Mercedes Vision One-Eleven: Ματιές στο ηλεκτρικό μέλλον των hypercars
Με το πρωτότυπο Vision One-Eleven η Mercedes αναγεννά στη σύγχρονη εποχή την εμβληματική C111 στο «σώμα» ενός διθέσιου hypercar που τροφοδοτείται από μία καινοτόμα μπαταρία και τους πρωτοποριακούς ηλεκτροκινητήρες της Yasa.
Παρακολουθείστε πιο κάτω: 40 νίκες Verstappen και 100 χρόνια Le Mans 24hrs! | Speedzone Podcast EP32
Η εκθαμβωτική Mercedes Vision One-Eleven ένα μια ματιά στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. Και συνάμα ένα νέο διθέσιο hypercar, με εντυπωσιακή, σχεδόν «μονοκόμματη» εξωτερική σχεδίαση, με πόρτες σε στιλ φτερά γλάρου και ένα επιβλητικό κόκπιτ με ασημί ταπετσαρία, που δημιουργήθηκε από τους ιθύνοντες της γερμανικής εταιρείας από τη Στουτγάρδη ως φόρος τιμής στην πειραματική C111, η οποία κατασκευάστηκε σε μόλις 16 αντίτυπα για διάφορα προγράμματα δοκιμών και εξέλιξης στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και στις αρχές της δεκαετίας του 1970.
Χρησιμοποιώντας δύο ηλεκτρικούς κινητήρες αξονικής ροής της βρετανικής Yasa (διαβάστε περισσότερα στη συνέχεια) και μια μπαταρία με υγρόψυκτες κυλινδρικές κυψέλες και νέα χημεία που αναπτύχθηκε για χρήση σε οχήματα… ευρείας κατανάλωσης από το αγωνιστικό τμήμα της Mercedes-AMG που εξελίσσει τα μονοθέσια των Γερμανών για τη Formula 1, το Vision One-Eleven αποτελεί αναμφίβολα έναν σαφή προπομπό των εξελίξεων που θα δούμε στο προσεχές μέλλον στην κατηγορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων υψηλών επιδόσεων.
Σχεδιαστικά, το One-Eleven των 4,6 μ. συνδυάζει καθαρές φόρμες με τον χαρακτηριστικό γυάλινο… θόλο και μια σειρά προηγμένων αεροδυναμικών λειτουργιών και λεπτομερειών που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε αυτές της C111 να έχουν τον πρώτο λόγο. Αποτελώντας μια σαφή νύξη στο παρελθόν, το εμπρός μέρος είναι ιδιαίτερα χαμηλό ενσωματώνοντας στο κάτω άκρο δύο στρογγυλούς προβολείς «ενταγμένους» σε μια μάσκα με pixel που υπογραμμίζεται από ένα μεγάλο μαύρο splitter από ανθρακονήματα. Ιδιαίτερα εντυπωσιακό είναι και το πίσω μέρος. Εκεί κυριαρχεί μια μεγάλη αεροτομή που εκτείνεται προς τα έξω αυξάνοντας την κάθετη δύναμη και ο άκρως εντυπωσιακός διαχύτης.
Στο εσωτερικό, τα δύο καθίσματα είναι ενσωματωμένα στο πάτωμα, ενώ τα πεντάλ, το δερμάτινο τιμόνι τύπου F1 και οι πλάτες των καθισμάτων προσαρμόζονται για να επιτρέπουν στον οδηγό να βρει την ιδανική θέση οδήγησης – που εν πολλοίς δεν διαφέρει και τόσο από αυτή της Mercedes-AMG One που τροφοδοτείται από τον 1.600άρη κινητήρα της F1 των Γερμανών. Από εκεί και πέρα, εντύπωση προκαλούν το αλουμινένιο περίβλημα του ταμπλό, ενώ οι πληροφορίες του οδηγού «στεγάζονται» σε μια κεντρική οθόνη αφής που «τρέχει» το τελευταίο λογισμικό MBUX της Mercedes και μπορεί να επεκταθεί με λειτουργίες επαυξημένης πραγματικότητας.
Mercedes Vision One-Eleven: Με τους ηλεκτροκινητήρες της Yasa
Προς το παρόν, η Mercedes δεν ανακοινώνει στοιχεία απόδοσης όσον αφορά τους ηλεκτροκινητήρες του Vision One-Eleven. Ωστόσο, γνωστό είναι ότι οι τελευταίοι θα φέρουν την υπογραφή της βρετανικής εταιρείας Yasa, η οποία αποτελεί πλέον θυγατρική της Mercedes, και ειδικεύεται στην κατασκευή συμπαγών κινητήρων αξονικής ροής.. Αυτές οι ηλεκτρικές μονάδες παρουσιάζουν μεγαλύτερη απόδοση και ισχύ σε μια «συσκευασία» χαμηλότερου βάρους σε σχέση με τους ακτινικούς ηλεκτροκινητήρες που χρησιμοποιούνται σήμερα από τα τρέχοντα EVs της Mercedes-Benz EVs.
«Οι κινητήρες αξονικής ροής είναι σημαντικά ελαφρύτεροι και πιο συμπαγείς, αλλά πιο ισχυροί σε σχέση με τους ηλεκτροκινητήρες ακτινικής ροής που χρησιμοποιούνται σήμερα στο 99% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε έναν κινητήρα αξονικής ροής, η ηλεκτρομαγνητική ροή κινείται παράλληλα με τον άξονα περιστροφής του κινητήρα, ο οποίος είναι εξαιρετικά αποδοτικός. Σε έναν κινητήρα ακτινικής ροής, η ροή κινείται κάθετα στον άξονα περιστροφής. Σε σύγκριση με τους κινητήρες ακτινικής ροής, έχουν σημαντικά υψηλότερα αποθέματα ισχύος, γεγονός που προσφέρει ένα εντελώς νέο επίπεδο απόδοσης», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Tim Woolmer, Ιδρυτής και Chief Technology Officer της Yasa.
Εκτός από την ισχύ και την πυκνότητα ροπής, ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα των συγκεκριμένων μονάδων είναι το συμπαγές μέγεθός τους, το οποίο μειώνει τόσο το βάρος όσο και τις διαστάσεις. Το βάρος ενός κινητήρα αξονικής ροής είναι μόλις το ένα τρίτο του βάρους των σημερινών ηλεκτροκινητήρων με την ίδια ισχύ. Ταυτόχρονα, απαιτεί μόλις το ένα τρίτο του χώρου που καταλαμβάνει ένας κινητήρας ακτινικής ροής. Αυτό ανοίγει εντελώς νέες επιλογές για τους μηχανικούς, όπως αποδεικνύεται από το πρωτότυπο Vision One-Eleven της Mercedes.
Όπως επισήμως ανακοινώθηκε, η μελλοντική γενιά κινητήρων αξονικής ροής της Yasa θα παράγεται στο εργοστάσιο της Mercedes στο Βερολίνο.