H Ευρώπη φεύγει, η Κίνα έρχεται
Οι παραδοσιακοί Ευρωπαίοι κατασκευαστές εγκαταλείπουν κατηγορίες της αγοράς στις οποίες κυριαρχούσαν στο παρελθόν με τους Κινέζους να παίρνουν τη θέση τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα των τάσεων… φυγής των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι η κατηγορία των μίνι αυτοκινήτων, στην οποία οι συνολικές πωλήσεις στη γηραιά ήπειρο συρρικνώθηκαν σχεδόν στο μισό το 2022 σε σχέση με τα επίπεδα των 1,2 εκατομμυρίων μονάδων του 2017.
Γιατί συνέβη αυτό; Προφανώς, εξαιτίας της απόφασης πολλών mainstream κατασκευαστών να ολοκληρώσουν τον κύκλο ζωής των μίνι αυτοκινήτων τους που τροφοδοτούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε μια προσπάθεια να περιορίσουν το αυξανόμενο κόστος και να μειώσουν τα μέσα επίπεδα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του στόλου τους.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι σε μια αγορά η οποία κατέγραψε συνολική πτώση 4,3% σε σχέση με το 2021, το 2022 οι πωλήσεις των μίνι αυτοκινήτων μειώθηκαν στο πενταπλάσιο (-21%) φτάνοντας στις 677.496 μονάδες.
Κατά τη διάρκεια του 2022 «μικρά» αυτοκίνητα, όπως το Citroen C1, το Peugeot 108 και το Smart ForFour, πήραν την άγουσα για τα αποδυτήρια. Κάτι αντίστοιχο συνέβη νωρίτερα με τα Skoda Citigo, Seat Mii, Ford Ka, Opel Adam και Karl και Suzuki Celerio.
Το σίγουρο είναι ότι η συγκεκριμένη τάση θα συνεχιστεί. Το Renault Twingo, για παράδειγμα, το οποίο πέρσι κατέλαβε την 8η θέση στις πωλήσεις της κατηγορίας, θα αποσυρθεί το επόμενο έτος, όπως έχει δηλώσει η γαλλική εταιρεία ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο.
Υπάρχουν και οι εξαιρέσεις
Σε αντίθεση με τους παραπάνω, η Fiat θα συνεχίσει να κατασκευάζει το Panda, το περσινό best-selling μοντέλο στην κατηγορία, μέχρι το 2026, όπως έχουν διαβεβαιώσει οι επικεφαλής της εταιρείας τα εργατικά συνδικάτα στο εργοστάσιο κατασκευής του μοντέλου στο Pomigliano d’Arco, στη νότια Ιταλία.
Το Fiat 500, από τη μεριά του, το οποίο φιγουράρισε το 2022 στη δεύτερη θέση στη σχετική λίστα πωλήσεων των mini cars μετά το Panda, θα συνεχίσει να κατασκευάζεται μέχρι το 2027. Αν μη τι άλλο, η Ιταλία παραμένει το προπύργιο των αυτοκινήτων της συγκεκριμένης κατηγορίας, καθώς πέρυσι το 85% όλων των Panda που πωλήθηκαν σε όλη την Ευρώπη… έβγαλαν πινακίδες στη γειτονική μας χώρα.
Η Toyota, εν τω μεταξύ, έδωσε μια νέα ώθηση στην κατηγορία με το περσινό λανσάρισμα του Aygo X, που έρχεται να προσθέσει στο μοντέλο περισσότερη SUV… αύρα σε σχέση με τον προκάτοχό του. Πέρσι, το Aygo X σκαρφάλωσε στην 3η θέση με πωλήσεις 69.517 μονάδων, μπροστά από το Hyundai i10 και το Kia Picanto, που και αυτά συνεχίζουν ακάθεκτα την πορεία τους στην κατηγορία κρατώντας ψηλά τη σημαία των Κορεατών.
Πιέσεις λόγω αυξανόμενου κόστους
Η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή το πρόβλημα του αυξανόμενου κόστος λόγω των αυστηρότερων κανονισμών εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα που τροφοδοτούναι με κινητήρες εσωτερικής καύσης, μετά την πρόσφατη πρόταση για την προδιαγραφή Euro 7.
Για τον λόγο αυτό κατασκευαστές όπως η Dacia επέλεξαν τον… ηλεκτρικό δρόμο όσον αφορά την παρουσία τους στην κατηγορία. Εν προκειμένω, το Dacia Spring είδε τις πωλήσεις του να αυξάνονται κατά 77% πέρυσι φτάνοντας στις 48.728 μονάδες και στη θέση 7 στις πωλήσεις των μίνι αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Αυτήν τη στιγμή, η Dacia, αλλά και η Fiat με το «500» στην τέταρτη θέση, είναι οι δύο μάρκες που δηλώνουν… αφοσιωμένες στα EV στη συγκεκριμένη κατηγορία. Ως αποτέλεσμα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 27% των πωλήσεων μίνι αυτοκινήτων πέρυσι.
Μάλιστα, τα mini cars είχαν το πέμπτο υψηλότερο μερίδιο EV στην Ευρώπη, παρά την απόφαση της VW να μειώσει την παραγωγή της ηλεκτρικής έκδοσης e-Up του μίνι αυτοκινήτου της, που είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων του κατά 57%.
Η Κίνα αντεπιτίθεται
Το να κερδίζει κανείς χρήματα από τα μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δεδομένου του υψηλού κόστους των μπαταριών, παραμένει ένα μεγάλο στοίχημα που δεν έχει ακόμα κερδηθεί. Ωστόσο, η απόφαση και οι δυνατότητες της Κίνας να αγκαλιάσει τα ηλεκτρικά μίνι αυτοκίνητα αφήνει ανοιχτό το «πεδίο δράσης» για τους κατασκευαστές της.
Οι νεοεισερχόμενοι Κινέζοι στον κλάδο περιλαμβάνουν το Leapmotor T03, το οποίο χρησιμοποιεί μια μπαταρία φωσφορικού σιδήρου λιθίου με χωρητικότητα 41,3 kWh. Ο ηλεκτροκινητήρας του αποδίδει 110 ίππους.
Καθ’ οδόν επίσης βρίσκεται και το DYO, ένα κινέζικο EV που εισάγεται από τη γερμανική εταιρεία Elaris, το οποίο υπόσχεται για το 2θεσιο city car αυτονομία 265 χλμ. Η Elaris δηλώνει ότι έχει 80 καταστήματα στη Γερμανία και την Αυστρία και ότι η τιμή μίσθωσης του DYO θα είναι 39 ευρώ το μήνα (χωρίς ΦΠΑ), όταν «μπει» στην αγορά τον προσεχή Ιούνιο.
Η ιταλική DR Automobiles, εν τω μεταξύ, λάνσαρε το μικρότερο μοντέλο της, το πλήρως ηλεκτρικό «1.0» με μήκος 3,2 μ., τελική ταχύτητα 120 χλμ./ώρα, αυτονομία 210 χλμ. και τιμή εκκίνησης 25.900 ευρώ. (σ.σ.: η DR μετονομάζει και εισάγει στην Ιταλία τα μοντέλα της κινεζικής Chery).
Αν μη τι άλλο, η «δεύτερη νεότητα» των mini cars θα εξαρτηθεί εν πολλοίς τόσο από το κόστος των μπαταριών όσο και από το πόσο εύκολα η Κίνα θα μπορέσει να πιστοποιήσει την αποδεδειγμένα ευρεία γκάμα μίνι αυτοκινήτων που διαθέτει για τους δρόμους της Ευρώπης.