Porsche 911 GT3: Ένα αγωνιστικό με πολιτικό μανδύα
Η Porsche αποκαλύπτει ενδιαφέρουσες πτυχές από την εξέλιξη της νέας 911 GT3, του απόλυτου σπορ αυτοκινήτου της οικογένειας 911.
Αν μη τι άλλο, η αγαστή συνεργασία μεταξύ των μηχανικών που εργάζονται ασταμάτητα με την εξέλιξη των αυτοκινήτων παραγωγής και των συναδέλφων τους που «προετοιμάζουν» τις καθαρόαιμες αγωνιστικές κατασκευές της Porsche διαδραμάτισε πρωταγωνιστικό ρόλο για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα της νέας 911 GT3.
«Όταν έχουμε τους ίδιους μηχανικούς που εξελίσσουν τα αγωνιστικά μας αυτοκίνητα αλλά και τα GT μοντέλα παραγωγής που προορίζονται για χρήση σε δημόσιο δρόμο, τότε πραγματοποιείται η πιο άμεση μεταφορά τεχνολογίας που μπορεί κανείς να φανταστεί», εξηγεί ο Andreas Preuninger, επικεφαλής του τμήματος που είναι υπεύθυνο για τις GT εκδόσεις… βόλτας της Porsche.
Η εξέλιξη της νέας Porsche 911 GT3 στον τομέα της αεροδυναμικής είναι ενδεικτική τόσο των «προθέσεων» της κατασκευής, όσο και του «παντρέματος» των προσπαθειών των δύο τμημάτων. Για την περίσταση, η νέα 911 GT3 είναι το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που υιοθετεί μία πίσω πτέρυγα που προέρχεται απευθείας από τους αγώνες. Πιο συγκριμένα, οι βάσεις της χρησιμοποιούνται σε παρόμοια μορφή στην 911 RSR, καθώς και στην αγωνιστική 911 GT3 Cup. Δεδομένου ότι δύο βραχίονες αλουμινίου συγκρατούν τώρα το κεντρικό στοιχείο της πτέρυγας από ψηλά, η ροή αέρα μπορεί να διοχετευτεί τώρα χωρίς αναταράξεις στην κάτω πλευρά, η οποία είναι αεροδυναμικά πιο «ευαίσθητη». Ο νέος αυτός σχεδιασμός έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των απωλειών ροής οδηγώντας ταυτόχρονα σε πιο «ισορροπημένες» συνθήκες αρνητικής άντωσης.
Η γωνία προσβολής της νέας πίσω πτέρυγας μπορεί να ρυθμιστεί σε τέσσερις διαφορετικές θέσεις – αντίστοιχα, ο μπροστινός διαχύτης μπορεί επίσης να ρυθμιστεί σε τέσσερις.
«Η νέα 911 GT3 παράγει 50% περισσότερη κάθετη δύναμη από την προκάτοχό της στα 200 χλμ./ώρα. Στη ρύθμιση με τη μέγιστη πίεση, η αύξηση είναι έως και 150%», προσθέτει ο Mathias Roll. Όπως ακριβώς συμβαίνει και στις αγωνιστικές κατασκευές της Porsche, η αεροδυναμική ισορροπία της νέας 911 GT3 μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με τις απαιτήσεις, τις συνθήκες και το εκάστοτε στιλ οδήγησης. «Τα επιμέρους εξαρτήματα είναι παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιούνται στα αγωνιστικά μας αυτοκίνητα. Στην υπερσύγχρονη αεροδυναμική μας σήραγγα στο Weissach προσομοιώνουμε κάθε πιθανή οδηγική κατάσταση» διευκρινίζει ο Mathias Roll.
Ο κινητήρας-διαμάντι των 510 ίππων
Οι δοκιμές εξέλιξης του 4λιτρου ατμοσφαιρικού κινητήρα στον πάγκο ήταν μια ακόμα πιο χρονοβόρα διαδικασία για την Porsche. «Συνολικά, ο κινητήρας στη νέα 911 GT3 δούλεψε για περισσότερες από 22.000 ώρες στον πάγκο. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών προσομοιώσαμε τη λειτουργία του σε χαρακτηριστικές πίστες και δουλέψαμε τον κινητήρα με τέρμα γκάζι για μεγάλο χρονικό διάστημα», εξηγεί ο Thomas Mader, Project Manager των κινητήρων του τμήματος που είναι υπεύθυνο για τις GT κατασκευές της Porsche.
Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι ο κινητήρας της νέας 911 GT3 βασίζεται στην αγωνιστική μονάδα της καθαρόαιμης 911 GT3 R, η οποία χρησιμοποιείται επίσης και με ελάχιστες αλλαγές και στην 911 GT3 Cup. Η ισχύς της είναι κατά 10 ίππους υψηλότερη από ό, τι στην προηγούμενη 911 GT3 αγγίζοντας πλέον τους 510 ίππους στις 8.400 σ.α.λ. – ο ηλεκτρονικός κόφτης επεμβαίνει στις 9.000 σ.α.λ.
Όπως και στους αγώνες, ο χρονισμός των βαλβίδων ελέγχεται μέσω του συστήματος VarioCam εξασφαλίζοντας τον απόλυτο έλεγχο των εκκεντροφόρων ανάλογα με την ταχύτητα περιστροφής του κινητήρα και το φορτίο του. Γα την περίσταση μάλιστα ένας στροφαλοφόρος άξονας με μεγάλες διαμέτρους ρουλεμάν, φαρδιά έδρανα μπιέλας και επενδυμένες με πλάσμα κυλινδρικές επενδύσεις, εξασφαλίζουν σε συνδυασμό χαμηλότερες εσωτερικές τριβές που συγχρόνως μειώνουν τη φθορά.
Την ίδια στιγμή, οι υψηλές διαμήκεις και πλευρικές δυνάμεις που παράγονται από τη νέα 911 GT3 κατά την οδήγηση στην πίστα (και όχι μόνο!) μεταφράζονται σε υψηλές απαιτήσεις λίπανσης για τον 4λιτρο μπόξερ κινητήρα. Όπως και στους αγώνες, η εν λόγω διαδικασία ολοκληρώνεται στην 911 GT3 από ένα σύστημα λίπανσης ξηρού κάρτερ με ξεχωριστή δεξαμενή λαδιού. Με συνολικά επτά στάδια αναρρόφησης, η διάταξη που έχει επιλέξει η Porsche οδηγεί γρήγορα και αποτελεσματικά το λάδι του κινητήρα πίσω στην εξωτερική δεξαμενή, την ώρα που η λίπανση της μπιέλας πραγματοποιείται απευθείας από την αντλία λαδιού μέσω του στροφαλοφόρου άξονα. «Ο κινητήρας της αγωνιστικής 911 GT3 Cup ουσιαστικά σε δύο μόνο εξαρτήματα: το σύστημα εξάτμισης και τη μονάδα ελέγχου κινητήρα. Όλα τα άλλα είναι πανομοιότυπα», εξηγεί η Thomas Mader.
Φυσικά, ο κινητήρας της νέας Porsche 911 GT3 δοκιμάστηκε εκτενώς από τους μηχανικούς τόσο στο δρόμο όσο και σε πίστα.
«Πραγματοποιήσαμε 600 δοκιμές όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων κατά τη διάρκεια του προγράμματος εξέλιξης προκειμένου να ανταποκριθούμε στα αυστηρά πρότυπα», δηλώνει ο Thomas Mader. Την ίδια στιγμή, ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε και στον τομέα της αξιοπιστίας με το αυτοκίνητο να «γράφει» 5.000 χιλιόμετρα με σταθερή ταχύτητα κίνησης στα 300 χλμ./ώρα στο οβάλ τμήμα της πίστας του Nardo στην Ιταλία, σταματώντας μόνο για ανεφοδιασμό καυσίμου.