Citroen Ami – ένα ηλεκτρικό όχημα που γίνεται και art car
Το αμιγώς ηλεκτρικό όχημα μικροκινητικότητας της Citroen γίνεται έργο τέχνης, από τα έμπειρα χέρια ενός ανεξάρτητου καλλιτέχνη, αξιοποιώντας για την περίσταση τις μεγάλες δυνατότητες εξατομίκευσής του.
Τα ηλεκτρικά οχήματα μικροκινητικότητας, που μπήκαν πρόσφατα στη ζωή μας, έχουν τον αέρα του διαφορετικού. Θες το μοντέρνο τους σχήμα, θες το μικρό τους μέγεθος και η διαφορετικότητα της κυκλοφορίας τους στο κέντρο ακριβώς του αστικού ιστού, τα καθιστά πολύ ενδιαφέροντα. Και αυτό σε συνδυασμό με το νεανικό κοινό, στο οποίο κυρίως απευθύνονται. Σε αυτό το ελκυστικό «μείγμα» μπορείτε να προσθέσετε και το παρελθόν της Citroen στο lifestyle και στη διαφήμιση, της οποίας ένθερμος οπαδός και υποστηρικτής ήταν ο ιδρυτής της γαλλικής εταιρείας Andre Citroen, που τη συμπεριέλαβε στις δραστηριότητές του από το πρώτο της κιόλας μοντέλο.
Οι περισσότεροι θα έχετε διαβάσει ή δει στα ντοκιμαντέρ από τις δεκαετίες του ’20 και του ’30 τον πύργο του Άιφελ στο Παρίσι να φέρει ολόφωτο το γιγαντιαίο λογότυπο της Citroen, που ήταν ορατό από χιλιόμετρα μακριά. Οι ακόμα περισσότεροι, δεν μπορεί, θα έχει πάρει κάπου το μάτι σας ένα 2CV βαμμένο με συνδυασμό από παράξενα για αυτοκίνητο χρώματα. Και σίγουρα θα ξέρετε τα μοντέλα εκτός του ταπεινού προαναφερόμενου που πήγαν την κουλτούρα της Αυτοκίνησης ακόμη πιο μακριά, όπως τα τεχνολογικά προηγμένα στην εποχή τους Citroen Traction Avant και Citroen DS.
Όλα τα παραπάνω θα πρέπει να ήταν γνωστά στον (οπωσδήποτε ψαγμένο) κάτοικο κάποιου από τα νησιά του Αργοσαρωνικού, που θέλησε να κάνει το δικό του Citroen Ami μοναδικό και με αυτό να κυκλοφορεί χαλαρός σε όμορφες διαδρομές δίπλα στα παραδοσιακά σπίτια και στη θάλασσα, δίχως να μολύνει το περιβάλλον. Η εξατομίκευση είναι μια πολύ ιδιαίτερη διαδικασία κι αν γνωρίζεις κάποιον καλλιτέχνη που να ξέρει τα γούστα σου από παλαιότερη συνεργασία, σε αυτόν θα απευθυνθείς.
Έτσι ανέλαβε τη δουλειά αυτή ο Αντώνης Καστρινάκης, «παλιά καραβάνα» στο χώρο της τέχνης, όντας από το 1985 στα δρώμενα, με 19 ατομικές εκθέσεις στο ενεργητικό του και με συμμετοχή στην υλοποίηση θεατρικών και κινηματογραφικών παραγωγών τα παλαιότερα χρόνια (σε κάποια από αυτές μάλιστα συνεργάστηκε με τον Ben Kingsley και την Helen Mirren). Όταν επισκεφτήκαμε το εργαστήριό του στην οδό Κωνσταντινουπόλεως στην Αθήνα, διαπιστώσαμε ότι ο τύπος ήταν υπερδραστήριος: Εκατοντάδες σχήματα και δεκάδες πολύχρωμα μικροκαλλιτεχνήματα καταλάμβαναν τον χώρο, όλα σε διαφορετικές φόρμες και παραλλαγές, με ένα πλήθος υλικών, που δεν φαντάζεσαι. Και φυσικά, στους τοίχους κρέμεται ένα πλήθος από πίνακες, ανάμεσα σε εξιδεικευμένα εργαλεία επεξεργασίας κάθε μεγέθους. Δεν κρατηθήκαμε και τον ρωτήσαμε: «Δεν σταματάς ποτέ να ψάχνεσαι;». H απάντησή του, αν και αναμενόμενη, μας αιφνιδίασε…
«Δεν γίνεται να σταματήσεις, δεν μπορείς να μην αναζητάς συνεχώς νέες φόρμες και υλικά. Εμείς όλοι, αν το σκεφτείς, μοιάζουμε με τον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, που συνεχώς φέρνει κύκλους για να βρει κάτι καινούργιο. Τα ξέρεις κι εσύ: Ένα νέο ύφασμα για τα καθίσματα, ένα τέχνασμα να μεγαλώσει ο εσωτερικός χώρος, ένα νέο design, ένα ακόμη καλύτερο οικολογικό υλικό, ένα φανάρι, ένα φλας, μια βελτιωμένη γρίλια, ένας νέος τύπος χρώματος, τα πάντα. Συνέχεια, είναι όλα σε κίνηση. Έτσι είμαστε κι εμείς».
Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε ότι δεν ήταν η πρώτη φορά που ο καλλιτέχνης μας φιλοτέχνησε αυτοκίνητο. Από τα χέρια του έχουν μεταμορφωθεί επίσης ένα Smart και ένα Mini Cooper cabrio (φωτογραφία έχουμε μόνο από το δεύτερο, το Smartάκι εξατομικεύτηκε σε καιρούς μακρινούς, δεν είχαμε smartphone τότε).
Εντάξει, έχουμε «πιάσει» το σενάριο κι έχουμε πει τί προηγήθηκε, ας μιλήσουμε τώρα για το συγκεκριμένο Citroen Ami.
Στον ψαγμένο κάτοχο του μικρού ηλεκτρικού οχήματος προτάθηκαν δύο σχέδια, από τα οποία προέκυψε η τελική του επιλογή. Κατόπιν, χρειάστηκε μια εβδομάδα ώσπου να φτάσει στην ολοκληρωμένη του μορφή. Η δουλειά έγινε στον χώρο που ευγενικά παραχώρησε ένα φανοποιείο των νοτίων προαστίων. Από τον καλλιτέχνη απαιτήθηκαν εκατοντάδες «σβούρες» γύρω από το αυτοκίνητο, καθώς δεν υπήρχαν τρίποδα για να στηθεί και η δουλειά έγινε με το όχημα να φορά κανονικά τους τροχούς του.
Στο τελευταίο στάδιο, ο κάτοχος ενέκρινε το Citroen Αmi του, χαμογέλασε πλατιά κι ύστερα το πήρε κι έφυγε στα γρήγορα για να προλάβει το καράβι. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε και με το… χειμωνοκαλόκαιρο που ζούμε, μάλλον θα αγναντεύει το πέλαγος από κάποιο παραλιακό στέκι, με το Ami παρκαρισμένο με φόντο τη θάλασσα. Ωραίο θέαμα, όσο να πεις…
«Το κόστος σε τί επιπεδα κυμάνθηκε;»
«Πολύ λογικά, μη φανταστείς κάποιο περίεργο νούμερο. Ο καθένας, αν το θέλει, μπορεί να διαθέσει το ποσό που απαιτήθηκε για τη δουλειά αυτή».
«Άρα, τι χρειάζεται να έχεις για να προχωρήσεις σε μια εξατομίκευση;»
«Απλά, να θέλεις να νιώσεις διαφορετικός. Αν το σκεφτείς, όλοι είμαστε...»