NEVS Emily: Το ηλεκτρικό των μηχανικών της Saab που χάθηκε στο χρόνο
Το ηλεκτρικό Emily με την εντυπωσιακή αυτονομία των 1.000 χλμ. είναι το άγνωστο μέχρι τώρα project των πρώην μηχανικών της Saab και της διαδόχου της NEVS, που όπως όλα δείχνουν μπαίνει οριστικά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας πριν καν πάρει σάρκα και οστά.
Μπορεί η Saab να χρεοκόπησε το 2013, ωστόσο η κληρονομιά της μάρκας «έζησε» τα χρόνια που ακολούθησαν μέσω της National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Αν και η εν λόγω εταιρεία έμεινε αρκετά… ήσυχη τα τελευταία χρόνια, τώρα αποκαλύφθηκε ότι είχε εξελίξει ένα εντυπωσιακό ηλεκτρικό αυτοκίνητο χρησιμοποιώντας για την εξέλιξη και δημιουργία των πρωτοτύπων του πολλούς από τους μηχανικούς της Saab. Μολαταύτα, το όλο project δεν είχε αίσιο τέλος.
Μετά την κατάρρευσή της, τα περιουσιακά στοιχεία της Saab Automobile αγοράστηκαν από τη NEVS, η οποία ανήκει στην Evergrande, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες real estate της Κίνας, η οποία είχε μεγάλες φιλοδοξίες για τη νέα της αυτοκινητοβιομηχανία.
Η NEVS είχε σχέδια για ένα αυτόνομο όχημα, για ένα EV που θα βασίζονταν στο Saab 9-3 και, όπως μαθαίνουμε τώρα, για ένα ολοκαίνουργιο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που ονομάζεται Emily. Και τα τρία project είχαν σκοπό να ενισχύσουν τη φήμη της NEVS ως εταιρείας κινητικότητας υψηλής τεχνολογίας.
Προκειμένου να προχωρήσει στο νέο της εγχείρημα, η NEVS εγκαινίασε μια συνεργασία με την επίσης σουηδική Koenigsegg, με την ιδιοκτήτρια Evergrande να αγοράζει την Protean Electric, έναν κατασκευαστή ηλεκτρικών κινητήρων από το Ην. Βασίλειο. Ωστόσο, όταν ξέσπασε η πανδημία, άρχισε να γίνεται ολοένα και πιο σαφές ότι η Evergrande δεν μπορούσε πλέον να υποστηρίξει το όλο εγχείρημα.
Έτσι, ήδη από το 2021, η κινεζική εταιρεία άρχισε να βολιδοσκοπεί αγοραστές για την πώληση της NEVS αλλά και των εγκαταστάσεων παραγωγής της στο Trollhättan της Σουηδίας. Τον περασμένο μάλιστα Μάρτιο ανακοινώθηκε ότι η NEVS θα τεθεί σε «αδράνεια», με αποτέλεσμα την απόλυση του 95% του εργατικού της δυναμικού…
Ωστόσο, πολύ πριν την «κατάρρευση» της, η NEVS είχε ήδη δημιουργήσει 6 πρωτότυπα του ηλεκτρικού Emily, το οποίο, διόλου τυχαία, θυμίζει έντονα Saab 9-5 αλλά και κάτι από… Aston Martin Rapide.
Την κίνηση στο Emily θα παρείχαν τέσσερις στο σύνολο ηλεκτροκινητήρες, ενώ η θηριώδης μπαταρία των 175 kWh(!) εξασφάλιζε αυτονομία άνω των 1.000 χλμ. Στα πλάνα της NΕVS ήταν δύο ακόμα εκδόσεις, με μπαταρία 140 kWh και 105 kWh. Σε κάθε άκρο του αυτοκινήτου -ανάμεσα στον τροχό και τους δίσκους φρένων- βρίσκονταν ενσωματωμένος ένας συμπαγής ηλεκτροκινητήρας με απόδοση κοντά στους 120 ίππους, ενώ αθροιστικά το όλο «πακέτο» απέδιδε πάνω από 480 ίππους. Η εταιρεία είχε στα σκαριά και μια ακόμα πιο δυνατή έκδοση με την ονομασία GT, η οποία απέδιδε κοντά στους 650 ίππους.
Δυστυχώς, το όλο εγχείρημα φαίνεται να μπαίνει πλέον οριστικά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.