Συγκρίνουμε τα κινέζικα BYD Seal AWD και Nio ET5 Touring 100 kWh

Δύο κορυφαίες προτάσεις από την Κίνα, της BYD και της Nio, διασταυρώνουν τα ξίφη τους στην απαιτητική κατηγορία των μεσαίων ηλεκτρικών υψηλών επιδόσεων.

Όπως σε οποιαδήποτε άλλη δοκιμή κάποιου νέου μοντέλου από την Κίνα, απαιτούνται πρώτα οι απαραίτητες συστάσεις, καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές είναι άγνωστοι στους περισσότερους. Βέβαια, αυτό δε θα κρατήσει για πολύ καιρό ακόμα, με δεδομένη την αναμενόμενη μαζική απόβαση των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην ευρωπαϊκή αγορά.

Εν προκειμένω έχουμε να κάνουμε με δύο ηλεκτρικά μοντέλα της Nio και της BYD, τα ET5 Touring και Seal, που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε πριν από λίγο καιρό στην προκριματική διαδικασία για το Αυτοκίνητο της Χρονιάς, στο Τάνις της Δανίας.

Η συγκεκριμένη δοκιμή αποκτά ιδιαίτερη αξία, με δεδομένο το γεγονός ότι το BYD Seal κατάφερε να μπει στους 7 φιναλίστ του COTY, κάτι που για πρώτη φορά συμβαίνει για αυτοκίνητο προερχόμενο από την Κίνα.

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

Τη Nio την πρωτογνωρίσαμε στην αντίστοιχη περυσινή διοργάνωση μέσα από το ES8, το μεγάλο ηλεκτρικό SUV της. «Η εταιρεία που θέλει να γίνει Tesla στη θέση της Tesla», σχολιάζαμε στην αντίστοιχη δοκιμή για τη νεοφυή κινεζική φίρμα, η οποία ιδρύθηκε το 2016. Εξαιρετικές δεν ήταν μόνο οι εντυπώσεις που μας άφησε το αυτοκίνητο, αλλά και η δυνατότητα αλλαγής της μπαταρίας με μία φορτισμένη, σε χρόνο μικρότερο των 5 λεπτών.

Από την άλλη, η BYD είναι ένας κολοσσός που απασχολεί 600.000 εργαζομένους και παράγει από αυτοκίνητα, λεωφορεία και τρένα, μέχρι ηλιακά πάνελ και μπαταρίες. Ειδικά στην κατασκευή μπαταριών διαθέτει πολυετή εμπειρία, όχι μόνο στο χώρο της αυτοκίνησης, έχοντας κατασκευάσει περισσότερα από 5 εκατ. εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα (BEV+PHEV), αλλά και σε άλλες εφαρμογές, όπως τα κινητά τηλέφωνα.

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

Συγκεκριμένη στόχευση

Εν προκειμένω αντιπαρατάξαμε δύο αυτοκίνητα με πολύ κοντινή φιλοσοφία και προδιαγραφές. Το μήκος τους αγγίζει τα 4,8 μ. – κάπου 10 εκ. μακρύτερο του Tesla Model 3, αλλά πολύ κοντά στις διαστάσεις της BMW i4.

Με ισχύ 530 ίππους από δύο ηλεκτρικά μοτέρ για το BYD Seal (διατίθεται και σε πισωκίνητη έκδοση με 313 ίππους) και 490 PS για το επίσης τετρακίνητο Nio ET5, η στόχευση είναι προφανής, καθώς αμφότερα απευθύνονται στο κοινό του Tesla Model 3 Performance (534 PS η ανεπίσημη τιμή της ισχύος του) αλλά και του BMW i4 M50 των 544 ίππων.

Το Nio ET5 αποτελεί το πέμπτο κατά σειρά μοντέλο της Nio· σε αντίθεση με τα προηγούμενα, όμως, που σχεδιάζονταν με γνώμονα την αγορά της Κίνας και προσαρμόζονταν στις ανάγκες των αγοραστών της Γηραιάς Ηπείρου, το ET5 δημιουργήθηκε ειδικά για την Ευρώπη και διατίθεται ως 4θυρο, αλλά και με στέισον αμάξωμα, όπως η Touring έκδοση που οδηγήσαμε. Σχεδιαστικά παραπέμπει στο μεγαλύτερο ΕΤ7, που πήρε μεγάλη δημοσιότητα για την ηλεκτρική του αυτονομία των 1.000 χλμ.

Με καθαρές γραμμές, πιο αιχμηρό όμως από το Model 3, επίσης άνευ κάποιας χαρακτηριστικής μάσκας, είναι καλαίσθητο, εντούτοις κάνει πολλούς να αναρωτιούνται με ποιο τρόπο η νέα γενιά ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα θα καταφέρει να επιτύχει τη ζητούμενη αναγνωρισιμότητα. Ξεχωρίζουν οι πόρτες χωρίς πλαίσιο για τα παράθυρα και οι κόκκινες δαγκάνες των φρένων, που δίνουν έναν πιο σπορτίφ τόνο, ενώ στις ιδιαιτερότητες του εξωτερικού σχεδιασμού του ΕΤ5 σημειώστε τις κάπως άχαρες προεξοχές στην οροφή του (εμπρός από τη στάνταρντ πανοραμική οροφή), που φιλοξενούν τους αισθητήρες Lidar, αλλά και εκείνες στα εμπρός φτερά για τις πλευρικές κάμερες. Το σύνολο των 33 αισθητήρων είναι προφανές ότι με προσεχείς αναβαθμίσεις θα προσφέρει αυξημένες δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης.

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

Το BYD Seal διαθέτει ένα πιο μυώδες αμάξωμα και συνολικά ένα πιο ενδιαφέρον ντιζάιν, κάτι καθόλου τυχαίο, καθώς ο επικεφαλής σχεδιασμού της εταιρείας, Wolfgang Egger, έχει προηγουμένως περάσει από τις αντίστοιχες θέσεις των Alfa Romeo, Seat, Audi και Lamborghini.

Ανάλογη είναι και η σχεδιαστική προσέγγιση στο εσωτερικό των δύο αυτοκινήτων, με το Nio να υιοθετεί μια σαφώς πιο απέριττη σχεδίαση, που ανερυθρίαστα παραπέμπει σε Tesla, ενώ αυτή του BYD είναι πιο ανάγλυφη. Αμφότερα παρατάσσουν στο ταμπλό τους έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,2 ιντσών και μία μεγάλη κεντρική οθόνη. Του Nio διαθέτει διαγώνιο 12,8 ιντσών με σχεδόν τετράγωνες αναλογίες, στο δε μενού της ενσωματώνονται (όπως και στο Tesla) σχεδόν όλες οι λειτουργίες του αυτοκινήτου, με τους μοναδικούς δύο διακόπτες στην κεντρική κονσόλα να αφορούν το κλείδωμα των θυρών και την επιλογή μεταξύ των προγραμμάτων οδήγησης, ενώ στο τιμόνι υπάρχουν επιπλέον δύο ρυθμιστικά μπουτόν. Τέλος, στο μέσον του ταμπλό συναντάμε την ψηφιακή βοηθό (NOMI), όπου οι σχετικές φωνητικές οδηγίες συνοδεύονται από τις ανάλογες εκφράσεις του ψηφιακού προσώπου της.

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

Αντίστοιχα, το BYD Seal δεν πάει πίσω σε ηλεκτρονικά γκάτζετ, υιοθετώντας μια περιστρεφόμενη(!) κεντρική οθόνη με διαγώνιο 15,6 ιντσών, έτσι που ο οδηγός κατά περίπτωση να επιλέγει, για παράδειγμα, portrait διάταξη στην οδήγηση και landscape εν στάσει για την παρακολούθηση μιας ταινίας. Σε σχέση με το ET5, διαθέτει περισσότερους διακόπτες για πιο άμεση πρόσβαση στις επιμέρους λειτουργίες και μία επιπλέον θέση ασύρματης φόρτισης για κινητό, ενώ και εδώ είναι στάνταρντ η πανοραμική ηλιοροφή.

Και τα δύο αυτοκίνητα αποπνέουν ποιότητα στο εσωτερικό τους, όμως οι επενδύσεις του BYD με συνδυασμό από τεχνητό δέρμα και σουέντ δίνουν μια περισσότερο premium αίσθηση. Τα καθίσματα στο BYD είναι σχεδιασμένα με περισσότερη φαντασία και αγκαλιάζουν καλύτερα το σώμα τόσο των εμπρός όσο και των πίσω επιβατών. Ειδικά αυτοί που θα καθίσουν πίσω έχουν λίγο παραπάνω αέρα, τόσο για το γόνατά τους, ένεκα και του κατά τι μεγαλύτερου μεταξονίου σε σχέση με το ΕΤ5, όσο και για τα κεφάλια τους, κάτι στο οποίο συμβάλλει και ο σχεδιασμός της μπαταρίας.

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

Όσο για το χώρο αποσκευών, αυτός του BYD, με 400 λίτρα, υπολείπεται θεωρητικά σε μεταφορική ικανότητα του Nio (450 λίτρα), όμως συμπληρώνεται από έναν επιπλέον χώρο 53 λίτρων κάτω από το εμπρός καπό. Από την άλλη, υστερεί σε πρακτικότητα, μιας και το άνοιγμά του είναι περιορισμένο, όπως σε ένα κλασικό σεντάν, όταν στο ΕΤ5 Touring η πέμπτη πόρτα αποδεικνύεται πιο πρακτική. Εντούτοις, το 4θυρο αδελφάκι του δεν έχει να προσφέρει κάτι περισσότερο σε σχέση με το Seal.

Ομοιότητες και διαφορές

Όπως προαναφέραμε, το Nio ET5 προσφέρεται μόνο σε τετρακίνητη έκδοση, υπάρχουν όμως αρχικά δύο επιλογές όσον αφορά τη χωρητικότητα της μπαταρίας (75 και 100 kWh), ενώ στην ιστοσελίδα της εταιρείας αναφέρεται ακόμα μία εκδοχή, με 150 kWh. Το δικό μας αυτοκίνητο με την 100άρα μπαταρία (εκμεταλλεύσιμες είναι οι 90 kWh) διαθέτει ονομαστική αυτονομία 560 χλμ. Η ισχύς φόρτισης για παροχή AC ή DC είναι, αντίστοιχα, 11 και 125 kW (250 και 204 kW είναι η αντίστοιχη ισχύς ταχυφόρτισης για Model 3 Performance και BMW i4 M50). Το μεγάλο όμως πλεονέκτημα όλων των Nio, άρα και του ΕΤ5, είναι η δυνατότητά τους για γρήγορη αντικατάσταση της μπαταρίας με μία φορτισμένη στο αντίστοιχο δίκτυο σταθμών της εταιρείας.

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

Από την άλλη μεριά, το BYD Seal είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρείας που ενσωματώνει την τεχνολογία Cell-to-Body (CTB), με την μπαταρία να αποτελεί πλέον δομικό στοιχείο του αμαξώματος. Τα οφέλη, σύμφωνα με την εταιρεία, αποτυπώνονται στην ασφάλεια, στην ακαμψία της κατασκευής (40.500 Nm/μοίρα), στην εκμετάλλευση των εσωτερικών χώρων (καθώς το δάπεδο χαμήλωσε κατά 15 χλστ.) και στα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου.

Το BYD Seal, όπως και τα υπόλοιπα μοντέλα που η εταιρεία διαθέτει στην Ευρώπη, υιοθετεί το σχεδιασμό «Blade Battery». Η μπαταρία των 84 kWh (82,5 εκμεταλλεύσιμες) αποτελείται από 172 λεπτά και επιμήκη στοιχεία που το σχήμα τους παραπέμπει σε λεπίδες, με τα οφέλη εν προκειμένω να εντοπίζονται σε έναν αυξημένο βαθμό ασφάλειας και αντοχής. Χρησιμοποιώντας τεχνολογία σιδηροφωσφορικού λιθίου, είναι πλήρως απαλλαγμένη από κοβάλτιο, ένα στοιχείο που ελέγχεται για ηθικά και περιβαλλοντικά ζητήματα. Η εν λόγω μπαταρία, που φορτίζει σε εναλλασσόμενο ρεύμα στα 11 kW και σε συνεχές στα 150 kW, διαθέτει επιπλέον τη δυνατότητα να τροφοδοτεί εξωτερικές πηγές V2L (VehicletoLoad), με ισχύ έως 3.000 W.

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

Οδηγώντας στη Δανία

Ο οδηγός και στα δύο αυτοκίνητα κάθεται πολύ καλά. Το BYD διαθέτει λίγο καλύτερη θέση οδήγησης με μεγαλύτερη πλευρική στήριξη, αλλά στο Nio το αλά Tesla χαμηλό παρμπρίζ βοηθάει στην καλύτερη επόπτευση του δρόμου. Αμφότερα διαθέτουν ξεχωριστό διακόπτη για την πρόσβαση στα προγράμματα οδήγησης (4 στο Seal, 9 στο ΕΤ5), αλλά όχι paddles πίσω από το τιμόνι για την επιλογή του βαθμού ανάκτησης κατά την επιβράδυνση.

Στο δρόμο, Seal και ΕΤ5 αποδεικνύονται εντυπωσιακά γρήγορα. Με τη ροπή τους να αγγίζει τα 700 Nm, διαθέτουν καταιγιστική επιτάχυνση, παρά το κοινό βάρος των 2,2 τόνων. Το BYD Seal είναι οριακά ταχύτερο, με τα 100 χλμ./ώρα να έρχονται σε μόλις 3,8 δλ., όταν το Nio ET5 ακολουθεί κατά πόδας με 4 δλ. Μπορεί να μη διαθέτουν την εκρηκτικότητα του Model 3 Performance (0-100 σε 3,3 δλ.), αλλά είναι πολύ κοντά στις επιδόσεις του BMW i4 M50 (0-100 σε 3,9 δλ.).

Στις στροφές και τα δύο αυτοκίνητα εντυπωσιάζουν με τον τρόπο που ανταποκρίνονται στις εντολές του οδηγού. Το Nio ET5 διαθέτει ένα τιμόνι με κάπως τεχνητή αίσθηση, δεδομένης όμως της σφιχτότερης ρύθμισης της ανάρτησής του (διάταση πολλαπλών συνδέσμων και στους δύο άξονες), εξασφαλίζει πιο αποτελεσματικό έλεγχο του αμαξώματος. Η αίσθηση αυτή επιβεβαιώθηκε και στο τεστ αποφυγής ταράνδου που πραγματοποιήθηκε στο Tannistest. Εν προκειμένω, το Nio ET5 Touring, που φορούσε ελαστικά Michelin e-Primacy διάστασης 245/45 R19, ολοκλήρωσε τη δοκιμασία με ταχύτητα εισόδου 77 χλμ./ώρα και τον οδηγό να πραγματοποιεί χωρίς πρόβλημα τις προβλεπόμενες εναλλαγές πορείας. Το αυτοκίνητο παρουσίασε μια ελαφρά υποστροφή, ενώ ανεπαίσθητη ήταν η παρέμβαση του ESP.

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

Από την άλλη, το BYD Seal Excellence AWD, με ελαστικά Continental EcoContact 6 διάστασης 235/45 R19 επέδειξε ανάλογη συμπεριφορά στα 69 χλμ./ώρα, ενώ, επαναλαμβάνοντας τη δοκιμή με ταχύτητα εισόδου 74 χλμ./ώρα, τα υποστροφικά φαινόμενα έγιναν σαφώς πιο έντονα. Ίσως μια πιο παρεμβατική λειτουργία του ESP θα του επέτρεπε να ολοκληρώσει με επιτυχία το elk test σε αυτή την υψηλότερη ταχύτητα. Πάντως, η πιο μαλακή ρύθμιση στην ανάρτηση του Seal (διπλά ψαλίδια εμπρός, πολλαπλών συνδέσμων πίσω) του δίνει ένα προβάδισμα στον τομέα της άνεσης.

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

Θράσος!

Ξαφνιάζει πραγματικά η ταχύτητα με την οποία οι Κινέζοι κατασκευαστές κερδίζουν έδαφος σε ένα πεδίο όπου άλλες εταιρείες διαθέτουν πολυετή πείρα. Έχει ενδιαφέρον επίσης ότι η είσοδός τους στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης στις περισσότερες περιπτώσεις δε στοχεύει στο ευρύ αγοραστικό κοινό, κρατώντας απόσταση από μια στρατηγική «value for money». Έτσι, για παράδειγμα, η τιμή του Nio ET5 με την 100άρα μπαταρία ανέρχεται στη Γερμανία στα 68.500 ευρώ (59.500 στην έκδοση των 75 kWh), όταν στην ίδια χώρα το Tesla Model 3 Performance τιμάται στα 57.660 ευρώ και η BMW i4 M50 στα 70.800 ευρώ. Η Nio προς το παρόν πραγματοποιεί αργά και προσεκτικά βήματα, καθώς αρχικά δραστηριοποιείται σε περιορισμένες αγορές (Νορβηγία, Γερμανία, Ολλανδία, Σουηδία και Δανία). Η δημιουργία των απαραίτητων σταθμών αντικατάστασης μπαταριών αποτελεί μία επιπλέον δυσκολία στα επεκτατικά της σχέδια, ενώ οι χαμηλές πωλήσεις της προς το παρόν δε δημιουργούν ιδιαίτερη αισιοδοξία, σε κάθε περίπτωση όμως τα προϊόντα της δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τον ανταγωνισμό.

Από την άλλη, η BYD διαθέτει μια γκάμα που απευθύνεται σε ένα ευρύτερο φάσμα αγοραστών. Το Seal έρχεται με μια πιο ανταγωνιστική τιμή, 53.668 ευρώ στην τετρακίνητη έκδοση της δοκιμής μας και 47.578 για τη δικίνητη (πάντα στη Γερμανία), με έναν πιο δελεαστικό σχεδιασμό εντός και εκτός, αλλά και έναν συνολικά πιο ευχάριστο χαρακτήρα, που δικαίως το ενέταξαν στην 7άδα των φιναλίστ του ευρωπαϊκού Car Of The Year._ Μ. Σ.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

BYD Seal AWD - Nio ET5 Touring 100 kWh

BYD Seal AWD

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 530 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 670 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μίας σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Διπλά ψαλίδια >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 84 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.800×1.875×1.460 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.920 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 400 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.185 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 18,2 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA: 520 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW >ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 150 kW >ΤΙΜΗ (στη Γερμανία): 53.668 ευρώ

Nio ET5 Touring 100 kWh

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: 2 ηλεκτροκινητήρες >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 490 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 700 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μίας σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 100 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.790x1.960x1.499 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.888 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 450 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 2.210 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,0 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 200 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 19,3 kWh/100 χλμ. >AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 560 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ AC: 11 kW >ΦΟΡΤΙΣΗ DC: 125 kW >ΤΙΜΗ (στη Γερμανία): 68.500 ευρώ