Πόσο χαμένη μπορεί να βγει η βιομηχανία φορτηγών της ΕΕ έναντι των ανταγωνιστών της;
Η βιομηχανία φορτηγών της ΕΕ μπορεί να χάσει σημαντικό ποσοστό των πωλήσεών της, εξαιτίας της πιθανής αποτυχίας κάλυψης της ζήτησης για φορτηγά με μηδενικές εκπομπές και της πίεσης από τους εκτός Ευρώπης ανταγωνιστές, σύμφωνα με μελέτη της Boston Consulting Group (BCG).
Ο πιλότος που άναβε τσιγάρο στο πιλοτήριο και τι ξεχωρίζει τη Red Bull σήμερα από τα μεγαθήρια που ακούν στα ονόματα Mercedes και Ferrari | Δείτε εδώ το νέο Speedzone Podcast EP40
Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών θα μπορούσαν να χάσουν το 11% της αγοράς της ΕΕ από τους διεθνείς «ηλεκτρικούς» ανταγωνιστές μέχρι το 2035, προβλέπει η Boston Consulting Group (BCG) σε μελέτη που ανέθεσε η Transport & Environment (T;E). Πρόκειται για ένα από τα τρία σενάρια που ανέλυσε η BCG σχετικά με τον αντίκτυπο του διεθνούς ανταγωνισμού (πλήρως εντοπισμένη παραγωγή όπου οι κατασκευαστές φορτηγών της ΕΕ χάνουν το 11% της αγοράς, τοπική συναρμολόγηση με μερική τοπική προμήθεια όπου το 8% της αγοράς χάνεται από τους ξένους ανταγωνιστές, ανταγωνισμός με βάση τις εισαγωγές, όπου οι χώρες προέλευσης δεν εντοπίζονται ποτέ ακριβώς και οι εισαγωγές παραμένουν στάσιμες στο 3%).
Σύμφωνα με το πρώτο σενάριο, δηλαδή την απώλεια του 11% της αγοράς, αυτό θα σήμαινε απώλεια μεριδίου αγοράς ισοδύναμου με εκείνο των κολοσσών στο είδος τους Scania ή IVECO προς εταιρείες όπως η Tesla και η BYD, αναφέρει η T;E. Ακολούθως, καλεί τους νομοθέτες να στηρίξουν τους ευρωπαίους παραγωγούς να αυξήσουν την προσφορά φορτηγών με μηδενικές εκπομπές και να τους προετοιμάσουν καλύτερα για τον διεθνή ανταγωνισμό.
Η Boston Consulting Group (BCG) διαπιστώνει ότι η ζήτηση στην ΕΕ για φορτηγά μηδενικών εκπομπών θα αυξηθεί κατακόρυφα στο 55% των πωλήσεων έως το 2030, καθώς οι τιμές θα πέφτουν. Όμως, με τα σημερινά πρότυπα CO2 για τα φορτηγά κινδυνεύουν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές να μην μπορούν να ανταποκριθούν στη ζήτηση. Η T;E δήλωσε ότι οι νομοθέτες της ΕΕ θα πρέπει να θέσουν πιο φιλόδοξους στόχους, για να απαιτήσουν από τους κατασκευαστές φορτηγών να παράγουν περισσότερα οχήματα μηδενικών εκπομπών. Αυτό θα βοηθούσε να αποφευχθεί μια επανάληψη της δυσμενούς εξέλιξης της αγοράς αυτοκινήτων, όπου οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που άργησαν να εξηλεκτριστούν αντιμετωπίζουν τώρα αυξημένο ανταγωνισμό στην ΕΕ από τους κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών επιβατικών αυτοκινήτων.
Η Sofie Defour, διευθύντρια εμπορευματικών μεταφορών στην T;E, δήλωσε: «Ο κλάδος των φορτηγών μας κινδυνεύει να επαναλάβει την απώλεια πωλήσεων προς την BYD και την Tesla, κάτι που ήδη βλέπουμε στην αγορά των αυτοκινήτων. Για να διατηρήσουν την κυριαρχία στην ήπειρό τους, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών πρέπει να γίνουν πιο γρήγορα ηλεκτρικοί. Τα πιο φιλόδοξα πρότυπα CO2 της ΕΕ, παράλληλα με την πράσινη βιομηχανική πολιτική, θα διασφαλίσουν ότι θα συμβαδίσουν με τη ζήτηση, ενώ θα μειώσουν το κόστος για τους μεταφορείς.
Αυστηρότεροι στόχοι CO2 θα διασφαλίσουν ότι οι Ευρωπαίοι εργαζόμενοι θα αποκομίσουν όλα τα οφέλη από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά φορτηγά. Η BCG μοντελοποίησε τον αντίκτυπο στην απασχόληση των διαφορετικών ταχυτήτων μετάβασης σε φορτηγά μηδενικών εκπομπών και διαπίστωσε ότι όσο ταχύτερη είναι η μετάβαση, τόσο μεγαλύτερα είναι τα κέρδη μέχρι το 2035. Οι στόχοι που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημιουργούσαν 7.000 πρόσθετες θέσεις εργασίας στον τομέα μέχρι το 2035 σε σύγκριση με τους σημερινούς στόχους, διαπιστώνει ανάλυση της T;E που βασίζεται στη μοντελοποίηση της BCG. Σύμφωνα με τους πιο φιλόδοξους στόχους που προτείνει η T;E, θα δημιουργούνταν 23.000 νέες θέσεις εργασίας.
Οι στόχοι της T;E θα απαιτούσαν από τους κατασκευαστές φορτηγών να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων των νέων οχημάτων τους κατά 65% το 2030 και 100% το 2035, φέρνοντας την προσφορά οχημάτων με μηδενικές εκπομπές σε μεγαλύτερη ευθυγράμμιση με την αναμενόμενη ζήτηση. Για λόγους σύγκρισης, οι τρέχουσες πολιτικές απαιτούν από τους κατασκευαστές φορτηγών να μειώσουν τις εκπομπές των νέων οχημάτων κατά 30% έως το 2030 και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει προτείνει να αυξήσει την απαίτηση αυτή σε 45% έως το 2030 και να θέσει στόχο μείωσης κατά 90% έως το 2040.
Η συμβολή του τομέα κατασκευής φορτηγών στην ευρωπαϊκή οικονομία θα αυξηθεί επίσης. Οι προτεινόμενοι στόχοι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημιουργούσαν 10 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόσθετο ΑΕΠ σε σύγκριση με τα ισχύοντα πρότυπα, σύμφωνα με την ανάλυση της T;E που βασίζεται στα μοντέλα της BCG. Οι προτεινόμενοι στόχοι της T;E θα προσέθεταν 27 δισ. ευρώ σε ΑΕΠ.
«Η μετάβαση σε φορτηγά με μηδενικές εκπομπές είναι καλή για τις θέσεις εργασίας και το κλίμα. Αλλά το μέγεθος των οικονομικών κερδών εξαρτάται από την ταχύτητα της μετάβασης. Οι νομοθέτες της ΕΕ πρέπει να χαράξουν μια πιο φιλόδοξη πορεία για τους κατασκευαστές φορτηγών από αυτή που βρίσκεται επί του παρόντος στο τραπέζι».
Ο πιλότος που άναβε τσιγάρο στο πιλοτήριο και τι ξεχωρίζει τη Red Bull σήμερα από τα μεγαθήρια που ακούν στα ονόματα Mercedes και Ferrari | Δείτε εδώ το νέο Speedzone Podcast EP40