Skoda: 30 χρόνια υπό τη σκέπη του VW Group

Στις 28 Μαρτίου συμπληρώνονται τρεις δεκαετίες από την ένταξη της Skoda στο VWGroup.

Από εκείνο το χρονικό σημείο μέχρι σήμερα, η Skoda έχει μετατραπεί από ηγέτη σε μια επιμέρους περιφέρεια της Ευρώπης, σε μάρκα μα παγκόσμιο αντίκτυπο, καθώς τα μοντέλα της πωλούνται σε περισσότερες από 100 αγορές σε όλον τον κόσμο. Ενδεικτικό είναι το γεγονός, ότι αυτή τη στιγμή η τσεχική μάρκα διαθέτει 10 μοντέλα, ενώ πέρυσι πέτυχε για 7η συνεχόμενη χρονιά, πωλήσεις άνω του ενός εκατομμυρίου παγκοσμίως.

Κείμενο: Χρήστος Αποστολόπουλος, Νώντας Δουζίνας

Skoda

Η αρχή της συνεργασίας

Οι πρώτες επαφές μεταξύ τηςSkodaκαι του Volkswagen Group χρονολογούνται από τη δεκαετία του ’70, ενώ η άτυπη συνεργασία συνεχίστηκε με την κυκλοφορία του Favorit. Αρχικά, οι Τσέχοι είχαν σχεδιάσει εξ ολοκλήρου στο εργοστάσιό τους το προσθιοκίνητο χάτσμπακ μοντέλο - γεγονός που κατέστησε τοFavoritσε «αξιοσημείωτη εξαίρεση στο Ανατολικό Μπλοκ», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η ίδια.

Εκείνη την εποχή, τα οχήματα παράγονταν σχεδόν αποκλειστικά με άδεια από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της Δυτικής Ευρώπης. Στο Wolfsburg, ηVWδοκίμασε ένα πρωτότυπο εξετάζοντας το ενδεχόμενο να εξοπλίσει το μοντέλο με δικούς της κινητήρες και άλλα επιμέρους εξαρτήματα.

Παρ’ όλα αυτά, τα σχέδια της εταιρείας δεν καρποφόρησαν, για οικονομικούς κυρίως λόγους. Ωστόσο, μετά την κατάρρευση του κομμουνιστικού καθεστώτος τον Νοέμβριο του 1989, οι θετικές εντυπώσεις από τοFavoritκαι οι πρόσφατες επαφές ανάμεσα σε Wolfsburg και Mladá Boleslav, οδήγησαν σε ευρείες συνομιλίες σχετικά με την πιθανότητα συνεργασίας των δύο πλευρών.

Η κατάσταση ήταν δεδομένη: Με ετήσια παραγωγική ικανότητα το πολύ 200.000 μονάδων και γκάμα που πέραν των νεοσύστατων τότε, Favorit και Forman Estate, περιλάμβανε ξεπερασμένα μοντέλα με κινητήρα πίσω, η Skoda δε θα είχε τύχη στην παγκόσμια αγορά. Σε αυτό το πλαίσιο, το μέλλον της ήταν συνυφασμένο με την ιδιωτικοποίηση της μέχρι τότε κρατικής εταιρείας, η οποία εκτός από το νέο Favorit, διέθετε ιδιαίτερα εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό και ισχυρή παράδοση στην κατασκευαστή οχημάτων, στο εργοστάσιο της Mladá Boleslav.

Skoda

Συζητήσεις και τελική συμφωνία

Αρχικά, 24 εταιρείες θεωρήθηκαν ως οι πιθανοί συνεργάτες τηςSkoda, προτού διεξαχθούν το καλοκαίρι του 1990 και υπό το «βλέμμα» του πρωθυπουργού της χώρας Petr Pithart, συνομιλίες με 8 επιλεγμένους κατασκευαστές αυτοκινήτων από την Ευρώπη και εκτός αυτής. Τέσσερις από αυτούς υπέβαλαν τις προσφορές τους, ωστόσο από τον Αύγουστο του 1990 δύο εξ αυτών εγκατέλειψαν την... κούρσα, αφήνοντας στο παιχνίδι της διεκδίκησης τη συμμαχία των Renault/Volvo και τοVWGroup. Έπειτα από επιπρόσθετες συνομιλίες που έλαβαν χώρα στις 9-10 Δεκεμβρίου 1990, την… πρόκριση πήρε τελικά η γερμανική εταιρεία και στις 21 Δεκεμβρίου του 1990, η κυβέρνηση της χώρας υπέγραψε την πρώτη συμφωνία με τοVWGroup.

Στις 28 Μαρτίου 1991, ο Vrba και ο τότε πρόεδρος του VW Group, Carl H. Hahn, υπέγραψαν τη βασική συμφωνία σχετικά με τη δημιουργία κοινής επιχείρησης για την παραγωγή οχημάτων της Skoda. Λίγες ημέρες αργότερα, στις 16 Απριλίου 1991, και αφού το VW Group επιτέλεσε τις δεσμεύσεις που είχαν συμφωνηθεί, έλαβε το 31% του μεριδίου της Skoda Auto, προσφέροντας 620 εκατομμύρια μάρκα. Από εκείνο το σημείο, η γερμανική εταιρεία αύξανε προοδευτικά το μερίδιό της στις μετοχές της Skoda, έως ότου στις 30 Μαΐου 2000 έγινε ο μοναδικός μέτοχος, αποκτώντας το 100%.

Skoda

Τα μοντέλα της Skoda

Από πλευράς οχημάτων, τα Favorit/Forman απέκτησαν ελαφρύ επαγγελματικό αδελφάκι, δημιουργώντας μια γκάμα που είχε μεγάλη ζήτηση, αφού συνδύαζε προηγμένη τεχνολογία, υψηλή ποιότητα και χαμηλό κόστος. Το 1994, παρουσιάστηκε το Skoda Felicia, που αποτέλεσε τον διάδοχο του Favorit, ενώ διέθετε σύγχρονα συστήματα όπως ABS, αερόσακους, air condition, υδραυλικό τιμόνι και κινητήρες 1.6 MPI (βενζίνης) ή 1.9 D (πετρελαίου) του VW Group.

Το πρώτο μοντέλο της Skoda που εξελίχθηκε πλήρως υπό την ομπρέλα του VW Group, ήταν το Octavia, που πατούσε στην πλατφόρμα του Audi A4 και έκανε ντεμπούτο τον Σεπτέμβριο του 1996. Με το Octavia, η Skoda άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της, αφού το τσεχικό sedan παραγόταν σε ένα από τα πλέον τεχνολογικά προηγμένα εργοστάσια της Ευρώπης και αναδείχθηκε σε best seller της μάρκας.

Το φθινόπωρο του 1999, το Skoda Fabia ήρθε να αντικαταστήσει το Felicia. Από τότε, το δίπολο Fabia-Octavia έγινε το πιο διαδεδομένο της Skoda. Σήμερα, αμφότερα τα μοντέλα έχουν φτάσει στην 4η γενιά τους, με το Octavia να έχει παρουσιαστεί πριν από μερικούς μήνες και το Fabia, να αναμένεται προσεχώς.

Εν έτη 2001, στη γκάμα της Skoda προστέθηκε το Superb, που έγινε η ναυαρχίδα της μάρκας, επαναφέροντας μια από τις παραδοσιακές ονομασίες των μοντέλων της στην επικαιρότητα. Αυτή τη στιγμή, η 3η γενιά του Superb iV, προσφέρεται και με κινητήριο σύνολο plug-in hybrid.

Ο Σεπτέμβριος του 2016, σηματοδότησε ακόμη μια ημερομηνία-ορόσημο για τη Skoda, αφού τότε λανσαρίστηκε το Kodiaq, πρώτο -και μεγάλο- SUV της τσεχικής μάρκας. Η γκάμα SUV της εταιρείας διευρύνθηκε περαιτέρω, αρχικά με τα Karoq, Kamiq και πιο πρόσφατα με το αμιγώς ηλεκτρικό Enyaq iV, καθώς και το Kushaq, που προσφέρεται μόνο στην αγορά της Ινδίας.

Το παγκόσμιο αποτύπωμα

Όπως αναφέρεται από τους ανθρώπους της Skoda, σε αυτά τα 30 χρόνια υπό την ομπρέλα του Volkswagen Group, το εργατικό δυναμικό της μάρκας έχει αυξηθεί από 17.000 το 1991, σε 42.000 φέτος. Η γκάμα της Skoda περιλαμβάνει 10 μοντέλα που προσφέρονται σε περισσότερες από 100 αγορές παγκοσμίως, ενώ η παραγωγή που το 1991 ήταν 172.000 οχήματα, έχει εξαπλασιαστεί.

Κατά τη διάρκεια του 2020, η Skoda προσέφερε περισσότερα από ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα σε όλον τον κόσμο, ξεπερνώντας αυτό το ορόσημο για 7η συνεχόμενη χρονιά. Επιπλέον των τριών εργοστασίων στην Τσεχία, κατασκευάζει οχήματα σε Κίνα, Ρωσία, Σλοβακία, Ινδία, κυρίως μέσω συνεργασιών εντός του Group, καθώς και στην Ουκρανία. Εκτός από αυτοκίνητα, η Skoda Auto σχεδιάζει και παράγει εξαρτήματα κινητήρες ή κιβώτια ταχυτήτων εντός του Volkswagen Group , ενώ έχει και την ευθύνη για όλες τις δραστηριότητες του Group στην Ινδία.

Με το πρόγραμμα Next Level Skoda, η τσεχική αυτοκινητοβιομηχανία εστιάζει στο μέλλον με 3 προτεραιότητες: Την επέκταση της γκάμας της στα χαμηλότερα κλιμάκια των κατηγοριών, το άνοιγμα σε νέες αγορές και την έμφαση στην αντίθεση και τη βιωσιμότητα σε κάθε τομέα του έργου της.

Skoda

Skoda - Volkswagen Group: Χρονοδιάγραμμα

1978: Η Volkswagen κάνει αίτηση στις αρχές της Τσεχοσλοβακίας, ώστε να πραγματοποιεί δοκιμές αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στη Γερμανία, σε δρόμους της χώρας.

3-5/1979: Διερευνητικές συνομιλίες για πιθανή αγορά κινητήρων Volkswagen EA 801 και τακακιών φρένων για οχήματα της Skoda

8/1985: Συνέχιση των συνομιλιών, έπειτα από το λανσάρισμα του Skoda Type 781 project, που αργότερα μετασχηματίστηκε σε Favorit. Συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών Τσεχοσλοβακίας και Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στα κεντρικά της Volkswagen, στο Wolfsburg.

9/1986: Υποβολή συγκεκριμένης προσφοράς για κατασκευή κινητήρων EA 111 κατόπιν άδειας.

8/1987: Ξεκινά η παραγωγή του Skoda Favorit στη Mladá Boleslav.

9-11/1987: Η Volkswagen διενεργεί σειρά δοκιμών με πρωτότυπο για το μελλοντικό Skoda Favorit, με κινητήρες EA 827 και EA 111 της VW.

0-10/1988: Η σχεδιαζόμενη συνεργασία στην παραγωγή των κινητήρων EA 111 (1.05; 1.3) and EA 827 (1.4; 1.6; 1.8) σταματά, κυρίως για οικονομικούς λόγους. Παρόλα αυτά, η διοίκηση του Volkswagen Group έχει γνωρίσει τις λεπτομέρειες του νέου τσεχιοκύ οχήματος. Διαπραγματεύσεις για ιδιωτικοποίηση και ενσωμάτωση στο Volkswagen Group (1989 – 2000)

11/1989: H ειρηνική βελούδινη επανάσταση στην Τσεχοσλοβακία φέρνει τέλος στο κομμουνιστικό καθεστώς. Η χώρα προετοιμάζεται για ελεύθερες εκλογές και ανοίγει το δρόμο για μια δημοκρατικά εκλεγμένη κυβέρνηση.

1/1990: Ο Petr Hrdlička, επικεφαλής R;amp;D στο εργοστάσιο AZNP της Mladá Boleslav, επικοινωνεί με τον Volkhard Köhler, Διευθυντή Διεθνών Συνεργασιών του Volkswagen Group. Προτείνει την εμπλοκή της Volkswagen στην ιδιωτικοποίηση της Skoda.

2/1990: Στις 4 Φεβρουαρίου, η πρώτη άτυπη συνάντηση μεταξύ των επικεφαλής Διοίκησης του Volkswagen Group, Carl H. Hahn και Volkhard Köhler με τον Τσεχοσλοβάκο Υπουργό Διεθνούς Εμπορίου Slavomír Stračár, λαμβάνει χώρα στο αεροδρόμιο της Πράγας.

3/1990: Συνέχιση των συνομιλιών μεταξύ των Τσεχοσλοβάκων εκπροσώπων και της διοίκησης του Volkswagen Group. Στις 22 οι Carl H. Hahn και Volkhard Köhler επισκέπτονται για πρώτη φορά τη Mladá Boleslav, ως αντιπροσωπεία από το Wolfsburg.

6/1990: Η αναζήτηση για στρατηγικό συνεργάτη ξεκινά επίσημα: Η Τσεχική κυβέρνηση γράφει σε 8 από τους 24 πιθανούς υποψήφιους, και 4 αναγνωρισμένοι τότε κατασκευαστές αυτοκινήτων, καταθέτουν πρόταση.

8/1990: Η επιλογή στρατηγικού συνεργάτη περιορίζεται στη συμμαχία Renault/Volvo και στο Volkswagen Group, ως τον μεγαλύτερο κατασκευαστή αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Η γερμανική εταιρεία σέβεται την επιθυμία της τσεχικής πλευράς για προώθηση της παραδοσιακής μάρκας Skoda, η εξέλιξη να παραμείνει στην Τσεχία και να συνεχιστεί η παραγωγή των μοντέλων Favorit/Forman. Η Volkswagen καταθέτει αναλυτικό σχέδιο επένδυσης.

12/1990: Σε συνάντηση της τσεχικής κυβέρνησης στις 9-10 Δεκεμβρίου, το Volkswagen Group κερδίζει το συμβόλαιο. Επιπλέον του οικονομικού συμβουλίου της κυβέρνησης, η συνδικαλιστική οργάνωση εμπορίου των εργοστασίων της Skoda, εξωτερικοί σύμβουλοι και ελεγκτές, υποστηρίζουν αυτή την απόφαση. Στις 21 Δεκεμβρίου 1990, οι συνεργάτες υπογράφουν τη συμφωνία.

12/1990: Η κατάρρευση της κεντρικής οικονομίας και οι μειώσεις σε σημαντικές εξαγωγικές αγορές, χτυπούν σκληρά της Skoda. Η εσωτερική αγορά, που είναι πολύ σημαντική για την εταιρεία, καταρρέει σχεδόν ολοκληρωτικά. Το 1990, η μάρκα πούλησε περίπου 27.000 μοντέλα, έναντι των αναμενόμενων 126.000 οχημάτων. Συνολικά, το 1990 παράχθηκαν στα εργοστάσια σε Mladá Boleslav, Vrchlabí και Kvasiny, 187.181 αυτοκίνητα.

28 Μαρτίου 1991: Την Πέμπτη 28 Μαρτίου 1991, ο Τσέχος Υπουργός Βιομηχανίας, Jan Vrba και ο επικεφαλής του Συμβουλίου του Volkswagen Group, Carl H. Hahn, υπογράφουν το συμβόλαιο για την ίδρυση κοινής επιχείρησης για παραγωγή μοντέλων της Skoda.

16 Απριλίου 1991: Μόλις οι συμφωνημένες δεσμεύσεις εκπληρώνονται, η Skoda γίνεται η 4η μάρκα του Volkswagen Group, μαζί με τις VW, Audi και Seat.

10/1991: Στις 8 Οκτωβρίου, ο Γερμανός Πρόεδρος Richard von Weizsäcker, που έκανε εκστρατεία για την ιδιωτικοποίηση της αυτοκινητοβιομηχανίας από την άνοιξη του 1990, επισκέπτεται την Mladá Boleslav

11/1992: Το Εποπτικό Συμβούλιο του Volkswagen Group εγκρίνει το επιχειρηματικό σχέδιο για την Skoda Auto, που περιλαμβάνει επενδύσεις 3.749 δις γερμανικών μάρκων έως το 2000.

6/1994: Στις 16 Ιουνίου 1994, η Skoda παράγει το προσθιοκίνητο αυτοκίνητο υπ' αριθμόν 1 εκατομμύριο.

10/1994: Πρεμιέρα για το νέο Skoda Felicia, το πρώτο μοντέλο της Skoda με εξαρτήματα από το Volkswagen Group.

9/1996: Ένα από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων στην Ευρώπη, ανοίγει στη Mladá Boleslav. Πρώτο αυτοκίνητο που παράγεται εκεί είναι η πρώτη γενιά του Octavia, που γίνεται το πρώτο μοντέλο της Skoda το οποίο βασίζεται σε πλατφόρμα του Volkswagen Group.

05/2000: Η Volkswagen γίνεται μοναδικός κάτοχος της Skoda Auto.

12/2014: H Skoda ξεπερνά για πρώτη φορά το φράγμα της διανομής 1 εκατομμυρίου οχημάτων παγκοσμίως.