H Lexus πάει τώρα και στην πόλη, με το LBX
Το LBX δεν είναι νέο, γιατί πολύ απλά η Lexus δεν είχε κάτι ανάλογο μέχρι τώρα.
Πάντοτε κάθε εμπορική κίνηση της Lexus ήταν μια «πάλη» με τα όρια των κατηγοριών και φόντο την πολυτέλεια. Ξεκινώντας από τα ψηλά (όπως το σεντάν LS του 1989, το crossover RX του 1998 και το supercar LFA του 2009), κατέβαινε σταδιακά σε μικρότερες κατηγορίες.
Από τότε όμως που το CT ξέμεινε χωρίς διάδοχο, το UX ήταν αυτό που έμεινε να αποτελεί το στυλοβάτη της γκάμας. Όταν όμως έχεις πρόσβαση σε μια τέτοια τεράστια γκάμα από πλατφόρμες (βλέπε Toyota), δεν μπορείς να αφήνεις την ευκαιρία να πηγαίνει χαμένη.
Βλέποντας λοιπόν την απήχηση του Yaris Cross στη Γηραιά Ήπειρο, η Lexus είχε καταλάβει ότι είχε φτάσει πλέον η στιγμή να εισέλθει στην κατηγορία των B-SUV ή αστικών crossover. Φυσικά, αυτό σημαίνει ότι μια τέτοια κίνηση θα έπρεπε να γίνει με τους δικούς της όρους, σε ό,τι αφορά τη σχεδίαση, την πολυτέλεια και την περίφημη οδηγική «υπογραφή» του Ιάπωνα κατασκευαστή.
Το LBX είναι το μικρότερο Lexus μέχρι σήμερα και δικαίως αποτελεί ένα μοντέλο ορόσημο, κάτι που φαίνεται αμέσως από το όνομα. Μέχρι σήμερα η Lexus είχε χρησιμοποιήσει τριπλέτα γραμμάτων μόνο για το εμβληματικό supercar, LFA.
Το «LBX» σημαίνει «Lexus Breakthrough Crossover», καταδεικνύοντας τη στροφή της εταιρείας από τα μεγάλα οχήματα, που απευθύνονταν κατά βάση στις αγορές της Ασίας και της Αμερικής, σε αυτό το κόμπακτ crossover με ξεκάθαρο ευρωπαϊκό προσανατολισμό.
Σχεδιάζοντας το LBX
Δεν είναι διόλου τυχαίο το γεγονός ότι η Lexus επέλεξε το Μιλάνο για αυτή την πρώτη στατική αποκάλυψη του νέου της αυτοκινήτου. Η Ιταλική μεγαλούπολη θεωρείται ως η πρωτεύουσα του στυλ και της σχεδίασης, στοιχεία τα οποία κυριαρχούν στο LBX. Το παρών μάλιστα στην παρουσίαση, έδωσε και ένας δικός μας άνθρωπος, ο Δημήτρης Τριποσπίτης, ο οποίος από τις αρχές της χρονιάς βρίσκεται στο τιμόνι της Lexus Europe.
Η σχεδίαση του LBX καθιερώνει μια νέα ταυτότητα για τη Lexus, με την ονομασία «Resolute Look», όπου η πιο σημαντική πτυχή της σχεδίασης είναι μια νέα διάταξη στην εμπρός όψη, που «σπάει» την ατρακτοειδή μάσκα, σήμα κατατεθέν των αυτοκινήτων της Lexus την τελευταία δεκαετία.
Ο σχεδιασμός βασίζεται στην κληρονομιά του Resolute Look της Lexus που παρουσιάστηκε με το πρωτότυπο LF-S του 2003 και αποτέλεσε χαρακτηριστικό στυλιστικό στοιχείο για τα μοντέλα παραγωγής της Lexus από τις αρχές της δεκαετίας του 2000.
Τα σχόλια του Koichi Suga, Γενικού Διευθυντή Σχεδιασμού της Lexus, είναι χαρακτηριστικά: «Αποδομήσαμε κατά μία έννοια τη μάσκα ατράκτου, για να υλοποιήσουμε μια νέα σχεδιαστική κατεύθυνση. Καταφέραμε να δημιουργήσουμε μια νέα ταυτότητα της μπροστινής όψης, που είναι εντελώς διαφορετική από πριν, αλλά και άμεσα αναγνωρίσιμη ως Lexus».
Οι προβολείς μαζί με τη μακρόστενη μάσκα δημιουργούν ένα καμπυλόγραμμο σύνολο στο οποίο καταλήγει το έντονα κυρτωμένο καπό, κάτω από το οποίο βρίσκεται η χαρακτηριστική τραπεζοειδής μάσκα, με το κυψελοειδές μοτίβο να ενσωματώνεται αρμονικά στον ογκώδη προφυλακτήρα.
Οι μπροστινές κολόνες είναι τραβηγμένες προς τα πίσω, με αποτέλεσμα η καμπίνα να φαίνεται συμπαγής και το καπό μακρύτερο, διαμορφώνοντας ένα σπορ προφίλ, που τονίζεται από τα φουσκωμένα φτερά και τους κοντούς προβόλους. Στο πίσω μέρος η έντονη πτύχωση στην πέμπτη πόρτα οροθετείται από τη φωτιζόμενη μπάρα που ενώνει τα φώτα και την ονομασία του κατασκευαστή.
Το LBX έχει ακριβώς το ίδιο μήκος (4.180 χλστ.) με το Yaris Cross, κάτι που σημαίνει ότι βρίσκεται κάτω από το ψυχολογικό όριο των 4,2 μ. της συντριπτικής πλειονότητας των περισσότερων B SUV. Από εκεί και πέρα, είναι πλατύτερο (1.825 χλστ.), χαμηλότερο (1.545 χλστ.) και με ελαφρώς μακρύτερο μεταξόνιο (2.580 χλστ.) σε σύγκριση πάντα με το αδελφό Yaris Cross, το οποίο επίσης βασίζεται στη μητρική πλατφόρμα GA-B.
Οι «ατμόσφαιρες» του LBX
Οι σχεδιαστές της Lexus επεδίωξαν να δημιουργήσουν ένα απλό και εκλεπτυσμένο εσωτερικό, που δημιουργεί την αίσθηση και την ατμόσφαιρα ενός μοντέλου μεγαλύτερης κατηγορίας.
Το cockpit του οδηγού είναι μια ερμηνεία της φιλοσοφίας Tazuna της Lexus, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Lexus NX. Αυτό τοποθετεί τα κύρια χειριστήρια και τις πηγές πληροφοριών γύρω από τον οδηγό.
Ο ορίζοντας του ταμπλό οριοθετείται από τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 12,3 ιντσών και τους ιδιαίτερα λεπτοκαμωμένους αεραγωγούς που δημιουργούν ένα ενιαίο σύνολο, κάτω από το οποίο βρίσκεται η υπερυψωμένη κεντρική κονσόλα, που φιλοξενεί την κεκλιμένη οθόνη αφής, τον μίνι επιλογέα του κιβωτίου και μερικές μεγάλες και πρακτικές θήκες.
Το LBX είναι εξοπλισμένο με το πιο πρόσφατο σύστημα Lexus Link Connect, το οποίο λειτουργεί μέσω μίας οθόνης αφής 9,8 ιντσών και διαθέτει: πλοήγηση βασισμένη στο cloud, ψηφιακό βοηθό Hey Lexus, ενσωμάτωση τηλεφώνου με ασύρματο Apple CarPlay ή με ενσύρματο Android Auto και, φυσικά, δυνατότητα over-the-air ενημερώσεων λογισμικού.
Ο ατμοσφαιρικός φωτισμός επιτείνει την αίσθηση Omotenashi, που αποτυπώνει την κουλτούρα φιλοξενίας σύμφωνα με την ιαπωνική παράδοση, δίνοντας τη δυνατότητα επιλογής πενήντα διαφορετικών αποχρώσεων.
Με το LBX η Lexus θέλει να εισαγάγει νέα εμπορικά ήθη σε αυτή την κατηγορία, όπου αντί για τις κλασικές εξοπλιστικές εκδόσεις, εισάγει αυτές τις νέες εναλλακτικές «ατμόσφαιρες». Αντί να καθορίζονται από το επίπεδο εξοπλισμού ή τα χαρακτηριστικά άνεσης, αυτές οι τέσσερις ατμόσφαιρες με τις ονομασίες εστιάζουν στην έκφραση διαφορετικών εκλεπτυσμένων, δυναμικών ή σπορ θεμάτων μέσα από στυλάτες λεπτομέρειες, χρώματα, υφές και φινιρίσματα.
Πέρα από τη βασική, λοιπόν, υπάρχουν οι διαθέσιμες ατμόσφαιρες: Elegant, Relax, Cool και Emotion, που έχει έναν πιο σπορ και δυναμικό χαρακτήρα. Αυτό σημαίνει ότι στο LBX δε θα υπάρχει η επιλογή της σπορ εκδοχής F-Sport, που είχαμε μάθει από τα υπόλοιπα μοντέλα της γκάμας της Lexus.
Έτσι, οι επιλογές έξτρα εξοπλισμού έχουν περιοριστεί και περιλαμβάνουν την ψηφιακή οθόνη οργάνων, head-up display, σύστημα απομακρυσμένης στάθμευσης, ψηφιακό κλειδί, premium ηχοσύστημα Mark Levinson, τεχνολογία καθαρισμού αέρα nanoe-X και ηλεκτρική πίσω πόρτα.
Πιστό στη δέσμευση της Lexus να καταστήσει την πολυτέλεια ως προσωπική υπόθεση, το LBX θα δίνει το περιθώριο στους ιδιοκτήτες που επιθυμούν μια πιο εξατομικευμένη εμφάνιση, να επωφεληθούν από τη νέα υπηρεσία Lexus Bespoke Build.
Αυτή επιτρέπει την εξατομίκευση ειδικών λεπτομερειών που αφορούν τις ζώνες ασφαλείας, τα σχέδια κεντήματος και το χρώμα των ραφών της ταπετσαρίας, τα διακοσμητικά στοιχεία αλλά και την επιλογή πολυτελών υλικών για τις επενδύσεις.
Τηρουμένων των αναλογιών που θέτουν οι κόμπακτ εξωτερικές διαστάσεις, οι χώροι δείχνουν ικανοποιητικοί για τέσσερις επιβάτες, ενώ το πορτ μπαγκάζ έχει χωρητικότητα 332 λίτρων (τιμή που μειώνεται στις τετρακίνητες εκδόσεις). Τα πίσω καθίσματα είναι τοποθετημένα ελαφρώς ψηλότερα σε σχέση με τα εμπρός, ώστε όλοι οι επιβάτες να απολαμβάνουν καλή ορατότητα.
H υβριδική καρδιά του LBX
Το LBX είναι το πρώτο μοντέλο της Lexus που βασίζεται σε μια ειδική, τροποποιημένη έκδοση της πλατφόρμας GA-B, και το μεγάλο στοίχημα είναι η διασφάλιση της περίφημης οδηγικής υπογραφής (Lexus Driving Signature) στη μικρότερη συσκευασία που έχει δημιουργήσει μέχρι σήμερα η Lexus.
Το πρώτο μέλημα των μηχανικών της εταιρείας ήταν η βελτίωση της δομικής ακαμψίας και η διατήρηση του βάρους σε χαμηλά επίπεδα, κάτι που μεταφράζεται σε μία τιμή 1.280 κιλών. Το LBX θα προσφέρεται σε μία και μόνο εκδοχή κινητήρα, η οποία βασίζεται σε μια βελτιωμένη παραλλαγή του καταξιωμένου αυτοφορτιζόμενου υβριδικού συνόλου της Toyota.
Αυτό το σύνολο, αποτελείται από τον 3κύλινδρο ατμοσφαιρικό του 1,5 λίτρου, μια νέα διπολική μπαταρία νικελίου-υδριδίου μετάλλου χαμηλής αντίστασης/υψηλής απόδοσης, δύο ηλεκτροκινητήρες-γεννήτριες τοποθετημένους σε ξεχωριστούς άξονες και ένα αναθεωρημένο e-CVT κιβώτιο.
Χάρη στις βελτιώσεις, η συνδυαστική απόδοση έχει φτάσει στους 136 ίππους (όσα σχεδόν δηλαδή αποδίδει συνδυαστικά το πέμπτης γενιάς 1.800αρη υβριδικό σύνολο της Corolla) και στα 185 Nm, κάτι που έχει περιορίσει την επίδοση 0-100 χλμ./ώρα στα 9,2 δλ.
Αξίζει να σημειώσουμε ορισμένες λεπτομέρειες, όπως το σύστημα Vehicle Braking Posture Control (εξισορροπεί αυτόματα την κατανομή της δύναμης πέδησης εμπρός και πίσω για την καταστολή των κλίσεων κατά τον διαμήκη άξονα), το Hybrid System Control (ευθυγραμμίζει τον παραγόμενο ήχο ανάλογα με την επιτάχυνση) και φυσικά την πολύ σημαντική επιλογή της τετρακίνητης έκδοσης, η οποία αποκτά έναν επιπλέον μικρό ηλεκτροκινητήρα στο διαφορικό των πίσω τροχών.
Ιδιαίτερη προσοχή έχει δοθεί στη διαχείριση του θορύβου και των κραδασμών, που αποτελούν τον βασικότερο πυλώνα στην οδηγική υπογραφή της Lexus. Πέρα λοιπόν από την ύπαρξη αντικραδασμικού άξονα στον 3κύλινδρο κινητήρα, έχουν τοποθετηθεί σε στρατηγικά μελετημένα σημεία της καμπίνας άφθονες ποσότητες ηχομονωτικών και ηχοαπορροφητικών υλικών.
Το εγχείρημα δεν είναι διόλου εύκολο, μιας και οι μηχανικοί της εταιρείας είχαν να αντιμετωπίσουν μία σειρά από προκλήσεις, όπως τη χαρακτηριστική λειτουργία του κιβωτίου και την ποιότητα κύλισης. Σε ότι αφορά την τελευταία, καθοριστικός θα είναι ο ρόλος που θα πρέπει να εξασφαλίσει για πρώτη φορά σε ένα Lexus ένας ημιάκαμπτος άξονας (στις τετρακίνητες εκδόσεις τοποθετείται μία διαφορετικής αρχιτεκτονικής πίσω ανάρτηση με διπλά ψαλίδια) σε ένα αμάξωμα με τόσο μικρό μήκος και μεταξόνιο.
Με μεγάλο ενδιαφέρον λοιπόν θα περιμένουμε την πρώτη οδηγική επαφή, που αναμένεται να συμπέσει με το επίσημο λανσάρισμα του LBX το φθινόπωρο, οπότε και θα ξεκινήσουν οι παραγγελίες, ενώ οι πρώτες παραδόσεις υπολογίζεται να ξεκινήσουν μέσα στο πρώτο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς. _ Σ. Τ.