Οριστικό «φρένο» στο Euro 7 – Τι τελικά θα ισχύσει με τα πρότυπα εκπομπών στην Ευρώπη
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επικύρωσε το αποδυναμωμένο σε σχέση με τις αρχικές προτάσεις πρότυπο Euro 7 προτάσσοντας μια συμβιβαστική λύση που ικανοποιεί, πρώτα και κύρια, τους κατασκευαστές.
Σε συνέχεια της σχετικής ψηφοφορίας του περασμένου μήνα από τους υπουργούς της ΕΕ που επίσης αποδυνάμωνε την αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υποστήριξε πριν δύο μόλις 24ώρα μια αντίστοιχη παραλλαγή του προτύπου Euro 7 που προβλέπεται να δώσει παράταση ζωής έως το 2030 στα ισχύοντα όρια για τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Θυμίζουμε ότι το Euro 7 είναι το νέο πρότυπο που θα αντικαταστήσει τους ισχύοντες κανονισμούς Euro 6, οι οποίοι διέπουν τις εκπομπές ρύπων και σωματιδίων, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα και τα οξείδια του αζώτου, που σύμφωνα με ειδικούς συμβάλλουν σε δεκάδες χιλιάδες θανάτους ετησίως.
Η έκδοση του προτύπου Euro 7 που εγκρίθηκε την Πέμπτη από την Επιτροπή Περιβάλλοντος, θα διατηρήσει τα τρέχοντα πρότυπα εκπομπών Euro 6 για τα επιβατικά οχήματα μέχρι την 1η Ιουλίου 2030 και μέχρι την 1η Ιουλίου 2031 για τα λεωφορεία και τα φορτηγά.
Η αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που είδε το φως της δημοσιότητας τον Νοέμβριο του 2022, είχε ορίσει ως καταληκτικές ημερομηνίες το 2025 και το 2027 για αυτοκίνητα και φορτηγά, αντίστοιχα, και επέβαλε αυστηρότερα όρια στους ρύπους για επιβατικά αυτοκίνητα και φορτηγά.
Το Euro 7 έχει γίνει σημείο τριβής για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία υποστηρίζει ότι η συμμόρφωση θα ήταν μια «δαπανηρή απόσπαση της προσοχής από τον τελικό στόχο» που αφορά το πέρασμα στην ηλεκτροκίνηση και σε οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Σχολιάζοντας τις παραπάνω εξελίξεις, η Ένωση Ευρωπαίοων Κατασκευαστών χαρακτήρισε την έκδοση του Euro 7 που επικύρωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβουλίου ως «βελτίωση», προσθέτοντας όμως συγχρόνως ότι χρειάζεται να γίνει περισσότερη δουλειά.
Στον αντίποδα, προμηθευτές, κατασκευαστές καταλυτών, ευρωπαϊκές πόλεις καθώς και περιβαλλοντικές οργανώσεις δηλώνουν ότι ένα «αυστηρό» Euro 7 είναι απαραίτητο για την προστασία της δημόσιας υγείας, ειδικά καθώς τα αυτοκίνητα που πωλούνται τώρα θα εξακολουθούν να κυκλοφορούν για δεκαετίες.
Μολαταύτα, τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δήλωσαν την Πέμπτη ότι έλαβαν υπόψη και τις δύο πλευρες.
«Έχουμε επιτύχει μια ισορροπία μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και των ζωτικών συμφερόντων των κατασκευαστών», δήλωσε την Πέμπτη σε δήλωσή του ο Τσέχος εισηγητής για το Euro 7 και μέλος του κοινοβουλίου Alexandr Vondra. «Θα ήταν αντιπαραγωγικό να εφαρμοστούν περιβαλλοντικές πολιτικές που βλάπτουν τόσο τη βιομηχανία της Ευρώπης όσο και τους πολίτες της».