Δοκιμάζουμε BMW M2 και Porsche 718 GT4 RS
Στην Τέλεια Διαδρομή, χωρίς ίχνος διάθεσης για μεταξύ τους σύγκριση.
Σε ό,τι αφορά τη σύγχρονη εκδοχή της BMW M2, η μεγάλη αλλαγή σε αυτή την τελευταία γενιά της έχει να κάνει με το γεγονός ότι στην ουσία πρόκειται για μια Μ4 όπου έχουν μειωθεί το συνολικό μήκος κατά 214 χλστ., και το μεταξόνιο κατά 110 χλστ. Αυτό έγινε καθώς η Μ2 είναι χτισμένη στην πλατφόρμα Cluster Architecture της εταιρείας, όπου κάτω από το καπό βρίσκεται ο 3λιτρος biturbo 6κύλινδρος των 460 ίππων, με τη ροπή των 550 Nm να περνάει στους πίσω τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων, ενώ προαιρετικά χρεώνεται το χειροκίνητο των 6 σχέσεων! Στον βασικό εξοπλισμό ανήκει το ενεργό μπλοκέ διαφορικό τύπου Active M Differential με ποσοστό εμπλοκής έως και 100%, εφόσον κριθεί αναγκαίο.
Από εκεί και πέρα, το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης M Traction Control είναι στάνταρντ, προσφέροντας στον οδηγό τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε δέκα διαφορετικά στάδια υποβοήθησης πρόσφυσης, όπου το πρώτο στάδιο αφορά πλήρη απενεργοποίηση και το δέκατο είναι το πλέον παρεμβατικό. Τα φρένα, με εξαπίστονες και μονοπίστονες δαγκάνες εμπρός και πίσω, προέρχονται αυτούσια από τη μεγαλύτερη Μ4.
Η νέα BMW M2 και η ήδη καταξιωμένη Μ4 μοιράζονται την ίδια αρχιτεκτονική και στην ανάρτηση. Ωστόσο, για τις ανάγκες της «μικρής» Μ2, τα εμπρός ελατήρια διαθέτουν πιο σκληρή ρύθμιση, για περισσότερη ακρίβεια στο turn-in, ενώ τα πίσω πιο ήπιο set-up, για περισσότερο «ανάλαφρη» αίσθηση στην κορυφή των στροφών. Το «παρών» στην αποκλειστικά πισωκίνητη νέα Μ2 δίνουν και τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ της Μ4, με διαφορετικές και εδώ ρυθμίσεις.
«Αυτή η ΒΜW έχει στοιχεία από CLA 45 AMG» – είναι μια σταγόνα στη βροχή των σκέψεων οδηγώντας προς τη Θεσσαλονίκη. Κινούμαστε με μέση ωριαία ταχύτητα που μας επιτρέπει να διασταυρωνόμαστε με τα οπλισμένα με ραντάρ στελέχη της ΕΛΑΣ και να μην ανησυχούμε. Ταχύτητα που κρατάει την κατανάλωση στα 10 λίτρα για κάθε 100 χλμ., ώστε να υπάρχει απόθεμα σε καύσιμα για τη συνέχεια. Είναι πολιτισμένη λοιπόν ταξιδεύοντας, όπως μια Mercedes, καταλήγεις επιστρέφοντας, και αφού σε έχει ταλαιπωρήσει το μπάκετ κάθισμα.
Από εκεί και πέρα, στον φυσικό της χώρο, στην ειδική διαδρομή, αυτή η ΒΜW αποδεικνύεται περισσότερο «Μ» από ποτέ, και αυτή η επιλογή προσθέτει εύσημα στο Μόναχο. Ειδικά σήμερα, που ακόμα και η Σειρά Μ έχει μπει στην πρίζα, και εδώ έχουμε να κάνουμε με τη διαφορετική προσέγγιση που διαχρονικά χαρακτηρίζει τους Βαυαρούς. Ο λόγος άλλωστε που κάνει ερωτεύσιμη μια BMW Μ, ακόμα και τύπου «Μ» [μήπως: μια BMW, ακόμα και τύπου «Μ»_ΔΙΟΡΘΩΣΗ], ήταν και παραμένει ο έλεγχός της. Παρεμβαίνεις στα ηλεκτρονικά της, αφαιρείς οτιδήποτε προστατεύει και περιορίζει, και δημιουργείς αξιοποιώντας τα χαρακτηριστικά της, οπότε αντιλαμβάνεσαι ότι έχουν κοπιάσει. Να ελέγξουν δηλαδή το υπερβολικό βάρος και την τερατώδη ιπποδύναμη, με την άφθονη ροπή σε μεγάλο φάσμα στροφών, συνδυασμός που αποδεικνύεται, μαζί με το τιμόνι, ο καλύτερός σου σύμμαχος. Ακόμα και στην υπερβολή, που μπορεί να εξελιχθεί σε λανθασμένη επιλογή. Είναι πολύ δυνατή. Εδώ οι 460 ίπποι είναι καθαρόαιμοι και η ροπή τερατώδης· αν δεν έχεις υπομονή, μπορεί να εκτεθείς. Σε πρώτο πρόσωπο, από τις σπάνιες περιπτώσεις που αξίζει να αφιερώσεις χρόνο ώστε να ρυθμίσεις σχετικά και να βρεις ό,τι της ταιριάζει, ώστε να ανταποκριθείς στο κατά περίπτωση περιβάλλον.
Ειδικά σε μια διαδρομή που αγωνιστικά απαιτεί ρυθμό, επιβάλλεται να ρυθμίσεις σωστά την ανάρτηση και τον έλεγχο της πρόσφυσης, ώστε να μη σε τρομάζουν οι εναλλαγές του δρόμου, που δεν είναι πάντα φιλικός και φιλόξενος. Θέλει τρόπο όλο αυτό, και συγκλονίζει το πού έχει φτάσει η τεχνολογία ώστε να γίνεται αμέσως αντιληπτή κάθε ρύθμιση.
Αντίστοιχα, αν στο χαρτί σε προβληματίζει το βάρος και σκέφτεσαι ως εφιάλτη την κατηφόρα, στην επαλήθευση διαψεύδεσαι και αμέσως υποκλίνεσαι στο πώς εξελίσσουν στο M Division οι μάγκες της ΒΜW. Τεχνικοί που καταφέρνουν και αξιοποιούν το 8άρι κιβώτιο χωρίς τη χρήση διπλού συμπλέκτη.
Στο απέναντι στρατόπεδο
Αυτή η Porsche αποτελεί την τελευταία «718» με θερμικό μοτέρ, αφού οι επόμενες γενιές της γκάμας θα είναι ηλεκτρικές. Σε σχέση με την απλή αυτόματη GT4, η έκδοση RS αποδίδει επιπλέον 80 ίππους και 20 Nm ροπής, είναι 0,5 δλ. πιο γρήγορη στο «0-100», με υψηλότερη τελική ταχύτητα κατά 13 χλμ./ώρα, ενώ είναι ελαφρύτερη κατά 35 κιλά.
Η ενεργή ανάρτηση Porsche Active Suspension Management (PASM) είναι στάνταρντ και έχει χαμηλώσει κατά 30 χλστ., ενώ το «παρών» δίνει επίσης το Porsche Torque Vectoring (PTV) με μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και σφυρήλατους τροχούς αλουμινίου 20 ιντσών. Η Porsche αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το ύψος, το κάμπερ και η σκληρότητα των αντιστρεπτικών δοκών μπορούν να ρυθμιστούν μεμονωμένα.
Η συγκεκριμένη Porsche Cayman είναι το όνειρο του Πραγματικού Οδηγού και, όπως λέγεται, μπορεί να συγκριθεί μόνο με την 992 GT3 RS. Γεγονός πως οι φωτογραφίες την αδικούν, όταν είναι σταθμευμένη κρύβει την αλήθεια, ενώ κινδυνεύεις να χαρακτηριστείς ιερόσυλος, κρίνοντας αρνητικά την πίσω αεροτομή.
Στην GT4 RS δεν έχει γίνει τίποτα κατά τύχη και έχει εφαρμοστεί από την Porsche όλη της η αγωνιστική εμπειρία ώστε το σύνολο να προσαρμόζεται υποδειγματικά στην πίστα ή σε ειδική διαδρομή με στοιχεία πίστας. Ζητούμενο το τέλειο οδόστρωμα, ώστε να δουλέψουν σωστά και τα εξαιρετικά Michelin Pilot της δικής μας, που αποδείχθηκαν αποτελεσματικά και στις εναλλαγές του δρόμου στον Χολομώντα. Γάντι με την ανάρτηση σε ένα καλά δουλεμένο σασί, ώστε να αξιοποιηθεί ένας κινητήρας για πολλά βραβεία, που συνδυάζεται με ένα κιβώτιο του ονείρου. Μόνο στο Τσουφενχάουζεν μπορούν να δημιουργούν το 2023 μηχανή παραγωγής που σκαρφαλώνει και συγκλονίζει στις 9.000 σ.α.λ., ενώ, αν υποθετικά αφαιρέσεις τον κόφτη, έχεις εύκολα τις 10.000, με ό,τι αυτό σημαίνει και στο ηχητικό αποτέλεσμα. Για το PDK τι να πούμε; Δίδαξαν οι μετεξεταστέοι, λόγω tiptronic.
Ποιος να συγκριθεί μαζί τους;
Η Μ2 κυλάει γλυκά επιλέγοντας Comfort, ελέγχεται τρυφερά, με τον άνετο τρόπο και με χαμόγελο όταν δείχνεις υπομονή και είσαι κομψός με το γκάζι, χρησιμοποιώντας και τα paddles τη σωστή στιγμή. Με στυλ! Όμως, προσοχή, «δαγκώνει» όταν μπορείς και αποφασίσεις να την οδηγήσεις επιθετικά. Για την Porsche, ειδικά για τη συγκεκριμένη, μόνο πίστα, στα οργανωμένα track days του Speed Sector, που εξελίσσονται με ασφάλεια και υψηλή αισθητική.
Συνυπήρξαμε με τους τελευταίους των Μοϊκανών στο τέλειο περιβάλλον, με την ελευθερία στο χώρο, σημείο αναφοράς. Σεβασμός στους δημιουργούς._ Σ. Χ.
ΜΑΣ ΑΡΕΣΑΝ: Το περιβάλλον, οι μηχανές
ΜΑΣ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΣΕ: Η Μ2 στο ταξίδι και ο κινητήρας της «718»
ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ: Το PDK της Porsche στην BMW
BMW M2
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ 6κύλινδρος biturbo >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.993 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 460 ίπποι/6.250 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 550 Nm/2.650-5.870 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα με διπλούς συνδέσμους >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.587×1.887×1.403 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.747 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 390 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.800 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,1 δλ. >0-200 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 13,5 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 9,6 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 218 γρ./χλμ.
PORSCHE 718 CAYMAN GT4 RS
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ 6κύλινδρος ατμοσφαιρικός μπόξερ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 3.996 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 500 ίπποι/9.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 450 Nm/6.750 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων (PDK) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ/ ΠΙΣΩ: Γόνατα ΜακΦέρσον με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.456×1.822×1.267 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.482 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 125 (+136) λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.490 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,4 δλ. >0-200 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,9 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 315 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 13,2 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 299 γρ./χλμ.
Φωτογραφίες: Γιάννης Κουσκούτης