Αριστεία: Τo top 10 των αυτοκινήτων του 2022
Στο ΟΑΚΑ, το οποίο φέτος γιόρτασε τα 40χρονά του, δίνουμε το «παρών» με τα Αριστεία μας, τη δεκάδα των τετράτροχων που «σκόραρε» το 2022.
Hyundai Ioniq 5
Το αμιγώς ηλεκτρικό Hyundai Ioniq 5 αποστασιοποιείται δεόντως από το αδελφό EV6 της Kia, ακολουθώντας μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία. Όσον αφορά το σχεδιασμό του, φέρνει στο προσκήνιο μια πιο industrial σχεδιαστική ταυτότητα με ουκ ολίγες ρετρό αναφορές, σε συνδυασμό με μια lounge ατμόσφαιρα για το εσωτερικό του. Και εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα σεβαστών διαστάσεων EV, που εντέχνως όμως κρύβει τον όγκο του, όχι όμως και την πρόδηλη ικανότητά του να μεταφέρει με παροιμιώδη άνεση τους επιβάτες του σε μια high–tech καμπίνα, που -όχι άδικα- κλέβει τις εντυπώσεις.
Από εκεί και πέρα, με εξαίρεση τις επιδόσεις, οι υπόλοιπες οδηγικές συγκινήσεις μπαίνουν εσκεμμένα στο περιθώριο, με την ποιότητα κύλισης να έχει τον πρώτο λόγο σε κάθε μετακίνηση εντός και εκτός πόλης, ενώ σε ανάλογα υψηλό επίπεδο με το ομόσταβλο ΕV της Kia κινούνται και τα επιτεύγματά του στον τομέα της αυτονομίας. Έτσι, το Ioniq 5 καταφέρνει να διακρίνεται απέναντι στον ηλεκτρικό ανταγωνισμό της κατηγορίας.
Kia EV6
Με το EV6 η Kia δεν άφησε τίποτε στην τύχη, και δεν ήταν απρόσμενο που το ηλεκτρικό αυτό crossover από την Κορέα κατέκτησε τη διάκριση του Αυτοκινήτου της Χρονιάς 2022. Εξωτερικά, το EV6 διαθέτει μια σιλουέτα που διαφοροποιείται από την κλασική σχεδιαστική τυπολογία της κατηγορίας, αλλά και από το ομογάλακτο Ioniq 5 της Hyundai, βρίθει δε από εμπνευσμένες γραμμές και σχεδιαστικές λεπτομέρειες οι οποίες μαγνητίζουν το βλέμμα. Την ίδια στιγμή, στο δρόμο, η εγνωσμένης πλέον αξίας πλατφόρμα E–GMP του Hyundai Motor Group εξασφαλίζει στη μεγάλη αυτή κατασκευή στιβαρό πάτημα, υποστηρίζοντας ταυτόχρονα ό,τι πιο προηγμένο στον τομέα των συστημάτων μετάδοσης, που έρχονται να καλύψουν κάθε απαίτηση. Το ίδιο συμβαίνει και με τις επιδόσεις των δύο διαθέσιμων συσσωρευτών ενέργειας, που σε συνδυασμό με το «ψαγμένο» σύστημα διαχείρισης της ενέργειας και τις high–tech τεχνολογίες ανάκτησης των Κορεατών, έρχονται να εξασφαλίσουν αυτό ακριβώς που ζητούν και χρειάζονται οι επίδοξοι κάτοχοι ενός σύγχρονου ΕV: άφθονη αυτονομία.
Alfa Romeo Tonale
Η Tonale δεν είναι ακόμα μία όμορφη Alfa Romeo. Είναι ένα από τα πιο καλοσχεδιασμένα μοντέλα της εποχής. Το σχήμα της, διά χειρός Αλέξανδρου Λιώκη, τυγχάνει να αποτίνει φόρο τιμής στο παρελθόν της μάρκας σχεδόν με κάθε σχεδιαστική της προσέγγιση εντός και εκτός. Συνολικά, ωστόσο, αυτό που πέτυχε το εργοστάσιο είναι να συνδυάσει τη δεδομένα εξαιρετική εμφάνιση με ποιότητα -υλικών και ως προς την οδηγική προσέγγιση-, την ίδια ώρα που, ίσως για πρώτη φορά, «δικαιούται» να απευθύνεται σε πραγματικά ευρύ κοινό, χάρη στην πληρότητα της γκάμας κινητήρων με τους οποίους εφοδιάζει το SUV του. Υπό τη σκέπη της Stellantis, η Tonale διαθέτει από πραγματικά βασική έκδοση μέχρι και τετρακίνητη εξηλεκτρισμένη και, βάζοντας και την ευρυχωρία στα ατού της, είναι ικανή να καλύψει όσους εξακολουθούν να βλέπουν τα μεσαία SUV ως τη χρυσή τομή στην αυτοκίνηση, και μάλιστα χωρίς να βγαίνει από τα όρια του ψυχολογικού κόστους της κατηγορίας.
BMW X1
Λίγο πριν από το ορόσημο των 3 εκατομμυρίων πωλήσεων, η BMW Χ1 πέρασε στην τρίτη γενιά της, κάνοντας και πάλι ένα τεράστιο άλμα, όπως συνέβη και με την προκάτοχό της, που σε αντίθεση με το πρώτο μοντέλο, υιοθέτησε την κίνηση εμπρός. Πιο ώριμη και δυναμική από ποτέ, αποτυπώνει τη σιγουριά της μάρκας για την εμπορική της πορεία με μια μπρουτάλ εμφάνιση. Το… ζουμί όμως κρύβεται κάτω και μέσα στο αμάξωμα, με την τεχνολογία πανταχού παρούσα, είτε αυτό έχει να κάνει με την προσοχή που έχει δοθεί στο στάνταρτ BMW Curved Display που ενσωματώνει τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και το σύστημα πολυμέσων, είτε με την γκάμα των κινητήρων, που από τους 3 κυλίνδρους της βασικής έκδοσης φτάνει στην αμιγώς ηλεκτρική iX1, με «ενδιάμεσους σταθμούς» κάποιες εξηλεκτρισμένες εκδόσεις. Ως προς την ποιότητα και τα οδηγικά χαρακτηριστικά, οι Βαυαροί έχουν κάνει ό,τι τους χαρακτηρίζει: απλώς έχουν αγγίξει την κορυφή!
Toyota Corolla Cross
Δύο είναι οι τάσεις της εποχής στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η μία έχει να κάνει με την ανάγκη για περιορισμό των εκπομπών καυσαερίων, όπου η Toyota πριν από 25 χρόνια ρίσκαρε και επένδυσε στην υβριδική τεχνολογία, όταν οι περισσότεροι Ευρωπαίοι κατασκευαστές μειδιούσαν, θεωρώντας πως θα μπορούσαν επ’ αόριστον να βασίζονται στη δοκιμασμένη λύση της πετρελαιοκίνησης. Οι εξελίξεις τούς διέψευσαν, και όλοι πλέον σπεύδουν να εξηλεκτρίσουν την γκάμα τους. Η άλλη τάση έχει να κάνει με την τυπολογία του αμαξώματος, καθώς τα SUV κυριαρχούν πλέον στις πωλήσεις. Η αρχή και πάλι έγινε από την ιαπωνική εταιρεία το 1994 με το RAV4. Εντούτοις, με το συγκεκριμένο μοντέλο να μεγαλώνει σε διαστάσεις από γενιά σε γενιά, η Toyota έμεινε έξω από τις πιο εμπορικές κατηγορίες. Την πραγματικότητα αυτή κατάφερε να αναστρέψει μέσα στους τελευταίους μήνες λανσάροντας τα Aygo–X, Yaris Cross, και πρόσφατα την Corolla Cross, διαθέτοντας πλέον εκπροσώπηση στις κατηγορίες A, B και C. Η οικογενειακή Corolla Cross συνδυάζει ιδανικά τις δύο τάσεις της εποχής, και μάλιστα σε τιμή που δεν μπορεί να πλησιάσει ο ανταγωνισμός.
Mercedes GLC
Σε μια εποχή που πολλοί κατασκευαστές διεκδικούν τον τίτλο του «premium», η Mercedes φροντίζει να ανεβάζει τον πήχη και με κάθε ευκαιρία να δείχνει απέναντι στις όποιες φωνές αμφισβήτησης ποιος είναι τελικά ο αρχηγός. Η έλευση της νέας Mercedes GLC επιβεβαιώνει τον συγκεκριμένο κανόνα. Παρ’ ότι το απελθόν μοντέλο σε καμία περίπτωση δεν είχε αρχίσει να δείχνει τα χρόνια του, ούτε σε επίπεδο εμφάνισης ούτε όμως και πίσω από το τιμόνι, ήρθε η Mercedes και υιοθέτησε στη νέα GLC τις απαραίτητες τεχνολογίες έτσι ώστε το αυτοκίνητο να συμβαδίζει με τα «θέλω» της εποχής μας. Πέρα από αναβαθμισμένα συστήματα συνδεσιμότητας, η δεύτερη γενιά της Mercedes GLC διαθέτει βελτιωμένα χαρακτηριστικά στις εκπομπές καυσαερίων, καθώς η γκάμα των κινητήρων της απαρτίζεται πλέον από 4κύλινδρους βενζίνης και πετρελαίου που συνδυάζονται κατά διαφορετικούς τρόπους με ηλεκτρικά σύνολα, με τέσσερις επιλογές ήπιων υβριδικών συστημάτων και τρεις εκδόσεις επαναφορτιζόμενων υβριδικών μοντέλων, των οποίων η ηλεκτρική αυτονομία ξεπερνά τα 100 χλμ.!
DS 4
Το προχωρημένο σχήμα του DS 4 δεν περνάει απαρατήρητο, και βάσει αυτού προφανώς η κριτική επιτροπή του 37ου Festival Automobile International του απένειμε το βραβείο του ομορφότερου αυτοκινήτου για το 2022. Το γαλλικό crossover πατάει στην αναβαθμισμένη πλατφόρμα EMP2 και, εκτός από τις εντυπωσιακές ανάγλυφες επιφάνειες της σιλουέτας του, προσφέρει μια ολοκληρωμένη οδηγική προσωπικότητα και καλή γκάμα με τρεις βενζινοκίνητες επιλογές, PureTech 130, 180 και 225 (plug–in hybrid) και μία πετρελαιοκίνητη BlueHDi 130, σε κάθε περίπτωση με αυτόματο 8άρι κιβώτιο. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι μέχρι το 2024 το DS 4 θα είναι διαθέσιμο και σε μια 100% ηλεκτρική εκδοχή, που θα βασίζεται στη νέα τεχνολογία των ηλεκτροκινητήρων και των μπαταριών (104 kWh) του γκρουπ και θα έχει αυτονομία 700 χλμ., σύμφωνα με τους Γάλλους. Η ραφιναρισμένη ανάρτηση του μοντέλου είναι το κύριο οδηγικό χαρακτηριστικό του, με τις κλίσεις στα πατημένα κομμάτια να λάμπουν διά της… απουσίας τους, παρά τα 189 χλστ. που απέχει το αμάξωμα από το έδαφος, στοιχείο άλλωστε το οποίο του χαρίζει και το «Cross» σε κάποιες εκδόσεις του.
Peugeot 308
Με premium χάτσμπακ σαν και αυτό, επιτρέψτε μας να υποστηρίζουμε ότι αυτή η κατηγορία, που μεσουρανούσε εμπορικά στο παρελθόν, έχει παρόν αλλά και μέλλον. Η τρίτη γενιά του Peugeot 308 προσφέρει πολλά περισσότερα από ένα νέο σήμα, εντυπωσιακή σιλουέτα και high–tech εσωτερικό, αφού καταφέρνει να συνδυάζει την εμφάνιση, την ποιότητα και την εξαιρετική οδηγική συμπεριφορά. H πασπαρτού πλατφόρμα EMP2 του ομίλου εξασφαλίζει καλούς χώρους και συνδυάζεται με όλα τα κινητήρια σύνολα που προαναφέραμε στο DS 4, ενώ στην περίπτωση του «308» συναντάμε και μία μικρότερη plug–in υβριδική παραλλαγή, απόδοσης 180 ίππων, η οποία αποτελεί ίσως τη χρυσή τομή, αλλά και χειροκίνητο κιβώτιο σε κάποια από τις εκδόσεις της γκάμας του. Το πάτημα του αυτοκινήτου είναι ευχάριστο, με την απόσβεση των ατελειών του οδοστρώματος να είναι πολύ ικανοποιητική, κάτι που συμβαίνει και για τις αντιδράσεις του αμαξώματος στις στροφές. Σε ανάλογο επίπεδο και η ανάρτηση, δεν επιτρέπει αξιοσημείωτες κλίσεις, ενώ προσφέρει μια απολαυστική κύλιση, υποστηρίζοντας τη φιλοσοφία του μοντέλου και την οδηγοκεντρική γαλλική καταγωγή του.
Dacia Jogger
Με το Jogger, η Dacia προσπάθησε να εφεύρει ξανά το οικογενειακό αυτοκίνητο, δημιουργώντας ένα crossover που συνδυάζει το μήκος ενός στέισον, την ευρυχωρία ενός πολυμορφικού και την εμφάνιση ενός crossover. Οι γενναιόδωρες διαστάσεις που συνεπάγεται ένα μήκος 4,55 μ. και ένα μεταξόνιο 2,9 μ. εξασφαλίζουν μια εξαιρετική προσφορά χώρων. Κανείς δε νιώθει ριγμένος, αφού κάθε σειρά καθισμάτων έχει τοποθετηθεί υψηλότερα σε σχέση με την εμπρός. Στην 5θέσια έκδοση ο χώρος αποσκευών προσφέρεται για μια μίνι μετακόμιση, ενώ υπάρχει και η επιλογή της τοποθέτησης δύο επιπλέον ανακλινόμενων καθισμάτων. Οι μαλακές ρυθμίσεις της ανάρτησης εξασφαλίζουν άνετες μετακινήσεις για μία οικογένεια, ενώ δεν τα καταφέρνουν άσχημα και σε μια ήπια εκδρομή εκτός δρόμου, χάρη στη διόλου ευκαταφρόνητη απόσταση από το έδαφος των 200 χλστ. Ο 1.000άρης κινητήρας δε θα σας χορτάσει με τις επιδόσεις του, το σύστημα υγραεριοκίνησης όμως εξασφαλίζει ένα χαμηλό κόστος χρήσης, και όλα αυτά με τιμή εκκίνησης κάτω από τα 20.000 ευρώ. Για το κάτι παραπάνω, υπομονή μέχρι την έλευση της αυτόματης έκδοσης, με τεχνολογία full hybrid διά χειρός Renault
Skoda Fabia
Διανύουμε μια εποχή μεγάλων αλλαγών, και αυτό επιβεβαιώνεται συνεχώς. Τη στιγμή, λοιπόν, που άλλοι κατασκευαστές αποχωρούν από την κατηγορία Β (αυτή των πάλαι ποτέ σουπερμίνι δηλαδή), η Skoda δηλώνει παρούσα, με μια νέα γενιά του Fabia. Οι «τσιγκουνιές» του προηγούμενου μοντέλου αποτελούν μια μακρινή ανάμνηση, αφού η νέα γενιά βασίζεται στην περίφημη πλατφόρμα MQB του γερμανικού ομίλου. Αυτό σημαίνει ότι το Skoda Fabia διαθέτει ό,τι καλύτερο υπάρχει στα ράφια της εταιρείας σε κινητήρες, κιβώτια και συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Το εξωτερικό παρουσιαστικό δεν ξεφεύγει από το χαρακτηριστικό πλαίσιο της σχεδιαστικής ταυτότητας της Skoda, στο εσωτερικό όμως ο αέρας της ανανέωσης γίνεται άμεσα αντιληπτός. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, το προηγμένο σύστημα infotainment, η άκρως ικανοποιητική ποιότητα υλικών και άφθονες simply clever λεπτομέρειες συνθέτουν το περιτύλιγμα μιας καμπίνας με εξαιρετική εκμετάλλευση χώρων. Ό,τι δύναμη λείπει από την ατμοσφαιρική έκδοση των 80 ίππων (που ξεκινάει όμως κάτω από τα 15.000 ευρώ) μπορεί να τη βρει κανείς στην ισχυρότερη παραλλαγή των 110 ίππων, ενώ σε κάθε περίπτωση το Fabia προσφέρει άνετη κύλιση.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ, ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
ΟΑΚΑ: Η επόμενη μέρα
Τη λαμπερή περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων ακολούθησε η μακροχρόνια οικονομική κρίση, που φυσικά άφησε το στίγμα της και στις εγκαταστάσεις του ΟΑΚΑ. Αθλητές, αλλά και οι καθημερινοί επισκέπτες διαπίστωναν πως ο χώρος ήταν παρατημένος και σε καμία περίπτωση δεν υπήρχε η πρέπουσα φροντίδα για αυτό το τόσο σημαντικό αθλητικό κέντρο, όχι μόνο για την ευρύτερη περιοχή, αλλά και για ολόκληρη την πρωτεύουσα.
Τώρα όλο αυτό αλλάζει, καθώς το Σχέδιο ΟΑΚΑ 2.0, όπως αποκαλείται το έργο που είναι σε εξέλιξη και το οποίο θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2024, θα δώσει στο χώρο την αρχική του λάμψη, με περισσότερους χώρους πρασίνου, ενεργειακή αναβάθμιση όλων των εγκαταστάσεων και συντήρηση των μεταλλικών κατασκευών Καλατράβα, που για περίπου δύο δεκαετίες είχαν αφεθεί στην τύχη τους.
Μέχρι όμως να πραγματοποιηθούν τα συγκεκριμένα έργα, δεν πρέπει να παραγνωριστεί το γεγονός ότι την τελευταία διετία έχουν πραγματοποιηθεί μία σειρά από πολύ σημαντικές εργασίες, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση αλλά και την ασφάλεια των επισκεπτών.
Έτσι, στην περίοδο 2020-2022 αποξηλώθηκαν και απομακρύνθηκαν επικίνδυνες κατασκευές που είχαν τοποθετηθεί για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων, όπως τέσσερις μεταλλικές γέφυρες, δύο λυόμενες κερκίδες (που είχαν τοποθετηθεί προσωρινά επάνω από τις σταθερές κερκίδες του ανοιχτού κολυμβητηρίου) και τρία booth που είχαν τοποθετηθεί στο επάνω διάζωμα του κεντρικού σταδίου για τις ανάγκες των τηλεοπτικών καμερών στη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων.
Κατασκευάστηκαν επίσης τρεις νέες κολυμβητικές δεξαμενές και νέα αποδυτήρια, ενώ βελτιώθηκαν τα υφιστάμενα αποδυτήρια στα κολυμβητήρια, τοποθετήθηκαν καθίσματα στις κερκίδες του ανοιχτού κολυμβητηρίου και αντικαταστάθηκε ο υφιστάμενος φωτισμός με νέους λαμπτήρες LED σε όλους τους χώρους του ανοιχτού και κλειστού κολυμβητηρίου, καθώς επίσης και του αγωνιστικού φωτισμού.
Αντίστοιχα, αντικαταστάθηκαν οι λαμπτήρες του περιβάλλοντος χώρου και της Αγοράς με νέου τύπου LED, δημιουργήθηκαν οδεύσεις για άτομα με μειωμένη όραση, όπως επίσης θέσεις στάθμευσης και ράμπες για ΑΜΕΑ.
Ακόμα, πραγματοποιήθηκε φύτευση 150 υπεραιωνόβιων ελαιόδεντρων, έγινε αποψίλωση θάμνων και ανάδειξη ενός εγκαταλελειμμένου ελαιώνα με τριακόσιες ελιές, αλλά και του συνόλου των αρχαιολογικών χώρων μέσα στο χώρο του ΟΑΚΑ, σε συνεργασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία.
Τέλος, έγιναν οι απαραίτητες εργασίες καθαρισμού, επισκευών και μονώσεων, ενώ υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας για την αντικατάσταση των ταρτάν των γηπέδων, τη μόνωση στις στέγες του Κολυμβητηρίου και του Μπάσκετ, καθώς επίσης για τη συντήρηση της εξωτερικής περίφραξης του συγκροτήματος.