Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος εκπομπών μειώθηκε κατά το 12% το 2020
Ο υπερδιπλασιασμός των πωλήσεων των ηλεκτροκίνητων μοντέλων στην Ευρώπη το 2020 είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των μέσεων εκπομπών ρύπων στα 106,7 gr/km.
Το 2020 ήταν μια χρονιά απροσδόκητων προκλήσεων και σημαντικών αλλαγών για την αυτοκινητοβιομηχανία. Εν μέσω πολλών δυσκολιών που προκλήθηκαν από την πανδημία του Covid-19, η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα αυξήθηκε και οι εκπομπές CO2 μειώθηκαν.
Σύμφωνα με στοιχεία που συλλέγει η JATO Dynamics σε 21 χώρες σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι μέσες σταθμισμένες εκπομπές CO2 (NEDC) των οχημάτων που ταξινομήθηκαν το 2020 ήταν 106,7 gr/km, επίδοση χαμηλότερη κατά 12% σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.
Αν μη τι άλλο, αυτή η μείωση αποδίδεται τόσο στην αυστηρότερη νομοθεσία, όσο και στην αλλαγή της στάσης των καταναλωτών που αγκαλιάζουν με όλο και περισσότερη θέρμη τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Πιο συγκεκριμένα, οι εγγραφές των αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων υπερδιπλασιάστηκαν και ανήλθαν συνολικά 1,21 εκατομμύρια μονάδες πέρυσι καταλαμβάνοντας το 10,6% της συνολικής αγοράς.
Θυμίζουμε ότι το 2019 οι πωλήσεις του συγκεκριμένων αυτοκινήτων ανήλθαν σε 466.000 μονάδες, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 3,1% των συνολικών νέων εγγραφών.
Ο όγκος πωλήσεων στην Ευρώπη για τα οχήματα με θερμικούς κινητήρες μειώθηκε από 14,7 εκατομμύρια μονάδες το 2019 σε 8,6 εκατομμύρια πέρυσι αντιπροσωπεύοντας 3 στα 4 νέα οχήματα, γεγονός που είχε άμεση επίδραση στα επίπεδα εκπομπών.
Έξι χώρες παρουσίασαν μέσες εκπομπές κάτω των 100 gr/km: η Ολλανδία, η Δανία, η Πορτογαλία, η Σουηδία, η Γαλλία και η Φινλανδία. Στη κορυφή της λίστας ως προς το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο σύνολο των νέων πωλήσεων στην Ευρώπη για το 2020 βρίσκεται η Σουηδία (32%) και η Ολλανδία (25%), με την Φινλανδία, τη Δανία και την Πορτογαλία να καταλαμβάνουν τις επόμενες θέσεις. Στον αντίποδα βρίσκονται χώρες όπως η Τσεχία και η Πολωνία, οι οποίες καταγράφουν τους υψηλότερους μέσους όρους CO2 και τα χαμηλά επίπεδα διείσδυσης των EVs στην αγορά.
Παρά το ταραχώδες οικονομικό τοπίο, τα SUV ήταν ο βασικός μοχλός ανάπτυξης της αγοράς τη χρονιά που πέρασε. Πιο συγκεκριμένα, οι νέες εγγραφές των οχημάτων της SUV κατηγορίας αντιπροσώπευσε το 2020 το 40% των πωλήσεων επιβατικών οχημάτων παρουσιάζοντας συγχρόνως την καλύτερη ως προς τη μείωση των μέσων εκπομπών.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της Jato Dynamics, οι εκπομπές των SUV οχημάτων μειώθηκαν κατά 16,2 g/km. Αυτό οφείλεται, εν μέρει, στη βελτιωμένη γκάμα των PHEV και BEV οχημάτων της κατηγορίας στο μεσαίο κυρίως «σκαλοπάτι» της.
Ωστόσο, παρά τα παραπάνω επιτεύγματά τους, τα SUV συνέχισαν να παράγουν τα υψηλότερα επίπεδα εκπομπών σε σχέση με τα αυτοκίνητα πόλης, τα κόμπακτ μοντέλα, τα μεσαία και τα πολυτελή οχήματα. Σύμφωνα με την Jato, κατά μέσο όρο, ένα SUV εκλύει 18% περισσότερες εκπομπές CO2 από τα παραπάνω – ακόμη και τα μικρότερα SUV παράγουν μεγαλύτερες μέσες εκπομπές από τα μεγάλα οχήματα.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι τα Tesla Model 3, Renault Zoe και Volkswagen ID.3 είναι τα κορυφαία σε πωλήσεις ηλεκτρικά μοντέλα στην Ευρώπη για το 2020.
Κεντρική φωτογραφία: Eurokinisi