Δοκιμάζουμε τη νέα γενιά της plug-in υβριδικής BMW 225e Active Tourer
Τo ταπεινό αμάξωμα αυτής της νέας Active Tourer κρύβει μια κορυφαία εξηλεκτρισμένη αποτελεσματικότητα.
Σε αυτό το «χωνευτήρι» ιδεών και απόψεων που η BMW έχει ονομάσει «Σειρά 2», ο υποψήφιος αγοραστής έχει τη δυνατότητα να επιλέξει μέσα από μια πρωτόγνωρη γκάμα αμαξωμάτων (σεντάν, κουπέ, κάμπριο και πολυμορφικά), κινητήρων και συστημάτων κίνησης, που όμοιά της μάλλον δεν υπάρχει σε άλλον κατασκευαστή.
Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με τον ταπεινότερο συγγενή της παρέας, μιας και το οικογενειακό αμάξωμα της Active Tourer δεν έχει τα φανταχτερά χαρακτηριστικά των ανοιχτών ή κουπέ παραλλαγών της υπόλοιπης Σειράς 2. Μπορεί τα MPV να έχουν χάσει πια αμετάκλητα της αίγλη τους κάτω από τη βαριά (εμπορική) σκιά των SUV, αυτό όμως δε μειώνει στο ελάχιστο τη σπουδαιότητα της Active Tourer, η οποία ήταν η πρώτη «Μπέμπα» που το 2014 αλλαξοπίστησε και ασπάστηκε την εμπρός κίνηση, ενώ η δεύτερη γενιά της παρουσιάστηκε το 2021.
Η πρώτη επαφή μας με αυτήν τη νέα γενιά ήταν η 220i που δοκιμάσαμε τη χρονιά που μας πέρασε. Μπορεί σε εκείνη την υλοποίηση να διέθετε ορισμένα μικροϋβριδικά χαρακτηριστικά, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως βρίσκεται στα νέα plug–in υβριδικά συστήματα με 5ης γενιάς τεχνολογία eDrive, που τροφοδοτούν τις Active Tourer και Χ1, αλλά όχι τη Σειρά 1.
Χάρη σε αυτά τα νέα συστήματα, προσφέρονται πλέον δύο παραλλαγές, η ισχυρότερη εκδοχή 230e συνδυαστικής απόδοσης 326 ίππων, όπως και η 225e των 245 ίππων. Αμφότερες είναι τετρακίνητες, με τις διαφοροποιήσεις να εντοπίζονται στην απόδοση βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα.
Η αναβάθμιση της BMW 225e Active Tourer
Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε να κάνουμε με τη 225e Active Tourer, στην οποία, σε σύγκριση με το μοντέλο της προηγούμενης γενιάς, ο θερμικός κινητήρας αποδίδει ελαφρώς περισσότερη ισχύ (136 από 125ίππους) και ροπή (230 από 220 Nm) και συνεργάζεται με ένα δυνατότερο ηλεκτρικό μοτέρ (109 ίπποι και 247 Nm, έναντι 95 ίππων και 165 Nm), το οποίο αντλεί ενέργεια από μία πολύ μεγαλύτερη μπαταρία (16,3 έναντι 7,6 kWh).
Αυτό το τελευταίο στοιχείο αποτελεί την κυριότερη αιτία αύξησης του βάρους (1.900 από 1.760 κιλά), με τις επιδόσεις να έχουν παραμείνει σε παρόμοια επίπεδα, αλλά με σημαντική βελτίωση στην ηλεκτρική αυτονομία και τις εκπομπές CO2 στον τυποποιημένο κύκλο WLTP.
Αλλαγή δεν έχουμε στο κιβώτιο, το οποίο παραμένει διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, όπως και στην ενσωμάτωση του ηλεκτροκινητήρα στο πίσω διαφορικό, κάτι που δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας εξηλεκτρισμένης τετρακίνησης (όπου απουσιάζει δηλαδή κάποια μηχανική διασύνδεση μεταξύ των δύο αξόνων). Παρ’ όλα αυτά τροποποιήθηκε ελαφρώς η ονομασία, καθώς η απελθούσα 225 xe ονομάζεται πλέον «225e», όπου η τετρακίνηση αναγράφεται ολογράφως μέσω της επιγραφής xDrive στην αριστερή μεριά της πίσω πόρτας.
«Πολυβόλο» η 225e Active Tourer
Το σημείο εκκίνησης για ένα plug–in υβριδικό όχημα με οικογενειακή φορεσιά είναι, όπως είναι φυσικό, η καθημερινή ευκολία, η άνεση και η οικονομία. Το ζητούμενο δεν είναι οι δυναμικές επιδόσεις, ακόμα και αν η 225e Active Tourer, επιτυγχάνει έναν πολύ καλό χρόνο 6,7 δλ. για την επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ./ώρα και τελική ταχύτητα 195 χλμ./ώρα. Μόλις όμως πιέσεις έντονα το δεξί πεντάλ στο σπορ πρόγραμμα, έρχεσαι αντιμέτωπος με έναν απρόσμενα καταιγιστικό τρόπο επιτάχυνσης.
Καθώς το κιβώτιο δε χρειάζεται να αναλώνεται στο να προσπαθεί να συγκεράσει τις δύο μονάδες κίνησης, μπορεί να αλλάζει ταχύτατα τις σχέσεις στο διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο, με το ηλεκτρικό μοτέρ να υποβοηθεί διαρκώς, καθώς διαθέτει τη δική του μετάδοση. Το τελικό αποτέλεσμα παραπέμπει σε αγωνιστικό σειριακό κιβώτιο ή καρφωτές αλλαγές σε δυνατή μοτοσυκλέτα.
Έπειτα από αυτή την άκρως ευχάριστη (και διεγερτική) παρένθεση, επιλέγεις το οικονομικό πρόγραμμα και επανέρχεσαι σε «οικογενειακές» ρυθμίσεις. Πάλι όμως σε περιμένει μία έκπληξη με την 225e Active Tourer,, αυτήν τη φορά, οικονομοτεχνικού χαρακτήρα. Κάτω δεξιά παραπεταμένη στην άκρη του πίνακα οργάνων είναι η ένδειξη της αμιγούς ηλεκτρικής αυτονομίας, όπου με έκπληξη διαπιστώνεις να αναγράφει νούμερα που ξεπερνούν ακόμα και τα 90 χλμ.
Ρίχνεις μία ματιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά, όπου διαπιστώνεις ότι οι εργοστασιακές μετρήσεις αναφέρουν ένα εύρος 83 έως 92 χλμ. στον τυποποιημένο κύκλο WLTP, οπότε η πρώτη αντίδραση είναι ότι μάλλον ξεκινήσαμε με… θεωρητικές κολακείες.
Θέλοντας λοιπόν να διαπιστώσουμε πού βρίσκεται η αλήθεια, ξεκινήσαμε μία σειρά μετρήσεων. Υπό ιδανικές συνθήκες (ανοιχτός δρόμος με ελάχιστη κίνηση και ταχύτητες γύρω στα 90 χλμ./ώρα), καταφέραμε να σπάσουμε το φράγμα των 100 χλμ, ενώ στην πλειονότητα των περιπτώσεων αποστάσεις 80 έως 90 χλμ. είναι απόλυτα εφικτές.
Αφού λοιπόν αδειάσει η μπαταρία (η αναπλήρωση σε wallbox διαρκεί 2,5 ώρες χάρη στον ενσωματωμένο φορτιστή των 7,4 kW), το σύστημα συνεχίζει να εκμεταλλεύεται με μεγάλη αποτελεσματικότητα την ανάκτηση ενέργειας, διατηρώντας μια μέση τιμή κατανάλωσης 5,2 λτ./100 χλμ., η οποία σε αστικές συνθήκες μπορεί να πέσει χαμηλότερα, με σωστή εκμετάλλευση της ανάκτησης (μόνο ένα αυτόματο πρόγραμμα δίνει συνεχώς το «παρών», χωρίς κάποια δυνατότητα επιλογής διαβάθμισης).
Αυτό μάλιστα έρχεται να συνδυαστεί με ένα ακόμα ατού που χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο υβριδικό σύστημα της BMW. Συνήθως το πρώτο πράγμα που θυσιάζεται σε ένα phev αυτοκίνητο είναι η χωρητικότητα του ρεζερβουάρ, προκειμένου να χωρέσει η μπαταρία, που συνήθως βρίσκεται λίγο πάνω από τα 35 λίτρα (όπως συνέβαινε και στην προηγούμενη 225 xe).
Σε αυτή την νέα γενιά της 225e Active Tourer , όμως, η αποτελεσματικότερη τακτοποίηση των διαφόρων τμημάτων επέτρεψε στους μηχανικούς να διατηρήσουν αυτούσιο το ρεζερβουάρ των 47 λίτρων, με ευεργετικό αντίκτυπο στην αυτονομία, όπου η συνολική ένδειξη στο κάτω αριστερό άκρο του πίνακα οργάνων έρχεται και πάλι να σε εκπλήξει, θυμίζοντας κάτι από πετρελαιοκίνητες καταστάσεις.
Για πρώτη φορά
Δεν μπορούμε να θυμηθούμε πότε ήταν η τελευταία φορά που ένα δημοσιογραφικό αυτοκίνητο της BMW δεν ήταν φορτωμένο με κάθε λογής σπορτίφ καλούδια. Αυτό μπορεί να εμπλουτίζει τον οδηγικό χαρακτήρα, αλλά έχει τις ανάλογες επιπτώσεις, ειδικά όταν πρόκειται για ένα μοντέλο με καθημερινή προσέγγιση και οικογενειακό χαρακτήρα.
Εδώ λοιπόν, καθώς σε αυτή την plug-in υβριδική 225e Active Tourer, δεν είναι διαθέσιμο το περίφημο M Pack (το οποίο, εκτός από τα απαραίτητα στυλιστικά στοιχεία, συνήθως περιλαμβάνει μεγαλύτερους τροχούς, ενισχυμένα φρένα, και σφιχτότερη ανάρτηση), η Active Tourer δείχνει πρωτόγνωρα εναρμονισμένη με την οικογενειακή της υπόσταση.
Αυτό σημαίνει ότι όλες τις κινήσεις του αμαξώματος θα πρέπει να τις διαχειριστούν οι συμβατικές ρυθμίσεις της ανάρτησης και 17άρηδες τροχοί με ψηλοπρόφιλα ελαστικά. Το αποτέλεσμα λοιπόν είναι αναζωογονητικά διαφορετικό από αυτά στα οποία μας έχει συνηθίσει μια BMW. Μπορεί να λείπει αυτή η κοφτερή ακρίβεια των αντιδράσεων υπό πίεση στις κλειστές στροφές, αλλά το όφελος σε άνεση δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο, ειδικά για τους υπόλοιπους επιβαίνοντες.
Το 60άρι προφίλ των ελαστικών και οι μαλακές ρυθμίσεις της συγκεκριμένης 225e Active Tourer, απορροφούν όπως καμιά άλλη BMW τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος, συνθέτοντας μια αρκετά χαλαρωτική κύλιση. Μόνο ορισμένες εγκάρσιες ανωμαλίες θα γίνουν (αρκετά;) αντιληπτές, κάτι που μάλλον θα πρέπει να αποδοθεί στα παραδοσιακά σκληρά bump stop.
Μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν (μια ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση ίσως να έδινε το κάτι παραπάνω), οπότε εάν ο οδηγός θελήσει να ανεβάσει ρυθμό, θα πρέπει να συμβιβαστεί με τις λίγο μεγαλύτερες κλίσεις, οι οποίες επ’ ουδενί δεν αποδεικνύονται ενοχλητικές, αλλά και με μια μικρή πλαδαρότητα που αποδίδεται στα συγκεκριμένα ελαστικά. Μια υποψία υποστροφής γρήγορα εξαφανίζεται, ενώ για την απαραίτητη πρόσφυση φροντίζουν τα τετρακίνητα χαρακτηριστικά από τον πίσω ηλεκτροκινητήρα.
Η οικογενειακή χωροταξική σφραγίδα
Είναι αλήθεια ότι η 225e Active Tourer,μοιάζει κάπως αποστασιοποιημένη μέσα στη μεγάλη γκάμα της BMW. Δεν έχει τα φανταχτερά χαρακτηριστικά ενός κουπέ, την επιβλητικότητα ενός SUV ή τη διαχρονική κομψότητα ενός βαυαρικού σεντάν. Το ψηλό αμάξωμα με τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες δείχνει ότι προτεραιότητα έχουν η καθημερινή ουσία και η αεροδυναμική αποτελεσματικότητα (ο αεροδυναμικός συντελεστής έχει μειωθεί στο 0,26), και όχι ο εντυπωσιασμός.
Μάλιστα, η plug-in 225e Active Tourer,δεν μπορεί να ελπίζει στον κρυφό άσο ενός M Pack (όπως στη 220i που είχαμε δοκιμάσει παλιότερα), αφού η μόνη διαθέσιμη επιλογή είναι η Luxury line της συγκεκριμένης δοκιμής. Είναι πάντως η μόνη φορά (με εξαίρεση και τη «2άρα» κουπέ) που το μέγεθος της μάσκας με τα (πολύ) μεγάλα νεφρά περνάει στα ψιλά γράμματα, κάτι στο οποίο βοηθάει και η συγκεκριμένη απόχρωση του αμαξώματος.
Καθώς όλες οι εξωτερικές διαστάσεις σε αυτήν τη νέα γενιά αυξήθηκαν, οι χώροι για τους επιβάτες διατηρούνται σε πολύ καλά επίπεδα, παρά την ύπαρξη της μεγαλύτερης μπαταρίας, του μεγάλου ρεζερβουάρ και της πίσω ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων.
Τέσσερις ενήλικες επιβάτες ακόμα και με υψηλό ανάστημα δε θα δυσκολευτούν να βολευτούν, ενώ ένας πέμπτος δε θα γκρινιάξει για τον διαθέσιμο χώρο (για αυτό φροντίζουν η πολύ έξυπνη κατασκευή της μεσαίας κονσόλας και το μεταξόνιο των 2,67 μ.), αλλά για τη διαμόρφωση του μεσαίου καθίσματος (σκληρό και με τις πόρπες των ζωνών σε ακατάλληλο σημείο).
Τα 407 λίτρα που προσφέρει ο χώρος αποσκευών της 225e Active Tourer, παρά το γεγονός ότι δε διαθέτει τη μεταβλητότητα που του εξασφαλίζει ένα συρόμενο κάθισμα, είναι μια απόλυτα ικανοποιητική τιμή, δεδομένου του τετραγωνισμένου και απόλυτα εκμεταλλεύσιμου σχήματος και της επιπλέον ευκολίας που παρέχει το ηλεκτρικό άνοιγμα της πέμπτης πόρτας. Αν αυτό δεν επαρκεί, τότε η ανάκλιση των τριών τμημάτων της πλάτης του πίσω καθίσματος δημιουργεί ένα χώρο 1.405 λίτρων.
Τα αυτοκίνητα της BMW έχουν πάρει πια για τα καλά το δρόμο της ψηφιοποίησης, και η Active Tourer δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Το Live Cockpit Plus, με το μεγάλο κυρτό προς τον οδηγό πάνελ που ενσωματώνει τις δύο οθόνες 10,7 και 10,25 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και το σύστημα πολυμέσων, έχει τον πρώτο λόγο, με λειτουργικό σύστημα όγδοης γενιάς.
Ο χειρισμός γίνεται με φωνητικές εντολές ή μέσω αφής, και η αλήθεια είναι ότι η ενασχόληση με την κεντρική οθόνη είναι μεγαλύτερη από ό,τι θα θέλαμε, καθώς διαρκώς αναζητάς κάποιο από τα πολλά εικονίδια του κεντρικού μενού.
Στην «αιωρούμενη» κεντρική κονσόλα βρίσκονται μόνον οι απολύτως απαραίτητοι διακόπτες. Αντίθετα, θα βρεις αρκετές πρακτικές θήκες (με αποκορύφωμα την κεκλιμένη επιφάνεια φόρτισης που επιτρέπει να συνεχίζεις να έχεις πρόσβαση στο τηλέφωνο σου) για τα διάφορα μικροαντικείμενα, αν και για τα δεδομένα των πάλαι ποτέ MPV οχημάτων είναι μάλλον λίγες για τους μικρούς μας φίλους και την «ταξιδιωτική» τους πραμάτεια.
Αποτελεσματικότητα σε οικογενειακή συσκευασία
Τη χωροταξική αποτελεσματικότητα την είχε ήδη επιτύχει η Active Tourer από την προηγούμενη γενιά. Τώρα αυτό το στοιχείο εμπλουτίζεται με την εξαιρετική γερμανική ποιότητα και τις γενναίες δόσεις ψηφιοποίησης. Ό,τι της λείπει σε σχεδιαστική επιβλητικότητα, το αναπληρώνει σε χωροταξική πρακτικότητα.
Η έκπληξη όμως έρχεται από τη βελτίωση των εξηλεκτρισμένων χαρακτηριστικών, χάρη στη μεγαλύτερη μπαταρία, κάτι που δημιουργεί ένα κορυφαίο plug–in υβριδικό όχημα. Με τη μεγάλη αυτονομία ο συνεπής οδηγός μπορεί να περιορίσει τα λειτουργικά έξοδα, εκμεταλλευόμενος και την ευνοϊκή νομοθεσία, τη στιγμή που το κόστος είναι απόλυτα ανταγωνιστικό για τα δεδομένα των plug–in υβριδικών μοντέλων._ 4Τ
BMW Active Tourer 225e xDrive
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.499 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 136 ίπποι/4.400-6.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 230 Nm/1.500-4.000 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 109 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 247 Nm. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 245 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: 477 Nm >ΚΙΝΗΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 16,3 (14,2 net) kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.386×1.824×1.570 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.670 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 406-1.405 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.900 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,7 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 195 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 5,2 λτ./100 χλμ.* >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 14 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA ΔΟΚΙΜΗΣ: 85-102 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 2,5 ώρες (7,4 kW)
*H μέση κατανάλωση μετρήθηκε με αφόρτιστη μπαταρία.
BMW Active Tourer 225e xDrive
ΥΠΕΡ //ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ//ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ//ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΙΒΩΤΙΟΥ//ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ//ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ//ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΚΑΤΑ /ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΣΤΣ ΕΓΚΑΡΣΙΕΣ ΑΝΩΜΑΛΙΕΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ