Λιγότερο από το 10% της ενέργειας για τις μεταφορές προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές
Σύμφωνα με τη Eurostat, πάνω από το 90% της ενέργειας που χρησιμοποιείται στις μεταφορές δεν προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Η ΕΕ θέλει να γίνει η πρώτη κλιματικά ουδέτερη ήπειρος στον κόσμο μέχρι το 2050. Έχει πολύ δρόμο να διανύσει, καθώς το 2022 η κατανάλωση ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές αυξήθηκε μόνο λίγο, από 21,9% το 2021 σε 23%. Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην Ευρώπη περιλαμβάνουν την αιολική, την ηλιακή, την υδροηλεκτρική, την παλιρροϊκή ενέργεια, τη γεωθερμία, τις αντλίες θερμότητας, τα βιοκαύσιμα και τα ανανεώσιμα απόβλητα.
Αν και δεν είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Νορβηγία είναι πρωτοπόρος, καθώς το 75% της ενέργειάς της προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η Σουηδία είναι πρωτοπόρος στην ΕΕ, με το 66% του συνόλου της ενέργειας που χρησιμοποιείται στη χώρα να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές. Το Ηνωμένο Βασίλειο υστερεί με ποσοστό λίγο πάνω από 35%. Η Σουηδία βασίζεται κυρίως σε υδροηλεκτρικά, αιολικά, βιοκαύσιμα και αντλίες θερμότητας. Με 47,9%, η Φινλανδία παράγει το μεγαλύτερο μέρος της ανανεώσιμης ενέργειας μέσω υδροηλεκτρικών, αιολικών και βιοκαυσίμων. Η Λετονία (στην τρίτη θέση με 43,3%) εξαρτάται κυρίως από την υδροηλεκτρική ενέργεια. Η Δανία και η Εσθονία (41,6% και 38,5%) βασίζονται στην αιολική ενέργεια και τα βιοκαύσιμα. Οι βραδυπορούντες είναι σήμερα η Ιρλανδία (13,1%), η Μάλτα (13,4%), το Βέλγιο (13,8%) και το Λουξεμβούργο (14,4%).
Μόλις το 9,6% της ενέργειας που χρησιμοποιείται στις μεταφορές προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε ολόκληρη την ΕΕ. Στη Σουηδία, το 29,2% της ενέργειας που χρησιμοποιείται στις μεταφορές προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η Φινλανδία βρίσκεται στο 18,8%, αλλά η Κροατία, η Λετονία και η Ελλάδα βρίσκονται κάτω από το 5%. Η Νορβηγία βρίσκεται στο 23,7% και (σύμφωνα με το BEIS) το Ηνωμένο Βασίλειο στο 7%. Η Γαλλία διέθεσε 5 δισ. ευρώ για υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, με στόχο 100.000 ταχυφορτιστές μέχρι το 2028. Ωστόσο, καθώς το μερίδιο της Γαλλίας στην ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας υστερεί σε περίπου 20%, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι αυτοί οι φορτιστές θα τροφοδοτούνται από πράσινη ηλεκτρική ενέργεια.
Η Γερμανία έχει επενδύσει 6 δισεκατομμύρια ευρώ σε μια στρατηγική για το υδρογόνο, με στόχο την προώθηση της παραγωγής και της υποδομής πράσινου υδρογόνου. Το Ηνωμένο Βασίλειο επένδυσε 54 εκατ. λίρες σε έργα αποθήκευσης ενέργειας, με μπαταρίες σε υποσταθμούς του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, για τη βελτίωση της χωρητικότητας φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η Orsted και η Green Fuels για τη Δανία επένδυσαν 3,5 δισ. ευρώ για την κατασκευή της μεγαλύτερης μονάδας παραγωγής μεθανόλης από ανανεώσιμες πηγές στην Ευρώπη για τις θαλάσσιες και βαριές μεταφορές. Η BP και η Volvo Truck κατέβαλαν 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ σε μια κοινοπραξία για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών φορτηγών σε όλη την Ευρώπη. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι επενδύσεις από μόνες τους δεν εγγυώνται την επιτυχία. Οι αποτελεσματικές πολιτικές, οι κανονισμοί και η υιοθέτηση από τους καταναλωτές είναι ζωτικής σημασίας για την επιτάχυνση της μετάβασης στις καθαρές μεταφορές στην Ευρώπη και πέραν αυτής.