Η Lexus αποκαλύπτει το πρωτότυπο LF-Z Electrified
Η Lexus αποκάλυψε ένα φουτουριστικό πρωτότυπο με την ονομασία LF-Z Electrified, το οποίο φέρει στοιχεία και τεχνολογίες που θα δούμε να υιοθετούνται στο μέλλον στα μοντέλα παραγωγής της ιαπωνικής εταιρείας.
Αν μη τι άλλο, το παγκόσμιο – και διαδικτυακό για την περίσταση – ντεμπούτο του νέου, ηλεκτρικού πρωτοτύπου LF-Z Electrified σηματοδοτεί τις μελλοντικές εξελίξεις και το ξεκίνημα μιας νέας εποχής για τη μάρκα Lexus. Ως γνωστόν, η ιαπωνική εταιρεία έχει κατακτήσει μία μοναδική θέση στην αγορά, λόγω της ταυτόχρονης εξέλιξης της πιο εκτενούς γκάμας υβριδικών μοντέλων, αλλά και της παρουσίας οχημάτων υψηλών επιδόσεων της οικογένειας με το διακριτικό γράμμα «F» - με αποκορύφωμα όλων έως τώρα το LFA.
Η συνεπής στρατηγική εξηλεκτρισμού της μάρκας έχει αποφέρει σχεδόν 2 εκατομμύρια πωλήσεις σε όλο τον κόσμο από το 2005 που παρουσιάστηκε το RX 400h, με την εταιρεία να προσφέρει σήμερα 9 στο σύνολο υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τα οποία πωλούνται σε περίπου 90 χώρες σε όλο τον κόσμο. Έχοντας μία διακεκριμένη πορεία ως πρωτοπόρος μάρκα στον τομέα της τεχνολογίας, η Lexus είναι έτοιμη να πραγματοποιήσει τώρα το επόμενο βήμα.
Όπως επισημαίνει η εταιρεία στόχος της Lexus είναι «να εξελίξει περαιτέρω τη φιλοσοφία Lexus Driving Signature, συνδυάζοντας την τεχνογνωσία που έχει αποκτήσει από τη δημιουργία οχημάτων υψηλών επιδόσεων με τις νέες ευκαιρίες που προσφέρουν τα εξηλεκτρισμένα συστήματα κίνησης, προκειμένου να επιτύχει την αίσθηση ότι ο οδηγός είναι πλήρως συνδεδεμένος με το αυτοκίνητό του».
Μέχρι το 2025, η Lexus θα παρουσιάσει 20 νέα ή αναβαθμισμένα μοντέλα, περισσότερα από 10 αμιγώς ηλεκτρικά (BEV), plug-in υβριδικά (PHEV) και υβριδικά Ηλεκτρικά (HEV) που ικανοποιούν τις ανάγκες διαφορετικών χωρών και περιοχών σε όλο τον κόσμο. Όπως αναφέρει η εταιρεία, στόχος είναι να ενισχύσει τις βασικές σειρές sedan και SUV μοντέλων και να διερευνήσει τη δυνατότητα να φέρει στην αγορά «νέους τύπους οχημάτων, όπως σπορ εκδόσεις, αυτοκίνητα κατάλληλα για οδήγηση με σοφέρ και μοντέλα σε εντελώς νέες κατηγορίες».
Η Lexus σκοπεύει να προσφέρει εξηλεκτρισμένες εκδόσεις όλων των μοντέλων της μέχρι το 2025, ενώ μέχρι τότε εκτιμά ότι τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα θα έχουν μερίδιο άνω του 50% επί των παγκόσμιων πωλήσεων. Επίσης στοχεύει να επιτύχει ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα σε όλο τον κύκλο ζωής των μοντέλων της μέχρι το 2050, από τους τομείς παραγωγής υλικών, εξαρτημάτων και logistics, μέχρι την απόρριψη και ανακύκλωση των οχημάτων. Εκτός από την προσεκτική επιλογή των υλικών που χρησιμοποιούνται στα οχήματα, η Lexus θα εξετάσει επίσης τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τον τρόπο χρήσης αυτών των υλικών.
Το Μάρτιο του 2024, η Lexus θα εγκαινιάσει ένα νέο επιχειρηματικό και τεχνολογικό κέντρο στην Shimoyama, περιφέρεια Aichi στη Ιαπωνία, για την επιτάχυνση του σχεδιασμού και ανάπτυξης νέων προϊόντων. Αυτό θα συγκεντρώσει τις ομάδες που εμπλέκονται στη σχεδίαση, την εξέλιξη και τον προγραμματισμό της επόμενης γενιάς οχημάτων και θα προωθήσει την ανοιχτή και πολύτιμη συνεργασία με εξωτερικούς εταίρους. Μέσα από αυτό το πλαίσιο ομαδικής εργασίας θα αυξηθούν τα οφέλη για τους πελάτες, καθώς θα μπορεί να επιτευχθεί η πλήρης αξιοποίηση όλων των δυνατοτήτων της φιλοσοφίας Lexus Driving Signature.
Το εντυπωσιακό LF-Z Electrified
Το πρωτόυπο LF-Z Electrified δίνει μία πρώτη εικόνα από το μέλλον της Lexus, με σχεδιαστικά στοιχεία, οδηγικά χαρακτηριστικά και προηγμένες τεχνολογίες που θα περιλαμβάνονται στα νέα μοντέλα, τα οποία θα παρουσιαστούν μέχρι το 2025.
Η χρήση μιας ειδικής πλατφόρμας είναι θεμελιώδες βήμα για την υλοποίηση της στρατηγικής Lexus Electrified που αφορά τη «χρήση τεχνολογίας ηλεκτροκίνησης για την επίτευξη μιας σημαντικής εξέλιξης των βασικών επιδόσεων ενός οχήματος». Το νέο σύστημα ελέγχου DIRECT4κάνει επίσης το πρωτότυπο να ξεχωρίζει από τα συμβατικά οχήματα. Από εκεί και πέρα, συνδυάζοντας τις τεχνολογίες εξηλεκτρισμού και ελέγχου κίνησης που έχει αναπτύξει όλα αυτά τα χρόνια, η Lexus επιθυμεί να επιτύχει το Lexus Driving Signature με μία οδηγική εμπειρία που δημιουργεί μία καλύτερη, πιο άμεση σύνδεση με τον οδηγό.
Οι γραμμές του αμαξώματος είναι σμιλεμένες προσεκτικά, επιδιώκοντας μία συναισθηματική απήχηση που είναι εγγενές χαρακτηριστικό της Lexus, ενώ η τοποθέτηση του υψηλής ισχύος ηλεκτροκινητήρα στο πίσω τμήμα συνεισφέρει στις δυναμικές επιδόσεις και την ευελιξία.
Το εσωτερικό είναι ένας ανοιχτός και μινιμαλιστικός χώρος, όπου ξεχωρίζει το cockpit – εμπνευσμένο από τη σχεδιαστική φιλοσοφία Tazuna. Προσαρμοσμένο στις ανάγκες οδήγησης ενός EV, υιοθετεί την ανθρωποκεντρική φιλοσοφία που βρίσκεται στην καρδιά της Lexusαπό τότε που ξεκίνησε η ιστορία της.
Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) του οχήματος χρησιμοποιεί διάλογο με τον οδηγό για να μάθει τις προσωπικές προτιμήσεις και τις συνήθειές του, ώστε να κάνει χρήσιμες υποδείξεις σε θέματα όπως η καθοδήγηση διαδρομής και οι πληροφορίες προορισμού. Επίσης θα αυξήσει την ξεγνοιασιά του οδηγού, λαμβάνοντας υπόψη θέματα ασφαλείας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Το Lexus Driving Signature χαρίζει στον οδηγό την αίσθηση ότι είναι συνεχώς συνδεδεμένος με το αυτοκίνητο, με άμεση και γραμμική απόκριση στις εντολές του στο γκάζι, το φρένο και το τιμόνι και συμμόρφωση με τις προθέσεις του.
Η αρχιτεκτονική και ο μηχανολογικός σχεδιασμός του LF-Z Electrified δημιουργεί αυτή την αίσθηση οδηγικής ποιότητας, έχοντας ιδανικά χαρακτηριστικά αδρανείας χάρη στη βέλτιστη τοποθέτηση της μπαταρίας και του ηλεκτροκινητήρα. Εξηλεκτρισμός σημαίνει ότι η χωροταξία του αυτοκινήτου δεν περιορίζεται από την κίνηση των τροχών μέσω του κινητήρα και της μετάδοσης, μία εξέλιξη στη βασική λειτουργία του οχήματος που βοηθά στην επίτευξη του Lexus Driving Signature.
Η διαμήκης τοποθέτηση της μπαταρίας κάτω από το πάτωμα δημιουργεί μία πιο άκαμπτη δομή, χαμηλώνει το κέντρο βάρους του αυτοκινήτου και βοηθά στην απόσβεση θορύβων και κραδασμών από το οδόστρωμα. Αυτή η προσέγγιση βελτιώνει περαιτέρω την απουσία θορύβων και την οδηγική άνεση – παραδοσιακά γνωρίσματα των μοντέλων Lexus– και επίσης συνεισφέρει σε μία πιο ευρύχωρη και άνετη καμπίνα.
Το νέο σύστημα DIRECT4 της Lexus επιτρέπει τον ανεξάρτητο έλεγχο της ελκτικής ισχύος και στους τέσσερις τροχούς. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι προσαρμοζόμενος ώστε να προσφέρει κίνηση στους εμπρός, τους πίσω ή όλους τους τροχούς, ανάλογα με τις συνθήκες, βοηθώντας στον έλεγχο της σταθερότητας και κλίσεων του οχήματος. Ανταποκρίνεται δε στις εντολές του γκαζιού και του τιμονιού ώστε να προσφέρει δυναμική επιτάχυνση και ταχύτητα στις στροφές, όλα πλήρως ευθυγραμμισμένα με τις προθέσεις του οδηγού.
Το σύστημα διεύθυνσης είναι ηλεκτρονικό (steering- by-wire), επομένως δεν υπάρχει μηχανική διασύνδεση με την κολώνα του τιμονιού. Αυτό προσφέρει μια πιο άμεση συσχέτιση κατευθυντικότητας και ελκτικής ισχύος, ώστε το αυτοκίνητο να στρίβει με μικρότερη γωνία διεύθυνσης – πάντα σύμφωνα με τις οδηγικές συνθήκες. Ο οδηγός θα αντιληφθεί τα οφέλη αυτής της προηγμένης τεχνολογίας με μεγαλύτερη ακρίβεια διεύθυνσης που εναρμονίζεται με τις προθέσεις του. Το πλήρως ηλεκτρονικό σύστημα προσφέρει επίσης φιλτράρισμα των ανεπιθύμητων κραδασμών από το οδόστρωμα, αλλά και την απαραίτητη αίσθηση κατευθυντικότητας με στόχο την οδηγική απόλαυση.
Το LF-ZElectrifiedείναι μία πρωτότυπη μελέτη που δίνει μία πρώτη εικόνα από τη σχεδιαστική εξέλιξη της Lexus, επιδιώκοντας τη δημιουργία ενός απλού και συναρπαστικού σχήματος με ισχυρές αναλογίες και ξεχωριστή εμφάνιση. Χαρακτηρίζεται από απαλές γραμμές καμπίνας, χαμηλό ρύγχος και μια κορύφωση στο πίσω τμήμα – ένα σχεδιαστικό χαρακτηριστικό μοναδικό για EV. Οι μεγάλης διαμέτρου τροχοί είναι τραβηγμένοι στις γωνίες του οχήματος, βοηθώντας στο χαμήλωμα του κέντρου βάρους και διαμορφώνοντας μία φαρδιά σιλουέτα.
Οι σχεδιαστές δέχτηκαν την πρόκληση να εξελίξουν την εμβληματική «άτρακτο» της Lexus, αποτυπώνοντας μία νέα έκφραση της αρχιτεκτονικής του αυτοκινήτου. Η σχεδίαση παραπέμπει επίσης στις επιδόσεις του συστήματος DIRECT4 με δυναμικές αλλαγές στην επιφάνεια των θυρών από μπροστά μέχρι πίσω και εντυπωσιακές καμπύλες θόλων τροχών.
Στο πίσω τμήμα, μία καθαρή και απλή οριζόντια σχεδίαση συνδυάζεται με τους τονισμένους τροχούς δημιουργώντας μία αίσθηση στιβαρότητας. Τα λεπτά, οριζόντια πίσω φωτιστικά σώματα φέρουν νέο λογότυπο Lexus, συμβολίζοντας τη νέα γενιά της σχεδίασης Lexus.
Η νέα φιλοσοφία Tazuna του cockpit προάγει την βασική, ανθρωποκεντρική προσέγγιση της Lexus σε ανώτερο επίπεδο. Αυτή είναι εμπνευσμένη από τη σχέση ενός αλόγου και του αναβάτη του -όπου η επικοινωνία τους γίνεται με τα γκέμια. Εκεί ακριβώς παραπέμπει ο άριστος συντονισμός των διακοπτών στο τιμόνι με ένα σύστημα προβολής πληροφοριών στο παρμπρίζ (head-up display). Έτσι, ο οδηγός έχει πρόσβαση σε πληροφορίες και λειτουργίες του οχήματος διαισθητικά, χωρίς να πρέπει να μετακινεί το οπτικό του πεδίο ώστε να παραμένει συγκεντρωμένος στο δρόμο.
Η ενιαία, απέριττη σχεδίαση που ξεκινά από το ταμπλό και φτάνει μέχρι το πίσω τμήμα υποδηλώνει αισθητική καθαρότητα και υψηλή ποιότητα. Η κρυστάλλινη πανοραμική οροφή ενισχύει την αίσθηση του ανοιχτού χώρου σε όλη την καμπίνα.
Πηγές πληροφοριών του οδηγού, όπως το head-up display επαυξημένης πραγματικότητας (AR), η οθόνη αφής πολυμέσων και λοιπά στοιχεία, περιέχονται σε μία μονάδα, ενώ τα χειριστήρια του συστήματος οδήγησης είναι συγκεντρωμένα γύρω από το τιμόνι. Αυτή η διάταξη υποδηλώνει τον προσανατολισμό της επόμενης γενιάς σχεδίασης εσωτερικού Lexus, με αυξημένη ορατότητα προς τα εμπρός χωρίς όμως να διασπάται η προσοχή του οδηγού από το δρόμο.
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) του LF-Z Electrified λειτουργεί σαν βοηθός και διαδραματίζει ενεργό ρόλο μαθαίνοντας τις προτιμήσεις και τις συνήθειες του οδηγού. Η φωνητική επικοινωνία συνεισφέρει στην ευκολία οδήγησης. Η λειτουργία αναγνώρισης φωνής χρησιμοποιεί την τελευταία τεχνολογία AI για την αναγνώριση, εκμάθηση και προσαρμογή στις ρουτίνες και επιθυμίες του οδηγού, υποστηρίζοντάς τον σε θέματα όπως ο προγραμματισμός διαδρομών οδήγησης και η παροχή πληροφοριών προορισμού. Αυτή η διαδραστικότητα «χτίζει» το διάλογο μεταξύ AI και οδηγού, προάγοντας την οδηγική εμπειρία σε άλλο επίπεδο.
Ένα ψηφιακό κλειδί προσφέρει στην οικογένεια και τους φίλους πρόσβαση στο αυτοκίνητο χωρίς να πρέπει να μοιράζονται κάποιο φυσικό κλειδί. Οι λειτουργίες του οχήματος μπορούν επίσης να ελέγχονται μέσω ενός smartphone, όπως κλείδωμα / ξεκλείδωμα θυρών. Επιτρέποντας στους παρόχους υπηρεσιών την πρόσβαση στο όχημα μέσω του ψηφιακού κλειδιού, οι οδηγοί μπορούν να ενεργοποιούν υπηρεσίες όπως διανομή πακέτων στο αυτοκίνητα και διαμοιρασμός χρήσης (car sharing).
Στις πόρτες χρησιμοποιείται ένα σύστημα E-Latch. Όταν ο οδηγός ή ένας επιβάτης πλησιάζει το αυτοκίνητο κρατώντας ένα κλειδί, αναδύεται αυτόματα η χειρολαβή της πόρτας. Στη συνέχεια μπορεί να ξεκλειδώσει και να ανοίξει την πόρτα ομαλά, αγγίζοντας απλά έναν αισθητήρα στο εσωτερικό της χειρολαβής. Για την έξοδο από το αυτοκίνητο, η πόρτα ανοίγει πιέζοντας το σχετικό διακόπτη. Αισθητήρες παρακολουθούν τη γύρω περιοχή και προειδοποιούν για όποιο όχημα ή δικυκλιστή πλησιάζει, περιορίζοντας τον κίνδυνο ατυχήματος κατά την έξοδο από το αυτοκίνητο.
Η πανοραμική οροφή κατασκευάζεται από ηλεκτροχρωμικό κρύσταλλο με δυνατότητα σκίασης, ενώ προσφέρει και λειτουργίες πλήρους σκίασης και φωτισμού που αντανακλά το νυχτερινό ουρανό. Ένα πάνελ αφής στο κέντρο της οροφής επιτρέπει στους εμπρός και πίσω επιβάτες να επικοινωνούν μεταξύ τους, ενώ τα πίσω καθίσματα έχουν λειτουργίες μασάζ και ανάκλισης.
Το ηχοσύστημα Mark Levinson επόμενης γενιάς αναπαράγει στην καμπίνα την ποιότητα ήχου κορυφαίας αίθουσας συναυλιών. Ο ακριβής έλεγχος των ηχείων επιτρέπει στον οδηγό και τους επιβάτες να απολαμβάνουν τη μουσική σε ιδανικές συνθήκες. Μία λειτουργία διαχείρισης ήχου με ακύρωση θορύβων μπορεί να φιλτράρει θορύβους του περιβάλλοντος μέσα στην καμπίνα, για βελτιωμένη συνομιλία μεταξύ των επιβατών.
Το πρωτότυπο της Lexus έχει μήκος συνολικό μήκος 4.880 χλστ, με το πλάτος και το μεταξόνιό του να ανέρχονται στα 1.960 και 2.950 χλστ. αντίστοιχα. Σύμφωνα με τους δημιουργούς του αυτοκινήτου, το συνολικό του βάρος ανέρχεται στους 2,1 τόνους, ενώ η μέγιστη αυτονομία κίνησης που εξασφαλίζει η μπαταρία ιόντων λιθίου των 90 kWh ανέρχεται σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP στα 600 χλμ. Με μέγιστη ισχύ φόρτισης τις 150 kW, o ηλεκτροκινητήρας των 400 kW (περίπου 545 ίπποι) και 700 Nm προσφέρει στο LF-Z Electrified επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 3 μόλις δευτερολέπτων – την ίδια στιγμή η τελική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 200 χλμ./ώρα.