Μετρητής κούρασης στο αυτοκίνητο – Τι είναι και πώς λειτουργεί
Ας δούμε πως ένα σύγχρονο αυτοκίνητο καταλαβαίνει εάν ο οδηγός του είναι κουρασμένος.
Μέσα στα τόσα πολλά νέα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, συμπεριλαμβάνεται πλέον και το σύστημα που αναγνωρίζει το πόσο κουρασμένος μπορεί να είναι ένας οδηγός και ανάλογα μπορεί να κάνει σύσταση για ένα διάλειμμα από την οδήγηση για μία σύντομη στάση.
Αυτή η λειτουργία είναι εφικτή μέσω διαφόρων αισθητήρων. Η πρώτη παράμετρος, έχει να κάνει με τον χρόνο. Μία μεγάλης διάρκειας οδήγηση, όπως για παράδειγμα ένα ταξίδι, είναι βέβαιο ότι αυξάνει την κούραση του οδηγού.
Από εκεί και πέρα όμως, ένα σύγχρονο αυτοκίνητο δεν μπορεί να αρκείται σε ένα χρονόμετρο για να αναγνωρίσει τα σύνθετα χαρακτηριστικά που εντείνουν την κόπωση. Για αυτό το λόγο το σύστημα Driver Fatigue Detection χρησιμοποιεί τους απτικούς αισθητήρες στο τιμόνι και έναν αλγόριθμο αναγνώρισης κινήσεων.
Έτσι μπορεί αρχικά να αντιλαμβάνεται εάν ο οδηγός κρατάει το τιμόνι και με τα δύο χέρια. Εάν το σύστημα διαπιστώσει ότι τα χέρια βρίσκονται μακριά από το τιμόνι για περισσότερο από μερικά δευτερόλεπτα, τότε με τις ανάλογες οπτικές και ηχητικές ενδείξεις ενημερώνει τον οδηγό πως θα πρέπει να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος.
Εάν αυτό δεν συμβεί τότε σε ορισμένα προηγμένα συστήματα, τα οποία θεωρούν σε μία τέτοια περίπτωση ότι ο οδηγός αντιμετωπίζει κάποιο σοβαρό πρόβλημα, αρχίζουν να επιβραδύνουν σταδιακά το όχημα μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση ενεργοποιώντας παράλληλα τα αλάρμ.
Από εκεί και πέρα ο αλγόριθμος υπολογίζει τις κινήσεις που κάνει ο οδηγός, πόσο νευρικές ή απότομες μπορεί να είναι αυτές οι κινήσεις, καθώς και πόσο στρωτά οδηγεί, διατηρώντας το όχημα εντός των προκαθορισμένων ορίων της λωρίδας κυκλοφορίας. Πολλοί και έντονοι μικροελιγμοί χωρίς ανάλογη ενεργοποίηση των φλας, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο οδηγός έχει αρχίσει να κουράζεται και δυσκολεύεται να διατηρήσει μία ομαλή πορεία.
Φλιτζάνι καφέ στον πίνακα οργάνων
Τότε το σύστημα προειδοποιεί τον οδηγό να κάνει μία στάση, εμφανίζοντας την σχετική ένδειξη στην κεντρική οθόνη του πίνακα οργάνων, η οποία έχει καθιερωθεί από τους περισσότερους κατασκευαστές να είναι ένα (αχνιστό) φλιτζάνι καφέ.
Εκτός από αυτή την ένδειξη υπάρχει γραπτό μήνυμα και ηχητική προειδοποίηση, ενώ κάποια συστήματα ενημερώνουν και με αναλογικό τρόπο, μέσω μιας σχετικής μπάρας που δείχνει πόσο κουρασμένο ή αφηρημένο θεωρούν βάσει αντιδράσεων ότι είναι ο οδηγός. Φυσικά τα συστήματα αυτά (μαζί με τις σχετικές ενδείξεις) μπορούν να απενεργοποιηθούν, αλλά κάτι τέτοιο δεν συστήνεται.
Βλέπεται πολλοί οδηγοί θεωρούν ότι εκείνοι ξέρουν καλύτερα, οπότε δεν διστάζουν να τα απενεργοποιήσουν. Γι’ αυτό και οι κατασκευαστές προσπαθούν να κάνουν τα συγκεκριμένα συστήματα πιο έξυπνα και με μεγαλύτερες αναλυτικές ικανότητες.
Για αυτό το λόγο τοποθετούνται επάνω στο τιμόνι ή μέσα στον πίνακα οργάνων, κάμερες που αναλύουν το επίπεδο προσοχής του οδηγού. Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα υπάρχουν δύο κάμερες, όπου η πρώτη ελέγχει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στο περιβάλλον του, και η δεύτερη, τοποθετημένη απέναντι ακριβώς από τον οδηγό, αναλύει το βλέμμα, την κίνηση του προσώπου και των βλεφάρων του εντοπίζοντας ενδείξεις κόπωσης.