Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου το 2022
Αυτοί είναι οι κερδισμένοι και οι χαμένοι της παγκόσμιας αυτοκινητικής σκακιέρας για το 2022.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ - Verstappen: «Δεν είναι τζόγος η Formula 1» | Speedzone Podcast EP28
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Jato Dynamics, 79,4 εκατομμύρια νέα οχήματα ταξινομήθηκαν παγκοσμίως το 2022 σημειώνοντας μείωση 2% σε σχέση με τις 80,7 εκατομμύρια μονάδες που καταγράφηκαν το 2021. Τα θετικά αποτελέσματα σε αρκετές αναδυόμενες αγορές, όπως η Ινδία, η Μέση Ανατολή, η Νοτιοανατολική Ασία και η Αφρική, που αντιπροσωπεύουν το 24% των παγκόσμιων πωλήσεων, αντιστάθμισαν τις μειώσεις που παρατηρήθηκαν στη Βόρεια Αμερική, την Ευρώπη και την Κίνα.
Ακόμα πιο σημαντικές σε σχέση με τις τελευταίες ήταν η απώλειες στη Ρωσία, στην οποία «χάθηκαν» σχεδόν 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα, με τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων να μειώνονται κατά 59%. Αντίθετα, η ζήτηση στην Ινδία, την τρίτη πλέον μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον πλανήτη, αυξήθηκε κατά 24% και σημειώνοντας νέο ρεκόρ ταξινομήσεων της τάξης των 4,37 εκατομμυρίων μονάδων, η χώρα πήρε το προβάδισμα έναντι της Ιαπωνίας.
Τα οικονομικά κίνητρα και τα μέτρα που πάρθηκαν μετά την πανδημία βοήθησαν στην τόνωση της ζήτησης στη Μέση Ανατολή. Οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων στις έξι χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου έφτασαν τις 2,75 εκατομμύρια μονάδες. Στην Αφρική, οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων το 2022 αυξήθηκαν κατά 5,5% φτάνοντας τις 1,15 εκατομμύρια μονάδες. Αυτό οφείλεται στην αύξηση κατά 14% των πωλήσεων στη Νότια Αφρική – τη μεγαλύτερη αγορά της ηπείρου, που αντιπροσωπεύει το 44% του συνόλου. Την ίδια στιγμή, τη χρονιά που πέρασε, η Βόρεια Αφρική αντιπροσώπευε το 42% του συνολικών πωλήσεων στην ήπειρο.
Η επέλαση των BEV
Το 2022, ο συνολικός όγκος πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV) αυξήθηκε κατά 66% φτάνοντας συνολικά τις 7,37 εκατομμύρια μονάδες – επίδοση που ισοδυναμεί με ετήσια αύξηση 2,9 εκατομμυρίων μονάδων από έτος σε έτος. Πέρυσι, το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς των BEV εκτινάχθηκε από 5,5% που ήταν το 2021 σε 9,3%. Σε «τοπικό» επίπεδο, μόνο η Κίνα και η Ευρώπη εξασφάλισαν διψήφιο μερίδιο αγοράς για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που έφτασε αντίστοιχα στο 15,6% και 12,2%.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η Νορβηγία συνέχισε να δίνει το ρυθμό όσον αφορά την αποδοχή των ηλεκτρικών οχημάτων. Πέρυσι, το 71% των οχημάτων που ταξινομήθηκαν στη χώρα ήταν BEV, ενώ την ίδια ώρα το Χονγκ Κονγκ ήταν αυτό που κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση όσον αφορά το μερίδιο αγοράς – από 24,4% το 2021 σε 53,1% πέρυσι.
Η Κίνα ήταν και πάλι ο ηγέτης ως η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο όσον αφορά τις πωλήσεις BEV, αντιπροσωπεύοντας το 53% των παγκόσμιων πωλήσεων. Αν μη τι άλλο, η επιτυχία της Κίνας στο συγκεκριμένο «τερέν» αποτελεί απόρροια τόσο των μικρότερων χρόνων αναμονής για τα BEV σε σύγκριση με τα μοντέλα με θερμικούς κινητήρες όσο και της αυξανόμενης προσφοράς EV για τους καταναλωτές. Ο ηγέτης όσον αφορά τις πωλήσεις BEV στην Κίνα το 2022 ήταν η Tesla, η οποία αύξησε τις πωλήσεις της κατά 43% – ωστόσο η αμερικάνικη εταιρεία έχασε μερίδιο αγοράς , το οποίο περιορίστηκε κατά 3 μονάδες στο 17,6%.
Η Toyota σέρνει τον χορό
Το 2022, η Toyota ήταν ο κατασκευαστής με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο – 13 στα 100 νέα οχήματα που πωλήθηκαν παγκοσμίως έφεραν τα σήμα της εταιρείας. Ο Ιάπωνας κατασκευαστής κατάφερε να αυξήσει το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς του κατά 0,3 μονάδες, χάρη στις ενισχυμένες πωλήσεις του στην Κίνα, η οποία αποτελεί πλέον τη μεγαλύτερη αγορά της Toyota παγκοσμίως, μπροστά από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία.
Όπως και το 2021, το VW Group εξασφάλισε τη δεύτερη θέση, παρά την πτώση των πωλήσεών του κατά 10%. Στην Κίνα, τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του ομίλου, οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 6% ως αποτέλεσμα του αυξανόμενου «τοπικού» ανταγωνισμού. Ωστόσο, το VW Group παρέμεινε ο κορυφαίος κατασκευαστής τόσο στην Κίνα όσο και στην Ευρώπη.
Η Hyundai-Kia ακολούθησε στην τρίτη θέση ως αποτέλεσμα της ισχυρής της θέσης στην αγορά της Κορέας, της Ινδίας, της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης.
Στην τέταρτη θέση, η Stellantis είδε συνολικό τις συνολικές της πωλήσεις να διαμορφώνονται το 2022 στις 5,8 εκατομμύρια μονάδες, καταγράφοντας μείωση κατά 10%. Στην Ευρώπη, οι πωλήσεις της Stellantis μειώθηκαν κατά 14%, σε αντίθεση με εκείνες στην Λατινική Αμερική, όπου ο όμιλος πήρε πειστικά την πρώτη θέση.
Η General Motors, από τη μεριά της, πούλησε 4,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα συμπληρώνοντας την πρώτη πεντάδα.
Το 2022, ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος κατασκευαστής οχημάτων ήταν η κινεζική BYD, η οποία κατάφερε να κερδίσει 1,5 μονάδες μέσα στο 2022 όσον αφορά το μερίδιό της σε παγκόσμιο επίπεδο. Ωστόσο, η BYD ακολούθησε την Tesla ως ο δεύτερος σε πωλήσεις κατασκευαστής BEV στον κόσμο, με αύξηση 184% και περισσότερες από 911.000 μονάδες μέσα στο 2022.
Διαβάστε εδώ: Ποιος ήταν ο αληθινός «άνθρωπος από σίδηρο»
Δύο μοντέλα της Tesla στο παγκόσμιο Top 10
Το 2022 η Tesla είδε δύο (από τα συνολικά τέσσερα) μοντέλα της στην πρώτη δεκάδα της παγκόσμιας κατάταξης. Σύμφωνα με στοιχεία της Jato που αφορούν σε 53 αγορές, το Tesla Model Y ήταν το τρίτο επιβατικό με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως το 2022, πίσω από τα Toyota RAV4 και Toyota Corolla.
Την ίδια στιγμή, το Tesla Model 3 κατέλαβε τη 10η θέση, με την Toyota να έχει 5 μοντέλα στο top 10, ενώ η Ford, η Nissan και η Honda από ένα.
Τα SUV συνεχίζουν να καλπάζουν
Παρά το γεγονός ότι η συνολική αγορά «έχασε» ποσοστιαία 2 μονάδες μεταξύ 2021 και 2022, οι πωλήσεις των SUV αυξήθηκαν κατά 2,3% φτάνοντας αισίως στα 32,8 εκατομμύρια οχήματα. Το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς των εν λόγω οχημάτων αυξήθηκε κατ’ επέκταση από 39,7% σε 41,3%.
Τα SUV σημείωσαν την ταχύτερη ανάπτυξη στην Ευρώπη, με αύξηση μεριδίου αγοράς της τάξης των 4,3 ποσοστιαίων μονάδων – έτσι τα μοντέλα του συγκεκριμένου είδους απέσπασαν το 43% όλων των πωλήσεων ελαφρών οχημάτων. Στη Βόρεια Αμερική, οι πωλήσεις των SUV αντιπροσώπευαν το 54% των συνολικών, ενώ στην Κίνα το 41% της αγοράς.