Όσα θέλετε να μάθετε για την μικροκινητικότητα

Η μικροκινητικότητα μπαίνει στη ζωή μας. Τα ηλεκτρικά μικρο-οχήματα της κατηγορίας «Le» αποτελούν τη νέα πρόταση για τις αστικές μετακινήσεις.

Η μικροκινητικότητα περιλαμβάνει τα οχήματα της κατηγορίας «Le», με δύο τρεις ή και τέσσερις τροχούς. Τα μικροσκοπικά αυτά οχήματα είναι απλά στη σχεδίαση, έξυπνα και πρακτικά στη χρήση τους, αμιγώς ηλεκτρικά στην κίνησή τους και εξαιρετικά προσιτά από πλευράς κόστους, συγκεντρώνοντας ακριβώς τα χαρακτηριστικά που είναι απαραίτητα για τις καθαρά αστικές μετακινήσεις.

Τα οχήματα αυτά γνωρίζουν ξαφνική ζήτηση, καθώς οι χερσαίες μεταφορές «εγκαλούνται» για το 67% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του πλανήτη, ενώ την ίδια στιγμή σε αρκετές πρωτεύουσες, κάτω από μεγάλες πιέσεις, τα κέντρα «κλείνουν» στα οχήματα με τους κλασικούς θερμικούς κινητήρες.

Μικροκινητικότητα: Αγάπη μου, συρρίκνωσα το αυτοκίνητο

Αν το «μέλλον» για ένα δεύτερο αυτοκίνητο, με κύρια χρήση τις μετακινήσεις στα μεγάλα αστικά κέντρα, περνάει μέσα από οχήματα με μικρές εξωτερικές διαστάσεις, χώρο για δύο άτομα και κάποια μικροαντικείμενα, δυνατότητα γρήγορης φόρτισης, αυτονομία κοντά στα 100 χλμ. και, κυρίως, χαμηλό κόστος αγοράς και χρήσης, τότε ίσως η λύση είναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα των κατηγοριών L6eL7e.

Φυσικά και δεν αγνοούμε τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν ήδη και οι λοιπές κατηγορίες «L», οι οποίες αφορούν απλά οχήματα χωρίς ηλεκτρικό κινητήρα, πόσω μάλλον οι κατηγορίες «Le», οχημάτων με αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, οι οποίες μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» (αναλυτική αναφορά στο τέλος του άρθρου), εξασφαλίζοντας σημαντικά ποσά επιδότησης για την απόκτησή τους.

Η πραγματική έκρηξη στο ηλεκτρικό πατίνι, η μεγάλη προσφορά ηλεκτρικών ποδηλάτων που περιορίζουν τη σωματική κόπωση και αυξάνουν την εμβέλεια μετακίνησης, αλλά και η δυνητική αντικατάσταση όλων εκείνων των αξιοθρήνητων «παπιών», που χρησιμοποιούν οι εταιρείες διανομής και ηλεκτρονικών παραδόσεων, με οικονομικά και επιδοτούμενα ηλεκτρικά δίτροχα (όλα υποκατηγορίες της «Le»), σίγουρα θα κάνει τη ζωή μας καλύτερη, καθαρότερη και κυρίως πιο ήσυχη.

Επιπλέον, η αντικατάσταση χιλιάδων ρυπογόνων τετράτροχων είκοσι και τριάντα ετών, που χρησιμοποιούνται ως δεύτερο αυτοκίνητο πόλης, επιβαρύνουν υπερβολικά την ατμόσφαιρα μιας μεγαλούπολης, μεταφέρουν ένα ή το πολύ δύο άτομα σε μια καθημερινή, επαναλαμβανόμενη διαδρομή 10 ή και 20 χλμ. με μέσες ταχύτητες που σπάνια ξεπερνούν τα 20 χλμ./ώρα, είναι όχι μόνο επιβεβλημένη, αλλά και πρέπει να βρίσκεται σε απόλυτη προτεραιότητα στήριξης, σε κάθε πρόγραμμα επιδότησης, με στόχο τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης.

Μικροκινητικότητα

Συμβουλές για μια ασφαλή αγορά: Τι προσέχω – τι αποφεύγω

Αν κάποια στιγμή φτάσετε στο σημείο μιας ανάλογης αγοράς, θα σας παροτρύναμε να θυμηθείτε τα ακόλουθα:

  • Τα οχήματα αυτά, τόσο κατασκευαστικά όσο και με βάση τη νομοθεσία, προορίζονται μόνο για μετακινήσεις μέσα σε αστικό περιβάλλον. Στο κλασικό ερώτημα «Πάω Θεσσαλονίκη;», η απάντηση είναι ΟΧΙ!
  • Λόγω των περιορισμένων εξωτερικών τους διαστάσεων, είναι εξαιρετικά ευέλικτα, χωράνε σχεδόν παντού (το «κάθετο παρκάρισμα μεταξύ δύο άλλων αυτοκινήτων θα συνιστούσαμε να το αποφεύγετε), αλλά παράλληλα χρειάζονται προσοχή, γιατί οι άλλοι οδηγοί συνήθως δεν αντιλαμβάνονται τις δυνατότητες ελιγμών που έχετε.
  • Δώστε μεγάλη προσοχή στον εξοπλισμό κάθε οχήματος που εξετάζετε. Φροντίστε να μην ξεγελαστείτε από συναισθηματικές προσεγγίσεις τύπου «επιστροφή στα χρόνια της αθωότητας». Σε ένα μεταφορικό μέσο πόλης είναι χρήσιμα, εφόσον προσφέρονται, ο κλιματισμός, οι ηλεκτρικές ευκολίες, ακόμα και ένα αξιοπρεπές ηχοσύστημα.
  • Δισκόφρενα παντού με ABS και ηλεκτρική υποβοήθηση στο τιμόνι, είναι επίσης ευπρόσδεκτα.
  • Αυτονομία: Λόγω του ελάχιστου βάρους των κατασκευών αυτών, οι κινητήρες που χρησιμοποιούν είναι σχετικά μικροί σε ισχύ, με αντίστοιχα χαμηλές καταναλώσεις, οπότε το εύρος εμβέλειας στις περισσότερες περιπτώσεις κυμαίνεται στα 80-120 χλμ.
  • Χρόνος/τρόπος φόρτισης: Εδώ τα νέα είναι καλά! Ακόμα και με μια απλή πρίζα «σούκο», ο χρόνος συνήθως δεν ξεπερνά τις 6 ώρες σε πλήρη φόρτιση και τις 4,5 στο 80% της μπαταρίας. Αν σκοπεύετε να εγκαταστήσετε στο χώρο σας έναν φορτιστή, αυτός επιδοτείται με 500 ευρώ.
  • Αναζητήστε προγράμματα χρηματοδότησης και μακροχρόνιας μίσθωσης που σύντομα θα ανακοινωθούν, τόσο για τον ιδιώτη όσο και για τις επιχειρήσεις. Για τις τελευταίες προσφέρονται επαγγελματικές εκδόσεις, όπως pickup και van, με ωφέλιμο φορτίο μέχρι 450 κιλά, αλλά και ειδικές κατασκευές, όπως ψυγεία συντήρησης, για παράδειγμα.

Έχετε σκεφτεί, το 2022, να βρείτε ένα μεταφορικό μέσο με μηνιαίο μίσθωμα στα 100 ευρώ, μηδενική προκαταβολή και κόστος «καυσίμου» 1,5 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα;

Κινούμαι ηλεκτρικά (Μέρος Β΄)

Η πανδημία ανέδειξε το ποδήλατο ως κύριο μέσο μετακίνησης αλλά και απλώς ως μέσο διασκέδασης ή άσκησης, ενώ αυξήθηκαν οι πωλήσεις των δικύκλων.

Σε αυτό το περιβάλλον η ηλεκτροκίνηση δείχνει ως η ιδανική λύση για τις μικρομετακινήσεις μας, καθώς αφενός μεν εξοικονομεί χρόνο και χρήματα για τα καύσιμα, αφετέρου δε ρυπαίνει και συνεισφέρει στη βελτίωση του αέρα που αναπνέουμε. Ακόμα και αν μοιάζει κάπως πιο ακριβή ως επιλογή, υπάρχει η υποστήριξη της κρατικής επιχορήγησης μέσα από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Ο πρώτος κύκλος του προγράμματος ανέδειξε μακράν πρωταθλητή το ηλεκτρικό ποδήλατο, καθώς περίπου 12.500 αιτήσεις αφορούσαν την ενίσχυση για την αγορά του, ενώ τα μεγαλύτερα δίκυκλα απέσπασαν μερίδιο συμμετοχής της τάξης του 22%, που μεταφράζεται σε 4.200 αιτήσεις. Συνολικά τα ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήματα αποτέλεσαν το 91% της ζήτησης, δείχνοντας μια σαφέστατη τάση της αγοράς και των προτιμήσεων των καταναλωτών.

Ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος συνεχίζει να επιδοτεί τόσο την αγορά του ηλεκτρικού ποδηλάτου όσο και αυτή των δικύκλων/τρικύκλων και μικροαυτοκινήτων. Μάλιστα τα τελευταία, δηλαδή τα οχήματα που ταξινομούνται στις κατηγορίες L6e και L7e, θα έχουν και σημαντικά αυξημένο ποσοστό επιδότησης.

Με βάση τα όσα έχουν ανακοινωθεί από το αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι επιδοτήσεις που προβλέπονται είναι:

  • Ηλεκτρικά Ποδήλατα: Ποσοστό 40% επί της καθαρής αξίας αγοράς (χωρίς να υπολογίζεται ο ΦΠΑ) και μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ. Προβλέπονται επιπλέον 500 ευρώ για τους γονείς που έχουν τουλάχιστον τέσσερα εξαρτώμενα τέκνα και 500 ευρώ για τα άτομα με αναπηρία.
  • Ηλεκτρικά δίκυκλα/τρίκυκλα, κατηγορίες L1e έως L4e: Ποσοστό 20% επί της καθαρής αξίας αγοράς (χωρίς να υπολογίζεται ο ΦΠΑ) και μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ. Προβλέπονται επιπλέον 500 ευρώ για τους γονείς που έχουν τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα και 500 ευρώ για τα άτομα με αναπηρία. Επιπλέον επιβραβεύεται η απόσυρση παλαιού δικύκλου ή τρικύκλου με ποσό 400 ευρώ.
  • Ηλεκτρικά Τρίκυκλα για τη μεταφορά εμπορευμάτων, κατηγορία L5e: Ποσοστό 40% επί της καθαρής αξίας αγοράς (χωρίς να υπολογίζεται ο ΦΠΑ) και μέγιστο ποσό τα 3.000 ευρώ. Αφορά επί της ουσίας επαγγελματική χρήση και ο στόχος είναι η περιβαλλοντική αναβάθμιση των μεταφορών αγαθών και προϊόντων και το λεγόμενο «last mile delivery». Προβλέπονται επιπλέον 500 ευρώ για τους γονείς που έχουν τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα και 500 ευρώ για τα άτομα με αναπηρία. Επιπλέον επιβραβεύεται η απόσυρση παλαιού δικύκλου ή τρικύκλου με ποσό 400 ευρώ.
  • Ηλεκτρικά Μικροαυτοκίνητα, κατηγορίες L6e-L7e: Ποσοστό 40% επί της καθαρής αξίας αγοράς (χωρίς να υπολογίζεται ο ΦΠΑ) και μέγιστο ποσό τα 3.000 ευρώ. Προβλέπονται επιπλέον 500 ευρώ για τους γονείς που έχουν τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα και 500 ευρώ για τα άτομα με αναπηρία. Επιπλέον επιβραβεύεται η απόσυρση παλαιού δικύκλου ή τρικύκλου με ποσό 400 ευρώ, αλλά και η αγορά μικροαυτοκινήτου από νέους ηλικίας έως 29 ετών με 1.000 ευρώ επιπλέον.

Ειδικά για τα ηλεκτρικά ποδήλατα, επισημαίνεται ότι πλέον θα μπορούν να αιτούνται ενίσχυσης και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους κλάδους του τουρισμού, των ταχυμεταφορών (courier) και της διανομής κατ’ οίκον.

Μικροκινητικότητα οι κατηγορίες "L"