75 χρόνια Porsche – Μια μεγάλη επέτειος
Η Porsche γιορτάζει 75 συναρπαστικά χρόνια sport αυτοκινήτων με οδηγό τα όνειρα και με μια σειρά εκδηλώσεων, εκθέσεων και ενεργειών σε όλον τον κόσμο.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ - Verstappen: «Δεν είναι τζόγος η Formula 1» | Speedzone Podcast EP28
Το καλοκαίρι του 2023 συμπληρώνονται 75 χρόνια από τότε που παρουσιάστηκε η Porsche No. 1 Roadster, το πρώτο σπορ αυτοκίνητο των μοντέρνων καιρών. Παρήχθη το 1948 στο Gmünd της Αυστρίας, ήταν ανοικτό και είχε τον αερόψυκτο, τετρακύλινδρο και επίπεδο κινητήρα στο πίσω μέρος. Το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε το όνομα Porsche είχε ιπποδύναμη 35 αλόγων, τα οποία σε συνδυασμό με τα μόλις 585 κιλά, της χάριζαν τελική ταχύτητα που έφτανε τα 135 km/h.
Από την αρχή, η Porsche χρησιμοποίησε τον μηχανοκίνητο αθλητισμό ως πλατφόρμα για τη δοκιμή νέων οχημάτων. Έτσι, στις 11 Ιουλίου 1948 η Porsche 356/1 roadster πραγματοποίησε έναν γρήγορο γύρο επίδειξης στον αγώνα δρόμου της πόλης του Ίνσμπρουκ με τον Herbert Kaes πίσω από το τιμόνι.
Η ανάγκη πραγματοποίησης ενός ονείρου σηματοδότησε την αρχή της ιστορίας της Porsche. Ο Ferry Porsche (1909-1998), γιος του ιδρυτή της εταιρείας Ferdinand Porsche (1875-1951), είχε μια ξεκάθαρη ιδέα για το πώς πρέπει να είναι ένα σπορ αυτοκίνητο. Υλοποίησε αυτήν την τολμηρή ιδέα το 1948, κατασκευάζοντας την Porsche 356 «No. 1» roadster. Το roadster 356/1 έλαβε έγκριση στις 8 Ιουνίου 1948. Αυτή θεωρείται και ως η ημερομηνία γέννησης της εταιρείας, ενώ το πρωτότυπο 356 έγινε το πρώτο σπορ αυτοκίνητο που έφερε το εμπορικό σήμα Porsche.
Η χειρωνακτική παραγωγή των πρώτων οχημάτων ξεκίνησε την ίδια χρονιά (1948). Στην ανάπτυξη της 356, ο Ferry Porsche έδειξε ότι όχι μόνο ότι ήταν εξαιρετικός ηγέτης της ομάδας και οραματιστής, αλλά και ότι ήταν αφοσιωμένος στο σχέδιό του. Η κατασκευή ενός σπορ αυτοκινήτου στα τέλη της δεκαετίας του ‘40 απαιτούσε τόλμη. Ο Ferry Porsche την είχε. Με τη στάση και τα λόγια του άνοιξε το δρόμο της εταιρείας προς το μέλλον. Άλλωστε, τo μότο της«Driven by Dreams» («Με οδηγό τα Όνειρα») ορίζει την ουσία του brand και υπονοεί ότι οι οραματιστές αλλάζουν τον κόσμο με τη διορατικότητα και τις εμπνεύσεις τους.
Επιπλέον, σε αυτή την πρόταση αντικατοπτρίζεται η προσέγγιση που υιοθετούν καθημερινά οι άνθρωποι της Porsche, για να εκπληρώνουν τα όνειρα των πελατών τους ανά την υφήλιο, σύμφωνα και με την προτροπή του Ferry Porsche: «Εκείνοι που είναι τόσο τυχεροί ώστε να χτίσουν μια επιχείρηση που ξεκίνησαν από ένα όνειρο, οφείλουν στον κόσμο να είναι οι φύλακες των ονείρων».
Από την τρίτη γενιά της οικογένειας, ο Dr. Wolfgang Porsche, μέτοχος και πρόεδρος του εποπτικού συμβουλίου της Porsche, ο τέταρτος και νεότερος γιος του FerryPorsche και εγγονός του ιδρυτή της Porsche, Ferdinand Porsche, επισημαίνει σχετικά. «Ο ρόλος μου είναι να διευκολύνω τις καλές ιδέες και να προστατεύω όσα έχουν δοκιμαστεί στο παρελθόν. Αυτό είναι το ζητούμενο τόσο για την εταιρεία όσο και για την οικογένειά μου».
Ως μέτοχος, ο Δρ Wolfgang Porsche γνωρίζει την ιδιαίτερη ευθύνη που φέρει για την εταιρεία: «Για μένα, ο σκοπός είναι η δημιουργία ασφάλειας τόσο σε καλές όσο και σε δύσκολες συνθήκες, έτσι ώστε η Porsche να συνεχίσει να είναι Porsche και στο μέλλον». Γι αυτό και μολονότι τα όνειρα μπορεί κατά καιρούς να αλλάζουν, καταφέρνει να είναι καινοτόμος, μένοντας σταθερός ή αμφισβητώντας τα πάντα. Διότι αυτό που έχει σημασία είναι ότι η ουσία της μάρκας ζει όταν πραγματοποιούνται αυτά τα όνειρα. Και όταν αυτό που πάντα ξεχώριζε και διέκρινε την Porsche, η ταυτότητα της εταιρείας, παραμένει αναλλοίωτη.
Η τεχνολογική καινοτομία αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του DNA της Porsche από τότε που ο Ferdinand Porsche εξέπληξε τον κόσμο με τα ηλεκτρικά-υβριδικά οχήματα στα τέλη του 19ου αιώνα. Ο Ferdinand Alexander Porsche (1935- 2012), ο πρωτότοκος γιος του Ferry Porsche δημιούργησε μοναδικά σχέδια βασισμένα σε αυτές τις αρχές. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1950, ο F. A. Porsche ήταν επικεφαλής της ομάδας που έδωσε στην 911 το διαχρονικό της σχήμα. Πρωτοπαρουσιάστηκε ως 901 το 1963 και ένα χρόνο μετά εξελίχθηκε ως η εμβληματική Porsche 911 που προκαλεί συγκίνηση από όπου και αν περνά.
Η Porsche όπως όλοι γνωρίζουν είναι πλέον ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στους αγώνες σε όλο τον κόσμο και θρυλικοί οδηγοί αγωνίστηκαν με το έμβλημά της σε ράλλυ και σιρκουί όπως του Le Mans. Ο πολυνίκης Jacques Bernard «Jacky» Ickx, ο Hans-Joachim Stuck, η πρωτοπόρος Gilberte Thirion, ο Walter Röhrl,o αδάμαστος Timo Bernhard, ο André Lotterer κ.ά. έμειναν στην Ιστορία για το «όλα ή τίποτα» πνεύμα τους, για το ότι δεν εγκατέλειπαν ποτέ τη μάχη, για το ότι άνοιγαν συνεχώς καινούριους δρόμους, μέσα από τις πιο απαιτητικές και εξαντλητικές συνθήκες.
Ειδικά στο Le Μans, τον σπουδαιότερο και συνάμα σημαντικότερο αγώνα αντοχής στον κόσμο, εκεί όπου η νίκη αποτελεί κατόρθωμα για οδηγούς και κατασκευαστές, η Porsche έχει καταφέρει να πετύχει συνολικά 19 νίκες και βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των κατασκευαστών, ένας πραγματικός άθλος που βασίζεται στην τεχνική υπεροπλία, το πάθος και τη νοοτροπία Porsche. Μάλιστα, είναι η μοναδική εταιρεία που έχει δώσει στην ξακουστή κούρσα των 24 ωρών αδιάλειπτα το παρών από το 1951 μέχρι και σήμερα.
Η Porsche θεωρεί ότι η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής είναι μια από τις πιο σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή ο κόσμος και ως εκ τούτου, η εταιρεία εργάζεται για να μηδενίσει το ανθρακικό της αποτύπωμα έως και το 2030 και οραματίζεται ένα εργοστάσιο με μηδενικό αντίκτυπο στον πλανήτη. Με τη στρατηγική αειφορίας της εστιάζει στα επαναχρησιμοποιούμενα υλικά και σε τεχνολογία φιλική προς την ανακύκλωση, ενώ προάγει και υποστηρίζει την κυκλική οικονομία. Για παράδειγμα, με το πρόγραμμα CASCADE, η Porsche και η Michelin βοηθούν έως και 1.000 μικροϊδιοκτήτες στο νησί της Σουμάτρας, στην Ινδονησία, να εξάγουν βιώσιμα την πρώτη ύλη καουτσούκ.
«Η ηλεκτρική κινητικότητα είναι ύψιστη προτεραιότητα για την Porsche. Φιλοδοξία μας είναι περισσότερο από το 80% των οχημάτων που θα παραδοθούν στους πελάτες το 2030 να είναι αποκλειστικά ηλεκτρικά. Σκεφτόμαστε επίσης την προστασία του κλίματος ολιστικά και ως εκ τούτου επικεντρωνόμαστε σε δύο e: την ηλεκτρική κινητικότητα και τα eFuels», εξηγεί ο Πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Porsche, Oliver Blume.
Τα ηλεκτρονικά καύσιμα (eFuels) είναι συνθετικά καύσιμα που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές. Παράγονται με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, για παράδειγμα με χρήση αιολικής ενέργειας, νερού και διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Η ίδια ποσότητα CO2 εξάγεται από την ατμόσφαιρα όταν παράγονται eFuels όπως απελευθερώνεται ξανά όταν χρησιμοποιούνται από το όχημα. Επομένως, επιτρέπουν στους κινητήρες εσωτερικής καύσης να λειτουργούν δυνητικά με ουδέτερο ανθρακικό αποτύπωμα. Τον Δεκέμβριο του 2022, η HIF Global, η Porsche και οι διεθνείς εταίροι άνοιξαν το κοινό τους πιλοτικό εργοστάσιο για τη βιομηχανική παραγωγή eFuels κοντά στην Punta Arenas, στη Χιλή. Η τοποθεσία μπορεί να υπερηφανεύεται για τις τέλειες συνθήκες, καθώς μια ανεμογεννήτρια εκεί μπορεί να παράγει τρεις έως τέσσερις φορές περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από μια ανεμογεννήτρια στη Γερμανία.
Τα ηλεκτρονικά καύσιμα επιτρέπουν τη μεταφορά ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε τεράστιες αποστάσεις, σε υγρή μορφή, χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα υποδομή. Η HIF Global, στην οποία η Porsche κατέχει μερίδιο, σχεδιάζει να παράγει περισσότερα από 550 εκατομμύρια λίτρα eFuel ετησίως στη Χιλή ως το 2030. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα eFuels μπορούν να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο σε επιβατικά οχήματα, αλλά και στην αεροπορική και ναυτιλιακή βιομηχανία.