Porsche 718 Spyder RS: Ελεύθερος σκοπευτής!

Για την ακρίβεια... ξεσκέπαστος! Οδηγούμε το απόλυτο όπλο της εποχής μας, την κεντρομήχανη Porsche 718 RS, και μάλιστα στην ολοκαίνουργια, Spyder εκδοχή της.

Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος, Jurgen Tap (Porsche), Μ. Σαλ.

Οι εορτασμοί για τα 75 χρόνια της Porsche συνεχίζονται και, καθώς συμπίπτουν με τα τριάντα χρόνια από την πρεμιέρα (ως concept τότε) της οικογένειας των Boxster εκδόσεων, γιορτάζουμε αυτήν τη συγκυρία με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οδηγούμε την κορυφαία Boxster, αφού για πρώτη φορά στην ιστορία της χρησιμοποιεί το υψηλόστροφο ατμοσφαιρικό και αγωνιστικών προδιαγραφών μοτέρ της νέας Porsche 911 GT3, για την οποία διαβάσατε στο τεύχος Ιουνίου 2023. Ταυτόχρονα, αποτελεί την τελευταία «718» με θερμικό μοτέρ, αφού οι επόμενες της γκάμας θα είναι ηλεκτρικές. Έως τότε, λοιπόν, ας απολαύσουμε το -μαγικό- παρόν με το alter ego της αγαπημένης μας κεντρομήχανης Cayman, που την απολαμβάνουμε στα καλύτερά της, ως «ξεσκούφωτη» και RS.

Porsche 718 Spyder RS

Εμφάνιση πειρασμός…

Κάθε φορά στη Στουτγάρδη είναι μαγικά, και κάθε στιγμή εκεί δε θέλεις να τελειώσει ποτέ. Βρεθήκαμε και πάλι στην έδρα της θρυλικής εταιρείας, και από εκεί, στις ορεινές διαδρομές της Σουαβίας ή Σουηβίας, μιας πολιτιστικής και ιστορικής περιοχής, στη Νοτιοδυτική Γερμανία.

Porsche 718 Spyder RS

Κέντρο της Παγκόσμιας Παρουσίασης της 718 Spyder RS αποτέλεσε το ξενοδοχείο «Speidel’s BrauManufactur στη Νοτιοδυτική Γερμανία.

Σε αυτό το γεωγραφικό στίγμα, λοιπόν, μας περίμενε ο Spyder πειρασμός, πάνω από τον οποίο με δυσκολία μπορείς να πάρεις τη ματιά σου. Το εμπρός μέρος του αυτοκινήτου είναι σχεδόν πανομοιότυπο με εκείνο της Porsche 718 Cayman GT4 RS. Το καπό είναι κατασκευασμένο από CFRP και διαθέτει σε κάθε πλευρά μια φαρδιά έξοδο πάνω από τον προφυλακτήρα για την απαγωγή του αέρα. Οι δύο αγωγοί NACA συμβάλλουν στην ψύξη των φρένων, χωρίς να επηρεάζουν αρνητικά την τιμή του συντελεστή οπισθέλκουσας, ενώ οι πλευρικές «λεπίδες» στα εξωτερικά άκρα του προφυλακτήρα αυξάνουν την κάθετη δύναμη.

Porsche 718 Spyder RS

Ακόμα πιο εντυπωσιακό το σύνολο με το έξτρα πακέτο Weissach, όπως αυτό που υπήρχε στη συνέντευξη Τύπου.

Αν και πρόκειται για RS μοντέλο, στο πίσω μέρος, αντί για την «παραδοσιακή» αεροτομή, η 718 Spyder RS διαθέτει μια εντυπωσιακή διάταξη τύπου ducktail, ενώ πάνω από τα κεφάλια των επιβατών συναντάμε ένα μαλακό πάνινο κάλυμμα μονής στρώσης. Ο σχεδιασμός του είναι εκπληκτικά συμπαγής, αποτελούμενος από δύο μέρη, τα οποία είναι αμφότερα πλήρως αφαιρούμενα και μπορούν να αποθηκευτούν μαζί ή μεμονωμένα στο όχημα, κάτω από το μεταλλικό πίσω κάλυμμα. Το πρώτο λειτουργεί ως αλεξήλιο και προσαρτάται στην κορυφή του παρμπρίζ, προστατεύοντας έτσι τον οδηγό και τον συνοδηγό από το έντονο ηλιακό φως, ενώ το δεύτερο «ξεδιπλώνεται» και ασφαλίζεται στο πίσω μέρος, παρέχοντας πλήρη προστασία.

Porsche 718 Spyder RS

Guest Star της παρουσίασης ο Mark Webber, στο ρόλο του Brand Ambassador της Porsche. Χαιρόσουν να τον ακούς να σου μιλάει και να σε κερδίζει με την απλότητά του.

Πάντως, η όλη διαδικασία για το «άνοιξε-κλείσε» είναι σχετικά πολύπλοκη και χρονοβόρα, και ιδανικά χρειάζεται δύο άτομα. Καθόλου τυχαίο μάλιστα δεν ήταν το γεγονός ότι μας έκαναν και πρακτική εκπαίδευση το πρωί πριν μας παραδώσουν τα κλειδιά του αυτοκινήτου. Σε κάθε περίπτωση, είναι πιο βολικό να αφαιρείς μόνο το μέρος που βρίσκεται πάνω από τα κεφάλια των επιβατών, το οποίο είναι αλήθεια ότι σε προστατεύει εντελώς από τη βροχή, όπως διαπιστώσαμε, αφού δεν μπαίνει νερό από τα ανοιχτά πίσω σημεία του. Το σημαντικό όμως είναι πως ολόκληρη η οροφή, συμπεριλαμβανομένων των μηχανικών μερών της, ζυγίζει μόλις 18,3 κιλά. Δηλαδή 7,6 κιλά λιγότερο από την αντίστοιχη διάταξη της 718 Spyder και 16,5 κιλά από εκείνη της 718 Boxster.

Porsche 718 Spyder RS

Ας μπούμε στο λιτό εσωτερικό, το οποίο είναι διαμορφωμένο ακριβώς όπως θα περίμενε και θα ήθελε κανείς. Τα μάτια και τα χέρια μας κατευθύνονται απευθείας πάνω στο σπορ τιμόνι RS, το οποίο είναι καλυμμένο με Race-Tex και φέρει κίτρινη σήμανση στη θέση της ευθείας. Τα στάνταρντ μπάκετ καθίσματα είναι κατασκευασμένα από CFRP σε φινίρισμα από ανθρακονήματα, προσφέροντας κορυφαία πλευρική στήριξη, ενώ ρυθμίζονται και καθ’ ύψος με ένα μικρό μπουτόν στη βάση τους, ώστε να βρεις την ιδανική σου θέση σε έναν σχετικά και αναμενόμενα περιορισμένο χώρο. Επίσης, το λογότυπο «Spyder RS» είναι κεντημένο στα προσκέφαλα, ως ακόμα μία προειδοποίηση του τι σε περιμένει από αυτό το ρόουντστερ…

Porsche 718 Spyder RS

Σημειώστε εδώ ότι το έξτρα πακέτο με την ονομασία «Weissach» προσφέρει ακόμα πιο ελαφριές σφυρήλατες ζάντες μαγνησίου, σε συνδυασμό με αυτό το ιδιαίτερα εστιασμένο στις επιδόσεις πακέτο εξοπλισμού. Οι απολήξεις του σπορ συστήματος εξάτμισης εδώ είναι κατασκευασμένες από τιτάνιο, διαθέτοντας μια σχεδίαση που παραπέμπει στην περιορισμένης έκδοσης «935» του 2018. Ένα οπτικό χαρακτηριστικό στο εσωτερικό του αυτοκινήτου είναι το πάνω μέρος του ταμπλό, που καλύπτεται με αντιθαμβωτικό Race-Tex. Αποκλειστικά διαθέσιμος στους αγοραστές της Porsche 718 Spyder RS είναι επίσης ένας χειροποίητος χρονογράφος της Porsche Design Timepieces, ένα ρολόι υψηλής ποιότητας από την εταιρεία ωρολογοποιίας της Porsche στο Ζόλοτουρν της Ελβετίας. Κάπου εδώ όμως φτάνει το τέλος της ενασχόλησής μας με την εμφάνιση, που -κακά τα ψέματα- σε μαγνητίζει και σου περνάει το μήνυμα για το τι θα ακολουθήσει, οπότε φτάνει η ώρα η πεντάμορφη να μας αποδείξει γιατί είναι και… «τέρας»!

Porsche 718 Spyder RS

… επιδόσεις αμαρτία!

Σημείο αναφοράς, τι άλλο από τον κινητήρα, που φιλοξενείται στο κέντρο του αμαξώματος, ο οποίος είναι πανομοιότυπος με αυτόν που «φορά» η 992 GT3. Ο 6κύλινδρος μπόξερ των 4,0 λίτρων έχει όριο περιστροφής τις 9.000 σ.α.λ. και παράγει ισχύ 500 ίππων (θυμίζουμε 510 ίππους στην GT3) και μέγιστη ροπή 450 Nm στις 6.750 σ.α.λ. Τον θέτουμε σε λειτουργία, ακούμε τον μπάσο βρυχηθμό της ευτυχίας να μας καλημερίζει (ήρεμος σχετικά έως τις 3.000 σ.α.λ.) και πλέον νιώθουμε ότι μας χωρίζουν δευτερόλεπτα από τη μεταφορά μας στον οδηγικό παράδεισο. Τα χέρια μας αποφασιστικά πάνω και στο τιμόνι με τη λεπτή στεφάνη, και ξεκινάμε!

Porsche 718 Spyder RS

Την ανοίγεις και την κλείνεις σχετικά δύσκολα, αλλά αυτό πραγματικά δε σε απασχολεί. Εύχεσαι να την έχεις πάντα ανοιχτή και να είσαι μαζί της στις καλύτερες διαδρομές της υφηλίου, και φυσικά στις κορυφαίες πίστες!

Γεμάτη δύναμη -σοκαριστική για την ακρίβεια, γιατί σε αυτή την περίπτωση η κορυφαία απόδοση συνδυάζεται και με τον ήχο που πλημμυρίζει την καμπίνα του διθέσιου ρόουντστερ-, με το γερμανικό διαμάντι να εκτοξεύεται από τα 0 στα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο μόλις 3,4 δλ. και να φτάνει τα 200 χλμ./ώρα σε 10,9 δλ., ενώ εξίσου εντυπωσιακή είναι και η τελική ταχύτητα των 308 χλμ./ώρα. Εδώ δεν υπάρχουν τουρμπίνες, intercooler και υστέρηση. Από τις 3.000 σ.α.λ. και μέχρι τον κόφτη… στις 9.000(!) νιώθεις ότι δε θες να βρίσκεσαι μέσα σε κανένα άλλο τετράτροχο επί γης. Την ίδια ώρα δε βαριέσαι ποτέ να ανεβοκατεβάζεις σχέσεις -ακόμα και όταν δε χρειάζεται- στο καλύτερο ίσως κιβώτιο της οικουμένης, το 7άρι PDK, ενώ με μπουτόν ενεργοποιείς και τη λειτουργία PDK SPORT για ακόμα πιο γρήγορες αλλαγές («πόσο πιο γρήγορα ακόμα;» σκέφτεσαι χαμογελώντας) και για την ενεργοποίηση του launch control.

Porsche 718 Spyder RS

Το σύνολο συνδυάζεται με το κορυφαίο στην αίσθηση και στην ουσία σύστημα διεύθυνσης. Τιμόνι-ορισμός της αμεσότητας και της ταχύτητας, στο οποίο δεν μπορείς ούτε για αστείο να εντοπίσεις κάτι το μεμπτό, όσα περίεργα σχόλια και αν έχεις διαβάσει στο Διαδίκτυο, αφού ακολουθεί ευλαβικά ακόμα και την παραμικρή εντολή του χειριστή του. Στο ίδιο μήκος κύματος και τα φρένα του αυτοκινήτου, με τις 6πίστονες δαγκάνες εμπρός (με δίσκους 408 χλστ.) και τις 4πίστονες πίσω (με δίσκους 380 χλστ.), που σε συνδυασμό με τα κορυφαία Michelin Pilot Sport Cup 2 (245/35 εμπρός και 295/30 πίσω) σε 20άρηδες τροχούς (ξεχωρίζουν από το κεντρικό μπουλόνι), σε προκαλούν να φρενάρεις όλο και πιο αργά, όλο και πιο οριακά, με το πραγματικό όριο να βρίσκεται κάθε φορά ακόμα πιο μετά.

Porsche 718 Spyder RS

Εκτός από τον ισχυρότερο κινητήρα, το χαμηλότερο βάρος σε σχέση με τη «σκέτη» 718 Spyder συμβάλλει επίσης στις καλύτερες σε σχέση με την τελευταία επιδόσεις, με τη νέα 718 Spyder RS να ζυγίζει 1.410 κιλά – 40 κιλά λιγότερο από την 718 Spyder, αλλά και 5 κιλά από την κλειστή 718 Cayman GT4 RS.

Porsche 718 Spyder RS

Το πλαίσιο της 718 Spyder RS χρησιμοποιεί πολλά μέρη από την 718 Cayman GT4 RS και την 718 Spyder. Η ενεργή ανάρτηση Porsche Active Suspension Management (PASM) είναι στάνταρντ και έχει χαμηλώσει κατά 30 χλστ., ενώ το «παρών» δίνει επίσης το Porsche Torque Vectoring (PTV) με μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης και σφυρήλατους τροχούς αλουμινίου 20 ιντσών. Η Porsche αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το ύψος, το κάμπερ και η σκληρότητα των αντιστρεπτικών δοκών μπορούν να ρυθμιστούν μεμονωμένα.

Porsche 718 Spyder RS

Όλα αυτά έχουν δημιουργήσει ένα τόσο τέλεια ζυγισμένο σύνολο, το οποίο νιώθεις ότι είναι βιδωμένο στην καλή γερμανική άσφαλτο σε όποια ταχύτητα και όποια καμπή βρεθείς μαζί του, με την ανάρτηση να είναι σκληρή (ελάχιστα πιο μαλακή από της GT4 RS), αλλά σε καμία περίπτωση απρόβλεπτη, ακόμη και σε δρόμο με ανωμαλίες. Αυτό το χαρακτηριστικό μάλιστα είναι που τη μετατρέπει στην πιο γήινη και όχι τόσο εκφοβιστική -αν θέλετε- RS της εποχής μας. Αυτήν που μπορείς να την απολαύσεις τις περισσότερες μέρες της χρονιάς, σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη από την ιδιαίτερη αυτή οικογένεια των κορυφαίων Porsche μοντέλων.

Porsche 718 Spyder RS

Αν το λέει η καρδιά σου και σου επιτρέπουν τα χέρια σου, το μπουτόν ESC OFF σου επιτρέπει να ζήσεις το όνειρο, αλλά την ίδια ώρα να διαπιστώσεις αν θέλεις να τολμήσεις να πατήσεις και το ακριβώς από κάτω στην κεντρική κονσόλα, που αναφέρει… ESC +TC OFF. Ψυχραιμία! Μιλάμε για αγωνιστικό σε συσκευασία δρόμου, και έτσι οφείλεις να το αντιμετωπίσεις και να το σεβαστείς, πολλώ δε μάλλον εκτός πίστας, και μάλιστα σε μια βροχερή ημέρα.

Porsche 718 Spyder RS

Porsche 718 Spyder RS: Μια ωδή για τον τελευταίο χορό

«Last dance» λοιπόν για τις θερμικές «718», έχοντας την ευκαιρία να οδηγήσουμε την απόλυτη θεά της οικογένειας που προέκυψε από το Τσουφενχάουζεν. Τους έχουμε εμπιστοσύνη και ξέρουμε ότι ακόμα και οι ηλεκτρικές που θα ακολουθήσουν θα έχουν το γνωστό οδηγοκεντρικό DNA της εταιρείας και το χαρακτήρα τους. Επιτρέψτε μας όμως να θυμόμαστε για πάντα αυτόν τον τελευταίο χορό με την 718 Spyder RS, έστω και αν είναι λίγο μελαγχολικό αυτό το ορόσημο, με τον ήχο του 4λιτρου ατμοσφαιρικού μπόξερ, ειδικά πάνω από τις 8.000 σ.α.λ., να έχει αποθηκευτεί βαθιά στα τύμπανα των αυτιών και να θέλουμε να μείνει για πάντα εκεί. Παρακαταθήκη και κληρονομιά για όσα θα είμαστε ευλογημένοι να οδηγήσουμε στο μέλλον, ακόμα και αν είναι σχετικά αθόρυβα. Είμαστε σίγουροι ότι θα βρουν τη χρυσή τομή!_ Μ. Σαλ.

Porsche 718 Spyder RS

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

PORSCHE 718 SPYDER RS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ 6κύλινδρος ατμοσφαιρικός μπόξερ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 3.996 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 500 ίπποι (368 kW)/9.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 450 Nm/6.750 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων (PDK) >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ/ ΠΙΣΩ: Γόνατα ΜακΦέρσον με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.418x1.822x1.252 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.482 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 132 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.410 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 3,4 δλ. >0-200 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,9 δλ >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 308 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 13 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 294 γρ./χλμ

Porsche 718 Spyder RS