Οδηγούμε το κινέζικο ηλεκτρικό Zeekr X
Αποστολή στη Σουηδία: Οδηγούμε το δεύτερο μοντέλο της κινεζικής Zeekr που πατάει σε ευρωπαϊκό έδαφος και μας εκπλήσσει ευχάριστα.
Μπορεί το όνομα της κινεζικής Zeekr να ήταν στους πολλούς άγνωστο μέχρι πριν από λίγους μήνες, εντούτοις μέρα με τη μέρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της συγκεκριμένης φίρμας γίνονται ολοένα και πιο γνωστά. Η Zeekr δημιουργήθηκε το 2021 από την Geely Holding (Volvo Cars, Polestar, Lotus, Lynk ; Co, Geely Auto και London Electric Vehicle Company) και στην Ευρώπη μόλις τώρα ξεκινούν οι πωλήσεις των δύο πρώτων μοντέλων της, του «001» και του νεοπαρουσιασθέντος Zeekr X.
Στη Στοκχόλμη
Έχοντας απόλυτα θετικές εντυπώσεις πίσω από το τιμόνι του «001», διατηρούσαμε ανάλογες προσδοκίες και για την εμπειρία μας με το Zeekr X, η δημοσιογραφική παρουσίαση του οποίου διοργανώθηκε αυτήν τη φορά στη σουηδική πρωτεύoυσα. Και τα δύο μοντέλα βασίζονται στη νέα ηλεκτρική πλατφόρμα SEA (Sustainable Experience Architecture), την οποία μάλιστα χρησιμοποιεί και το Volvo EX30. Σε αντίθεση με το 5μετρο fastback Zeekr 001, το «X» είναι πιο συμπαγές, αποτελώντας ένα τυπικό C–SUV, με το μήκος του να φτάνει τα 4,43 μ.
Όσον αφορά τη σχεδιαστική φιλοσοφία των δύο αυτών μοντέλων, πέρα από την ευρηματική προσέγγιση στη διαμόρφωση των φωτιστικών τους σωμάτων, κατά τα άλλα το Zeekr Χ διαφοροποιείται έντονα από τον μεγαλύτερό του αδελφό στη διαμόρφωση των επιφανειών του, όπου κυριαρχούν οι έντονες ακμές, τη στιγμή που η γεμάτη καμπύλες ναυαρχίδα της Zeekr παραπέμπει σε Panamera! Συνολικά ο σχεδιασμός του Zeekr X αποπνέει μια φρεσκάδα από όπου κι αν το κοιτάξεις, και δεν είναι τυχαίο ότι στους σουηδικούς δρόμους συγκέντρωνε τα βλέμματα των περαστικών. Οι πόρτες δίχως πλαίσιο αναμφίβολα συνεισφέρουν στη συνολική premium αίσθηση της κατασκευής.
Εξίσου ενδιαφέρον είναι και το εσωτερικό, όπου υιοθετείται το μινιμαλιστικό ύφος που λάνσαρε η Tesla (περισσότερα για αυτό στη συνέχεια), ενώ ευπρόσδεκτοι είναι οι ανοιχτοί τόνοι στις βιώσιμες animal–free επενδύσεις των καθισμάτων, των θυρών και σε μέρος του ταμπλό, στο άνω μέρος του οποίου συναντάμε, φυσικά, πιο σκούρα υλικά, προς αποφυγήν ενοχλητικών αντανακλάσεων στο παρμπρίζ. Αξίζει επίσης να επισημάνουμε τους εξαιρετικούς χώρους για τους πίσω επιβάτες και την εύκολη πρόσβαση στο εσωτερικό, χάρη στις μεγάλες πίσω πόρτες.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του έναν πίνακα οργάνων 8,8 ιντσών αλλά και ένα μεγάλο head–up display, πριν όμως από την εκκίνηση ενός σύγχρονου αυτοκινήτου οφείλεις να αναλώσεις κάποιο χρόνο στην κατανόηση του συστήματος πολυμέσων. Εν προκειμένω μας πήρε λίγη ώρα να εντοπίσουμε μέσα στο μενού τη σχετική επιλογή για τη ρύθμιση των καθρεφτών, ενώ δε θεωρούμε πρακτικά τα βήματα που έπρεπε να αναλώσεις για τη μετάβαση π.χ. από το μενού με τις λειτουργίες οδήγησης σε εκείνο του συστήματος πλοήγησης.
Για όποιον θέλει να εντρυφήσει περισσότερο στο μενού με λίγο παιχνιδιάρικη διάθεση, η Zeekr αξιοποίησε το υφιστάμενο μεγάφωνο, το οποίο στις χαμηλές ταχύτητες προειδοποιεί τους πεζούς με ένα βόμβο για την παρουσία του αυτοκινήτου. Έτσι, όταν το Zeekr X είναι πλέον σταθμευμένο, ο κάτοχός του μπορεί να πραγματοποιεί… ανακοινώσεις μέσω του εσωτερικού μικροφώνου, να μεταδίδει στον περίγυρο το πρόγραμμα του ηχοσυστήματος ή να αναπαράγει συγκεκριμένους προεγκατεστημένους ήχους (γάτα, σκύλος, γουρούνι, άλογο, κουδούνι ποδηλάτου, τρακτέρ κτλ.).
Στις ενδιαφέρουσες λειτουργίες είναι και αυτή του «pet mode», που δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες φιλοξενίας ενός κατοικιδίου στο εσωτερικό του αυτοκινήτου όταν βρίσκεται σταθμευμένο, διατηρώντας το κλιματιστικό σε λειτουργία. Προς ενημέρωση των περαστικών που τυχόν θα ανησυχήσουν, έχει προβλεφθεί ώστε με τη συγκεκριμένη λειτουργία να ενεργοποιούνται σχετικά μηνύματα στο σύστημα πολυμέσων, αλλά και στις μικρές εξωτερικές(!) οθόνες που είναι ενσωματωμένες στις μεσαίες κολόνες.
Οδηγώντας το Zeekr X
Βολευτήκαμε εύκολα στη θέση οδήγησης, έχοντας μπροστά μας ένα τιμόνι με όμορφο σχεδιασμό και με σωστή αίσθηση. Πίσω από τη στεφάνη υπάρχουν δύο μπουτόν, τα οποία όμως δεν αφορούν την επιλογή του βαθμού της ανάκτησης στην επιβράδυνση (αυτός επιλέγεται μέσα από το κεντρικό μενού), αλλά κάποιες άλλες ρυθμίσεις. Το αυτοκίνητο κινείται ιδιαίτερα ήσυχα, με εξαίρεση κάποιους μικρούς αεροδυναμικούς θορύβους και κύλισης, που βέβαια στην περίπτωση των ηλεκτρικών δεν μπορείς να τους αξιολογήσεις με ακρίβεια, δεδομένων των διαφορετικών εκάστοτε συνθηκών (αέρας ή ποιότητα ασφάλτου).
Στο ηλεκτρικό κομμάτι, η πισωκίνητη έκδοση διαθέτει (όπως και το «001») 272 ίππους, ενώ στην κορυφαία τετρακίνητη έκδοση οι δύο ηλεκτροκινητήρες αποδίδουν συνδυαστικά 428 ίππους (έναντι 544 PS του μεγαλύτερου μοντέλου). Τα 100 χλμ./ώρα έρχονται σε 5,6 και 3,8 δλ., αντίστοιχα, ενώ η τελική περιορίζεται στα 180 χλμ./ώρα.
Η μπαταρία των 69 kW εξασφαλίζει αυτονομία 440/400 χλμ. για τις εκδόσεις RWD/4WD, ενώ η φόρτισή της σε συνεχές ρεύμα πραγματοποιείται στα 150 kW. Αξίζει να επισημάνουμε πως ως στάνταρντ διατίθεται η δυνατότητα φόρτισης στα 22 kW σε εναλλασσόμενο ρεύμα, κάτι που σπάνια συναντάμε ακόμα και στα πιο ακριβά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και αποτελεί μια πολύ χρήσιμη δυνατότητα για την αξιοποίηση σε μικρές στάσεις στους αντίστοιχης ισχύος φορτιστές που συναντάμε, για παράδειγμα, στα σούπερ μάρκετ.
Επίσης, το Zeekr X είναι εφοδιασμένο με δεκαεννέα συστήματα ADAS, πέντε εξωτερικές κάμερες και τον επόμενης γενιάς επεξεργαστή 8155 της Qualcomm, που υπόσχεται άψογη συνεργασία όλων των επιμέρους συστημάτων του αυτοκινήτου.
Αν πάντως κάτι μας ξένισε, αυτό αφορούσε το μηχανολογικό κομμάτι, και πιο συγκεκριμένα τη ρύθμιση της ανάρτησης, με δεδομένες τις εξαιρετικές εντυπώσεις που μας είχε αφήσει η οδήγηση του «001». Παρ’ ότι το Zeekr X βασίζεται στο ίδιο πλαίσιο, εμπρός διαθέτει γόνατα ΜακΦέρσον αντί για τα διπλά ψαλίδια του μεγαλύτερου μοντέλου, ενώ πίσω παραμένει η διάταξη πολλαπλών συνδέσμων. Το Zeekr X δεν έχει τίποτα να ζηλέψει σε επίπεδο άνεσης, εντούτοις στο αυτοκίνητο της δοκιμής το πίσω μέρος ελάφρωνε περνώντας κάποιες ανωμαλίες, ή βυθιζόταν στην έντονη επιτάχυνση.
Οι άνθρωποι της Zeekr μας ενημέρωσαν ότι τα αυτοκίνητα της παρουσίασης διέθεταν τις κινέζικες ρυθμίσεις στην ανάρτηση και μας διαβεβαίωσαν πως αυτά που θα διατεθούν στην ευρωπαϊκή αγορά θα διαθέτουν αμορτισέρ με μεγαλύτερη απόσβεση, ιδίως στον πίσω άξονα. Τέλος, κλείνοντας το κομμάτι των οδηγικών εντυπώσεων, αξίζει να επισημάνουμε την πολύ καλή αίσθηση των φρένων του αυτοκινήτου.
Εντυπωσιακή αρχή
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η Zeekr ήδη από τα αρχικά της βήματα έχει αρχίσει να κερδίζει τις εντυπώσεις, δημιουργώντας μεγάλες προσδοκίες για όσα πρόκειται να ακολουθήσουν. Οι πρώτες αγορές που θα υποδεχθούν τα «001» και «Χ» είναι αυτές της Σουηδίας και της Ολλανδίας, ενώ σταδιακά θα διευρύνεται η λίστα των χωρών στις οποίες θα δραστηριοποιείται η κινεζική φίρμα.
Σε αυτήν τη φάση και προκειμένου να μην καθυστερούν οι παραδόσεις των αυτοκινήτων, δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια παραμετροποίησης. Ο υποψήφιος αγοραστής του Zeekr X έχει να επιλέξει ανάμεσα στην πισωκίνητη και την τετρακίνητη έκδοση, σε πέντε εξωτερικούς χρωματισμούς και σε τροχούς 19 ή 20 ιντσών. Τα χρηματοοικονομικά έχουν φυσικά τον τελικό λόγο, οπότε καθαρά πληροφοριακά, το μηνιαίο μίσθωμα για εξήντα μήνες ξεκινά από τα 539 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), ενώ η τιμή εκκίνησης στην Ολλανδία είναι στα 44.990 ευρώ._ Μ. Σ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ZEEKR
Τεχνικά χαρακτηριστικά Zeekr Χ
>ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 428 ίπποι (272) >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 543 Nm (343) >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς (Στους πίσω τροχούς) >KΙΒΩΤΙΟ: Μίας σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 69 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.432×1.836×1.566 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.750 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 362 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.960 κιλά (1.855) >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,8 δλ. (5,6) >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 180 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 18,3 kWh/100 χλμ. (16,4) >AYTONOMIA: 400 (440) χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 0-100% (AC): 4 ώρες (22 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 10%-80% (DC): 28,8 λεπτά (150 kW)
Σε παρένθεση οι τιμές της πισωκίνητης έκδοσης RWD.