Έρχεται το τέλος των plug-in υβριδικών αυτοκινήτων;
Έντονος είναι πλέον ο σκεπτικισμός γύρω από την περιβαλλοντική αποτελεσματικότητα των plug-in υβριδικών μοντέλων, γεγονός που πιθανόν να σημάνει τον σταδιακό αφανισμό τους με χρονικό ορίζοντα το 2025 με δεδομένη την επικείμενη αυστηροποίηση της σχετικής ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Έντονος είναι πλέον ο σκεπτικισμός γύρω από την περιβαλλοντική αποτελεσματικότητα των plug-in υβριδικών μοντέλων, γεγονός που πιθανόν να σημάνει τον σταδιακό αφανισμό τους με χρονικό ορίζοντα το 2025 με δεδομένη την επικείμενη αυστηροποίηση της σχετικής ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Πιο συγκεκριμένα, τα επικείμενα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα plug-in υβριδικά οχήματα, τα οποία τροφοδοτούνται από ένα συνδυασμό ηλεκτρικού και θερμικού κινητήρα, είναι πιθανόν να σημάνουν ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία, η οποία είχε χαρακτηριστεί ως «μεταβατική», θα έχει μικρότερη διάρκεια ζωής από ό, τι είχε προβλεφθεί από ορισμένες κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Σύμφωνα με όσο φέρεται να λαμβάνουν χώρα την τελευταία περίοδο στα κέντρα λήψης αποφάσεων στην Ευρώπη, η νομοθεσία που αναμένεται να εισαχθεί θα απαγορεύει στους κατασκευαστές να χαρακτηρίζουν τα plug-in υβριδικά μοντέλα τους ως «βιώσιμες επενδύσεις» μετά το 2025, γεγονός που θα λειτουργήσει αποτρεπτικά σε περαιτέρω επενδύσεις στο συγκεκριμένο τομέα.
Συν τοις άλλοις, η αυστηρότερη νομοθεσία για τις εκπομπές ρύπων που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από το 2025 και μετά προβλέπεται να αυξήσει το κόστος παραγωγής των επαναφορτιζόμενων υβριδικών αυτοκινήτων καθιστώντας τα ασύμφορα για τους κατασκευαστές – και σίγουρα και για το αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθύνονται.
Στόχος των μεταρρυθμίσεων πάντως είναι να επιταχυνθεί η μετάβαση στα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα προκειμένου να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι. Ωστόσο, οι εν λόγω αλλαγές στην κείμενη νομοθεσία θα σηματοδοτήσουν μια σημαντική «μετατόπιση», καθώς τα plug-in υβριδικά οχήματα δεν θα αντιμετωπίζονται, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα, ως «ισοδύναμα» με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ως γνωστόν, οι περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν σχεδιάσει να διαθέσουν τα plug-in υβριδικά οχήματά τους τουλάχιστον μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας ως «γέφυρα» πριν τον πλήρη εξηλεκτρισμό της γκάμας τους. Τώρα όμως ορισμένοι κατασκευαστές φοβούνται ότι οι αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών της ΕΕ θα μειώσουν πρόωρα το χρόνο της μετάβασης στα BEVs. Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι εταιρείες που προειδοποιούν ανοιχτά ότι οι επερχόμενοι κανονισμοί θα δυσκολέψουν σε λίγα χρόνια την πώληση των PHEV οχημάτων σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές.
Αναφερόμενος στις προτάσεις για την ταξινόμηση των PHEVs ως «μη βιώσιμων επενδύσεων, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Bentley σχολίασε:
«Είναι τρελό να το κάνεις αυτό μέχρι το 2025, διότι ουσιαστικά με τον τρόπο αυτό σκοτώνεις τη σημερινή ζήτηση».
Και προσέθεσε:
«Για τους περισσότερους, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία δεν είναι ακόμη πρακτικό».
Σύμφωνα με το Reuters και το σχετικό ρεπορτάζ που πραγματοποίησε, ανώτερος αξιωματούχος της Κομισιόν δήλωσε:
«Τα PHEV ήταν μια τεχνολογία μετάβασης προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών».
Η νέα νομοθεσία που αναμένεται να εισαχθεί εντάσσεται στο πλαίσιο μιας έντονης αλλαγής στη θέση ορισμένων κορυφαίων περιβαλλοντικών ομάδων που πιέζουν να βάλουν τέλος στα «πράσινα διαπιστευτήρια» των PHEVs καταργώντας συγχρόνως τις επιδοτήσεις τους. Μάλιστα, σχετική μελέτη που δημοσιεύτηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο από το Διεθνές Συμβούλιο με θέμα τις πράσινες μεταφορές, ανέφερε ότι η κατανάλωση καυσίμου και οι εκπομπές CO2 των PHEVs είναι στην πράξη έως και τέσσερις φορές υψηλότερες από εκείνες που αναφέρονται στην έγκριση τύπου καθώς οι ιδιοκτήτες τους δεν φορτίζουν συχνά τις μπαταρίες τους.
Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια για τα οχήματα και την ηλεκτρική κινητικότητα στην ευρωπαϊκή ΜΚΟ Transport ; Environment δήλωσε ότι μία δική τους έρευνα έδειξε ότι όταν ένα PHEV κινείται αποκλειστικά με τον κινητήρα καύσης, οι εκπομπές CO2 είναι υψηλότερες σε σχέση με εκείνες ενός συμβατικού αυτοκινήτου εξαιτίας του αυξημένου βάρους των αμαξωμάτων τους.
«Από περιβαλλοντική σκοπιά, η σημερινή plug-in υβριδική τεχνολογία είναι χειρότερη από αυτή που αντικαθιστά», δήλωσε χαρακτηριστικά η Julia Poliscanova.
Στον αντίποδα, οι κατασκευαστές υποστηρίζουν ότι τα PHEVs που χρησιμοποιούνται σωστά έχοντας τον ηλεκτρικό κινητήρα ως κύρια πηγή ισχύος και τον κινητήρα εσωτερικής καύσης ως «back-up», εκπέμπουν πολύ λιγότερα βλαβερά σωματίδια από ότι τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Ωστόσο, ως προς το μίγμα της τακτικής που αναμένεται να ακολουθήσουν στο θέμα των PHEVs, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εμφανίζονται διχασμένες, καθώς πολλοί πιστεύουν στην αξία τους και στη μάχη για τη διατήρησή τους στη ζωή, ενώ άλλοι επιθυμούν να ξοδέψουν το οικονομικό και πολιτικό τους κεφάλαιο επιταχύνοντας το άλμα προς τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα και πιέζοντας για καλύτερες και περισσότερες υποδομές φόρτισης σε ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο.
Σχολιάζοντας, ο Stephan Neugebauer, πρόεδρος της European Green Vehicles Initiative Association, δήλωσε στο Reuters:
«Θα αγοράσουν όλοι οι πελάτες ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία σε 10 χρόνια ή 9 χρόνια; Δεν το πιστεύουμε. Γιατί; Επειδή μερικές φορές πρέπει να κάνεις ένα ταξίδι μεγάλων αποστάσεων, να πας διακοπές, να τραβήξεις ένα τρέιλερ. Και για όλα αυτά χρειάζεσαι δημόσιες υποδομή φόρτισης. Και αυτό θα εξακολουθεί να είναι το κρίσιμο ζήτημα».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Renault, Luca de Meo, δήλωσε τον Φεβρουάριο που μας πέρασε ότι τα PHEVs «θα είναι μέρος του τοπίου για τα επόμενα 10 χρόνια». Από τη μεριά του, ο CEO της Volvo, Håkan Samuelsson, ξεκαθάρισε ότι «είναι απογοητευτικό που οι υπεύθυνοι χάραξης της πολιτικής στις Βρυξέλλες δεν βλέπουν την αξία ενός plug-in υβριδικού οχήματος». Ωστόσο, δεν παρέλειψε να σημειώσει ότι η σουηδική εταιρεία, η οποία στοχεύει να είναι ηλεκτρική έως το 2030, επικεντρώνεται περισσότερο να πιέσει την ΕΕ να κάνει τα κράτη μέλη να επενδύσουν περισσότερο στις υποδομές φόρτισης.
«Αν εμείς στην αυτοκινητοβιομηχανία επενδύουμε σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το κάνουμε πολύ γρήγορα, νομίζω ότι αυξάνεται η αξιοπιστία μας για να ζητήσουμε επενδύσεις στο δίκτυο φόρτισης», δήλωσε ο Håkan Samuelsson.
Σε κάθε περίπτωση, τα τρέχοντα σχέδια της ΕΕ που περιλαμβάνουν αυτή τη στιγμή έναν ευρύ κατάλογο δραστηριοτήτων που από το επόμενο έτος θα καθορίζει τι μπορεί να θεωρηθεί ως «βιώσιμη επένδυση», εξαιρούν τα PHEVs με αφετηρία το έτος 2026.