Φωτιά σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Τι πρέπει να κάνεις;
Τι κάνουμε στη σπάνια περίπτωση που ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο τυλιχτεί στις φλόγες; Πόσο εύκολο είναι να τεθεί υπό έλεγχο μια τέτοια φωτιά;
Παρότι είναι κοινώς αποδεκτό ότι οι πυρκαγιές στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν ένα πολύ πιο σπάνιο φαινόμενο σε σχέση με τα θερμικά, κάθε φορά που μια ηλεκτρική κατασκευή τυλίγεται στις φλόγες και έχει καταγραφεί από κάποια κάμερα, είναι δεδομένο πως το σχετικό video θα γίνει viral.
Εντούτοις είναι αναμφισβήτητο πως η πλειονότητα του κοινού δεν γνωρίζει πώς να αντιμετωπίσει μια φωτιά σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, η οποία μπορεί να ξεσπάσει ύστερα από ένα ατύχημα και πολύ σπάνια από κάποιο κατασκευαστικό σφάλμα στο σώμα της μπαταρίας.
Στο 6ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης που διεξήχθη στις 18 Ιανουαρίου στην Ελλάδα, οι ομιλίες έκλεισαν με μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παρουσίαση του Επιπυραγού Αχιλλέα Σαΐτη, Τμηματάρχη Επιχειρήσεων Διεύθυνσης Πυρόσβεσης στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος.
Τι κάνουμε λοιπόν στην περίπτωση που εκδηλωθεί φωτιά σε ένα ηλεκτρικό; Ο κ. Σαΐτης ανέφερε πως αυτό εξαρτάται από το αν η φωτιά έχει αφετηρία την μπαταρία του αυτοκινήτου ή κάποια άλλη πηγή. Στην τελευταία περίπτωση η αντιμετώπιση είναι ίδια με εκείνη σε ένα συμβατικό όχημα, οπότε και σβήνει σχετικά εύκολα.
Αν η φωτιά ξεκινήσει από την μπαταρία, τότε υπάρχει πρόβλημα. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου έχουν πάρα πολύ μεγάλο θερμικό φορτίο σε περίπτωση που αναφλεγούν, ενώ υπάρχει επίσης ο κίνδυνος της θερμικής διαφυγής, να γίνει δηλαδή μια «έκρηξη φωτιάς».
Το ίδιο φυσικά μπορεί να συμβεί σε ένα ηλεκτρικό πατίνι ή ποδήλατο. Αν αυτό γίνει τη στιγμή που για παράδειγμα φορτίζουμε το πατίνι στο σαλόνι μας, τι δυνατότητες έχουμε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο μέχρι να έρθει η πυροσβεστική;
Καμία, λέει ο κ. Σαΐτης! Με το που θα καταλάβουμε ότι κάτι πάει στραβά πρέπει να εγκαταλείψουμε το χώρο, καθώς δεν έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε πολλά πράγματα. Ακόμα κι αν αποφύγουμε το φαινόμενο της θερμικής διαφυγής, μόνο το γεγονός ότι η μπαταρία θα αρχίσει να θερμαίνεται, σημαίνει ότι θα αρχίσουν να παράγονται τοξικά αέρια τα οποία σε ένα κλειστό χώρο είναι πολύ δραστικά και επιβαρυντικά για την υγεία μας.
Η Πυροσβεστική προτείνει για τη φόρτιση των μπαταριών, ακόμα και των κινητών, να χρησιμοποιούμε πιστοποιημένες συσκευές και μπαταρίες, το ηλεκτρικό κύκλωμα του σπιτιού μας να είναι σε καλή κατάσταση και να ακολουθούμε πιστά τις οδηγίες του κατασκευαστή για τη διαδικασία φόρτισης. Εξίσου σημαντικό είναι να μην ξεχνάμε τη συσκευή μας στη φόρτιση. Ο κ. Σαΐτης επεσήμανε ότι πρέπει να υπάρχει επιτήρηση όσο μια τέτοια συσκευή βρίσκεται στη φόρτιση και να απέχει από εύφλεκτα υλικά, κουρτίνες, χαλιά κλπ.
Ερωτηθείς για το σχετικό περιστατικό φωτιάς στο Ράλλυ Ιαπωνίας από τη μπαταρία ενός υβριδικού αγωνιστικού, που τελικά οδήγησε στην ολοσχερή καταστροφή του αυτοκινήτου, παρά το σύστημα πυρόσβεσης που αυτό διέθετε, η συζήτηση στράφηκε στη διαδικασία κατάσβεσης της φωτιάς.
Ο κ. Σαΐτης, ο οποίος στη διάρκεια του περασμένου ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις είχε λάβει μέρος σε ένα σεμινάριο που οργανώθηκε από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αυτοκινήτου για την αντιμετώπιση παρόμοιων συμβάντων, επεσήμανε πως δεν πρέπει να συγχέουμε τα αγωνιστικά με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραγωγής, τα οποία πρέπει να επισημάνουμε πως επιδεικνύουν εξαιρετική συμπεριφορά στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP, συγκεντρώνοντας τις υψηλότερες βαθμολογίες .
Πόσοι τόνοι νερού για να σβήσει η φωτιά σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Από την μέχρι τώρα εμπειρία στο εξωτερικό, για να σβήσει η φωτιά ενός ηλεκτρικού, απαιτούνται στην καλύτερη περίπτωση… 50.000 λίτρα νερού, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις χρειάστηκαν 150.000 λίτρα – ούτε λίγο ούτε πολύ δηλαδή 150 τόνοι νερού! Για να έχετε μια αναλογία, η «πυροσβεστική έξοδος» όπως αναφέρεται στην ορολογία των πυροσβεστών, όταν δηλαδή βγαίνουν τα οχήματα από τον σταθμό για να αντιμετωπίσουν ένα συμβάν αποτελείται από δύο έως τρία το πολύ οχήματα που συνολικά φέρουν 10 έως 15 τόνους νερού.
Όλο αυτό όμως ανέφερε ο κ. Σαΐτης αποτελεί ένα εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο, καθώς η μπαταρία προστατεύεται από ένα πανίσχυρο περίβλημα και πρέπει να συνυπάρξουν πολλοί παράγοντες ώστε να οδηγηθούμε σε ένα τέτοιο περιστατικό. Στην περίπτωση αυτή ο οδηγός θα πρέπει να απομακρυνθεί αμέσως από το όχημα, να καλέσει την Πυροσβεστική και να αναφέρει σχετικά ότι η πυρκαγιά αφορά ηλεκτρικό όχημα, ώστε να είναι προετοιμασμένο το κέντρο για την αντιμετώπιση που θα χρειαστεί.
Το νερό είπε ο κ. Σαΐτης αποτελεί το ιδανικό μέσο κατάσβεσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Γίνονται μελέτες για εναλλακτικά υλικά αλλά ακόμα δεν έχει βρεθεί κάτι καλύτερο. Τα αδρανή υλικά, όπως το στεγνό χώμα θα μπορούσε να αποτελέσει μια εναλλακτική λύση, όμως είναι ανέφικτο να γίνει η εναπόθεσή του πλησιάζοντας ένα φλεγόμενο αυτοκίνητο. Πειραματικά έχει κατασκευαστεί στη Γερμανία ένα όχημα με ένα τηλεσκοπικό στέλεχος που εκτοξεύει το πυροσβεστικό υλικό.
Φυσικά η κατάσβεση σε έναν κλειστό χώρο, όπως ένα υπόγειο γκαράζ είναι πιο δυσχερής, γι αυτό και σε κάποιες περιπτώσεις σε πόλεις των ΗΠΑ υπάρχει απαγόρευση στην είσοδο ηλεκτρικών οχημάτων, όπως στην Ελλάδα μπορεί να απαγορεύεται η είσοδος σε αυτοκίνητα που καίνε υγραέριο.
Ακόμα και μετά την κατάσβεση, ένας κίνδυνος που παρουσιάζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αυτός της επανάφλεξης που μπορεί να συμβεί ακόμα και 40-45ώρες μετά. Αυτό δυσκολεύει τη μεταφορά και αποθήκευση του κατασβεσθέντος οχήματος το οποίοι θα πρέπει να βρίσκεται υπό επιτήρηση για δύο μέρες.
«Ένα ακόμα υλικό που φροντίσαμε να προμηθευτούμε, από το 2020 που ξεκινήσαμε να φτιάχνουμε και να στήνουμε ειδικότερα μνημόνια ενεργειών επέμβασης τακτικού επιπέδου για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι οι πυροκουβέρτες με τις οποίες σκεπάζουμε το όχημα που έχει αναφλεγεί, όχι για να κατασβέσουμε τη φωτιά, αλλά για να την περιορίσουμε και κυρίως να μειώσουμε την έκλυση των τοξικών αερίων», ανέφερε σχετικά. Σε μια τέτοια επέμβαση, οι πυροσβέστες φορούν όλον τον ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό που διαθέτουν, δηλαδή αναπνευστική συσκευή, γάντια, κράνος κλπ. Παρότι μέχρι σήμερα δεν υπήρξε κάποιο πρόβλημα με ηλεκτρικό αυτοκίνητο, οι Έλληνες πυροσβέστες έχουν εκπαιδευτεί, έχουν υιοθετήσει δε καλές πρακτικές από τον Εθνικό Οργανισμό Πυροπροστασίας των ΗΠΑ και τον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό φορέα, είναι δε σε απ’ ευθείας επαφή με τις εταιρείες αυτοκινήτου πραγματοποιώντας κοινές εκπαιδεύσεις. Ακόμα έχει γίνει σύσταση σε όλους τους πυροσβέστες να κατεβάσουν μια εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας Αυτοκινήτου με βάση την οποία γίνεται αναγνώριση όλων των μοντέλων, το είδος του καυσίμου και που «μπορείς να κόψεις» σε περίπτωση που χρειαστεί να απεγκλωβιστεί κάποιος επιβάτης.
«Είμαστε προετοιμασμένοι στον τομέα της αναγνώρισης ενός τέτοιου περιστατικού. Αυτό αποτελεί το 50% της επιτυχούς αντιμετώπισης» κατέληξε ο κ. Σαΐτης.