Αποκάλυψη! Τρία στα τέσσερα ντίζελ στην Ευρώπη είναι «πιθανόν» να φέρουν παράνομο λογισμικό
Νέα έρευνα αποκαλύπτει την πιθανή χρήση παράνομου λογισμικού χειραγώγησης των εκπομπών σε περισσότερα από 32.000.000 ντίζελ οχήματα προδιαγραφών Euro 6 και Euro 5 που ήδη κυκλοφορούν στους δρόμους της Ευρώπης.
Μπορεί οι πετρελαιοκινητήρες να μπαίνουν σταδιακά στο περιθώριο από την πλειοψηφία των mainstream κατασκευαστών, εντούτοις τα ήδη κυκλοφορούντα οχήματα που καταναλώνουν το συγκεκριμένο είδος ορυκτου καυσίμου συνεχίζουν να απασχολούν έντονα την Ευρώπη. Και δη οι εκπομπές ρύπων τους.
Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατη έκθεση του μη κερδοσκοπικού Διεθνούς Συμβουλίου για τις Καθαρές Μεταφορές (ICCT), το 77% των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων προδιαγραφών Euro 6 και το 85% των παλαιότερων οχημάτων Euro 5 που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στους δρόμους της Ευρώπης παράγουν επίπεδα εκπομπών που υποδηλώνουν την παρουσία παράνομου λογισμικού χειραγώγησης των τελευταίων.
Χρησιμοποιώντας δεδομένα από 1.400 επίσημες δοκιμές, η ως άνω μελέτη διαπίστωσε «ύποπτα αποτελέσματα δοκιμών», στα οποία οι εκπομπές εμφανίζονται υπερβολικές.
Οι ποσότητες οξειδίων του αζώτου (ΝΟx) που εκπέμπονται από αυτά τα αυτοκίνητα κατά τη διάρκεια των δοκιμών, αναφέρει η έκθεση, υποδηλώνουν «την πιθανή χρήση μιας απαγορευμένης συσκευής χειραγώγησης», δηλαδή λογισμικό που επιτρέπει στα αυτοκίνητα να ενεργοποιούν στιγμιαία τα αντιρρυπαντικά μέσα που διαθέτουν κατά τη διάρκεια της δοκιμής.
«Ακραία» επίπεδα εκπομπών βρέθηκαν σε τουλάχιστον 40% των δοκιμών, δείχνοντας ότι η παρουσία ενός τέτοιου λογισμικού είναι «σχεδόν βέβαιη» σε αυτές τις περιπτώσεις, σύμφωνα με τη ΜΚΟ.
Η έκθεση εκτιμά ότι 19.000.000 οχήματα με «ύποπτα» επίπεδα εκπομπών 13.000.000 με «ακραία» επίπεδα χρησιμοποιούνται επί του παρόντος στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο.
«Αυτά τα αποτελέσματα παρουσιάζουν ένα σύνολο αποδεικτικών στοιχείων ώστε οι αρχές να διερευνήσουν και ενδεχομένως να λάβουν διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση των κινδύνων για την υγεία που θέτουν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα ντίζελ που κυκλοφορούν στους δρόμους μας», δήλωσε ο Peter Mock, Διευθύνων Σύμβουλος της ICCT Europe.
Η ύπαρξη των λογισμικών χειραγώγησης των εκπομπών ρύπων αποκαλύφθηκε το 2015 μέσω του διαβοητου σκανδάλου dieselgate, όταν η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία VW παραδέχτηκε ότι εξαπάτησε τις αρχές στις δοκιμές πιστοποίησης των εκπομπών ρύπων σε εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα στις Η.Π.Α.
Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Daimler, η Renault και η Fiat, έχουν αντιμετωπίσει από τότε παρόμοιες κατηγορίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εν λόγω λογισμικά κρίθηκαν παράνομα από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον Δεκέμβριο του 2020.
Ως απάντηση στη μελέτη του ICCT, τρεις περιβαλλοντικές ΜΚΟ δήλωσαν ότι θα οδηγήσουν τις γαλλικές, βρετανικές και γερμανικές κυβερνήσεις στα δικαστήρια για την «ανικανότητά τους να αντιμετωπίσουν τη μάστιγα των παράνομων λογισμικών» και θα αναγκάσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να πληρώσουν για το κόστος ανάκλησης των συγκεκριμένων ντίζελ οχημάτων.