει από τις αρχές του περασμένου καλοκαιριού.
Ω καιροί, ώ ήθη!
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το Evoque, παρότι έχει συμπυκνώσει τη σχεδιαστική γλώσσα της φίρμας στις διαστάσεις και τις αναλογίες ενός C-SUV, καταφέρνει όχι μόνο να ξεχωρίζει αλλά και να τραβά τα βλέμματα σαν μαγνήτης, όντας ένα από τα πιο όμορφα αυτοκίνητα που έχουν ποτέ κυκλοφορήσει στους δρόμους. Η δεύτερη γενιά του μοντέλου συνεχίζει αυτό το μοτίβο με το σφηνοειδές αμάξωμα, τα στενά παράθυρα και τα τονισμένα τόξα των τροχών να συμβάλουν στην αίσθηση μιας ιδιαίτερα δυναμικής και συνάμα στιβαρής κατασκευής. Τα κάπως πιο στενά φωτιστικά σώματα, αλλά κυρίως οι αναδυόμενες χειρολαβές -δανεισμένες από το Velar– βοηθούν τον αμύητο να διακρίνει το αυτοκίνητο σε σχέση με την πρώτη γενιά του Evoque.
Κι αν ο παραδοσιακός αγοραστής της βρετανικής φίρμας, επ’ ουδενί δεν θα νιώσει προδομένος, τόσο στο σχεδιαστικό κομμάτι όσο και σε εκείνο της πολυτέλειας που προσφέρει το μικρό Range, αν μη τι άλλο θα εκπλαγεί όταν ανακαλύψει πως η φίρμα, που επί 50 και πλέον χρόνια μας είχε συνηθίσει σε πολυκύλινδρα σύνολα μεγάλου κυβισμού, επέλεξε να εμπλουτίσει τη γκάμα του Evoque με μια έκδοση που κινείται από έναν 3κύλινδρο 1500άρη κινητήρα και ένα ηλεκτρικό μοτέρ!
Με τις plug-in υβριδικές εκδοχές να έχουν ενσκύψει στην ελληνική αγορά εδώ και ένα χρόνο από τις περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων, πολύ σύντομα θα κουραστούμε να επαναλαμβάνομαστε εξηγώντας την αρχιτεκτονική των μηχανικών τους μερών κι εσείς με τη σειρά σας θα κάνετε skip τη συγκεκριμένη περιγραφή. Μέχρι να βεβαιωθούμε πως ήρθε αυτή η ώρα, ας δούμε πως διαφοροποιείται το Range Rover Evoque P300e από τα υπόλοιπα Evoque.
1500 κυβικά, 200 ίπποι!
Το πρωτοεμφανιζόμενο αλουμινένιο 3κύλινδρο σύνολο, που εν προκειμένω αποδίδει 200 ίππους, συνδυάζεται με μια μονάδα BISG (Belt-Integrated Starter- Generator), δηλαδή ένα μικρό ηλεκτρικό μοτέρ που φορτίζει τη μπαταρία του υβριδικού συστήματος κατά την επιβράδυνση και εξασφαλίζει μια ταχύτερη, προοδευτικότερη και πιο αθόρυβη λειτουργία στο σύστημα stop-start.
Ο θερμικός κινητήρας μεταφέρει την κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου οκτώ σχέσεων, αντί εννέα, που συναντάμε στην υπόλοιπη γκάμα του Evoque. Τα χαρακτηριστικά 4κίνησης εξασφαλίζονται εν προκειμένω από έναν ακόμα ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 80 kW (109 PS) που κινεί τους πίσω τροχούς και ο οποίος αποτελεί την καρδιά του υβριδικού συστήματος.
Για την τροφοδοσία του ηλεκτροκινητήρα φροντίζει μια μπαταρία 15 kWh, τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα. Ο χρόνος για τη φόρτισή ποικίλει από 6.42΄έως 30΄, ανάλογα με την ισχύ του φορτιστή απ’ όπου θα τροφοδοτηθεί με ηλεκτρικό ρεύμα (βλ. πίνακα τεχνικών χαρακτηριστικών). Με την αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια, το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά, σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις για 55 χλμ. και με ταχύτητα που μπορεί να φτάσει τα 135 χλμ.ώρα. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι ακόμα και με αφόρτιστη τη μπαταρία, η λειτουργία του υβριδικού συστήματος συμβάλει σημαντικά στον περιορισμό της κατανάλωσης και των ρύπων.
Στα χιόνια!
Είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το αυτοκίνητο και στις οριακές συνθήκες του περασμένου χειμώνα, προκειμένου να διαπιστώσουμε αν ένα 4κίνητο plug-in υβριδικό, που λάμπει στην πόλη στον τομέα της κατανάλωσης, είναι σε θέση να εκπληρώσει και τις απαιτήσεις μιας χειμερινής εξόρμησης.
Βολευόμαστε στα άνετα δερμάτινα καθίσματα του αυτοκινήτου μας, έχοντας μπροστά μας ένα ποιοτικό και πολυτελές ταμπλό, περιβάλλον αντάξιο ενός Range Rover. Στο κέντρο συναντάμε την ανακλινόμενη οθόνη του συστήματος πολυμέσων και πιο χαμηλά μια δεύτερη οθόνη αφής που συνδυάζει πάνω της με έξυπνο τρόπο τα κλασικά περιστροφικά χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού. Ακριβώς από κάτω βρίσκεται ένας όχι τόσο βολικός κρυφός αποθηκευτικός χώρος, ενώ κάτω από το υποβραχιόνιο συναντάμε ακόμα ένα χώρο όπου βρίσκεται και το σύστημα ασύρματης φόρτισης – επίσης όχι τόσο πρακτική θέση. Οι χώροι των επιβατών κρίνονται ικανοποιητικοί για ένα τόσο συμπαγές αμάξωμα, το μήκος του οποίου περιορίζεται στα 4.371 χλστ. Το πίσω κάθισμα θα βολέψει κάπως πιεσμένα τρεις ενήλικες, όμως το μέτριο μέγεθος του κεντρικού τούνελ δεν καθιστά αφιλόξενη τη μεσαία θέση. Αυτό πάντως που αποτελεί έκπληξη είναι το γεγονός πως κάτω από το δάπεδο του σχετικά μικρού χώρου αποσκευών, για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο plug-in συναντάμε εφεδρικό τροχό (έστω και ανάγκης) κάτι απαραίτητο για οποιονδήποτε κινείται μακριά από ασφάλτινες διαδρομές.
Στο δρόμο
Σε καθημερινές συνθήκες οδήγησης και με επισταμένη φόρτιση της μπαταρίας, το Range Rover Evoque P300e θα κινείται πιο αθόρυβα και από τα μεγαλύτερα αδέλφια του. Η εξαιρετική κύληση και το στιβαρό αμάξωμα ολοκληρώνουν την premium αίσθηση της συγκεκριμένης έκδοσης, που δύσκολα θα βρει ταίρι με όσα προσφέρει. Όπως σε όλα τα plug-in η υποσχόμενη ηλεκτρική αυτονομία είναι εφικτή με την ανάλογη προσπάθεια, ενώ μια πιο ρεαλιστική τιμή που μπορεί να πετύχει κάποιος τοποθετείται μεταξύ 45 και 50 χλμ.
Στα ανηφορικά κομμάτια της, με την μπαταρία πλέον άδεια, ο 1.5 γίνεται πιο έντονα αντιληπτός (σα να οδηγείς με μια ταχύτητα κάτω) εμφανίζοντας ένα πιο τραχύ άκουσμα. Αντίθετα στην εθνική οδό, ακόμα και στις πιο υψηλές ταχύτητες ο θόρυβος από τον κινητήρα διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα. Ίσως κάποιοι απορούν για την επιλογή του συγκεκριμένου κινητήριου συνόλου, που αναμφίβολα έγινε με κριτήριο την αποδοτικότητα. Με χαμηλές τριβές, αλλά και άμεση απόκριση στο σύστημα υπερπλήρωσης, χάρη στο σχεδιασμό της πολλαπλής εξαγωγής και τη διάταξη των κυλίνδρων, ο κινητήρας συνδυάζεται εξαιρετικά με το αυτόματο 8άρι. Το τελευταίο, όντας εξαιρετικά προοδευτικό στη λειτουργία του, δένει γάντι με τον εξηλεκτρισμένο χαρακτήρα του μοντέλου και συνεργάζεται άψογα με το ηλεκτρικό μοτέρ του πίσω άξονα. Ο συνδυασμός των δύο κινητήριων μονάδων συνολικής ισχύος 309 ίππων, εξασφαλίζει μια εντυπωσιακή επιτάχυνση από στάση (0-100 χλμ./ώρα σε 6,4 δλ.) είναι όμως στα μικρά πατήματα του δεξιά πεντάλ, όπου η πληθωρικότητα της διαθέσιμης ροπής (540 Nm) κάνει το αυτοκίνητο ευχάριστο στην καθημερινή οδήγηση.
Ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος (Hybrid, EV, Save) μέσω της κάτω οθόνης οθόνης αφής, όπως και να επιλέξει ένα από τα προγράμματα οδήγησης. Πέρα από τις επιλογές ECO και Comfort, συναντάμε και αυτές που προσαρμόζουν τη λειτουργία της 4κίνησης στις εκάστοτε εδαφικές συνθήκες.
Η ώρα της αλήθειας
Περνάμε τη Λειβαδιά, και ανηφορίζουμε απολαμβάνοντας το τρόπο που το βαρύ αμάξωμα των 2.157 κιλών διαχειρίζεται τις καμπές παρά τη μεγάλη απόσταση από τό έδαφος των 212 χλστ. Ο έλεγχος του αμαξώματος από την ανάρτηση, με την διάταξη πολλαπλών συνδέσμων στους πίσω τροχούς φροντίζει για τον έλεγχο των κλίσεων, χωρίς την ίδια στιγμή να επιβαρύνεται η άνεση των επιβατών. Το τιμόνι με την άρτια πληροφόρηση και τη σωστή υποβοήθηση αποδεικνύεται σύμμαχος το οδηγού όταν αποφασίσει να ανεβάζει ρυθμό, ενώ η αίσθηση του πεντάλ των φρένων ξαφνιάζει ευχάριστα με τη γραμμική του αίσθηση, κάτι δυσεύρετο στα εξηλεκτρισμένα μοντέλα. Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στο νέο brake-by-wire σύστημα πέδησης,που αντικαθιστά το παραδοσιακό σέρβο, έτσι που η μετάβαση από τη διαδικασία ανάκτησης στο παραδοσιακό κύκλωμα των φρένων να μην εμφανίζει το κλασικό “σκαλοπάτι” στην απόκριση του πεντάλ.
Αφήνοντας πίσω μας το κατάλευκο Λιβάδι, και καθώς ανηφορίζουμε πλέον προς το χιονοδρομικό κέντρο του Παρνασσού, ο δρόμος είναι απάτητος με φρεσκοστρωμένο χιόνι.
Το Range Rover Evoque P300e όχι μόνο δεν δυσκολεύεται να χαράξει το δρόμο του, αλλά ακολουθεί αταλάντευτα την πορεία που έχει προδιαγράψει ο οδηγός, χωρίς η μούρη να “ψαρεύει” στο ελάχιστο, με το αυτοκίνητο να επιταχύνει αποφασιστικά στο χαμηλής πρόσφυσης έδαφος, κάτι στο οποίο αναμφίβολα βοηθούσαν και τα Scorpion της Pirelli που φορούσε το αυτοκίνητό μας σε διάσταση 235/50 R20. Τα ηλεκτρονικά παίζουν κι αυτά το ρόλο τους, περιορίζοντας τα ξεσπάσματα του εκρηκτικού ηλεκτροκινητήρα και ζυγίζοντας αποτελεσματικά τη συνεισφορά των δύο κινητήριων συνόλων. Ακόμα και πάνω στα Κελάρια, στο άδειο πάρκινγκ που το χιόνι ήταν πολύ παχύτερο, το υβριδικό 4κίνητο αποδείχθηκε αντάξιο του ονόματός του.
Ψάχνοντας για ελάττωμα…
Αναμφίβολα το Evoque γεννήθηκε για να προσφέρει τις υπηρεσίες του κατά κύριο λόγο στα μεγάλα αστικά κέντρα, συνδυάζοντας ανόθευτο το DNA της βρετανικής φίρμας με τις διαστάσεις ενός μικρομεσαίου μοντέλου. Αν στην αρχική δοκιμή της του νέου Evoque το μόνο μειονέκτημα που είχαμε επισημάνει ήταν η κατανάλωση της βενζινοκίνητης έκδοσης, η plug-in υβριδική έκδοση διψά πολύ λιγότερο για καύσιμο. Στην πόλη ο πρατηριούχος της γειτονιάς θα κάνει μαύρα μάτια να σας δει αν είστε επιμελής με τη φόρτιση της μπαταρίας. Όσο για το ταξίδι, μπορεί η κατανάλωση να κυμάνθηκε σε υψηλότερα επίπεδα, εν συγκρίσει με άλλα plug-in υβριδικά που έχουμε οδηγήσει, εντούτοις τα 8,5 λίτρα/100 χλμ. (με ήπιους, ομολογουμένως ρυθμούς, λόγω των συνθηκών) είναι μάννα εξ ουρανού για ένα αυτοκίνητο με περισσότερους από 300 ίππους… Τα φορολογικά, μάλιστα κίνητρα το καθιστούν ελκυστικότερο σε σχέση με άλλες ταπεινότερες εκδοχές του μοντέλου. Όμως, η πιο ευχάριστη έκπληξη έχει να κάνει με την αποτελεσματικότητα της 4κίνησης που προσφέρει η υβριδική τεχνολογία η οποία ανταποκρίνεται απόλυτα στις προσδοκίες του υποψήφιου αγοραστή.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
RANGE ROVER EVOQUE P300e
ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.498 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (Βενζινοκινητήρας) 200 ίπποι/σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (Ηλεκτροκινητήρας) 109 ίπποι
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ (Συνδυαστικά) 309 ίπποι
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (Βενζινοκινητήρας) 280/2.000-4.500 Nm/ σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ (Ηλεκτροκινητήρας) 260 Nm
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ Nm (Συνδυαστικά) 540 Nm
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚΙΝΗΣΗ Στους τέσσερις τροχούς
ΚΙΒΩΤΙΟ Αυτόματο 8 σχέσεων
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕΜΠΡΟΣ ΜακΦέρσον
ΠΙΣΩ Πολλαπλών συνδέσμων
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ. 4.371×1.99×1.649 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.681 χλστ.
ΒΑΡΟΣ 2.157 κιλά
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 χλμ./ώρα 6,4 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 213 χλμ./ώρα
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (WLTP) 2 λίτρα/100 χλμ.
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΤΑΞΙΔΙΟΥ 8,5 λίτρα/100 χλμ.
ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2 44 γρ./100 χλμ.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA 55 χλμ.
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ
Οικιακή πρίζα 6 ώρες 42′
Wallbox 7 kW (0-80%): 1 ώρα 24′
DC (32 kW) (0-80%): 30′
*ΤΙΜΕΣ 4T