Audi Q8 e-tron: Το οδηγούμε στη Γερμανία
To e-tron, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο από τον Ίνγκολσταντ, ανανεώνεται και μετονομάζεται σε Audi Q8 e-tron.
Ταξιδέψαμε στο Μόναχο για την παρουσίαση του Q8 e–tron, του μεγάλου ηλεκτρικού SUV της Audi. Το αυτοκίνητο ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του πριν από και τέσσερα και πλέον χρόνια.
Θυμόμαστε ακόμα τη φαντασμαγορική παρουσίαση του μοντέλου στο Σαν Φρανσίσκο τον Σεπτέμβριο εκείνης της χρονιάς, λίγα μόλις χιλιόμετρα από το Πάλο Άλτο, την τότε έδρα της Tesla, πριν μεταφερθεί στο Όστιν του Τέξας. Ο συμβολισμός ήταν προφανής…
Σήμερα πλέον ήταν πλέον καιρός το μοντέλο να ανανεωθεί και για την περίσταση προστέθηκε ο χαρακτηρισμός “Q8” εμπρός από την ονομασία του. Δεν πρόκειται μόνο για μια συμβολική κίνηση προκειμένου να τονιστεί ο αναβαθμισμένος χαρακτήρας του μοντέλου με το οποίο η γερμανική εταιρεία μπήκε στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης, αλλά για μια απαραίτητη αλλαγή, καθώς το συνθετικό «e-tron» χαρακτηρίζει πλέον κάθε ηλεκτρική κατασκευή από το Ίνγκολσταντ. Μέχρι το 2026 η ηλεκτρική γκάμα θα μετρά 20 διαφορετικά μοντέλα από 8 που είναι σήμερα, εκπληρώνοντας έτσι το χρονοδιάγραμμα για τον μετασχηματισμό της Audi σε μια αμιγώς ηλεκτρική φίρμα ως το 2030.
Με την τεχνολογία των ηλεκτρικών να εξελίσσεται χρόνο με το χρόνο, ιδίως στον τομέα των μπαταριών ήταν αναμενόμενο πως μια αποδοτικότερη εκδοχή με μεγαλύτερη αυτονομία θα ήταν απαραίτητη για να διατηρηθεί το μοντέλο ανταγωνιστικό. Μέχρι σήμερα έχουν διατεθεί 150.000 αντίτυπα και σύμφωνα με την εταιρεία είναι το πιο καλοπουλημένο στην κατηγορία, εντούτοις τα τελευταία χρόνια στο συγκεκριμένο segment έχουν μπει πολλοί δυνατοί παίκτες. Στόχος της Audi, ήταν με την υιοθέτηση του χαρακτηρισμού “Q8” να αξιοποιήσει την ευκαιρία ώστε να του προσδώσει έναν πιο σπιρτόζικο χαρακτήρα, αν μη τι άλλο ώστε να συμβαδίζει με το ύφος των θερμικών “Q8”..
Το αυτοκίνητο προσφέρεται τόσο με το κλασικό SUV αμάξωμα, όπως αρχικά παρουσιάστηκε το μοντέλο, όσο και σε μια κουπέ (Sportback) εκδοχή, αμφότερες με μήκος 4.915 χλστ. και τη διαφοροποίηση να εντοπίζεται στο ύψος των των δύο αυτών παραλλαγών (1.619 χλστ. για τη Sportback και 1.633 χλστ. για την SUV). Η κορυφαία έκδοση SQ8, και στις δύο εκδοχές της είναι δύο χιλιοστά χαμηλότερη και 39 χλστ. φαρδύτερη.
Εξωτερικά το ρύγχος έχει επανασχεδιαστεί τόσο για αισθητικούς όσο και αεροδυναμικούς λόγους. Η παλιά μάσκα με τις γρίλιες έχει δώσει τη θέση της σε μια ανάγλυφη που δημιουργεί ένα ενιαίο σύνολο με τα φωτιστικά σώματα. Η εισαγωγή του κάτω μέρους έχει διαφορετική διαμόρφωση για καλύτερη καλύτερη ροή του αέρα και αποδοτικότερη ψύξη της μπαταρίας. Όλο αυτό σαφώς έχει συμβάλει στη μείωση του συντελεστή οπισθέλκουσας που πλέον διαμορφώνεται σε 0,27 για την έκδοση SUV και 0,24 για την Spostback.
Περνώντας στο εσωτερικό, το περιβάλλον είναι γνώριμο, καθώς οι αλλαγές είναι ελάχιστες. Τα χειριστήρια αφής για το σύστημα κλιματισμού παραμένουν και στο νέο μοντέλο. Δεν προβληματίζουν ιδιαίτερα αλλά δεν έχουν και την αμεσότητα που προσφέρουν οι φυσικοί διακόπτες. Κατά τα’ άλλα ο σχεδιασμός του ταμπλό είναι άρτιος, τα υλικά που χρησιμοποιούνται είναι εξαιρετικά, η συνολική ποιότητα στο εσωτερικό είναι υψηλότατου επιπέδου και βέβαια οι χώροι των επιβατών άφθονοι χάρη στο μεταξόνιο των 2.928 χλστ. Μεγάλη είναι και η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ που για τις δύο προαναφερθείσες εκδόσεις διαμορφώνεται αντίστοιχα στα 569 και 528 λίτρα. Επιπρόσθετα υπάρχει ένας χώρος 62 λίτρων κάτω από το καπό, που μπορεί να αξιοποηθεί για την αποθήκευση των καλωδίων φόρτισης.
Τρεις επιλογές
Το Q8 e–tron διατίθεται σε τρεις εκδόσεις, όλες 4κίνητες και εφοδιασμένες με αερανάρτηση. Η διαφοροποίησή τους έχει να κάνει με την ισχύ τον ηλεκτροκινητήρων τους, τη χωρητικότητα της μπαταρίας και την ισχύ ταχυφόρτισης (DC), με ό,τι αυτό σενεπάγεται στις αντίστοιχες τιμές των επιδόσεων, της αυτονομίας και του χρόνου φόρτισης.
Στη βασική έκδοση Q8 50 e–tron η ισχύς από τους δύο ηλεκτροκινητήρες συνδυαστικά αγγίζει τους 340 ίππους και η μέγιστη ροπή τα 664 Nm. Μια 95άρα μπαταρία (προερχόμενη από την ισχυρότερη έκδοση του αρχικού e-tron παίρνει τη θέση εκείνης των 71 kWh, προσφέροντας μια ονομαστική αυτονομία 491 χλμ. (505 χλμ στην SB).
Στο «μεσαίο» μοντέλο, Q8 55 e–tron, οι τιμές ισχύος και ροπής είναι αντίστοιχα 408 ίπποι και 664 Nm, με την τοποθέτηση όμως μιας μπαταρίας 114 kWh στη θέση εκείνης των 95 kWh του e-tron, εξασφαλίζεται μια αυτονομία 582 και 600 χλμ. για τις δύο εκδοχές αμαξώματος, ενώ στην κορυφή της γκάμας συναντάμε την Q8 S8, με τα τρία μοτέρ (από τα οποία τα δύο αντιστοιχούν στους δύο πίσω τροχούς) εν προκειμένω να αποδίδουν 503 ίππους και 973 Nm. Κι εδώ συναντάμε τη μπαταρία με της 114 kWh, που εξασφαλίζει ονομαστική αυτονομία 494/513 χλμ.
Το σύστημα φόρτισης έχει και αυτό ενισχυθεί με την ισχύ σε συνεχές ρεύμα να έχει σκαρφαλώσει στη βασική έκδοση από τα 120 στα 150 kW και στις άλλες δύο από τα 150 στα 170 kW. Φυσικά αυτοί οι αριθμοί αντιπροσωπεύουν τις μέγιστες τιμές που μπορούν να επιτευχθούν σε όλη τη διάρκεια της αναπλήρωσης της μπαταρίας. Εξίσου σημαντικό είναι πως φορτίζοντας μέχρι το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας, η ισχύς δεν θα πέσει κάτω από τα 100 kW, γεγονός που οδηγεί σε μικρότερους χρόνους ανεφοδιασμού. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως για αναπλήρωση από το 20 στο 80% απαιτούνται 26 λεπτά και από το 10 στο 80% 31 λεπτά.
Όσο για τη φόρτιση με εναλλασσόμενο ρεύμα, αυτή τυπικά διαμορφώνεται στα 11 kW και ως έξτρα στα 22, έτσι που στην περίπτωση του Q8 50 e-tron οι αντίστοιχοι χρόνοι φόρτισης είναι 9.15 και 4.45 ώρες. Να σημειώσουμε πως η μεγαλύτερη μπαταρία των ισχυρότερων εκδόσεων θα χρειαστεί 11.30 ώρες σε 11άρη φορτιστή και 6 ώρες σε 22άρη.
Με το Audi Q8 e–tron στο Μόναχο
Έχοντας αφήσει πίσω τον ανοιξιάτικο καιρό της πατρίδας μας, το Μόναχο, όπου θα μας δινόταν η δυνατότητα να οδηγήσουμε το Q8 e-tron, μας υποδέχθηκε με θερμοκρασίες κάτω του μηδενός. Η διαθέσιμη έκδοση ήταν η μεσαία των 408 ίππων. Επιλέγουμε το Sportback αμάξωμα, που δεν είχε τύχει στο παρελθόν να το οδηγήσουμε.
Παρότι αρκετοί δείχνουν έναν σκεπτικισμό απέναντι στα κουπέ SUV, το συγκεκριμένο διαθέτει όμορφες αναλογίες και κατά ένα μαγικό τρόπο κρύβει επιμελώς το μέγεθός του.
Αφού ρυθμίζουμε τη θέση οδήγησης, περνάμε από περιέργεια στο πίσω κάθισμα για να διαπιστώσουμε πως πέρα από τον αναμενόμενο αέρα των περίπου 20 εκ. για τα γόνατά μας, το κεφάλι ενός επιβάτη κανονικού αναστήματος δεν θα περιοριστεί, παρά την κεκλιμένη οροφή.
Προς μεγάλη μας απογοήτευση, το αυτοκίνητο είναι εξοπλισμένο με κάμερες στις θέσεις των καθρεπτών. Τις επιλέγουν λέει το 60% των αγοραστών. Κάποιοι αναμφίβολα θα τις συνηθίσουν, άλλοι κατά τη γνώμη μας θα το μετανιώσουν. Είναι εντυπωσιακή «γκατζετιά», αλλά οι οθόνες υστερούν σε ευκρίνεια, εν προκειμένω είναι άβολη η θέση τους, ο οδηγός από συνήθεια μάταια κινείται δεξιά – αριστερά για να διευρύνει το οπτικό του πεδίο, αλλά φυσικά η απεικόνιση της οθόνης δεν αλλάζει κι αν είσαι πρεσβύωπας θα δυσκολευτείς να εστιάσεις το βλέμμα πάνω της.
Πάντως, από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα απολαμβάνεις τον ομοιογενή χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Η επιτάχυνση είναι προοδευτική χωρίς τα ξεσπάσματα κάποιων άλλων ηλεκτρικών. Δεν… θα εντυπωσιάσεις την παρέα, αλλά θα απολαύσεις τον ομαλό και αθόρυβο τρόπο που κινείται μέσα και έξω από την πόλη, χωρίς τελικά το αυτοκίνητο να υστερεί σε επιδόσεις, καθώς το «0-100» πραγματοποιείται σε 5,6 δλ. (6 και 4,5’’ για τις άλλες δύο εκδόσεις), ενώ η τελική αγγίζει τα 200 χλμ./ώρα (210 για το S8). Κι όλο αυτό παρά τους 2,5 τόνους που ζυγίζει η κατασκευή.
Αντίστοιχα στην επιβράδυνση προσφέρονται διαφορετικοί βαθμοί ανάκτησης με τη βοήθεια των paddles πίσω από το τιμόνι, ενώ τα φρένα θέλουν κάποια συνήθεια, καθώς το πεντάλ του έχει μικρή διαδρομή και απαιτεί παραπάνω δύναμη.
Η λειτουργία της ανάρτησης συνάδει κι αυτή με τον γλυκό τρόπο που κινείται το αυτοκίνητο, ακόμα και στην έκδοση S line του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, με τη σπορ ρύθμιση στην αερανάρτηση, που συνδυαζόταν με τροχούς 20 ιντσών και ελαστικά διάστασης 255/50. Η Audi, θέλοντας να επέμβει λίγο στον υπερβολικά άνετο χαρακτήρα του αρχικού μοντέλου έκανε κάποιες διαφορετικές ρυθμίσεις στην μπροστινή ανάρτηση για καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος στις στροφές, ενώ και το σύστημα διεύθυνσης στο Q8 e–tron είναι πιο άμεσο και παρέχει καλή πληροφόρηση. Όλα αυτά αναμφίβολα συνεισφέρουν σε μια συνολικά καλύτερη αίσθηση πίσω από το τιμόνι, χωρίς όμως το αυτοκίνητο να προδιαθέτει να κινηθείς πιο επιθετικά, ούτε άλλωστε είναι αυτή η φιλοσοφία του.
Σε κάθε περίπτωση το Q8 e–tron σου εμπνέει μια αίσθηση ασφάλειας, ενώ τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού συνεισφέρουν στο συγκεκριμένο σκοπό. Πέντε ραντάρ, ισάριθμες κάμερες και δώδεκα αισθητήρες υπερήχων τροφοδοτούν με την απαραίτητη πληροφόρηση τα… 40 συστήματα ασφαλείας.
Το αυτοκίνητο αναμένεται στη χώρα μας τον ερχόμενο Μάρτιο, με το Q8 e-tron 50 να κοστίζει 87.000 ευρώ και το Q8 e-tron 50 97.000 και τις αντίστοιχες εκδόσεις Sportback να χρεώνονται επιπλέον 6.000 ευρώ. Οι προαναφερθείσες τιμές δεν περιλαμβάνουν την επιδότηση του ελληνικού κράτους.