Γιατί η Ευρώπη βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο απέναντι σε Κίνα και ΗΠΑ;
Η άνοδος της Κίνας και η καλά μελετημένη επέλαση από την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού στριμώχνουν στο καναβάτσο την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είχε ομολογουμένως το επάνω χέρι τα τελευταία χρόνια με τα προϊόντα της να απολαμβάνουν υψηλή δημοτικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο. Τώρα, ωστόσο, το πλεονέκτημα αυτό στην… εποχή των ηλεκτρικών οχημάτων φαίνεται να αμφισβητείται.
Η Γερμανία, για παράδειγμα, που ως γνωστόν αποτελεί τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, δέχεται έντονες πιέσεις προκειμένου να μετατρέψει σε σύντομο χρονικό διάστημα δεκάδες εργοστάσια που απασχολούν δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους σε μονάδες παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα πλαίσια ενός αγώνα δρόμου προκειμένου η «γερμανική σχολή» να διατηρήσει τα ηνία απέναντι στις ΗΠΑ και την Κίνα.
Ως αποτέλεσμα, το VW Group, η Mercedes και η BMW έχουν ήδη παρουσιάσει αρκετά EV, και σκοπεύουν να αποκαλύψουν ακόμα περισσότερα τους επόμενους μήνες, τα οποία θα αποδειχτούν καθοριστικά ώστε να κλείσει η εμπορική ψαλίδα απέναντι στην αμερικανική Tesla και την κινεζική BYD, που αποτελούν τους αδιαμφισβήτητους ηγέτες στην κατηγορία σε παγκόσμιο επίπεδο. Στον ίδιο αγώνα δρόμου επιδίδονται ασφαλώς και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι κατασκευαστές σε σχέση με τα δικά τους προιόντα…
Η όλη προσπάθεια, αν μη τι άλλο, δείχνει να είναι αρκετά περίπλοκη. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει επιβαρύνει τις τιμές ενέργειας στην Ευρώπη, η οποία αναγκάστηκε να αλλάξει την ενεργειακή πολιτική της που βασιζόταν κατά κύριο λόγο στο πετρέλαιο. Και δη το ρωσικό. Επιπλέον, ο υψηλός πληθωρισμός που μαστίζει την ήπειρο δεν αποτελεί και τον καλύτερο… σύμβουλο για επενδύσεις και ακόμα πιο υψηλές πωλήσεις στον τομέα της ηλεκτρικής κινητικότητας.
Η Κίνα και οι ΗΠΑ
Από τη μεριά της, η Κίνα, η οποία αισίως αφήνει πίσω της τα «δύσκολα» lockdowns, έχει αρχίσει να επεκτείνεται… απειλητικά και στην Ευρώπη, έχοντας προηγουμένως δημιουργήσει μια ιδιαίτερα ικανή και αποτελεσματική εφοδιαστική αλυσίδα σε επίπεδο πρώτων υλών που υποστηρίζει τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες της, με τις τελευταίες να εκμεταλλεύονται ιδανικά και την τεχνογνωσία τους στα EV αλλά και τα τεράστια ποσά κρατικής υποστήριξης.
Η πιο πρόσφατη χρονικά απειλή για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έρχεται από τις ΗΠΑ – και φυσικά δεν αφορά μόνο τις ολοένα και αυξανόμενες πωλήσεις της Tesla – η οποία επιχειρεί να προσελκύσει στο έδαφος της μεγάλους προμηθευτές που σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση μέσω επιδοτήσεων αξίας έως και 370 δισεκατομμυρίων δολαρίων όπως αυτές περιγράφονται στο Νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού, γνωστού ως Inflation Reduction Act.
Οι πιστώσεις φόρου που προσφέρουν κίνητρα για τη συναρμολόγηση κυψελών και συστοιχιών μπαταριών είναι τόσο γενναιόδωρες που οι ΗΠΑ έχουν τη δυνατότητα να γίνουν «η πιο κερδοφόρα τοποθεσία στον κόσμο για την παραγωγή», όπως χαρακτηριστικά δήλωσαν αναλυτές της UBS.
Η συγκεκριμένη «απειλή» που φέρνει στο προσκήνιο ο σχετικός νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ, αποτέλεσε κεντρικό θέμα στις συνομιλίες που έλαβαν χώρα στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός, με αρκετούς Ευρωπαίους ηγέτες να απαιτούν πιο επιθετικές επιδοτήσεις.
Σε πανευρωπαϊκό πάντως επίπεδο τα σημάδια δεν είναι ευοίωνα. Πολλώ δε μάλλον μετά τις σκέψεις της σουηδικής Northvolt να καθυστερήσει τα σχέδιά της για την κατασκευή ενός μεγάλου εργοστασίου παραγωγής μπαταριών στη Γερμανία – αντ’ αυτού η εταιρεία σκέφτεται τώρα να επενδύσει πρώτα στη Βόρεια Αμερική εκμεταλλευόμενη τα προνόμια που προσφέρει το Inflation Reduction Act.
Πως αντιδρά η Γερμανία
Η αυτοκινητοβιομηχανία απασχολεί περίπου 786.000 εργαζομένους στη Γερμανία και είναι η μεγαλύτερη της χώρας όσον αφορά τις επενδύσεις, τις πωλήσεις και τις εξαγωγές.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Bloomberg, ο καγκελάριος της Γερμανίας, Olaf Scholz, εμφανίστηκε συμβιβαστικός απέναντι στην «αμερικανική απειλή», λέγοντας ότι η κυβέρνησή του εκτιμά και υποστηρίζει αυτό που προσπαθεί να επιτύχει ο Joe Biden και ότι «εργάζεται πολύ σκληρά για να αποφύγει έναν εμπορικό πόλεμο».
Ωστόσο, η Hildegard Müller, η οποία ηγείται του γερμανικού λόμπι VDA, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα μετά τη συνάντηση που είχε με τον Γερμανό καγκελάριο ότι «η Γερμανία και η Ευρώπη κινδυνεύουν να μείνουν πίσω στον παγκόσμιο αγώνα για καθαρή κινητικότητα. Το Βερολίνο και οι Βρυξέλλες πρέπει να διασφαλίσουν την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης το συντομότερο δυνατό».
Το Βερολίνο την περασμένη εβδομάδα υποσχέθηκε επιπλέον 1 δισεκατομμύριο ευρώ για projects που σχετίζονται με τις μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων ως μέρος ενός μεγαλύτερου πακέτου.
Η κινεζική CATL, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών EV στον κόσμο, ξεκίνησε την παραγωγή στο πρώτο της ευρωπαϊκό εργοστάσιο κυψελών μπαταριών στην πόλη Erfurt της Γερμανίας. Από τη μεριά της, η VW κατασκευάζει ένα εργοστάσιο μπαταριών στο Salzgitter που θα μπορεί να παράγει μπαταρίες 4o GWh ετησίως, οι οποίες επαρκούν για την τροφοδοσία περίπου 500.000 EVs.
Ωστόσο, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας – αλλά και γενικότερα της Ευρώπης – έχουν ακόμη πολύ δρόμο να διαβούν. Τόσο για να δημιουργήσουν τις βάσεις για αυξημένη παραγωγή ηλεκρικών οχημάτων εντός Ευρώπης, όσο και για να πείσουν τους οδηγούς να αγοράσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των κατασκευαστών της.