Είναι το υδρογόνο το επόμενο «άλμα» στις μεταφορές;

Στον διαρκώς εξελισσόμενο κόσμο των βιώσιμων μεταφορών, η κινητικότητα με υδρογόνο αναδεικνύεται σε πολλά υποσχόμενο υποψήφιο, έτοιμο να επαναπροσδιορίσει το οικοσύστημα των φιλικών προς το περιβάλλον μεταφορών.

Εν μέσω της σταδιακής στροφής προς την ηλεκτροκίνηση, η είσοδος του υδρογόνου στο προσκήνιο δίνει μια νέα διάσταση στο διάλογο γύρω από την πράσινη κινητικότητα, ιδίως για τις επιχειρήσεις με στόλο αυτοκινήτων.

Παρά την ολιγάριθμη μέχρι τώρα παρουσία των οχημάτων και των σταθμών ανεφοδιασμού με υδρογόνο, σημαντικές αλλαγές βρίσκονται στον ορίζοντα, με πιθανή «αιχμή του δόρατος» το τελευταίο εγχείρημα της Renault για τη βιωσιμότητα, δίνοντας έμφαση στην αξία έναντι του όγκου. Η πρωτοβουλία αυτή, γνωστή ως «Renaulution», εισήχθη το 2021 στο πλαίσιο της φιλόδοξης στρατηγικής μετασχηματισμού της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Την ίδια χρονιά, η Renault υποστήριξε τη Hyvia, ένα ευρωπαϊκό οικοσύστημα κινητικότητας με υδρογόνο.

Η δημιουργία της Hyvia αποτελεί απόδειξη της πολιτικής της Renault προς την υιοθέτηση ενός βιώσιμου μέλλοντος. Η εταιρεία ένωσε τις δυνάμεις της με την Plug, μια αμερικανική εταιρεία με πάνω από δύο δεκαετίες εμπειρίας σε λύσεις υδρογόνου. Αυτή η διηπειρωτική συνεργασία βρίσκεται στο επίκεντρο της αποστολής της Hyvia, να φέρει επανάσταση στην κινητικότητα χωρίς άνθρακα για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα (LCV). Ο David Holderbach, ο διευθύνων σύμβουλος της Hyvia, διαθέτει εμπειρία πάνω από ένα τέταρτο του αιώνα στην αυτοκινητοβιομηχανία και αφοσίωση στην επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών.

Ο Holderbach περιγράφει την ολιστική προσέγγιση της Hyvia, η οποία περιλαμβάνει τα πάντα, από την εγκατάσταση κυψελών καυσίμου έως τον επιτόπιο ανεφοδιασμό, τη συντήρηση, ακόμη και την παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης. Η Hyvia ξεχωρίζει ως λύση με το κλειδί στο χέρι, προσφέροντας οχήματα, χρηματοδότηση, προμήθεια καυσίμου υδρογόνου και υπηρεσίες μετά την πώληση. Η στρατηγική της Hyvia περιλαμβάνει την αξιολόγηση της εγγύτητας σε προμήθειες υδρογόνου και την προσφορά λύσεων προσωρινού ή μόνιμου ανεφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων των επιτόπιων συστημάτων ηλεκτρολύτη για την παραγωγή υδρογόνου.

Hyvia

Η υποδομή ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Ευρώπη, αν και επί του παρόντος είναι περιορισμένη σε σύγκριση με τα παραδοσιακά πρατήρια καυσίμων, αναπτύσσεται σταθερά. Με εκτιμώμενους 230 έως 250 σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου και ετήσιο ρυθμό επέκτασης 40 έως 50 νέων εγκαταστάσεων, η κινητικότητα με υδρογόνο διαμορφώνει τη θέση της στο τοπίο των βιώσιμων μεταφορών. Πρακτικά, η Hyvia επέλεξε το Renault Master ως πλατφόρμα του οχήματός της. Οι κυψέλες καυσίμου που κατασκευάζονται στο Flins της Γαλλίας ενσωματώνονται σε αυτά τα οχήματα και μετατρέπονται σε οχήματα υδρογόνου με ακριβείς οδηγίες. Πιλοτικά προγράμματα σε όλη την Ευρώπη βρίσκονται σε εξέλιξη, με την εκπαίδευση να διεξάγεται για το δίκτυο LCV της Renault, Renault Pro+.

Σημαντικοί πελάτες, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων εταιρειών στη Γαλλία, τις Κάτω Χώρες και τη Γερμανία, έχουν ξεκινήσει το ταξίδι τους με την Hyvia, αναδεικνύοντας την αυξανόμενη ελκυστικότητα της κινητικότητας με υδρογόνο. Ο Holderbach υπογραμμίζει ότι, αν και τα οχήματα υδρογόνου μπορεί να μην ταιριάζουν σε όλα τα σενάρια, προσφέρουν σημαντική εξοικονόμηση CO2 κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους σε σύγκριση με τα πετρελαιοκίνητα οχήματα. Είναι ιδιαίτερα πλεονεκτικά για οχήματα εντατικής χρήσης που δεν μπορούν να αντέξουν μεγάλα διαλείμματα επαναφόρτισης, όπως τα οχήματα διανομής σε αστικό περιβάλλον.

HyviaΚαθώς οι ευρωπαϊκές πόλεις περιορίζουν όλο και περισσότερο τα πετρελαιοκίνητα οχήματα και οι εταιρείες αντιμετωπίζουν νομικές εντολές για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα, το υδρογόνο αναδεικνύεται ως βιώσιμη εναλλακτική λύση για συγκεκριμένες περιπτώσεις χρήσης. Το υδρογόνο προσφέρει το πλεονέκτημα του γρήγορου ανεφοδιασμού για οχήματα σε συνεχή λειτουργία, καθιστώντας το μια όλο και πιο ελκυστική επιλογή στο τοπίο της βιώσιμης κινητικότητας.

Παρόλο που η κινητικότητα με υδρογόνο είναι ακόμη σε αρχικό στάδιο στο οικοσύστημα βιώσιμων μεταφορών της Ευρώπης, η δυνατότητά της να συμπληρώνει τις ηλεκτρικές λύσεις και να καλύπτει συγκεκριμένες ανάγκες μεταφορών την τοποθετεί ως βασικό παράγοντα στην αναζήτηση ενός πιο πράσινου και αποδοτικού μέλλοντος στην κινητικότητα.