Ευρωπαϊκές πωλήσεις: Στην πρίζα το 23% των νέων αυτοκινήτων
Το 23% των νέων αυτοκινήτων που πουλήθηκαν στην Ευρώπη το 2023 ήταν ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά, το 8,7% αυτοφορτιζόμενα υβριδικά και μόλις 1 στα 2 βενζινοκίνητα και ντίζελ.
Η ηλεκτροκίνηση συνεχίζει να κερδίζει έδαφος στο σύνολο της ευρωπαϊκής αγοράς καθώς 23 στα 100 νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην περιοχή τη χρονιά που πέρασε μπαίνουν στην πρίζα.
Την ίδια στιγμή, 1 στα 2 χρησιμοποιούσαν κινητήρες ντίζελ και βενζίνης, με τα υβριδικά (HEV) και τα mild hybrid (MHEV) να καταλαμβάνουν μερίδιο 8,7% και 15,3%.
Συνολικά, τη χρονιά που πέρασε, οι ταξινομήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων (BEV, PHEV, extended-range EV και FCEV) στην Ευρώπη έφτασαν σε νέο ρεκόρ με συνολικά 2,59 εκατομμύρια μονάδες. Σε σύγκριση με το 2021, ο όγκος πωλήσεων των συγκεκριμένων οχημάτων αυξήθηκε κατά 15% και κατά 92% σε σύγκριση με το 2020. Το 2019 – πριν η πανδημία του Covid-19 «χτυπήσει» τις ευρωπαϊκές αγορές – οι ταξινομήσεις τους είχαν ανέλθει συνολικά σε 561.000 μονάδες καταλαμβάνοντας μερίδιο που δεν υπερέβαινε το 3,6%.
Τα BEV (Battery Electric Vehicles) ή αλλιώς, τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, αντιπροσώπευαν πέρσι το 60% των ταξινομήσεων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Ενώ οι ταξινομήσεις των PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) μειώθηκαν, τα BEV κατέγραψαν αύξηση το 2022 που ποσοστιαία ανήλθε σε 29% σε σύγκριση με το 2021 με όγκο πωλήσεων 1,56 εκατομμυρίων μονάδων, που αποτελεί νέο ρεκόρ για την ευρωπαϊκή αγορά.
Έτσι, σχεδόν 14 στα 100 νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη πέρυσι κινούνταν από αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης.
Οι κορυφαίες χώρες όσον αφορά το μερίδιο αγοράς των οχημάτων BEV ήταν η Νορβηγία (79%), η Σουηδία (33%), η Ολλανδία (23%) και η Δανία (21%), ακολουθούμενες από τη Φινλανδία, την Ελβετία και τη Γερμανία, η καθεμία με μερίδιο 18%. Εξετάζοντας τη διακύμανση του μεριδίου αγοράς, η πιο σημαντική ανάπτυξη σημειώθηκε στη Νορβηγία (+16 μονάδες), τη Σουηδία (+14 μονάδες), τη Φινλανδία (+7,5 μονάδες), τη Δανία (+7,3 μονάδες) και την Ιρλανδία (+6,7 μονάδες). Η Ιταλία (-0,9 μονάδες) ήταν η μόνη αγορά της Ευρώπης στην οποία παρατηρήθηκε πτώση.
Το VW Group κόβει το νήμα
Το 2022, το VW Group ηγήθηκε της αγοράς στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκινήτα με πωλήσεις 349.200 μονάδων και μερίδιο αγοράς 22,4%. Αυτό οφείλεται στην έντονη ζήτηση για το ηλεκτρικά SUV της μητρικής VW και τη δημοτικότητα του Cupra Born. Παρόλα αυτά, η VW δεν μπόρεσε να καταγράψει άνοδο ως προς το μερίδιο αγοράς, λόγω της κακής απόδοσης του ID.3 και της διακοπής παραγωγής του e-up.
Το 2022, η VW έχασε σχεδόν 3 μονάδες ως προς το μερίδιο αγοράς έναντι της Tesla, της Stellantis, του BMW Group, της Geely και πολλών άλλων κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Εν τω μεταξύ, παρά την πτώση κατά 35% στις ταξινομήσεις του Model 3 – του BEV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη το 2021 – η Tesla σημείωσε αύξηση πωλήσεων κατά 38% το 2022, ξεπερνώντας τις «ηλεκτρικές πωλήσεις» ολόκληρης της Stellantis που «τοποθετήθηκε» έτσι στη θέση 3.
Η επίδειξη δυνάμεων της Tesla οφειλόταν στην υψηλή ζήτηση για το Model Y που βρέθηκε στην κορυφή της κατάταξης νέων ταξινομήσεων σε 9 ευρωπαϊκές αγορές, ενώ το Model 3 προηγήθηκε σε τρεις.
Η Stellantis κέρδισε μερίδιο αγοράς, χάρη στις επιδόσεις των Fiat 500 και Opel Mokka. Το BMW Group σημείωσε από τη μεριά του αύξηση του όγκου πωλήσεών του κατά 75% ως αποτέλεσμα της ισχυρής ζήτησης για τα i4 και iX, ξεπερνώντας τις πωλήσεις της ανταγωνιστικής Mercedes που επηρεάστηκε από την πτώση της Smart.
Η Geely, ιδιοκτήτρια των Volvo και Polestar, και οι κατασκεαστές της Κίνας είδαν τις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων να υπερδιπλασιάζονται μέσα στο 2022. Τα αποτελέσματα της Geely προήλθαν από την έντονη ζήτηση για τα Polestar 2, Volvo XC40 και C40 στη Σουηδία, τη Νορβηγία, τη Γερμανία και το Ην. Βασίλειο. Από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, η MG αντιπροσώπευε την πλειοψηφία των ταξινομήσεων νέων οχημάτων (80%) με αύξηση 111% και όγκο πωλήσεων 49.200 μονάδων.
Τα Tesla Model Y και Model 3 σέρνουν το χορό
Η Tesla ηγήθηκε όσον αφορά τα best-selling BEV στη Ευρώπη, με τα Model Y και Model 3 να καταλαμβάνουν τις θέσεις 1 και 2. Οι πωλήσεις του E-SUV της Tesla ξεπέρασαν τις 137.000 μονάδες, ενώ η αμερικανική κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων κατέγραψε πωλήσεις 91.500 μονάδων για την 4θυρη παραλλαγή, επίδοση μειωμένη κατά 35% σε ετήσια βάση (βλ. 141.400 μονάδες το 2021). Όπως είναι προφανές εδώ, η επιτυχία του Model Y έγινε εις βάρος του Model 3, πρωτίστως λόγω της αυξανόμενης δημοτικότητας των SUV που αντιπροσώπευαν το 51% των συνολικών ταξινομήσεων στην κατηγορία BEV.
Η ίδια τάση παρατηρήθηκε στην περίπτωση των VW ID.3 και ID.4. Εν προκειμένω, ενώ οι ταξινομήσεις του ID.4 αυξήθηκαν κατά 23%, οι ταξινομήσεις του ID.3 μειώθηκαν κατά 24%.
Το Fiat 500 εξασφάλισε την τέταρτη θέση, πίσω από το ID.4, με αύξηση κατά 49% στις ταξινομήσεις χάρη στην ισχυρή ζήτηση στη Γερμανία και τη Γαλλία. Η ηλεκτρική έκδοση του 500 αντιπροσώπευε το 37% των συνολικών ταξινομήσεων του μοντέλου.
Ισχυρή… ηλεκτρική παρουσία κατέγραψαν το Dacia Spring (+76%), το Hyundai Ioniq 5 (+73%) και το Polestar 2 (+66%). Μεταξύ των τελευταίων λανσαρισμάτων, η Renault κατέγραψε 32.600 μονάδες για το Megane E-Tech.
Την ίδια στιγμή, η Cupra κατέγραψε 32.400 μονάδες για λογαριασμό του ηλεκτρικού επίσης Born και η BMW, 25.500 μονάδες για την i4. Τέλος, οι πωλήσεις των VW ID.5, Volvo C40 και Mercedes EQB, ανήλθαν στις 21.100, 18.100 και 16.400 μονάδες, αντίστοιχα.
Ford Kuga, ο νικητής στα PHEV
Το Ford Kuga ήταν για μια ακόμα χρονιά ο αδιαμφισβήτητος κυρίαρχος στα επαναφορτιζόμενα υβριδικά αυτοκίνητα με σχεδόν 58.000 πωλήσεις.
Παρά την μείωση της δημοτικότητάς τους σε σχέση με το 2021, το βάθρο συμπλήρωσαν οι BMW Σειρά 3 και Volvo XC40, με 32.405 και 31.234 νέες ταξινομήσεις το 2022.
Δεκαπέντε θέσεις ανέβηκε στη σχετική κατάταξη το Hyundai Tucson, τερματίζοντας την περσινή κούρσα στη θέση 4, εμπρός από το Volvo XC60 που διατήρησε συνολικά τις δυνάμεις του.
Την πρώτη 10άδα στην κατηγορία των οχημάτων PHEV συμπληρώνουν τα Peugeot 3008, Mitsubishi Eclipse Cross, Jeep Compass, Lynk & Co 01 και Kia Sportage.