Στα δικά μας όμως τώρα, γιατί η ώρα είναι 08:15 στο Λαύριο και η μπουκαπόρτα του «Ionis» κλείνει με τελικό προορισμό τον Μέριχα στις 10:00. Κόστος για δύο επιβάτες και αυτοκίνητο πάνω από 4,25 μέτρα, μαζί με την επιστροφή μας, 166,20 ευρώ, γεγονός που μετατρέπει σε παραπάνω από ελκυστικούς αυτούς τους κοντινούς προορισμούς. Φύγαμε!
Πληθώρα επιλογών
Η Κύθνος διοικητικά ανήκει στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και από τον 12ο αιώνα είναι γνωστή και ως «Θερμιά», ονομασία που οφείλεται στις θερμές πηγές που υπάρχουν μέχρι και σήμερα στον όρμο των Λουτρών. Ο λόγος για ένα νησί -πραγματικό κυκλαδίτικο παράδεισο- με έκταση 99,3 τ.χλμ., πληθυσμό 1.492 κάτοικους (σύμφωνα με την απογραφή του 2021) και μήκος ακτογραμμών περίπου 104 χιλιομέτρων, με 99(!) παραλίες (όπως διαφημίζεται χαρακτηριστικά), οι περισσότερες από τις οποίες είναι προσβάσιμες οδικώς.
Συνεχίζοντας έναν πρόλογο… γνωριμίας με τον προορισμό αυτού του τεύχους, στο νησί υπάρχουν και δύο χωριά, η μίνιμαλ αλλά κουκλίστικη Χώρα ή Μεσσαριά, στο στενό δρομάκι της οποίας χαίρεσαι να περπατάς και να διασκεδάζεις, και η Δρυοπίδα ή Σύλλακας. Επιπλέον, υπάρχουν τρεις κύριοι παραθαλάσσιοι οικισμοί, ο Μέριχας, που αποτελεί το κύριο λιμάνι, τα Λουτρά με τις ιαματικές πηγές και η Παναγία Κανάλα με την ομώνυμη εκκλησία. Αυτό που μας έκανε όμως να την επιλέξουμε και για το συγκεκριμένο ταξιδιωτικό είναι ότι το νησί προσφέρει υποδομή που ήδη περιλαμβάνει περίπου είκοσι φορτιστές (όπως τσεκάραμε και μέσα από τη χρήσιμη εφαρμογή PlugShare), οπότε καθίσταται απόλυτα φιλικό για ηλεκτροκίνητη απόδραση.
Επιλογή μας για την περίσταση το «καλό» Born των 231 ίππων, μοντέλο που θυμίζουμε ότι βασίστηκε στη συνταγή του VW ID.3. Από την αποβίβασή μας κιόλας έχουμε γίνει θέμα για συζήτηση στην τοπική κοινωνία, αφού λίγο τα αυτοκόλλητα του περιοδικού στις πόρτες του Born, λίγο το ιδιαίτερο logo της Cupra, οι χαλκόχρωμες λεπτομέρειες, αλλά και η ιδιαίτερη σιλουέτα του μοντέλου, προκαλούν το ενδιαφέρον των περαστικών, με τις απορίες να δίνουν και να παίρνουν· τόσο για την αυτονομία και τις επιδόσεις του όσο και για τις χωροταξικές ιδιότητες.
Στο εσωτερικό, βολεύεσαι αμέσως στα πολύ καλά μπάκετ καθίσματα, που προσφέρουν πολύ καλή στήριξη, και προσπαθείς να συνηθίσεις τις παραξενιές του συστήματος multimedia και την έλλειψη φυσικών διακοπτών, την ώρα που ακόμη δεν μπορούμε να χωνέψουμε την ιδέα με τον ένα διακόπτη για τα παράθυρα εμπρός και πίσω, που άνετα μπορεί να σε οδηγήσει σε λάθος επιλογή. Όσο άνετα κάθονται οι δύο εμπρός επιβάτες, άλλο τόσο αρχοντικές είναι οι ουσιαστικά δύο θέσεις και για τους πίσω, με το επίπεδο πάτωμα του Born να δημιουργεί μια επιπλέον αίσθηση ευρυχωρίας, που ενισχύεται και από το μεταξόνιο των 2.766 χλστ., το οποίο έχει παίξει το ρόλο του και στον διαθέσιμο χώρο αποσκευών των 385 λίτρων.
Το Born, έχοντας ως βάση του το δάπεδο ΜΕΒ του γερμανικού ομίλου, έχει την κίνηση πίσω, ενώ στη συγκεκριμένη εκδοχή του ο ηλεκτροκινητήρας των 204 ίππων ενδυναμώνεται με το πακέτο eBoost (που εκτός από την αύξηση της ισχύος στους 231 ίππους συνοδεύεται από μεγαλύτερης διάστασης τροχούς και εμπρός φρένα) και συνδυάζεται εδώ με τη «μεσαία» μπαταρία των 58 kWh. Ολοκληρώνοντας τις πρώτες συστάσεις με το αυτοκίνητό μας, σημειώστε ότι μιλάμε για ένα όχημα εξωτερικών διαστάσεων 4.324x1.809x1.540 χλστ., βάρους περίπου 1.824 κιλών και είναι εφοδιασμένο με Bridgestone ECO διαστάσεων 215/50 R19.
Μέσα από το Drive Profile, στο οποίο μπορείς να μπεις από το κουμπί «DRIVE» στα αριστερά του τιμονιού ή από την κεντρική οθόνη, μπορείς να επιλέξεις Range, Comfort, Performance, Cupra ή Individual, με το σύστημα να επεμβαίνει στο τιμόνι, στον κινητήρα και στον κλιματισμό. Σημειώστε εδώ ότι ακόμα ένα κουμπί, με το σήμα της εταιρείας, στα δεξιά του τιμονιού, αλλάζει γρήγορα το προφίλ από Comfort σε Cupra και αντίστροφα.
Μιας και μιλάμε για αμιγώς ηλεκτρικό, λοιπόν, η μέση τιμή του οδοιπορικού μας διαμορφώνεται στις 15,9 kWh/100 χλμ., ενώ μια ρεαλιστική αυτονομία σε μικτές συνθήκες είναι τα 350 χλμ. Με προσοχή και φειδώ στο δεξί πεντάλ μπορείς να κάνεις ακόμα και τα 400 χλμ. που υπόσχεται στο 100% της φόρτισης. Σε γενικές γραμμές, όσο κινείται κανείς σε αστικό περιβάλλον με αποτελεσματική εκμετάλλευση της ανάκτησης, μπορεί να διατηρείται γύρω στις 15 kWh/100 χλμ., ενώ αν παρασυρθεί από τον –Cupra– χαρακτήρα του Born, η τιμή εύκολα ξεπερνάει ακόμη και τις 27 kWh/100 χλμ.
Ώρα για Spa, 55 χρόνια μετά την πρώτη νίκη της McLaren στην F1 | Speedzone Podcast EP36
Με τη φορά του ρολογιού
Έχουμε ξεκινήσει το γύρο μας στο νησί αμέσως βγαίνοντας από το λιμάνι, βρίσκοντας στη σειρά τις τρεις διασημότερες παραλίες της Κύθνου. Πρώτος σταθμός στην Επισκοπή, έναν πανέμορφο όρμο, οργανωμένο στη μία του πλευρά με ωραίο beach bar, ενώ, για όσους δεν επιλέξουν τις ομπρέλες-ξαπλώστρες που υπάρχουν διαθέσιμες εκεί τους καλοκαιρινούς μήνες, τα αρμυρίκια παρέχουν ωραία φυσική σκιά, για το μεγαλύτερο διάστημα της ημέρας.
Συνεχίζουμε παραλιακά, κατευθυνόμενοι προς την αγαπημένη μας παραλία σε αυτό τον τόπο, την Απόκρουση, με τη μεγάλη σε πλάτος και μήκος αμμουδιά της και τα ωραία μαγαζιά. Για να την προσεγγίσουμε, οδηγούμε σε έναν ωραίο, «στριφτερό» δρόμο, ο οποίος στο τελείωμά του έχει μαγική θέα. Από αυτό το σημείο της διαδρομής, μάλιστα, προκύπτουν και τα οδηγικά συμπεράσματά μας.
Με το Cupra Born μπορείς να κινηθείς με όποιον ρυθμό επιλέξεις. Επιλέγουμε εν προκειμένω τα σπορ προγράμματα, ο ρυθμός αλλάζει και σε πρώτη φάση εντυπωσιάζεσαι από την εξαιρετική κύλιση του Born (ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στο πίσω μέρος), παρά τα 19άρια ελαστικά που φοράει και το αυξημένο βάρος. Το τιμόνι είναι πολύ γρήγορο (μεταβλητό βήμα κρεμαγιέρας), χωρίς όμως να παραβλέπουμε μια σχετική ασάφειά του στον ανοιχτό δρόμο, όπως και μια ευπάθεια του αμαξώματος στους πλευρικούς ανέμους, δεδομένα τα οποία είχαμε σημειώσει ερχόμενοι για Λαύριο.
Οι όποιες κλίσεις είναι άνευ σημασίας, χάρη στο αρκετά χαμηλό κέντρο βάρους (η υλοποίηση της Cupra χαμηλώνει το Born 15 χλστ. εμπρός και 10 χλστ. πίσω σε σχέση με το αδερφό ID.3), η δύναμη του συνόλου είναι επιπέδου… 6,6 δλ. για το «0-100» (2,6 δλ. για το «0-50»), ενώ η επιλογή ταμπούρων στον πίσω άξονα (εμπρός: αεριζόμενα δισκόφρενα 340x27 χλστ.) δε δημιουργεί το παραμικρό πρόβλημα στην πράξη, με το σύστημα πέδησης να στέκεται στο ύψος των περιστάσεων. Αυτή είναι άλλωστε η συνταγή που έχει επιλέξει το εργοστάσιο για τις ηλεκτρικές προτάσεις και στην ουσία πρόκειται για ζήτημα οικονομίας, παρά αποτελεσματικότητας, μιας και στην πλειονότητά τους οι επιβραδύνσεις γίνονται μέσω ανάκτησης.
Αναμενόμενα, θα λέγαμε, όλα αυτά για το Cupra Born, αλλά εμάς δε μας φτάνει αυτό, και, ως απόρροια της ταξιδιωτικής μας «διαστροφής», το θέτουμε και σε μια εκτός προγράμματος, λογικής και… δρόμου δοκιμασία: φύγαμε για την Κολώνα! Το απόλυτο hot spot του νησιού και ένα από τα πιο διάσημα καρτ ποστάλ της χώρας μας, το οποίο, αν δεν είσαι «σκαφάτος», το προσεγγίζεις από τη δεξιά πλευρά της Απόκρουσης και με χωματόδρομο, στενό και δύσκολο για ένα καθαρά ασφάλτινο και ηλεκτρικό όχημα με θηριώδη ελαστικά, το οποίο όμως τα βγάζει πέρα παλικαρίσια και χωρίς να περνάει ο παραμικρός ενοχλητικός κραδασμός στο εσωτερικό του. Μια εντυπωσιακή αμμουδιά 240 μέτρων, με θάλασσα αριστερά και δεξιά, που ξεκινάει από το ομώνυμο κορυφαίο μαγαζί της παραλίας και εκτείνεται έως την απέναντι βραχονησίδα, όπου βρίσκεται και το εκκλησάκι του Αγίου Λουκά.
Αφήνουμε τη μαγευτική -ακόμη και με συννεφιά- Κολώνα και πλέον βρισκόμαστε στο δρόμο για τα Λουτρά (γνωστά και για τις θερμές ιαματικές πηγές τους), αλλά και στα δεξιά τους, στην πιο γραφική ίσως τοποθεσία, αυτήν της Αγίας Ειρήνης, με τις λίγες αλλά εξαιρετικές επιλογές εστίασης στον κλειστό κολπίσκο.
Η συνέχεια θα μας βρει στον δημοφιλή οικισμό της Παναγιάς Κανάλας, που είναι χτισμένος γύρω από το μοναδικό πευκοδάσος του νησιού. Εκεί βρίσκεται και η ομώνυμη εκκλησία, με τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας. Σύμφωνα με την παράδοση, η εικόνα (αγιογραφήθηκε από τον ιερέα Εμμανουήλ Σκορδίλη τον 17ο αιώνα και πρόκειται για ένα εξαιρετικό έργο της κρητικής σχολής) βρέθηκε από τους ψαράδες στο στενό κανάλι ανάμεσα στην Κύθνο και τη Σέριφο, για αυτό και ονομάστηκε «Παναγία της Κανάλας» και φιλοξενείται σήμερα σε έναν μεγάλο ναό που χτίστηκε το 1869. Εκεί κάθε Δεκαπενταύγουστο γίνεται μεγάλο πανηγύρι με την περιφορά αλλά και την αναπαράσταση της εύρεσης της εικόνας της Παναγίας.
Απλότητα και φιλοξενία
Ως το νησί της απλότητας και της φιλοξενίας το διαφημίζουν οι κάτοικοι και η δημοτική αρχή, και θα συμφωνήσουμε απόλυτα με αυτό, αν και θεωρούμε ότι είναι πολλά παραπάνω η Κύθνος. Ευχή μας, να διατηρηθεί σε ένα νορμάλ επίπεδο όσον αφορά την ανοικοδόμηση -για να μην παρατηρηθούν τα φαινόμενα που συναντάμε μέσα από τα ταξιδιωτικά μας σε άλλα νησιά, κυρίως των Κυκλάδων- αλλά και σε μια τιμολογιακή πολιτική που να συνεχίσει να καθιστά αυτό τον επίγειο παράδεισο προσιτό και στον Έλληνα τουρίστα._ Μ. Σαλ.
ΜΟΝΑΔΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: η/κ πίσω >ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ η/κ: 231 ίπποι >ΜΕΓ. ΡΟΠΗ η/κ: 310 Nm >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 58 kWh ιόντων λιθίου >ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο μονής σχέσης >ΚΙΝΗΣΗ: Στους πίσω τροχούς >ΑΝΑΡΤΗΣΗ E/Π: Γόνατα ΜακΦέρσον/Πολλαπλών συνδέσμων >ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.324x1.809x1.540 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.766 χλστ. >ΑΠΟΣΚΕΥΕΣ: 385 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.824 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,6 δλ.* >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα* >ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 5%-80%: 35 λεπτά (120 kW) >6 ώρες και 15 λεπτά (11kW) >ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟΥ: 216-350 χλμ. >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟΥ: 15,9 kWh/100 χλμ. >ΤΙΜΗ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ: 45.200 ευρώ
*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
TIPS
Τι να δούμε;
Τη σημαντικότερη αρχαιολογική τοποθεσία της Κύθνου, το Βρυόκαστρο ή Ρηγόκαστρο, όπου στην αρχαιότητα βρισκόταν η πόλη της Κύθνου και κατοικήθηκε από τον 10ο αιώνα π.Χ. μέχρι και την πρώτη περίοδο του Μεσαίωνα > Το Αρχαιολογικό Μουσείο > Την Παναγία Κανάλα, του Νίκους, τη Φλαμπουριανή και τη Στρατηλάτισσα > Το σπήλαιο Καταφύκι στη Δρυοπίδα, στη θέση Φυρές, στο οποίο έβρισκαν καταφύγιο οι κάτοικοι του νησιού κατά τη διάρκεια των πειρατικών επιδρομών.
Πού να φάμε και να διασκεδάσουμε;
Εξαιρετικές επιλογές τα «Βυζάντιο», «Αρχιπέλαγος», «Ostria» και «Η Πελέγρα». Δοκιμάστε την κουζίνα του «Κούτσικου», ενώ οι επιλογές στα γραφικά λιμανάκια των Λουτρών και της Αγίας Ειρήνης, όπως το «ΑΡΙΑΣ», θα σας αποζημιώσουν με το παραπάνω. Πολλές επιλογές μέσα στη μίνιμαλ Χώρα (ή Μεσσαριά) του νησιού, στη Δρυοπίδα (ή Σύλλακα) αλλά και κάποιες στον Μέριχα. Αντιπροσωπευτικά πιάτα τοπικής κουζίνας είναι τα σφουγγάτα και ο πούλος. Αγαπημένα μας beach bar τα «Pountaki», «Coconuts», «Ble», «Baiocco» και φυσικά το «Kolona», σε ένα από τα καλύτερα σημεία των Κυκλάδων.