Η Bentley αποχαιρετά τον W12 κινητήρα παρουσιάζοντας την απόλυτη εκδοχή του
Ο W12 κινητήρας της Bentley μπαίνει οριστικά στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
Η Bentley με μία λιτή ανακοίνωση ενημέρωσε για την διακοπή παραγωγής του 12κύλινδρου κινητήρα της τον Απρίλιο του 2024 υπολογίζοντας ότι έως τότε θα έχουν βγει από την γραμμή παραγωγής του Crewe συνολικά περισσότερα από 100.000 αντίτυπα του.
Η απόφαση αυτή τονίζει την πορεία προς τον στόχο Beyond100, ο οποίος αντιστοιχεί στη μετάβαση της φίρμας προς το βιώσιμο μέλλον όπου η γκάμα των μοντέλων της θα είναι πλήρως ηλεκτροκίνητη. Μέχρι την αρχή της επόμενης δεκαετίας, η εταιρεία έχει θέσει στόχο τα οχήματά της να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Το τελευταίο μοντέλο που θα κινείται από τον ιστορικό W12 κινητήρα θα είναι μία Continental GT.
Παρόλη την στρατηγική απόφαση παύσης της παραγωγής, η εξέλιξη του κινητήρα αυτού δεν έχει σταματήσει. Η απόλυτη έκδοσή του προορίζεται θα παραχθεί σε 18 μόλις αντίτυπα και θα κινεί την Bentley Batur η οποία -παραδοσιακά- θα συναρμολογηθεί από την Mulliner και θα αποδίδει 750 ίππους και 1.000 Nm ροπής, η οποία μάλιστα θα αποδίδεται σε σταθερά από τις 1.750 έως τις 5.000 σ.α.λ. με την κορύφωση να έρχεται στις 5.500 σ.α.λ.
«Η πορεία μετασχηματισμού της Bentley σε μία εταιρεία βιώσιμης όσο και πολυτελούς αυτοκίνησης απαιτεί αλλαγές σε κάθε επίπεδο. Όταν παρουσιάσαμε τον W12 το 2003 γνωρίζαμε ότι διαθέταμε έναν κινητήρα που θα κινούσε τα οχήματά μας και θα χαρακτήριζε την εταιρεία. Είκοσι χρόνια και 100.000 κινητήρες αργότερα ήρθε η ώρα να τον αποσύρουμε και να προχωρήσουμε στον άλμα της ηλεκτροκίνησης τιμώντας τον με την ισχυρότερη έκδοσή του», σχολίασε ο Adrian Hallmark, Διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
Όλη η προβλεπόμενη παραγωγή της Batur έχει προπωληθεί και μόνο ένας περιορισμένος αριθμός Continental GT, Bentayga και Flying Spur σε εκδόσεις Speed με τον κινητήρα να αποδίδει 659 ίππους θα είναι διαθέσιμες μαζί με κάποιες Continental GT Mulliner και Flying Spur Mulliner. Αλλά και αυτές θεωρούνται instant classics και το βιβλίο παραγγελιών αναμένεται να κλείσει πριν την καταληκτική ημερομηνία.
W12: o κινητήρας σύμβολο της σύγχρονης Bentley
Η εξέλιξη του 6λιτρου W12 με τους δυο υπερσυμπιεστές δεν σταμάτησε από την πρώτη παρουσίασή του το 2003 τόσο σε θέματα απόδοσης όσο και εκπομπής ρύπων και ποιότητας λειτουργίας. Στο πέρασμα αυτών των 20 ετών η ισχύς έχει αυξηθεί κατά 37%, η ροπή κατά 54% με παράλληλη μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 25%. Αρχικά η βελτίωση επιτεύχθηκε με την βελτιστοποίηση των συστημάτων διαχείρισης και την αναβάθμιση των υπερσυμπιεστών όπως και των κυκλωμάτων ψύξης και λίπανσης.
Το 2015, όμως, για την παρουσίαση της Bentayga ο W12. ανασχεδιάστηκε πλήρως, εξοπλίστηκε με άμεσο και έμμεσο ψεκασμό, συμπεριέλαβε την δυνατότητα απενεργοποίησης κυλίνδρων, απέκτησε twin-scroll τουρμπίνες και είναι αυτή η έκδοσή του που παραμένει στην παραγωγή μέχρι σήμερα.
Η αντοχή αυξήθηκε με ισχυρότερο κατά 30% στροφαλοφόρο, ενώ ειδικές επιστρώσεις στα κινούμενα μέρη διασφαλίζουν μειωμένες τριβές και φθορές κατά την χρήση. Σε συνθήκες μειωμένου φορτίου, κάτω από τις 3.000 σ.α.λ. και με ταχύτητα από 3η έως 8η, η διαχείριση απενεργοποιεί την εισαγωγή-εξαγωγή, τον ψεκασμό και την ανάφλεξη στους μισούς κυλίνδρους αυξάνοντας την αποδοτικότητα και την οικονομία.
Κάθε κινητήρας συναρμολογείται στο χέρι και απαιτούνται 6,5 ώρες εργασίας πριν περάσει στο επόμενο στάδιο, της δοκιμής, όπου για μία ώρα 3 μηχανές πραγματοποιούν κύκλους λειτουργίας και ελέγχουν κάθε παράμετρο. Κάθε εβδομάδα ένας κινητήρας περνάει μία σειρά ακόμη πιο έντονων δοκιμών και στην συνέχεια λύνεται και εξετάζεται εξονυχιστικά για ενδεχόμενες ατέλειες ή αστοχίες.
Η ομάδα μηχανικών και τεχνιτών της Mulliner για να απελευθερώσει την επιπλέον ισχύ, στην αποχαιρετιστήρια έκδοσή του, βελτίωσε περαιτέρω την εισαγωγή-εξαγωγή του κινητήρα και αναβάθμισε το κύκλωμα ψύξης. Οι νέας σχεδίασης τουρμπίνες είναι ενσωματωμένες στις πολλαπλές εξαγωγής, τροφοδοτούνται από φαρδύτερους αεραγωγούς ενώ οι εναλλάκτες είναι σε θέση να αποβάλλουν 35% περισσότερο θερμικό φορτίο από τον συμπιεσμένο αέρα εισαγωγής. Σημειώνουμε ότι σε φάση πλήρους ισχύος, ο κινητήρας εισπνέει περισσότερο από 1 τόνο αέρα την ώρα.
Το κύκλωμα ψύξης έχει διαμοιράσει τα καθήκοντά του σε τρία υποκυκλώματα, το καθένα με την δική του αντλία νερού, που φροντίζουν για την διατήρηση των κεφαλών, του μπλοκ και των υπερσυμπιεστών στις βέλτιστες θερμοκρασίες. Ανάλογες επεμβάσεις έγιναν και στο σύστημα μετάδοσης, ώστε η επιπλέον ισχύς να μην διαταράξει τα χαρακτηριστικά λειτουργίας μίας Bentley.
Η Bentley έκανε ξεκάθαρη την πρόθεση της να διατηρήσει το προσωπικό των 30 τεχνικών συναρμολόγησης και δοκιμών του εργοστασίου στο Crewe και να το αξιοποιήσει στις γραμμές παραγωγής κινητήρων για τις plug-in hybrid εκδόσεις των μοντέλων της.
«Η κορυφαία έκδοση των 750 ίππων που εξέλιξε η Mulliner για την Batur σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής και το προσωπικό μας πρέπει να νοιώθει ιδιαίτερα υπερήφανο για αυτό το ταξίδι που τελειώνει τον ερχόμενο Απρίλιο αλλά σκοπεύουμε να διατηρήσουμε την παράδοση και να εκμεταλλευτούμε την εμπειρία τους στην συναρμολόγηση δια χειρός», τόνισε ο Adrian Hallmark.