Καινούργιο αυτοκίνητο; Χρηστικές συμβουλές για την πρώτη βόλτα μαζί του

Οδηγός για όσους επιθυμούν να γνωρίζουν μερικές χρηστικές συμβουλές πριν το πρώτο μεγάλο ταξίδι με το καινούργιο τους αυτοκίνητο αλλά και στην μετέπειτα συμβίωση μαζί του.

Ο πιλότος που άναβε τσιγάρο στο πιλοτήριο και τι ξεχωρίζει τη Red Bull σήμερα από τα μεγαθήρια που ακούν στα ονόματα Mercedes και Ferrari | Δείτε εδώ το νέο Speedzone Podcast EP40

Εγχειρίδιο Χρήσης, ο πιο αξιόπιστος σύμβουλος

Μπορεί να είστε προετοιμασμένοι από καιρό για να πατήσετε γκάζι και ικανοί να βρείτε γρήγορα το μοχλό του φλας και των προβολέων, ωστόσο, πολλά εξαρτήματα και λειτουργίες διαφέρουν λίγο ή πολύ από κατασκευαστή σε κατασκευαστή και από γενιά σε γενιά. Πού βρίσκονται οι προδιαγραφές για τη συνιστάμενη πίεση ελαστικών; Πώς λειτουργεί το σύστημα υποβοήθησης οδηγού; Κάθε πότε θα πρέπει να γεμίζω με AdBlue; Το εγχειρίδιο χρήσης είναι ο καλύτερο τρόπος να ξεκινήσετε τη σχέση σας με το αυτοκίνητο και να θυμάστε πως θα αποτελεί πάντοτε τον πιο αξιόπιστο σύμβουλό σας. Παρέχει σαφείς πληροφορίες σχετικά με τα service, τις λειτουργίες, τις σημάνσεις στο καντράν, ενημερώνει για τα εξαρτήματα που καλύπτονται από την εγγύηση και πολλά άλλα.

Να θυμάστε πως στις σελίδες του θα μπορούσατε να βρείτε τη λύση για τη συντριπτική πλειονότητα των ερωτήσεων που θα κάνετε σε τρίτους, με ισχυρή την πιθανότητα να λάβετε εντελώς διαφορετικές απαντήσεις από αυτές που αναγράφονται στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου.

ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η μέγιστη ασφάλεια εξαρτάται από τη σωστή θέση οδήγησης

Ναι, βαρετό κομμάτι για να το αναλύσουμε σε βάθος, παρόλα αυτά θα πρέπει πάντα να επισημαίνουμε πως η θέση οδήγησης είναι η αρχή και το τέλος της ασφάλειας σας.

Εξοικειωθείτε με όλους τους μοχλούς διαμόρφωσης σας και βρείτε την ιδανική θέση οδήγησης.

Μην στριμώχνεστε μπροστά, κάτι που θα περιορίσει τις κινήσεις σας.

Μην αράζετε χαλαρά προς τα πίσω, προετοιμάζοντας το σώμα σας για ύπνο.

Ορίστε την απόσταση του καθίσματος έτσι ώστε όταν πιέζετε το πεντάλ του συμπλέκτη (ή του φρένου για τα αυτόματα) στο τέρμα, το πόδι σας να σχηματίζει μια μικρή γωνία.

Επιλέξτε ένα ύψος καθίσματος που θα σας επιτρέπει να βλέπετε καλά το δρόμο και τα όργανα του οχήματος.

Διαμορφώστε την πλάτη του καθίσματος με τρόπο που να σας επιτρέπει να κάθεστε όσο το δυνατόν πιο όρθιοι. Αυτό θα κρατήσει το κεφάλι σας κοντά στο προσκέφαλο και τους ώμους σας σε επαφή με την πλάτη, ενώ θα διασφαλίσει ότι δεν χρειάζεται να τεντώνετε τα χέρια σας.

Είναι σημαντικό το στήθος σας να βρίσκεται σε απόσταση περίπου 30 εκ. από το τιμόνι. Ο χώρος αυτός πρέπει να υπάρχει ώστε να λειτουργήσει σωστά ο αερόσακος και να μην σας τραυματίσει. Θα έχετε βρει την καλύτερη δυνατή θέση, από πλευράς ασφάλειας, όταν ο καρπός σας θα μπορεί να ακουμπήσει στην επάνω άκρη του τιμονιού, ενώ οι ώμοι σας θα βρίσκονται στο πίσω μέρος της πλάτης του καθίσματος. Κατά την οδήγηση, τα χέρια σας πρέπει να παραμένουν πάντοτε στο τιμόνι, ιδανικά στη θέση 9:15 της ώρας και οι αγκώνες σας να σχηματίζουν γωνία 90 μοιρών.

Το κεφάλι σας θα πρέπει να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο κοντά στο προσκέφαλο – με την προϋπόθεση ότι μπορείτε να το περιστρέψετε πάνω από τους ώμους σας. Ένας σπασμένος αυχένας είναι το συνηθέστερο αποτέλεσμα μετά από μια σφοδρή σύγκρουση οδηγού που δεν είχε ρυθμίσει σωστά τη θέση του σε σχέση με το προσκέφαλο.

Εξοικειωθείτε με τους καθρέπτες. Βρείτε την θέση που θα σας προσφέρει μια πλήρη αντίληψη των διαστάσεων του αυτοκινήτου σας σε σχέση με τον ορίζοντα και φροντίστε να απομνημονεύσετε τα τυφλά σημεία.

Μην φοβηθείτε να βελτιστοποιήστε τις παραπάνω ρυθμίσεις μετά τα πρώτα χιλιόμετρα. Μόνο όταν οδηγήσετε σε πραγματικές οδικές συνθήκες θα μάθετε τι πρέπει να αλλάξετε.

Άλλες χρήσιμες προεπιλεγμένες ρυθμίσεις περιλαμβάνουν τη λειτουργία μνήμης που πλέον είναι ενσωματωμένη σε αρκετά οχήματα. Αποθηκεύσετε τη θερμοκρασία που προτιμάτε στον κλιματισμό. Ρυθμίστε τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού ανάλογα με τις ανάγκες σας κ.ο.κ.

ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Τα πρώτα αξεσουάρ!

Το προειδοποιητικό τρίγωνο, το κουτί πρώτων βοηθειών, το γιλέκο ασφαλείας, οι αλυσίδες κι ένας πυροσβεστήρας θα πρέπει πάντα να βρίσκονται σε ένα αυτοκίνητο, πέρα από το νομικό ζήτημα ασφαλώς.

Υπάρχουν ωστόσο και μερικά ακόμα χρήσιμα αντικείμενα που, παρότι δεν θα σας δώσει κανείς κλήση αν δεν τα έχετε, θα λέγαμε πως είναι εξίσου απαραίτητα:

Ο ήλιος σε χαμηλή γωνία έχει προκαλέσει αρκετά ατυχήματα. Ένα ζευγάρι γυαλιών ηλίου που θα βρίσκονται σε μια εύκολα πρόσβαση θέση από τον οδηγό βοηθάει στην μεγιστοποίηση της ορατότητας, στην καλύτερη οδική συμπεριφορά και, ασφαλώς, στην ελαχιστοποίηση μιας δυσάρεστης εξέλιξης.

Μια ξύστρα για τον πάγο, ένα μπουκάλι με απιονισμένο νερό, λίγο λάδι, ένα κλειδί για τους πόλους της μπαταρίας, καλώδια φόρτισης, γάντια, ηλιοπροστασία, ρεζέρβα ή ένα λειτουργικό kit επισκευής να ξέρετε πως προηγούνται εκείνου του φοβερού μπρελόκ.

ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Πριν την εκκίνηση

Ελέγξτε την πίεση των ελαστικών. Μερικές φορές, λόγω της ακινησίας κατά τη μεταφορά του αυτοκινήτου και τον εκτελωνισμό, οι εταιρείες προσθέτουν παραπανίσιο αέρα στα λάστιχα. Αυτός ίσως να υπάρχει ακόμα, αν δεν έχει αφαιρεθεί από το κατάστημα που θα σας το προμηθεύσει.

Φροντίστε να γεμίσετε το ρεζερβουάρ καυσίμου.

Καινούργιο αυτοκίνητο: Χρειάζεται στρώσιμο μάστορα;

Πολλοί οδηγοί αναρωτιούνται αν το στρώσιμο ενός νέου αυτοκινήτου είναι ακόμα απαραίτητο ή αν αυτή η πρακτική έχει αντικατασταθεί με την πρόοδο της τεχνολογίας. Και ναι και όχι είναι η απάντηση.

Σε κάθε περίπτωση, αν πρέπει να πούμε κάτι στα γρήγορα: Είναι μωρό ακόμα, να είστε ευγενικοί μαζί του! Αποφύγετε τις υπερβολές για τα πρώτα χιλιόμετρα – ισχύει για τον κινητήρα, το κιβώτιο ταχυτήτων, τα φρένα, τα ελαστικά και τα πρόσθετα φορτία.

Καλό είναι, λοιπόν, να αποφύγετε να λειτουργείτε τον κινητήρα σε υψηλές στροφές τα πρώτα 1000-1500 χλμ., χωρίς να διατηρείτε μία μόνο ταχύτητα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, είτε είναι γρήγορη είτε αργή (κατά συνέπεια αποφύγετε τη χρήση του cruise control στις αρχές). Η εναλλαγή των στροφών του κινητήρα είναι απαραίτητη για τη σωστή εκγύμναση του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων. Η κίνηση στην πόλη είναι καλή στην αρχή, το μποτιλιάρισμα όμως όχι.

Για τα πρώτα 200 χλμ., τα νέα ελαστικά δεν παρέχουν ακόμη πλήρη πρόσφυση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μια λεπτή επιφάνεια ελαίου που χρησιμοποιείται κατά τη διαδικασία κατασκευής τους πρέπει να φθαρεί από την επιφάνεια του ελαστικού. Προσαρμόστε λοιπόν την οδήγησή σας για να αποφύγετε τα δυσάρεστα.

Ομοίως, τα φρένα δεν θα είναι πλήρως αποτελεσματικά για τα πρώτα 200-300 χλμ., καθώς τα τακάκια και οι δίσκοι των φρένων θα πρέπει να προσαρμοστούν μεταξύ τους. Επομένως, θα πρέπει να οδηγείτε με προσοχή.

Τα αμορτισέρ και τα ελατήρια θα χρειαστούν επίσης λίγο χρόνο για να γίνουν πλήρως αποτελεσματικά. Αυτός είναι ένα ακόμα λόγος για τον οποίο δεν πρέπει να πιέζετε το νέο σας αυτοκίνητο στα όριά του κατά τα πρώτα 1.000 χλμ. (γεμίζοντας τον χώρο αποσκευών, μεταφέροντας πολλούς επιβάτες ή εξορμώντας στα βουνά).

Παρότι τα παραπάνω εξακολουθούν να ισχύουν, υπάρχουν ορισμένα ακόμα που έχουν πάψει πλέον. Ένα από αυτά είναι η αλλαγή λαδιών μετά το στρώσιμο. Η ακρίβεια των κατασκευών και το άψογο φινίρισμα που προσφέρουν οι σύγχρονες μηχανές στα εργοστάσια κατασκευής έχουν εξαλείψει αυτή την ανάγκη.

Ωστόσο, θα πρέπει να έχετε κατά νου τις πιο πάνω πρακτικές στρωσίματος και κατά την αντικατάσταση μεμονωμένων εξαρτημάτων που θα πραγματοποιήστε αργότερα.

ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Το καθημερινό “στρώσιμο

Κάτι που ισχύει για ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός αυτοκινήτου:

Αποφεύγετε να καταπονείτε έναν κρύο κινητήρα. Περιμένετε λίγα δευτερόλεπτα πριν την εκκίνηση, μέχρι να σβήσουν οι λυχνίες ελέγχων στο καντράν. Αφού εκκινήσετε περιμένετε λίγα δευτερόλεπτα να λειτουργήσει το λιπαντικό σε όλα τα σημεία του αυτοκινήτου και θερμάνετε τον κινητήρα στα πρώτα 5-10 χλμ. (κι όχι σε στάση) μέσω μιας ήπιας λειτουργίας.

Αποφύγετε τις μικρομετακινήσεις. Ένα αυτοκίνητο, ιδίως αν διαθέτει κινητήρα πετρελαίου, θα πρέπει να προλαβαίνει να ζεσταίνεται και να αναπνέει για λίγη ώρα υπό αυτές τις συνθήκες (ειδικότερα για τα diesel υπάρχει ένα ολόκληρο κεφάλαιο που αφορά τη σωστή λειτουργία του DPF – μην παραλείψετε να ενημερωθείτε γι’ αυτό). Αποφύγετε λοιπόν τα πολύ συχνά άναψε-σβήσε των 0-5 χλμ.. Προφανώς και δεν μπορείτε να ξεφύγετε από μια επίσκεψη στο supermarket ή μια μετακίνηση των παιδιών στο σχολείο, ωστόσο, αν αυτό είναι το καθημερινό σας πρόγραμμα ίσως θα πρέπει να σκεφτείτε μια εναλλακτική λύση για τις μικρομετακινήσεις σας.

Σε περίπτωση που δεν έχετε ή δεν λειτουργείτε το start/stop, μην κρατάτε το αυτοκίνητο σε στάση άνω των 15″ με το φρένο (αν έχετε αυτόματο κιβώτιο) ή με τον συμπλέκτη (αν έχετε χειροκίνητο κιβώτιο). Θερμαίνετε υπερβολικά και φθείρεται το κιβώτιο ταχυτήτων και ο συμπλέκτης αντίστοιχα. Να προτιμάται τη νεκρά με χρήση του χειρόφρενου και όχι φρένου, που ενδέχεται να ακουμπά σε υπερβολικά θερμούς δίσκους.

Τέλος, μην σβήνετε έναν κινητήρα που έχει δουλέψει σε υψηλό φορτίο. Αφήστε τον να κρυώσει οδηγώντας μερικά χιλιόμετρα με ήπιο ρυθμό και για 1’ αφού σταθμεύσετε.

Οργάνωση, η μισή αρχοντιά!

Ολοκληρώσατε την αγορά του αυτοκινήτου. Στη συνέχεια, πήγατε για service, αλλάξατε κάποια πράγματα, προμηθευτήκατε ανταλλακτικά, ελέγξατε κάτι, ξανα-τοποθετήσατε κάποια αναλώσιμα, πήγατε ξανά για service, αγοράσατε ένα αξεσουάρ. Τι κάνετε όλα αυτά τα παραστατικά; Εμπιστεύεστε τόσο πολύ τη θύμησή σας που πιστεύετε θα είστε πάντα σε θέση να γνωρίζεται πότε αλλάξατε τελευταία φορά τη μπαταρία, ποια μπουζί χρησιμοποιείτε, σε ποια χιλιόμετρα έγινε η τελευταία αλλαγή στα τακάκια και πότε πρέπει να ελέγξετε ξανά τις αναρτήσεις; Οι πληροφορίες αυτές είναι πολύ σημαντικές για την κατάσταση του αυτοκινήτου σας, την οικονομία και την ασφάλεια σας. Οργανωθείτε λοιπόν.

Προμηθευτείτε έναν ανθεκτικό φάκελο, στον οποίο θα φυλάσσετε όλες αυτές τις πληροφορίες που θα σας βοηθήσουν να έχετε πάντα έτοιμες τις απαντήσεις για έναν περιοδικό έλεγχο, ένα service κ.ο.κ.

ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Safety First

Ίσως χρειαστούν χρόνια ως να καταλάβει ένας οδηγός ότι το ταξίδι γίνεται πιο απολαυστικό όταν οι κανόνες οικονομίας και ασφάλειας είναι στο μέγιστο των επιδόσεων τους.

Να φοράτε πάντα ζώνη ασφαλείας, τόσο στα εμπρός όσο και στα πίσω καθίσματα. Η ζώνη:

Συγκρατεί τους επιβάτες στη σωστή θέση ταξιδιού και δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να χειριστεί αποδοτικότερα το όχημα σε περίπτωση που χρειαστούν απότομοι ελιγμοί.

Σώζει σε περίπτωση ατυχήματος.

Δίνει τη δυνατότητα να λειτουργήσουν σωστά όλοι οι αισθητήρες ασφάλειας – αυτόματου και έκτακτου φρεναρίσματος των σύγχρονων αυτοκινήτων.

Αποτρέπει κοστοβόρες ποινές.

Χαλαρώνει, καθώς το αίσθημα της ασφάλειας είναι σημαντικός παράγοντας της απόλαυσης.

Μην ξεσπάς στο γκάζι, ακόμα κι αν νιώθεις πλούσιος. Το μόνο που μπορεί να αποδείξει κάποιος που ξεπερνά τα όρια ταχύτητας είναι το ποσοστό της ανοησίας του.

Δεν γίνεσαι πιο γενναίος αυξάνοντας τον κίνδυνο να μειώσεις το προσδόκιμο της ζωής σου. Πιστεύεις ότι είσαι γενναίος; Πες στη γυναίκα σου ότι θα πας διακοπές με κάτι φίλες!

Να θυμάσαι πάντα πως είναι ανόητο να βγαίνεις για ποτό με το αυτοκίνητό σου ή με το αυτοκίνητο κάποιου άλλου που πρόκειται να κάνει το ίδιο.

Και επιτέλους, μην παίζεις με το κινητό σου την ώρα που οδηγείς. Δεν το λέω σε ’σένα, για ‘μένα το γράφω αυτό.

Ο πιλότος που άναβε τσιγάρο στο πιλοτήριο και τι ξεχωρίζει τη Red Bull σήμερα από τα μεγαθήρια που ακούν στα ονόματα Mercedes και Ferrari | Δείτε εδώ το νέο Speedzone Podcast EP40