Οδηγούμε το BYD Atto 3: Δείγμα γραφής
Οδηγούμε το μικρομεσαίο crossover της BYD και παίρνουμε μια γεύση από όλα όσα μας επιφυλάσσει ο κινεζικός κολοσσός.
Καθώς η απόβαση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην ευρωπαϊκή αγορά βρίσκεται σε εξέλιξη, από τις νεοεισερχόμενες εταιρείες ίσως είναι αυτή της BYD που δημιουργεί τις μεγαλύτερες προσδοκίες, καθώς στο τέλος της περασμένης χρονιάς οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της ξεπέρασαν ακόμα και εκείνες της Tesla!
Η BYD διαθέτει ήδη παρουσία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες με μια εκτενή γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων, ένα εκ των οποίων, το Seal, κατάφερε να μπει στους επτά φιναλίστ για το Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2024, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά για αυτοκίνητο προερχόμενο από την Κίνα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ ΤΟΥ BYD SEAL AWD ME TO NIO ET 5 TOURING
Παρ’ ότι λοιπόν τα επιβατικά αυτοκίνητα της BYD δεν έχουν ξεκινήσει να εισάγονται στη χώρα μας, ένα από αυτά έχει ήδη κάνει την παρουσία του στην Ελλάδα, καθώς έχει ενταχθεί στο στόλο της Sixt, στο πλαίσιο μιας γενικότερης συμφωνίας ανάμεσα στην εν λόγω εταιρεία ενοικιάσεων αυτοκινήτων και την κινεζική φίρμα.
Πρόκειται για το Atto 3, ένα μικρoμεσαίο crossover το οποίο μας παραχωρήθηκε εν προκειμένω από τη Sixt, για να πάρουμε μία γεύση από τα όσα έχει να προσφέρει στην κατηγορία του. Σύμφωνα με την BYD, το όνομα «Atto» το εμπνεύστηκαν από το attosecond, τη μικρότερη μονάδα χρονικής κλίμακας στη φυσική, που απεικονίζει ότι το όχημα είναι «γρήγορο, ενεργητικό και δυναμικό».
Παρακολουθήστε εδώ: Θα πάει o Verstappen στη Mercedes; | Speedzone Podcast EP46
Εξωτερικά το Atto 3 διαθέτει μια αρμονική σιλουέτα, που στο προφίλ θυμίζει κάτι από το Grandland της Opel. Ξεχωρίζουν τα ενιαία φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, όπου και ξαφνιάζει η παράταξη με ανάγλυφα γράμματα ολόκληρης της ονομασίας της εταιρείας, «Build Your Dreams».
Πάντως, στον τομέα του ντιζάιν η BYD είναι πολλά υποσχόμενη, έχοντας στο τιμόνι του σχεδιαστικού τμήματος τον Βόλφγκανγκ Έγκερ, ο οποίος έχει να επιδείξει μια εντυπωσιακή διαδρομή σε Alfa Romeo, Audi, Lamborghini και Seat.
Αν ο σχεδιασμός του αμαξώματος στερείται έντονης προσωπικότητας, επ’ ουδενί δε θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί το ίδιο και για το εσωτερικό του, όπου οι σχεδιαστές της εταιρείας επέδειξαν δημιουργικό οίστρο, έστω κι αν σε κάποιους το αποτέλεσμα δείχνει υπερβολικό. Σύμφωνα με την εταιρεία, η εσωτερική διακόσμηση του Atto 3 είναι εμπνευσμένη από τον εξοπλισμό γυμναστικής.
Ξεχωρίζει ο σχεδιασμός των αεραγωγών και των χειρολαβών που είναι ενσωματωμένες πάνω στα πλευρικά twitter του ηχοσυστήματος. Έξυπνη επίσης πινελιά αποτελούν οι τρεις λαστιχένιες χορδές που συγκρατούν τα αντικείμενα στις θήκες των θυρών, που όμως δεν είναι ό,τι πιο πρακτικό για τη συγκεκριμένη ανάγκη. Πρέπει ακόμα να επισημάνουμε πως τα υλικά που επενδύουν τις πόρτες και το ταμπλό δείχνουν πολύ ποιοτικά και είναι μαλακά σε αίσθηση.
Ο οδηγός έχει μπροστά του μια μικρή οθόνη με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, ενώ στο κέντρο δεσπόζει μια μεγάλη περιστρεφόμενη οθόνη 15,6 ιντσών (έτσι που να μπορεί να πάρει οριζόντιο ή κατακόρυφο προσανατολισμό), η οποία τρέχει σε λειτουργικό Android και ενσωματώνει χάρτες πλοήγησης της Here. Σε αντίθεση με άλλα σύγχρονα μοντέλα, και δη ηλεκτρικά, ευτυχώς δε συγκεντρώνονται όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου στην κεντρική οθόνη, καθώς υπάρχει μια πληθώρα φυσικών διακοπτών.
Έτσι, στην κεντρική κονσόλα, πέρα από τον πρωτότυπης σχεδίασης επιλογέα του κιβωτίου, συναντάμε ακόμα το μπουτόν του χειρόφρενου και μια πληθώρα διακοπτών (12 στο σύνολο) σε μια εύληπτη διάταξη· μεταξύ αυτών, το περιστροφικό χειριστήριο για τη ρύθμιση της έντασης του ηχοσυστήματος, την επιλογή του βαθμού ανάκτησης ή αντίστοιχα του προγράμματος οδήγησης.
Επιπλέον, υπάρχει άμεση πρόσβαση για την απενεργοποίηση κάποιων από τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού ή για τη λειτουργία του συστήματος κλιματισμού.
Τέλος, το μενού του συστήματος πολυμέσων γίνεται εύκολα κατανοητό, παραπέμποντας άμεσα στη λειτουργία ενός κινητού, ενώ το σύστημα φωνητικής αναγνώρισης (στα αγγλικά) λειτουργεί πολύ καλύτερα σε σχέση με αντίστοιχα καταξιωμένων Ευρωπαίων κατασκευαστών.
Το αυτοκίνητό μας ήταν πλούσια εξοπλισμένο, περιλαμβάνοντας εκτός των άλλων μια διπλή ηλιοροφή (εκ των οποίων η εμπρός ανοιγόμενη), θύρες Type A ; C τόσο εμπρός όσο και πίσω και αλουμινένιους τροχούς 18 ιντσών. Από πλευράς διαστάσεων το μήκους 4.455 χλστ. ηλεκτρικό SUV της BYD είναι περί τα 13 εκ. μικρότερο από το VW ID.4, που αποτελεί σημείο αναφοράς στα μικρομεσαία ηλεκτρικά crossover.
Το γερμανικό μοντέλο διαθέτει επίσης μεγαλύτερο μεταξόνιο κατά 5 εκ., οπότε το πλεονέκτημά του όσον αφορά τους εσωτερικούς χώρους είναι δεδομένο. Εντούτοις, οι πίσω επιβάτες του BYD θα καθίσουν άνετα, ενώ παραπάνω από ικανοποιητική είναι και η μεταφορική ικανότητα των 440 λίτρων του πορτ μπαγκάζ.
Κάτω από το εμπρός καπό δε συναντάμε δευτερεύοντα αποθηκευτικό χώρο (το λεγόμενο «frunk») όπως σε άλλα ηλεκτρικά (συνήθως μεγαλύτερων κατηγοριών), παρ’ ότι θεωρητικά υπάρχει η σχετική δυνατότητα.
Και αυτό γιατί τα «σωθικά» του ηλεκτρικού συστήματος βρίσκονται πολύ χαμηλά, χάρη στον τρόπο που η εταιρεία έχει διαμορφώσει σε ένα ενοποιημένο σύνολο το ηλεκτρικό μοτέρ μαζί με τον εναλλάκτη AC–DC, τα ηλεκτρονικά ισχύος, το φορτιστή, τη διαχείριση ισχύος κτλ., με τα οφέλη εκτός των άλλων να εντοπίζονται και στη συγκράτηση του βάρους και των καλωδιώσεων.
Blade battery
Ας περάσουμε όμως στο ηλεκτρικό κομμάτι του αυτοκινήτου της δοκιμής, που βασίζεται στην ηλεκτρική πλατφόρμα της εταιρείας, e-Platform 3.0. Η τελευταία μπορεί να συνδυαστεί σε προσθιοκίνητα μοντέλα (όπως το Atto 3), πισωκίνητα ή τετρακίνητα τα οποία λειτουργούν στα 400 V, όπως στην περίπτωσή μας, ή ακόμα και στα 800.
Καρδιά του συστήματος η μπαταρία της BYD, που διαφοροποιείται τόσο κατασκευαστικά όσο και στη χημεία της (φωσφορικού σιδήρου λιθίου) σε σχέση με την πλειονότητα του ανταγωνισμού.
Η «Blade Battery», όπως την αποκαλεί η BYD, θεωρείται πιο ασφαλής, σύμφωνα με τα αποτελέσματα δοκιμών σε ακραίες συνθήκες, διαθέτει μεγάλη διάρκεια ζωής με περισσότερους από 5.000 κύκλους φόρτισης και εκφόρτισης, ενώ είναι απεξαρτημένη από το ενοχοποιημένο κοβάλτιο.
Η χωρητικότητά της ανέρχεται στις 60,4 kWh (το αυτοκίνητο δε διατίθεται στην Ευρώπη με τη μικρότερη 45άρα μπαταρία), που εξασφαλίζουν αυτονομία 420 χλμ. σύμφωνα με το πρότυπο WLTP. Η φόρτισή της με εναλλασσόμενο ρεύμα πραγματοποιείται, ανάλογα με την έκδοση, στα 7 ή στα 11 kW και σε συνεχές στα 88 kW.
Για την κίνηση του Atto 3 φροντίζει ένας ηλεκτροκινητήρας με απόδοση 204 ίππων, ενώ η μέγιστη ροπή φτάνει τα 310 Nm. To αυτοκίνητο των 1.750 κιλών επιταχύνει πρόθυμα, με τα 0-100 χλμ./ώρα να ολοκληρώνονται σε 7,3 δλ.
Καθώς η μέγιστη τιμή της ροπής αποδίδεται από τη θέση της στάσης, το βαθύ πάτημα του δεξιού πεντάλ θα οδηγήσει σε σπινάρισμα των εμπρός τροχών, ιδίως όταν το οδόστρωμα είναι ολισθηρό, κάπως πιο έντονα είναι η αλήθεια από άλλα προσθιοκίνητα ηλεκτρικά.
Από εκεί και πέρα, το Atto 3 δείχνει από την πρώτη στιγμή ιδιαίτερα ραφιναρισμένο στο δρόμο, αποπνέοντας στιβαρότητα και εξασφαλίζοντας αθόρυβες μετακινήσεις. Η ανάρτηση έχει μια μάλλον μαλακή ρύθμιση, κάτι που θα διαπιστώσει ο οδηγός από τις κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές, εφόσον αποφασίσει να κινηθεί πιο γρήγορα.
Παρά τη μαλακή αυτή ρύθμιση της ανάρτησης, οι ανωμαλίες της ασφάλτου γίνονται αντιληπτές, κάτι για το οποίο εν μέρει μπορεί να ευθύνονται και τα 50άρια ελαστικά (235/50 R18), χωρίς όμως να κουράζονται οι επιβάτες. Συγκριτικά, θα λέγαμε πως η ρύθμιση των αναρτήσεων του ID.4 είναι ακόμα πιο σφιχτή, εξασφαλίζει όμως και καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος.
Τιμόνι και φρένα διαθέτουν καλή αίσθηση, ενώ και για τα δύο ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει το βαθμό υποβοήθησης (υπάρχουν οι επιλογές Comfort και Sport). Για την ακινητοποίηση του αυτοκινήτου φροντίζουν τέσσερα δισκόφρενα, ενώ αξίζει να επισημάνουμε τη σαφώς πιο γραμμική λειτουργία του πεντάλ του φρένου, εν συγκρίσει με άλλα ηλεκτρικά μοντέλα.
Αφήσαμε για το τέλος το θέμα της κατανάλωσης, όπου το Atto 3 επέδειξε πολύ καλή συμπεριφορά. Με μεγάλο μέρος της διαδρομής σε αστικό περιβάλλον, ο κάτοχος του Atto 3 μπορεί να επιβεβαιώσει την εργοστασιακή αυτονομία των 420 χλμ., ενώ σε μικτές συνθήκες οδήγησης τα 350 χλμ. αποτελούν μια πιο ρεαλιστική τιμή. Στη διάρκεια της δοκιμής μας, το Atto 3 κατανάλωσε κατά μέσο όρο 16,7 kWh/100 χλμ.
Καθοριστική η τιμή
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το Atto 3 είναι ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο, άνετο και ιδιαίτερα πρακτικό στην καθημερινότητα, χωρίς όμως να προδιαθέτει για το κάτι παραπάνω στον οδηγικό τομέα. Όταν με το καλό θα εισαχθεί επίσημα, καθοριστικό ρόλο για την εμπορική του σταδιοδρομία θα παίξει φυσικά η τιμή του.
Ενδεικτικά αναφέρουμε πως στη Γερμανία το κόστος για την απόκτησή του ανέρχεται στα 38.000 ευρώ. Από εκεί και πέρα, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις εταιρικές μισθώσεις, η Sixt το προσφέρει με μηνιαίο μίσθωμα 395,58 ευρώ για 36 μήνες και 15.000 χλμ. ετησίως._ 4Τ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ
ΥΠΕΡ//ΠΟΙΟΤΙΚΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ//ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ//ΧΩΡΟΙ
ΚΑΤΑ//ΚΛΙΣΕΙΣ ΑΜΑΞΩΜΑΤΟΣ ΥΠΟ ΠΙΕΣΗ
BYD Atto 3
ΙΣΧΥΣ: 204 ίπποι >ΡΟΠΗ: 310 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 62 kWh (60,4 ωφέλιμα) >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.455×1.875×1.615 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.720 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 440 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.750 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 16 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 420 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-100% (AC): 6 ώρες 20 λεπτά (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 40 λεπτά (88 kW) >ΤΙΜΗ: 38.000 ευρώ (στη Γερμανία)
Η γκάμα
Η BYD ιδρύθηκε το 2003 και έβγαλε στην παραγωγή το πρώτο της αυτοκίνητο το 2005, το F3. Το 2008 παρουσίασε την υβριδική εκδοχή του F3 και το 2009 το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό. Η εταιρεία χαρακτηρίζεται από την καθετοποιημένη παραγωγή της, έχοντας εξειδικευτεί στην παραγωγή μπαταριών, ηλεκτρικών μοτέρ και των συστημάτων ελέγχου που διαθέτουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Εκτιμάται πως όλα τα εξαρτήματα των αυτοκινήτων, με εξαίρεση τα ελαστικά και τις γυάλινες επιφάνειες των παραθύρων, κατασκευάζονται από εταιρείες του ομίλου BYD, ο οποίος διαθέτει ακόμα και ορυχεία για την εξόρυξη λιθίου! Η εταιρεία στην ευρωπαϊκή ιστοσελίδα της περιλαμβάνει έξι μοντέλα, όλα αποκλειστικά ηλεκτρικά. Στην εν λόγω γκάμα δεν εκπροσωπούνται ακόμη οι μικρότερες κατηγορίες (Α και Β), κάτι το οποίο αν και όποτε πραγματοποιηθεί, θα καταστήσει το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πιο προσιτό στο ευρύ αγοραστικό κοινό.
BYD Dolphin
Το BYD Dolphin είναι ένα ηλεκτρικό χάτσμπακ που παράγεται στην Κίνα από το 2021 και τοποθετείται στην κατηγορία των σουπερμίνι. Στις υπόλοιπες αγορές εξάγεται με ένα τροποποιημένο αμάξωμα, μεγαλύτερο κατά 20 εκ. λόγω των ενισχυμένων ζωνών παραμόρφωσης κυρίως στο μπροστινό μέρος, και με διάσταση που το τοποθετεί στη μικρομεσαία κατηγορία (4,29 μ.). Στο εσωτερικό συναντάμε μια περιστρεφόμενη οθόνη 12,8 ιντσών και έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 5 ιντσών. Διατίθεται με μπαταρίες χωρητικότητας 44,9 και 60,5 kWh, με τη μικρή να συνδυάζεται με ηλεκτροκινητήρες 95 ή 177 ίππων και τη μεγάλη με 204 PS. Η πιο ισχυρή έκδοση συνδυάζεται και με ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα.
BYD Han
Το BYD Han είναι μια πολυτελής λιμουζίνα της κατηγορίας «E», που στην Κίνα διατίθεται τόσο σε ηλεκτρική έκδοση όσο και σε plug-in υβριδική, τη Han DM (Dual Mode). Η τελευταία διαθέτει συνδυαστική απόδοση 436 ίππων και εντυπωσιακή επιτάχυνση (0-100 χλμ./ώρα σε 4,7 δλ.). Στην Ευρώπη το αυτοκίνητο θα διατίθεται ως αμιγώς ηλεκτρικό (Han EV) με μπαταρία χωρητικότητας 76,9 kWh και με δυνατότητα φόρτισης 30% έως 80% σε 25 λεπτά. Στην ευρωπαϊκή ιστοσελίδα της εταιρείας δεν αναφέρεται η προσθιοκίνητη έκδοση των 222 ίππων, παρά μόνο η AWD των 517 ίππων, που χρειάζεται 3,9 δλ. για το «0-100» και διαθέτει αυτονομία 521 χλμ.
BYD Tang
Το BYD Tang είναι μεγάλο SUV (το μήκος του φλερτάρει με τα 4,9 μ.), το οποίο στην Κίνα παράγεται σε συμβατική, επαναφορτιζόμενη υβριδική (με 1.500άρη βενζινοκινητήρα κύκλου Άτκινσον) και ηλεκτρική παραλλαγή. Στην Ευρώπη θα διατίθεται μόνο στην αμιγώς ηλεκτρική παραλλαγή με κίνηση σε όλους τους τροχούς και συνδυαστική ισχύ, όπως και στην περίπτωση της λιμουζίνας BYD Han με τους 517 ίππους. Λόγω του αυξημένου βάρους, οι συνολικές επιδόσεις υπολείπονται του Han, με το «0-100» να διαμορφώνεται στην αξιοσέβαστη, παρ’ όλα αυτά, επίδοση των 4,6 δλ., ενώ η αυτονομία περιορίζεται στα 400 χλμ.
BYD Seal
Το BYD Seal είναι ένα μεσαίο σεντάν που στοχεύει απευθείας στο Tesla Model 3. Το αυτοκίνητο βασίζεται στο δάπεδο e-Platform 3.0. Το τετρακίνητο Seal διαθέτει μια συνδυαστική ισχύ από τα δύο του μοτέρ που φτάνει τους 530 ίππους, ενώ η 84άρα μπαταρία υπόσχεται αυτονομία 520 χλμ. Είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το αυτοκίνητο στη Δανία το φθινόπωρο που μας πέρασε, και μας άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις. Ο αξιόλογος αυτός χαρακτήρας του του επέτρεψε να μπει στους επτά φιναλίστ του Car Of The Year 2024, κάτι που καταφέρνει για πρώτη φορά μοντέλο από την Κίνα.
BYD Seal U
Πρόκειται για ένα μοντέλο που η κινεζική εταιρεία πρωτοπαρουσίασε το 2020 με την ονομασία «Song Plus», το οποίο παράγεται σε ηλεκτρική και plug–in υβριδική έκδοση. Το αυτοκίνητο που εξάγεται παρουσιάστηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, με τροποποιημένη σχεδίαση και θα είναι αποκλειστικά ηλεκτρικό. Στα διαθέσιμα στοιχεία για το μοντέλο περιλαμβάνεται η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα (221 PS) και η χωρητικότητα της μπαταρίας (87 kWh), η οποία εξασφαλίζει αυτονομία 500 χλμ. κατά το πρότυπο WLTP. Η φόρτισή της πραγματοποιείται στα 140 kW, οπότε ο χρόνος αναπλήρωσης για το 30%-80% ανέρχεται στα 28 λεπτά.
Παρακολουθήστε εδώ: Θα πάει o Verstappen στη Mercedes; | Speedzone Podcast EP46