Γιατί το ντίζελ είναι ακόμα ο βασιλιάς στα LCV της Ευρώπης;
Το ντίζελ εξακολουθεί να είναι ο βασιλιάς στην αγορά των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (LCV) της Ευρώπης και υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι που συμβαίνει αυτό.
Οι ευρωπαϊκοί εμπορικοί στόλοι αγαπούν τους κινητήρες ντίζελ. Είναι οικονομικά αποδοτικοί, αποτελεσματικοί και γενικά ευπρόσδεκτοι σε ζώνες κυκλοφορίας χαμηλών εκπομπών (LEZ). Για παράδειγμα, η LEZ του Άμστερνταμ απαιτεί τα φορτηγά διανομής με κινητήρες ντίζελ Euro4 τουλάχιστον, την οποία μπορούν να ικανοποιήσουν πολλά σύγχρονα φορτηγά ντίζελ. Ως εκ τούτου, τα πετρελαιοκίνητα LCV βοηθούν τους εμπορικούς στόλους να χαλαρώσουν την πίεση για ηλεκτροκίνηση.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία από τον Ιανουάριο του 2023, οι ευρωπαϊκοί στόλοι LCV δεν είναι πολύ νέοι και κλίνουν σε μεγάλο βαθμό προς το ντίζελ. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η μέση ηλικία ενός LCV στην ΕΕ στις αρχές του περασμένου έτους ήταν 12 έτη, με την Ιταλία να έχει τον παλαιότερο στόλο LCV (14 έτη), ακολουθούμενη από την Ισπανία (13,6 έτη). Τα πετρελαιοκίνητα LCV κυριάρχησαν στην αγορά της ΕΕ, με 91% διείσδυση στους στόλους. Μόνο το 0,6% ήταν ηλεκτρικά. Τα τελευταία στοιχεία από τον ACEA δείχνουν μια έκρηξη στον αριθμό των e-LCV, αλλά το ντίζελ κατέλαβε τη μερίδα του λέοντος στην αύξηση των πωλήσεων LCV.
Το 2023, οι πωλήσεις νέων LCV στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 14,6% σε ετήσια βάση, σε σχεδόν 1,5 εκατομμύρια μονάδες. Οι πωλήσεις LCV αυξήθηκαν περισσότερο στην Ιταλία (+22,7%), ακολουθούμενες από την Ισπανία (+22%), τη Γερμανία (+12,1%) και τη Γαλλία (+8,9%). Από το σύνολο των 1,5 εκατομμυρίων, τα 1,2 εκατομμύρια ήταν πετρελαιοκίνητα (+10,4%), ενώ οι πωλήσεις e-LCV αυξήθηκαν κατά 56,8%. Η άνοδος των e-LCV ήταν πολύ πιο αισθητή στην Ολλανδία (+110,4%), στην Ισπανία (+100,3%) και στη Γαλλία (+76,7%). Έτσι, τα μερίδια του 2023 διαμορφώθηκαν ως εξής: diesel 82.6%, βενζίνη 6.3%, e-LCV 7.4%, HEV 2.3%, άλλα 1.4%.
Ακόμα και με την αύξηση των e-LCV, από 0,9% σε 7,4% μέσα σε μόλις ένα χρόνο, το ντίζελ παραμένει η αγαπημένη κινητήρια δύναμη για τα φορτηγά σε όλη την Ευρώπη, επειδή είναι οικονομικά αποδοτικό.
Κινητήρες ντίζελ σε σειρά: Για τα περισσότερα από τα μικρότερα φορτηγά προτιμώνται τετρακύλινδροι ή πεντακύλινδροι σε σειρά κινητήρες ντίζελ, καθώς αυτή η διάταξη απαιτεί λιγότερο χώρο.
Κινητήρες ντίζελ V6 και V8: Ο V6 προτιμάται για LCV με μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο και ο V8 για LCV βαρέως τύπου, παρέχοντας μεγαλύτερη ισχύ και ροπή, αλλά με αυξημένη κατανάλωση καυσίμου.
Σε σύγκριση με έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα, ένας κινητήρας ντίζελ με υπερσυμπιεστή προσφέρει μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και λιγότερες εκπομπές ρύπων.
Κινητήρες ντίζελ Common Rail Direct Injection: Το σύστημα ψεκασμού καυσίμου υψηλής πίεσης επιτρέπει πολύ μικρότερη κατανάλωση καυσίμου με υψηλότερες επιδόσεις, με αποτέλεσμα λιγότερες εκπομπές ρύπων. Οι κινητήρες αυτοί χρησιμοποιούνται σε πολλούς τομείς, συμπεριλαμβανομένων των βαρέων μηχανημάτων και των επαγγελματικών οχημάτων.
Οι κινητήρες ντίζελ μπορεί να έχουν πολλά πλεονεκτήματα, αλλά δεν εξαιρούνται από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Το πιο πρόσφατο πρότυπο εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των LCV, είναι το Euro 6, το οποίο εκδόθηκε το 2014 και επεκτάθηκε το 2015. Το Euro 6 ακολουθήθηκε από το Euro 6d και το Euro 6d-TEMP, τα οποία συνδέονται με τις εκπομπές κατά την πραγματική οδήγηση (RDE). Καθώς τα πρότυπα είναι ήδη εξαιρετικά περίπλοκα, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ετοιμάζεται να εισαγάγει το Euro 7 το 2025, αναμένοντας τελικά λιγότερες εκπομπές για τα LCV.
Η επιλογή του καλύτερου πετρελαιοκινητήρα LCV ανά περίπτωση είναι σχετικά εύκολη, αλλά η διασφάλιση της συμμόρφωσης με το Euro 6 και το επερχόμενο Euro 7 είναι δύσκολη για τους διαχειριστές στόλων. Για να γίνει αυτό, μπορούν να υιοθετηθούν προηγμένες τεχνολογίες ελέγχου των εκπομπών, όπως η επιλεκτική καταλυτική μείωση (SCR) και τα φίλτρα σωματιδίων ντίζελ (DPF), για το φιλτράρισμα των ρύπων και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Το πρώτο μειώνει την εκπομπή οξειδίων του αζώτου (NOx) και το δεύτερο συγκρατεί τα σωματίδια ντίζελ στο σύστημα εξαγωγής, τα οποία αργότερα καίγονται. Μια άλλη καλή επιλογή για τη διατήρηση αυστηρού ελέγχου των εκπομπών σε έναν στόλο πετρελαιοκίνητων LCV είναι η υιοθέτηση της τηλεματικής.
Οι κινητήρες ντίζελ θα τροφοδοτούν την ευρωπαϊκή αγορά επαγγελματικών οχημάτων για πολλά ακόμη χρόνια, έως ότου η ήπειρος φτάσει στην πλήρη ηλεκτροκίνηση. Εν τω μεταξύ, το ντίζελ αποτελεί όλο και περισσότερο μέρος της λύσης, υποστηριζόμενο από τις τεχνολογικές εξελίξεις και την τηλεματική, που βοηθούν τους στόλους να συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα εκπομπών. Το ντίζελ εξακολουθεί να είναι ο βασιλιάς. Ενώ οι κινητήρες ντίζελ προσφέρουν κρίσιμα πλεονεκτήματα για τα LCV, προσφέρουν επίσης ανακούφιση όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων και γεφυρώνουν το χάσμα προς τα ηλεκτρικά οχήματα. (απόδοση: Σπ.Χατ.)