Οδηγούμε το ηλεκτρικό δίτροχο BMW CE 02
Αν και δεν μπορείς να το κατατάξεις εύκολα σε κάποια κατηγορία, το σίγουρο είναι ότι το BMW CE 02, εκτός από άκρως ξεχωριστό, είναι μια εξαιρετική λύση για τις αστικές μετακινήσεις.
Στο πλαίσιο μιας μεγάλης εκδήλωσης που διοργάνωσε η BMW στην Πορτογαλία, το «παρών» έδωσαν τρεις μάρκες του ομίλου (BMW, Mini και BMW Motorrad) με πολλά νέα και άκρως ενδιαφέροντα μοντέλα. Από τον κόσμο των δύο τροχών η γερμανική εταιρείας μάς έδωσε την άποψή της πάνω στην αστική μετακίνηση.
Το νέο CE 02 αποτελεί το δεύτερο ηλεκτρικό όχημα της BMW Motorrad, μετά το CE 04, το οποίο σύμφωνα με την εταιρεία είναι εξελιγμένο για να προσφέρει μια μοναδική εμπειρία χρήσης και κινητικότητας σε αστικό περιβάλλον.
Είναι ηλεκτρικό, απευθύνεται κυρίως σε νεαρούς αναβάτες και δεν είναι ούτε μια ηλεκτρική μοτοσυκλέτα ούτε ένα ηλεκτρικό scooter. Όταν λοιπόν ο κατακερματισμός της αγοράς εξαντλείται, το τμήμα Μarketing καλείται να εφεύρει μια νέα κατηγορία. Κάπως έτσι, λοιπόν, το CE 02 δημιουργήθηκε ως ένα eParkourer.
Μη σας τρομάζει η ονομασία, μιας και δεν θα το δείτε να πραγματοποιεί άλματα, ανάποδες τούμπες, υπερπήδηση εμποδίων και λοιπές εντυπωσιακές φιγούρες που να παραπέμπουν σε αυτό που έχουμε μάθει να εννοούμε ως «παρκούρ».
Το CE 02 δημιουργήθηκε αποκλειστικά για την πόλη και το αστικό περιβάλλον, όντας ευέλικτο, πρακτικό, με μια μινιμαλιστική σχεδίαση που περιορίζεται στα ουσιώδη και απαραίτητα.
Μοιάζει σαν υπερφυσικό «Ζετάκι», φέρνοντας στο νου των μεγαλυτέρων κάτι από τα King’s Boy ποδήλατα των ’80s. Το design είναι ιδιαίτερο, με τη χαρακτηριστική μακρόστενη σέλα, τους τροχούς με τα φαρδιά ελαστικά και το υπερυψωμένο τιμόνι.
Η ιδιαίτερη εμφάνιση του BMW CE 02
Μαύρο είναι το βασικό χρώμα για το πλαίσιο, τους τροχούς, το μπροστινό φτερό και την τιμονόπλακα, και το ματ μεταλλικό γκρι για τον ηλεκτροκινητήρα. Η κορυφαία έκδοση Highline έχει μια δυναμική και πολύχρωμη εμφάνιση. Το χρυσαφί πιρούνι και ένα σχέδιο αυτοκόλλητων σε συνδυασμό με ένα petrol χρώμα αντίθεσης προσδίδουν ένα φανταχτερό στυλ στην εμφάνιση του CE 02.
Το CE 02 θα κυκλοφορήσει σε δύο εκδόσεις, μία που θα οδηγείται με δίπλωμα «πενηνταριού» (ΑΜ), και μία με δίπλωμα κατηγορίας Α1.
Η έκδοση Α1 των 132 κιλών θα εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα μέγιστης ισχύος 15 ίππων, με την τελική του ταχύτητα να περιορίζεται στα 95 χλμ./ώρα, ενώ η αυτονομία του θα φτάνει τα 90 χλμ.
Μιας και το μοντέλο όμως απευθύνεται και σε πιο μικρής ηλικίας αναβάτες, θα υπάρχει μία ελαφρύτερη έκδοση 119 κιλών, που θα μπορεί να οδηγηθεί από 16χρονους με δίπλωμα ΑΜ και θα αποδίδει 5,5 ίππους, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται στα 45 χλμ./ώρα, χωρίς να επηρεάζεται η ροπή των 55 Nm της έκδοσης Α1, ενώ η αυτονομία του φτάνει στα 45 χλμ.
Ως προς τα προγράμματα οδήγησής του, έρχεται με δύο επιλογές, τις «Flow» και «Surf». Η Flow προσφέρει τη βέλτιστη ρύθμιση για βόλτες στην αστική κυκλοφορία με μέτρια ανάκτηση ενέργειας, ενώ η Surf προσφέρει μια χαλαρή εμπειρία οδήγησης, με απενεργοποιημένη την ανάκτηση ενέργειας.
Η λειτουργία οδήγησης «Flash», με τη μέγιστη ανάκτηση ενέργειας, είναι επίσης διαθέσιμη ως σπορ και δυναμική προσθήκη, αποτελώντας μέρος του προαιρετικού εξοπλισμού της έκδοσης Highline.
Το BMW CE 02 διατίθεται με στάνταρντ εξωτερικό φορτιστή με ισχύ φόρτισης 0,9 kW, που επιτρέπει τη γρήγορη και άνετη εκτέλεση των διαδικασιών φόρτισης στις οικιακές πρίζες. Φορτίζει δε πιο γρήγορα με τον ισχυρότερο ταχυφορτιστή της 1,5 kW, ο οποίος είναι διαθέσιμος στον προαιρετικό εξοπλισμό και ως αυθεντικό αξεσουάρ BMW Motorrad, μόνο πάντως για την έκδοση 11 kW.
Όσον αφορά το πλαίσιο, το νέο BMW CE 02 βασίζεται σε ένα στρεπτικά άκαμπτο διπλό, κλειστό πλαίσιο από ατσάλινους σωλήνες. Μπροστά υπάρχει ένα τηλεσκοπικό πιρούνι με υδραυλική απόσβεση, ενώ πίσω χρησιμοποιείται ένα μονόμπρατσο ψαλίδι και ένα αμορτισέρ άμεσης έδρασης (χωρίς μοχλικό).
Κάτω από τη στενόμακρη σέλα υπάρχουν μία (ή και δύο, ανάλογα με τον εξοπλισμό) μπαταρίες. Τα φαρδιά ελαστικά είναι τοποθετημένα σε χυτούς τροχούς ελαφρού κράματος που θυμίζουν δισκόπλακες, ενώ τα δισκόφρενα εξασφαλίζουν ασφαλή επιβράδυνση εμπρός και πίσω.
Η πληροφόρηση του αναβάτη γίνεται μέσω μιας μίνιμαλ TFT οθόνης 3,5 ιντσών, δίνοντας όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, όπως ταχύτητα οδήγησης και την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας και δυνατότητα ανάκτησης.
Χάρη στον ενσωματωμένο φορτιστή των 0,9 kW, απαιτούνται 312 λεπτά για μία πλήρη φόρτιση (ή 168 λεπτά από το 20% έως το 80%). Η έκδοση Highline διαθέτει έναν ισχυρότερο φορτιστή 1,5 kW (μόνο στην έκδοση 11 kW), μειώνοντας το χρόνο που απαιτείται για μία πλήρη φόρτιση στα 210 λεπτά (102 λεπτά από το 20% στο 80%).
Επίσης, στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται μία υποδοχή USB-C για φόρτιση του smartphone κατά τη διάρκεια των μετακινήσεων, ενώ χάρη στην ειδική εφαρμογή BMW Motorrad Connected, ο ιδιοκτήτης του μπορεί να δει τον προβλεπόμενο χρόνο ολοκλήρωσης της φόρτισης. Προαιρετικά μπορεί να τοποθετηθεί πίσω βαλιτσάκι 29 λίτρων, μία πλαϊνή τσάντα 16 λίτρων και ένας μικρός ανεμοθώρακας.
Στον εξοπλισμό του περιλαμβάνονται επίσης: σύστημα ελέγχου πρόσφυσης ASC (Automatic Stability Control), RSC (Recuperative Stability Control, σύστημα Keyless Ride και φώτα full–LED.
Η πρώτη βόλτα με το CE 02
Δυστυχώς, δεν είχαμε το περιθώριο για μια εκτεταμένη βόλτα στην πόλη του Κασκάις, αλλά και στο περίφημο παραλιακό μέτωπο γύρω από το Capo Da Roca. Σε αυτήν τη σύντομη πρώτη επαφή, όμως, καταφέραμε να σχηματίσουμε μια πρώτη εντύπωση.
Ακόμα και η μικρή έκδοση των 4 kW έχει αρκετό νεύρο, χάρη στην άμεσα διαθέσιμη ροπή των 55 Nm· πολύ γρήγορα φτάνεις όμως στο φράγμα των 45 χλμ./ώρα, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να έχεις τον νου σου σε αυτούς που θέλουν να κινηθούν γρηγορότερα.
Κάτι τέτοιο δε σε απασχολεί με την ισχυρότερη παραλλαγή των 11 kW. Το όρθιο τιμόνι και το χαμηλό ύψος σέλας των 750 χλστ. δημιουργούν τις προϋποθέσεις μιας άνετης θέσης οδήγησης όταν πατάς στα εμπρός μαρσπιέ, ή μιας πιο δυναμικής στάσης όταν χρησιμοποιείς τα μαρσπιέ του (μάλλον θεωρητικού) συνεπιβάτη.
Ο μικρός (έξτρα) ανεμοθώρακας δεν προσφέρει ιδιαίτερη προστασία από τον έντονο αέρα, ενώ με σταθερή ταχύτητα παράγεται ένα υψίσυχνο σφύριγμα, που ίσως να ενοχλήσει ορισμένους (η μετάδοση της κίνησης γίνεται με οδοντωτό ιμάντα).
Το CE 02 είναι πάρα πολύ ευέλικτο, χάρη στο χαμηλό του βάρος αλλάζει πολύ εύκολα κατεύθυνση και είναι αρκούντως άνετο, αν και έδειξε να αντιδρά κάπως ξερά στα άφθονα πορτογαλικά πλακοστρωμένα τμήματα του δρόμου.
Τα φρένα εμπνέουν εμπιστοσύνη είτε πατάς τη δεξιά μανέτα που ενεργοποιεί το εμπρός φρένο είτε την αριστερή μανέτα που ενεργοποιεί το πίσω φρένο (το ABS επενεργεί μόνο στον εμπρός τροχό και δεν υπάρχει διασύνδεση των φρένων).
Συνηθισμένοι πάντως από την οδήγηση ηλεκτρικών τετράτροχων, προτιμήσαμε το πρόγραμμα οδήγησης Flash, για την αμεσότητα στην επιτάχυνση και τη μέγιστη δυνατή ανάδραση στο κλείσιμο του γκαζιού. Μάλιστα, υπάρχει και επιλογή όπισθεν για δύσκολες μανούβρες, αν και με τέτοιο βάρος δε μας χρειάστηκε ποτέ._ Σ. Τ.